Apteekit ja asiakaspalvelu

^Juu ja varsinki sillon alkaa kela puuttua asiaan, kun lääkekatto on täyttynyt ja jos alkaa menee täyskorvattavia lääkkeitä yhtää nopeammin ku respassa on määrätty, niin se ei kuulema käy päinsä.!
Sattu just itelle sama homma ku venlafaksinia menin hakee lisää (ja mulla menee se lääkekorvauskatto täyteen aina heti 3-4 kuukautta vuodenvaihteen jälkeen, ku korv.hoito lääkkeet maksaa niin paljo) niin sano apteekkari et sulla pitäs olla Venlaa vielä jäljellä pariksi viikoksi…!
No eipä ollu ku oon välillä ottanu isompaa annosta, niin ainu millä sain lääkkeet oli se, et maksoin itte ne ja sillon ne meni tavallaan “ohi” sen kelan lääkekorvausjärjestelmän.
Sanoin kyllä suoraan et oon syöny välillä enemmän ku respassa on, koska lekuri antoi siihen ihan oikeastikin luvan, et ota se mitä tarviit. Mut jos en olis itte maksanu niitä niin eipä olis mitään herunu, ennen ku kahden viikon päästä, millon respan mukaan pitäs olla lääkkeet loppu.! :angry:

^lääkekatto ei oo lähelläkään täynnä. ja 6kk aikana on haettu 1kk ylimäärästä. kuinka usein ne noit seuraa? ku siel apteekissa sano et seuraavat näitä h-respoi viel tarkemmin ku perus pkv respoi, onko joku tietty raja mikä pitää ylittää et siel tulee jotain valitusta. aattelin nyt siirtää pari viikoa hakua ja sit seuraavalla satsilla sitkuttelen pariviikkoa pidempää, jos täs ei nyt ennen sitä tapahdu ihmeitä ja saa tohtorille aikaa. yks yksityinen olisi kuulemma hyvä ja kallis mut ajat menee joulukuulle. mut täälläkin on yksityisellä liikaa näitä triptyl auttaa kaikkeen tapauksia…

viimeks ku arvauskeskukseen soitin ja sanoin et saan haettua ennen ku aikasempi loppuu et ryynit suunnilleen riittää mut tuleeko siitä sanktioo jos syö yli respan nii vastaus oli et jos sulla diaknoosissa lukee että voi syödä 1-3 nappii päiväs nii ei oo ongelmaa. mutta ei tainnu akka huomioida kelaa :angry:

Tähän mäkin törmäsin aikoinani, kun mulla vielä apteekkisopimus oli. Kyllä epäiltiin ja aina kaikki syynättiin niin perusteellisesti läpi ja monesti muuttui se farmaseutin naamakin paljon tylymmäksi, kuin mitä se oli ollut edellisen asiakkaan kanssa. Tuo tylyys nyt riippui tietty farmaseutista, eikä koskenut läheskään kaikkia, mutta sen perusteellisen haastattelun sai lähes jokaikinen kerta kuulla. Ymmärrän, että toki sen sopimuksen mukaan on mentävä, mutta jos mennään juuri niin, kuin pitääkin, eikä siinä lääkkeiden haussa ole mitään, minkä voisi kyseenalaistaa jotenkin, niin silloin en ymmärrä, miksi pitää suhtautua niin, että aivan varmasti tuo yrittää jotakin vilunkia :unamused: :angry: . Myös tuo, että apteekkisopimuksen aikoina apteekin väki alkoi udella multa, mihin tarvitsen lääkettä X ja tarvitsenkohan sitä ylipäätään :unamused: . Ilman apteekkisopimusta asioidessani eivät todellakaan kysele mitään tuollaisia, vaan toimittavat sen, mitä lääkäri on määrännyt, kuten pitääkin, jollei nyt tule sellainen tilanne, että lääkäri on määrännyt päällekkäin kahta lääkettä, joita ei missään nimessä saisi käyttää yhtä aikaa, mutta se nyt on sitten taas ihan eri asia ja juuri sitä apteekin hyvää palvelua.

Tietävät kyllä niissä parissa vakiapteekissani mut ja niitä samoja PKV-lääkkeitä haen vuodesta toiseen, eli mistään random respoista ei ole kyse, mutta kummasti sen apteekkisopimuksen voimassa olo/olemattomuus muuttaa kohtelua :open_mouth: . Nykyisin ei ole ollut mitään ongelmia, saati silkkaa tylytystä.

