Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Empä usko, jos olette samassa hoitolaitoksessa saman hankilökunnan hoidettavana.
Miljönääri voi tietysti ostaa erilaisia yksityisiä hoitoja rahallaan joihin köyhempi ei pääse, tai halutessaan matkustaa vaikka sellaiseen maahan, joka sallii eutanasian.

Näinhän teki mm. Allen Carr, joka rikastui keksimällään tupakoinninlopettamismenetelmällä, mutta sairastui itse keuhkosyöpään vanhoilla päivillään.

Tuskin olemme samassa hoitolaitoksessa saman henkilökunnan hoidettavana. Vakavasti loukkaantunut formulaurheilija jolla miljoonia on, hoidetaan aivan varmasti erilaisella kapasiteetilla kuin pihtiputaan mummo.

Tuskin olemme samassa hoitolaitoksessa saman henkilökunnan hoidettavana. Vakavasti loukkaantunut formulaurheilija jolla miljoonia on, hoidetaan aivan varmasti erilaisella kapasiteetilla kuin pihtiputaan mummo.

^ En nyt ihan täysin niele tuotakaan ajatusta. Onko oletuksena siis, että julkisissa kaiken kansan sairaanhoitopalveluissa hoito on jotenkin huonompaa tai henkilökunta osaamattomampaa kuin yksityissairaalassa?

Sehän ei suinkaan pidä paikkaansa, että yksiityinen olisi automaattisesti parempi kuin julkinen.

Vai onko ajatuksena, että pienituloisen henki olisi hoitohenkilökunnan ammatietiikassa jotenkin vähempiarvoinen kuin rikkaan? Anteeksi, mutta ajatus on lähestulkoon irvokas ja rienaava.

Minulla itsellänikin on ollut asiakkana ihmisiä yhteiskunnan ihan eri laidoilta ja luokista, eikä heidän varallisuudellaan, titteleillään tai statuksellaan ole mitään vaikutusta siihen, millaista hoitoa he saavat.

Jos samanlaatuiset ja samalla viiveellä saatavat sekä kaikin puolin samantehoiset hoidot saa joko yhteiskunnan kustantamina julkisessa terveydenhuollossa ja maksamalla muutaman satatuhatta niin kukahan olisi niin tyhmä että maksaisi yksityislääkäreille ja hoitolaitoksille?

Lääkärien ja hoitajien ammattietiikkaa en epäile, mutta ehkä on syytä miettiä montako lääkäriä ja hoitajaa on ilmaisessa terveydenhuollossa potilasta kohti ja minkä verran hoitoaikaa ja tutkimuksia sekä laitteistojen käyttöä voi saada jos sattuu olemaan muutama miljoona joutilasta rahaa heitettäväksi pöytään silloin kun apua tarvitsee.

Jotain juttua olen kuullut semmoisestakin kuin jonotusajoista hoitoon pääsyssä. Olen varma että sen miljonäärin ei tarvitse jonottaa lääkärin vastaanotolle pääsyä kovinkaan kauan. Edelleen asia on niin että rahalla saa. Väitän, että saisin vaikka tänä iltana lääkärin kotikäynnillekin luokseni muutamassa tunnissa jos rahaa tarpeeksi olisi. Elinkeino se on, lääkärin työkin.

Hienoa olisi, se tasa-arvo, mutta ei sitä ihan tarkkaan ottaen ole olemassa, terveydenhuollossakaan.

Asiasta on turha alkaa venkuloimaan että ei se suoraan ja täydellisesti ole kiinni omaisuudesta, se hoidon saanti. Kun niin monenlaiset ja monelaisilla omaisuuksilla siunatut ihmiset pääsevät samoille vastaanotoille. Eipä tietenkään. Jos minulla on tililla kolmekymppiä ja vaikkapa Vadelmamunkilla viisikymppiä niin ei se missään isommin näy, kun aletaan palveluja etsimään. Molemmat päästään samoihin paikkoihin sisälle ja samassa ajassakin. Mutta, jos omaisuutta on riitäävästi, ei tarvitse ihan samalle terveyskeskuslääkärille pyrkiäkään. Kun on varaa valita niin on varaa valita.

