Paljon Onnea @Bacchus-X ![]()
![]()
![]()
Mehän edetään melkolailla samaa matkaa ![]()
@Metsanpoika, kiitos! On mukava seurata muidenkin askellusta, varsinkin jotakuinkin samassa tahdissa etenijää!
Hyvää ja raitista juhannusta kaikille! Minun osaltani on rauhallinen juhannus tiedossa, ensimmäinen moneen, moneen vuosikymmeneen. Juhannuksena on tullut mokailtua usein vaan eipä tule tänä vuonna. Ensi maanantaina tulee 150 päivää raitistelua täyteen eli puoli vuotta lähestyy pikapuoliin.
Puoli vuotta ilman alkoholia tuli täyteen viime viikon loppupuolella. Kuitenkin näin kesällä ja lämpimällä säällä terassien “kutsuessa” käy joskus pikaisesti mielessä, että onko pakko niuhottaa? Olen selittänyt itselleni, että kyllä, on pakko! Toisaalta en enää haluakaan juoda ja kännätä, enkä ole juuri terasseilla aiemminkaan viihtynyt! Hyvänä tukena juomattomuudessa ovat tämän palstan kirjoitukset, joita käyn tsekkaamassa miltei päivittäin.
Olen hyvin tyytyväinen, että olen pysynyt erossa alkoholipitoisista nesteistä, vaikka puolen vuoden aikana on ollut lukuisia tilaisuuksia, joissa jotakuinkin kaikki muut ovat juoneet alkoholia. Erilaisiin tilaisuuksiin varaamani pari kolme tölkkiä jotakin alkoholitonta juomaa (joita on nykyään paljon ja ne ovat kaiken lisäksi hyvänmakuisia) riittää koko illaksi. Oikein ihmetyttää, miten juovana aikana kaljaa mahtuikin sisuksiin aivan hillittömiä määriä. Raittius on edennyt hyvin myös sosiaalisessa mielessä eli siinä suhteessa, että kukaan juovista tutuista ei enää iltaa istuessamme edes kysele asian perään.
Kesän aikana olen kuitenkin alkanut yllättäen heräilemään silloin tällöin yöllä pitkäksikin aikaa, stressiä ilmeisesti on joistakin asioista. Mutta onneksi ei morkkiksesta tai muista “alkoholijohdannaisista” syistä johtuvia.
Hienoa, että olet pysynyt päätöksessäsi kaikista houkutuksista huolimatta. Haasteita meillä riittää, mutta niistä selvitään ilman alkoholia. Tsemppiä ![]()
Paljon onnea puolesta vuodesta! Se on jo sellainen etappi, että juomattomuus on mukavasti vakiintunut osaksi elämää.
Samaa olen pohtinut itse. Kun pari pulloa alkoholitonta olutta saa sellaisen tunteen, ettei jaksa enää pisaraakaan ja juovana aikana sixpäkki oli vasta hyvä alku… ![]()
Isot Onnentoivotukset puolen vuoden raittiudesta ![]()
![]()
jatketaan vain yhtä matkaa ![]()
Kiitos kaikille! Kaunista ja raitista loppuviikkoa. @Metsanpoika ja minä tosiaan mennään miltei tasatahtia eteenpäin!
Kesä on sujunut mukavasti ja sujuu varsinkin nyt, kun lämpimät säät alkoivat muistuttaa, mitä kesä merkitsee. Kännin riipaiseminen on käynyt joskus mielessä mutta järki on voittanut. Niin suuria vitutuksia ei ole tullut vastaan, että niillä olisi kannattanut pilata hyvää raittiusputkea. Alkoholittomat juomatkin maistuvat nykyään sen verran hyviltä, että viinalla niiden makua ei kannata pilata. Järjen voittoa toivon sydämestäni myös monille uusille kirjoittajille, jotka ovat vasta tulleet mukaan kirjoittamaan omasta tilanteestaan ja kipuilevat alkuvaiheissaan ennen etäisyyden saantia siideriin, kaljaan, viiniin tai mihin tahansa päihdyttävään aineeseen.
Ylihuomenna tulee täyteen 200 päivää ilman alkoholia. Päiviä ei tule enää laskettua mutta kalenteriin olen merkinnyt täydet kympit, joista nytkin huomasin “merkkipäivän”! Kovasti tsemppiä sekä vanhoille konkareille että etenkin uusille p-linkkiläisille!
Eilen taisi tulla jo 7 kuukautta raittiutta täyteen. Olin tuttavaporukan kanssa pistäytymässä eräässä muutaman päivän kestäneessä sinänsä mukavassa tapahtumassa. Olin tällä kertaa koko ajan joukkomme ainoa selväpäinen mutta muut lotrasivat juomaa senkin edestä. Raittiuteni ei herättänyt sen kummempia keskusteluja porukassa mutta itsellä meinasivat käämit aina välillä kärytä. Oli nimittäin sen verran turhauttavaa katsoa ja kuunnella juopunutta, ylikorostunutta käytöstä ja varsinkin äänenkäyttöä, jossa ei välillä tuntunut olevan mitään rajoja. Tapahtuman mukavuuskin alkoi kärsiä. Sen verran tottuneita tuttavani kuitenkin alkoholiin jo ovat, että krapulakaan ei tainnut aamuisin vaivata ketään. Ainakaan sitä ei näytetty ulospäin. Koska ei tullut krapulaa ja morkkistakaan, oltiin jo valmiita suunnittelemaan seuraavaa juopottelutilaisuutta. Itselleni tämä tilaisuus oli onneksi tämän kesän viimeinen koetinkivi valitsemallani raittiilla tiellä.
Hienoa ja onneksi olkoon ![]()
Onnea täydestä seittemästä raittiista kuukaudesta ![]()
![]()
Kiitos ketjustasi! Oli tosi mukavaa lukea tähänastisesta matkastasi - ja miten hyvin olet pystynyt handlaamaan satunnaiset mieliteot!
On tärkeää, että meillä perässätallaajilla on esikuvia ![]()
Hatunnosto raittiista puolesta vuodesta - perästä tullaan! Miten sinun puolisosi? Onko hän vähentänyt tai jopa sinun tapaan jättänyt alkon kokonaan pois?
@Riikinkukko tämä taisi olla suunnattu jollekin toiselle?
Aika juoksee ja viikot kuluvat. Raittiina oloa on tullut harrastettua jo kahdeksan kuukautta. Aika kuluu erilaisten tekemisten parissa niin tiukasti, että alkoholi ei juuri käy mielessäkään. Alkoholittomat juomat sen sijaan käyvät, koska ne ovat enemmänkin hyvän makuisia janojuomia kuin alkoholin korvikkeita. En toki sitäkään täysin kiistä, etteikö joskus käy mielessä hyvä viini, viski tai konjakkipaukku, ikään kuin vanhoja aikoja muistellen, mutta ne on parasta unohtaa ja hyvinhän nuo ovat unohtuneetkin! Joku kyseli puolison tilannetta. No, hän käyttää alkoholijuomia ystävien kanssa istuessamme mutta mielestäni selvästi vähemmän kuin ennen. Olen tainnut olla se vetojuhta, joka on saanut hänetkin aiemmin kuluttamaan enemmän. Tsemppiä kaikille entisille ja uusille kirjoittajille!
Onnea ja kumarrus kahdeksasta raittiista kuukaudesta
näin me mennään ![]()
@Metsanpoika, kiitos
Tasatahtia mennään kohti syksyä!