Edit: Jos lääkekatto on täynnä/muuten täyskorvattava lääkitys, niin sitä nipotusta tulee juuri siksi, että Kela kyttää noita, jottei nyt vain vahingossakaan korvaisi vähääkään ylimääräistä kenellekään. H-respoja sitten kytätään tarkemmin muuten vain, eli siksi, että ovat H-respoja :mrgreen: . Ei tuo apteekin vika ole ja ymmärrän kyllä, etteivät Kelan hengittäessa niskaan halua jaella sieltä lääkkeitä ihan miten sattuu, koska elinkeinohan niillä on tuossa kiinni. Tietenkin apteekissa voitaisiin asia kertoa ystävällisesti, eikä sitruunansyöneenä, ja onhan niitä farmaseutteja, jotka nipottavat ihan nipottamisen ilosta, vaikkei se nyt niiiiin tarkkaa lopulta olisi. Toisaalta kannattaa muistaa sekin puoli, että töissä saattaa olla joku harjoittelija/koeajalla olija, jolla ei ole varaa pienimpiinkään kämmeihin ja siksi noudattaa turhankin tarkoin näitä kaikkia “taiteen sääntöjä”. Johtuipa Kelasta tai apteekista, niin en mä silti tajua tuota yhden päivän -nipotusta, koska eipä sillä mitään käytännön merkitystä lopulta ole ja ihmisellä voi oikeasti olla se tilanne, että pääsee apteekkiin tänään, mutta sitten ei pääsekään ainakaan viikkoon, mutta lääkkeensä tarvitsee. Saahan tuohonkin toki lääkäriltä lausunnon hommattua, mutta aikamoinen vaiva sekin vain yhden päivän tähden, jos ei tosiaan ole kyse mistään lähden vuodeksi ulkomaille ja siksi pitää tehdä erityisjärjestelyjä lääkkeiden kanssa -jutusta.

Dexmex-cowboy: Kyllä tavallinen TK-lekurikin voi huumerespan kirjoittaa. Lääkärihän sekin on, jolla pitäisi lupien olla kunnossa, mutta eria asia sitten, kuinka helposti käytännössä sen tekee. Onhan näitä, että TK:sta on yhden kerran uusittu jokin respa, kun on ollut hätätilanne ja sen jälkeen käsketty mennä takaisin varsinaiselle hoitavalle lääkärille/erikoislääkärille.

pitää kysyä kun lääke on jo valmiina määrätty, annoskokokin on valmiina et ei tartteis ku korjata ajantasalle. aikoinaan annos päätyi 20mg ku lekurin kaa laskettii puolenvuoden ajanjaksolla keskimääräseksi annokseksi 2kapselia päiväs ja kun laskin 15kk ajan jaksolla nii se annos ois 2,3-2,5 päiväs. ja diaknoosissa lukee että vaativina päivinä menee se 3 voi vetää naamariin. vituttaa ku eivät antaneet jäädä kirjoille kun on niin pitkät jonot ja paljon pahempiakin tapauksia joihin resurssit menee, vaikka itelläkin oli isot elämän muutokset edessä… sori nyt vuodatukset mut vituttaahan toi ku kukaan ei halua ottaa asiaa hoitaakseen.

Mulla sattu viimeks hauska, kun hoitajan kautta puhelimitse lääkäri uusi mun Stilnoct-respan (ollu käytössä tarvittaessa vuodesta 2011) ihan ilman mitään kyselyjä, mutta apteekissa sitten joku nuori farmaseutti rupesi kyselemään, että kuinka usein tarvitsen ja onko kaikki “miedommat” vaihtoehdot käyty läpi. No ihan hyvässä hengessä se keskustelu meni vaihtoehtoja pohtiessa (ei sentään Ketipinoria koittanu suositella, mutta mirtatsapiinin ja Triptylin se luokitteli Stilnoctia paremmiksi vaihtoehdoiksi).

Jos on lääkärin respa ei apteekissa pitäisi olla mitään sanomista, no jos se on kertakaikkiaan sopimaton muiden lääkkeiden kanssa niin sitten kyllä. Mulle vaan sanottiin olenko tietoinen että vie/kumoaa parin lääkkeen tehon, lääkärillä oli lista mun kaikista lääkkeistä ja pienen tutkimuksen jälkeen myönsi että näin on ja tehtiin lääkkeiden vaihto. Sitä se kiirus teettää eikä ollut vaarallista ku muistaakseni plokkas mun verenpaine lääkityksen. Menin Mehiläiseen ja kerroin ettei verenpaine lääkitys toimi niin kirjoitti uudet ja ei vaihtoa johonki halvempaan intialaiseen liitu tablettiin.