Jaaha.
Olisko tuo sairastamisen puheeksiottaminen sitten laittanut elimistön toteuttamaan sitä mistä puhetta on?
Minulla nimittäin on jonkinmoinen flunssa. Nenä vuotaa ja vetelä olo, jotain kolotusta lihaksissa ja olipa illalla senverran viluinen olo että saattoi ruumiinlämpö jo elimistön omana parannuskeinona nousta.

Voisi tästä tietysti mennä terveyskeskukseen jonon jatkoksi, teettämään verorahoilla työtä. Mutta, jospa nyt kuitenkin annan itse itselleni komennon että lepoa ja juotavaa ja vähän vaikka vitamiineja ja jos jotain paikkaa alkaa särkemään niin buranaa sitten…

Tämä päivä siis lepäillen, kai tämä maailma pysyy pystyssä ja lonksuttelee omia menojaan päivän tai pari ilman minun mitään tekemättäkin?
Ja toisinpäin, pärjään kai minäkin pienen hetken vaikken edes ulko-ovea avaisi.

Kun sitten jossain vaiheessa huomaan että aika tulee pitkäksi lepäillessä niin se on sen merkki että kunto alkaa palautumaan. Eipä näitä tämmöisiä päiviä ole minulla kovin usein ollut, edellisestä parin päivän flunssasta on taas ainakin pari vuotta kulunut, jos oikein muistan.

Sänkyyn selälleni ja radio viereen auki, samalla tässä joutaa kuuntelemaan uutiset ja tärkeät maailman asiat. Tiedä vaikka sivistyisi…

Kun otit puheeksi vakavasti loukkaantuneen formula-autoilijan vs. vakavasti loukkaantuneen “taviksen”, niin vakavasti loukkaantunut ihminenhän kiidätetään aina lähimpään sairaalaan, jossa häntä on mahdollista hoitaa. Onnettomuuden uhreja hoidetaan yleensä isoissa keskussairaaloissa, eli kyllä sitä lähimpään sellaiseen piipaa-auto vie, oli kyseessä sitten ministeri, maisteri, metsänreunan mies, tai mökin mummo.
(Mä haluun oikeesti joskus tavata ton myyttisen Mökin Mummon, joka näissä keskusteluissa usein esiintyy : )

Kts. edellinen vastaus. Akuutissa hätätilanteessa hoitopaikka on se, joka on lähin. Rikasta ei lähdetä kiidättämään fiinimpään sairaalaan jos se on kauempana kuin lähin mahdollinen sairaala, eikä köyhää lähdetä kiidättämään mahdollisimman kapiseen konitohtorin talliin, vaan lähimpään oikeaan sairaalaan.

Mutta onko hoito silti parempaa? Tottahan rahalla voi etsiä itselleen lääkärin, joka kirjoittelee vaikkapa auliisti bentsoreseptejä tai muita viihdyttäviä mömmöjä, mutta onko se automaattisesti sama asia kuin hoidon laatu?
Ison hinnan maksava asiakas toki saa helpommin sitä mitä haluaa, vaikka tulisi halunneeksi itselleen karhunpalveluksia.

Yksityiselle lääkäriasemalle toki pääsee kätevämmin kuin julkiselle. Onhan itsellänikin paljon kokemuksia yksityisistä lääkäriasemista, koska joidenkin työpaikkojeni työterveyshuolto on toiminut sellaisissa. Olen siis ollut asiakkaana mm. Mehiläisessa ja Diacorissa.
Julkistakin terveydenhoitoa on kuitenkin mahdollista kehittää niin, että hoitoon pääsee helposti. Omassa kotikunnassani myös julkisen puolen lääkärinajan saa melko helposti.

Tasa-arvon vastustaminen on tietysti monelle tärkeä asia, jos se liittyy omaan maailmankuvaan. Epätasa-arvoon liittyviä mielikuvia ja ihmisten vastakkainasettelun ajatusta halutaan pitää yllä myös vasemmalla äärilaidalla, koska se on tärkeää omalle ideologialle, maailmankuvalle, jossa pitää olla “pahoja rikkaita” ja “hyvä köyhiä”. Tasa-arvoa ollaan tällöin haluavinaan, mutta eriarvoisuusfantasioihin takerruttaan tiukasti, koska ne ovat ideologian perusta.

Lääkärien näkökulma asiaan:
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/laakareiden-mielesta-terveydenhuolto-on-epatasa-arvoista-eri-vaestoryhmien-valilla/51b0c320-db80-391a-ac4d-22059f488f21

Vadelmamunkin esittämä arvio varallisuuden tuomista paremmista mahdollisuuksista on mielenkiintoinen.
Siis että rahalla ei saa missään asiassa etuoikeuksia, nopeampaa ja parempaa palvelua vaan ajatus sellaisesta mahdollisuudesta on vasemmiston keksimää, mielikuvituksen tuotetta?

Täällä päin kyllä maailma näyttää toisenlaiselta. Kun on rahaa, voi ajaa taksilla ja kun ei ole, mennään bussilla -tai kun niitä ei ole niin polkupyörällä.

Tässähän on paljon ongelmia, jotka liittyvät enemmän sosiaaliturvaan: lääkkeiden hinta ja korvattavuus, matkojen järjestöminen hoitoon jne. Maahanmuuttajilla pulmana voi olla kielitaidottomuus ja tulkkipalveluiden puute.
Kyse ei siis ole siitä, että lääkäri kohtelisi huonommin köyhiä kuin rikkaita, vaikka useimmat lääkärit kohtaavat kuitenkin työssään molempia.

Pienipalkkaisella duunarilla voi olla käytössään myös yksityisen lääkäriaseman palvelut, jos sellaisella sattuu olemaan hänen työterveyshuoltonsa. Niinkuin itselläni oli Mehiläisessä siihen aikaan kun luuttusin lattioita kesto-krapulassa.

Minun nähdäkseni kukaan ei ole tässä keskustelussa väittänyt että sama lääkäri kohtelisi vastaanotolleen tulevia ihmisiä eri tavoin. Rikkaammalla vaan on varaa palveluihin joihin pääsee nopeammin, joissa on aikaa potilasta kohti enemmän, rikkaammalla on varaa ostaa parempia lääkkeitä, rahalla pääsee erilaisiin hoitoihin (mm. artikkelissa mainitut kuntoutukset, terapiat jne) paljon helpommin kuin ilman rahaa.

Kun kerran hoito on kauppatavaraa, niin on itsestään selvää, että rahalla voi ostaa enemmän hoitoa kuin ilman rahaa.

Sillä ei ole mitään tekemistä esimerkiksi lääkärien tai hoitajien moraalin kanssa. He myyvät työvoimaansa ja ammattitaitoaan, ja siinä sivussa myydään hoitolaitosten, hoidossa käytettävien laitteiden, lääkkeiden jne käyttöaikaa. Aivan varmasti itsekukin yrittää tehdä tehdä työnsä niin hyvin kuin se mahdollista on.

On tää flunssa aika perhanaa. Päivä on mennyt maatessa. Välillä herännyt aivastelemaan ja nokkaa pyyhkimään. Olo on vetelä ja väsynyt.

Mitäs niitä hyviä hoito-ohjeita nyt sitten olikaan?

Vai oliko se niin että hyvin hoitaen tämä paranee viikossa mutta jos ei hoida niin voi kestää jopa seitsemän päivää?

Mikä ei tapa, se vahvistaa. Flunssa voi olla vastustuskyvylle hyväksi? Se kuuluu elämään vaikka on ikävä kärsiä. Kun helpottaa niin taas on parempi olo kuin jos aina olisi terveenä ollut. On maltettava levätä. Itselle on annettava aikaa. Silloin saavat muut odottaa.