Olen asioinut lukuisissa apteekeissa eri kaupungeissa ja yleisesti ottaen asiakaspalvelu on ollut erittäin hyvää. Ehkä 2-3 kertaa on ollut nyrpeää palvelua, kun olen ostanut jotain bentsoja. Tylyin tapaus oli ehkä muutama vuosi sitten, kun menin ostamaan perusvoidetta ja muutamaa lääkekippoa. Itse apteekkari tuli palvelemaan ja ekana katsottiin mistä perusvoiteet löytyy(ei ollut tuttu apteekki), sitten sanoin että ottaisin vielä viisi lääkelasia. Apteekkari vastasi tähän että “Tuleeko ne huumekäyttöön? Minä tiedän kyllä mihin niitä käytetään.” Vastasin että ei tule. Hyvin tympeän näköisenä apteekkari etsi lääkekipot ja rahasti ostokset.

Aivan erityisen hyvää asiakaspalvelua olen saanut Yliopiston Apteekeissa. Siellä tullaan aina kysymään itsehoitolääkkeiden puolella tarvitseeko apua ja reseptipuolella varmistetaan onko lääke tuttu ja kerrotaan joka tapauksessa lääkkeestä jotain olennaisia ja huomioonotettavia asioita. YA:sta saa palvelua vankalla ammattitaidolla ja hymyssä suin :slight_smile:

Minusta tuntuu monesti tältä, kun haen masennuslääkettä. :smiley:

Täällä oli juttua ulkomaisesta apteekkipalvelusta. Piti ottaa kantaa jo aiemmin, mutten ole saanut aikaiseksi. Mun kokemuksen mukaan kyllä selittävät lääkkeistä, jos asioi ko. maan kielellä ja olen saanut ihan yhtä hyvää palvelua kuin Suomessakin. Eli kielimuuria veikkaisin, ellei nyt ole sattunut asioimaan maassa, jossa muutenkin puhutaan englantia. Keski-Euroopassakaan esim. englannin osaaminen ei oo tosiaan Suomen tasolla ja sit varsinkin Ranskassa ja Saksassa kieltäytyvät edes puhumasta englantia, mikä osittain varmaan liittyy historiaan, mutta sit taas ranska on kielenä sen verran kaukana englannista myös, että voipi olla, etteivät oikeasti edes osaa selittää lääkkeistä. Kuitenkin sellainen sanasto ja asian esittäminen on melko monimutkaista vieraalla kielellä muutenkin.

Tai sit mulle on vaan sattunut tuurilla hyviä asiakaspalvelijoita muuallakin kuin Suomessa. :mrgreen:

Kreikassa apteekeissa luki usein doktor ja takahuoneessa yli seitsamänkymppinen ukkeli, kun näytti vanhaa respaa niin vähän verenpainetta mittas ja kirjoitti uudet respat 3kk ja kun sanoi et vaimolle samat niin hymyillen kirjoitti samat tropit. Kyllähän se tiesi miksi ja näin mulla oli puolenvuoden lääkkeet tosi halvalla tuliaisina, yhden kerran HKi Vantaan tulli katsoi kun lääkkeitä oli tosi paljon ja respan kun näytti niin OK. Se lääkäri tais omistaa apteekin ja maksu “terveys tarkastuksesta” oli kymmenen euron luokkaa, elettiin aikaa kun eurot ei vielä ollut käytää rahaa ja meilläkin tais olla markkoja. No pankissa ei kannattanut vaihtaa vaan kultasepän liikkeissä sai paremmin, oli aikaa kun Kreikkalaiset ei saanut omistaa ulkomaan valuuttaa. Kun vaihtokurssit häipyi ikkunasta tiesi et saarella on verotarkastaja ja ravintelista sai oikein kuitin, kerran apteekissa huonolla englannilla selitin kovaa kipua olkapäässä niin ne luuli että olen auringossa polttanut, eikun takas ja sana mobilat tuotti tulosta ja ne antoi alennusta siittä vähästä mitä se sielä maksoi. Siinä oli asiakaspalvelua, itse en koskaan uusi respoja terkkarissa vaan apteekissa jossa homma maksaa 3€ ja sekin on palvelua. Kyllä meillä on asiat hyvin, ainakin mun mielestä.

Muistakaa sitten toki, että sellaisen pkv-lääkkeen tuonti Suomeen, johon ei täällä omista reseptiä, on laitonta. Ei kelpaa, jos kohdemaassa saa reseptin. Minä en tiedä, onko kukaan jäänyt tuollaisesta oikeasti kiinni koskaan, nimittäin itseltäni on vaan kerran kysytty reseptiasioita. En mä sitä kuitenkaan suosittelisi testaamaan ja ihan vaan muistutuksena, koska monet eivät ole tästä säännöstä näköjään perillä.

Melkein oikein, huumausainetta sisältävän lääkkeen maahantuonti Schengen-valtiosta on sallittua vain pääasiallisen asuinmaan reseptillä.

^ Joop, eli joka tapauksessahan se respa pitää olla asuinmaassa voimassa. Tietenkin olettamuksena oli, että Suomessa ainakin suuri osa täällä asuu. Mites, luulisin kyllä, että esim. bentsoja ei voi tuoda, ellei Suomessa ole respaa, koska ulkomailta sattuu saamaan sellaisiakin, joita ei oo Suomessa kaupan. Bentsothan kuitenkin on YK:n huumausaineita koskevan sopimuksen mukaan huumausaineita. Sen tiesin kyllä, että opioideja ei noin vain kuljetella muualta, mutta hassulta se kuulostaisi, jos voisi bentsojakin esim hakea ulkomailta.

No eihän niitä oikeasti saa sieltä tuoda, jos ei ole reseptiä niihin. Mä en ole koskaan kuljetellut kuin omia lääkkeitäni ja aina kassissa, joka tulee koneeseen että jos häviävät. Viimeksi pyysin psykiatria laatimaan sellasen englanninkielisen tekstin, missä luetteli lääkitykseni ja päiväannokset. Ei se olisi kelvannut, kun olisi pitänyt olla se apteekin laatima Schengenin sopimus (pkv-lääkkeitä varten), mutta ikinä en ole sellasta hankkinut, enkä hanki. Kaikki respatkin on aina olleet mukana, mutta eivät ole olleet ikinä kiinnostuneita nappilaukustani.

Kelasin muutenkin, että jos olisivat vieneet ne, niin olisin vaan mennyt kohdemaassa niiden respojeni kanssa lääkärille, kun oli kerran matkavakuutuskin.

Mä oon aina hommannut kyllä Tramalia varten sen Schengentodistuksen. Opioideja sentään en ehkä uskaltaisi kanniskella ilman pätevää todistusta. Mun mielestä bentsot eivät vaadi tuota Schengentodistusta, vaan toi psykiatrin laatima teksti kelpaa. Schengentodistus taitaa koskea näitä, joista jää Suomessa resepti apteekkiin, eli amfetamiinijohdannaisia ja opioideja? Ellen aivan väärässä ole.

Joo näin mäkin pitkään luulin ja kenties näin on ollutkin joskus. Koko asia on ollut suhteellisen epävarma mulle ja nuo listat lääkkeistä ja kohdemaasta elävät. Tän linkin mukaan, nyt ainakin pitäisi olla todistus tietyistä pkv-lääkkeistäkin ja lista mistä, mutta… :unamused:

http://www.fimea.fi/apteekit/schengen-todistus

Mikä tässä nyt on oikein epäselvää? Bentsot ovat huumausaineita siinä missä opioiditkin. Tuossa listaus kaikista Suomessa huumausaineina pidettävistä aineista: finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080543

Tramadolia ei tuolla listalla ole, samoin kuin ei myöskään esimerkiksi tsopiklonia ja pregabaliinia. Puhumattakaan esimerkiksi masennuslääkkeistä, antipsykooteista jne.

Pkv-lääke ei siis ole mikään synonyymi huumausainetta sisältävälle lääkkeelle, mutta jos lääke sisältää huumausaineeksi luokiteltua ainetta, niin silloin sitä koskevat edellä mainitut säännöt.

No voi vittu mitä pilkunviilausta taas. :unamused: Kyllä kai sä nyt helvetti tajusit, että huumausaineista on kyse, kun Neuro on aiemminkin täällä selittänyt hakeneensa pameja esim. muualta.

Tramadoli on huume kyllä esimerkiksi siellä, missä mä tapaan matkustaa, että eipä se mitään pelasta, jos se ei Suomessa sitä ole ja kanniskelen sitä mukanani ilman todistusta. Kuitenkin se resepti jää SuomessaKIN apteekkiin ja ovat kyllä terkkarista aina käskeneet sen Schengentodistuksen hommata.

En minä mikään ajatustenlukija ole, jos puhutaan pkv-lääkkeistä ja huumausaineista ristiin, niin silloin on mielestäni aika korrektia huomauttaa, että ne eivät suinkaan tarkoita samaa asiaa.

No kerropas, missä matkustelet niin selvitetään sekin sitten, itse epäilen suuresti, ettei ole. Sitä paitsi ei se resepti jää enää yhtään mihinkään, kun pkv-lääkkeitä ei ole yli vuoteen enää saanut paperireseptillä kirjoittaa.

Anonymiteetin takia mä en viitsi tänne pasteta sitä, mut ihan EU-maa kyseessä. Eikä muuten saa tuoda sinne MYÖSKÄÄN tiettyjä neuroleptejä. Googlaamalla löytyy, tai ei, mutta koska kyseessä ei oo mikään suomalaisten tusina-aurinkolomapaikka, niin en tosiaan ala sitä tähän kääntämään ja kopioimaan.