Taitaa hellittää, flunssa. Eilisestä tähän aamuun oli aika rankkaa. Olisko sitten sitä, että kun sairastelen hyvin harvoin niin sitten se tuntuukin rankemmalta kuin mitä se itseasiassa onkaan. No, en silti vaihtais tätä elämääni semmoiseen missä enemmän tauteja olisi.
Viime yö meni pyöriessä ja hikoillessa, suu kuivui, kurkkua kiristi, lihaksia särki, huulet tunetuivat rohtuvan korpuiksi… ja sitten siinä aamun tunteina sain hyvin unen päästä kiinni. Heräsin tuossa tunti sitten ja kun varovasti nousin ylös , huomasinkin että alan olemaan jo kohtuullisessa kunnossa. Elimistö on sitten korjannut asiaa, kyllä tästäkin taas ihan hyvä päivä tulee.

En nyt mitään rankempaa ala tänään tekemään, rauhallisesti palailen normaaliin elämään. Olo on hiukan heikko, mutta eiköhän tämä tästä.

Hallituskin siinä on jättänyt eronpyyntönsä minun nukkuessani. Muutamaa viikkoa ennen vaaleja… jotain siinä yritetään saada näyttämään joltain… hmm… . Katsotaan nyt miten siinä käy, sen terveydenhuollon siirtämisen sijoittajille, kanssa. Rahaa on palanut homman valmisteluissa tolkuttomasti. Oliskohan silläkin rahamäärällä ehkä saatu jotain kaikkein heikommassa asemassa olevien asioita korjattua? Jaa että ei sitä niin pidä laskea? Että se on ihan sama juttu kuin sekin että hävittäjäkoneisiin menevät rahat eivät tietenkään ole samaa rahaa jolla kansalaisten hyvinvoinnin jäljelläolevia osia pitäisi säilyttää… eipä tietenkään.

Jaahas…jospa tästä hiljalleen alkaisin vetämään housuja jalkaani ja palailemaan omaan vaatimattomaan elämääni. Jos vaikka lähtis ruokkimaan lintuja mökin pihalle. Siemeniä ja talipalloja. Näyttää muuten taas tänään ihan keväiseltä. Maata näkyy ja lumet hupenevat. vesi virtaa ja lorisee, ei taida olla kovin kaukana taas se hetki jolloin vois alkaa koivun kyljestä mahlaa valuttamaan. Terveelliseksi sanovat -ei se minusta kovin kummalta maistu, mutta kai siinä jotain kivennäisaineita ainakin on -ja kun se letkunpätkän laittaminen puunkylkeen on kovin helppo juttu, niin useampana keväänä on tullut joku pullollinen nautittua.

Minä olen vierastanut tuota sanaa alkoholisti vaikka ei enää käytä alkoholia kun vertaa sitä esim jos
ajan autoa niin olen silloin autoilija, en silloin kun en aja autoa
Ajan pyörällä niin silloin olen pyöräilijä en silloin kun en käytä pyörää
Kävelen niin olen jalankulkija en ole jalankulkija jos esim istun junassa
Jne, jne loputtomasti esimerkkejä
Mutta jos olet joskus käyttänyt viinaa suuria määriä ja kauan niin tuo leima pitäisi hautaan asti pitää mukana.
Minusta voisi termistö olla siten että jos/kun uudestaan ratkeaa viinan viemäksi niin silloin tuo alkoholisti termi olisi ok.
Kuulostaa hassulta kun ihmiset ovat olleet vuosikymmeniä viinatta 10,20,30,40,50 vuotta ilman viinaa ja aina vain aloiittaa lauseen minä alkoholisti…
Juuri tuosta syystä en halua/pysty käymään AA-kerhojen tilaisuuksissa
Silti tiedostan tuon yllämainitun uhan jos antaisin tilaisuuden alkoholin käytölle niin se olisi minulle hankalaa, tuskin olisin yhtään järkevämpi kuin aikoinaan vaan mopo karkaisi hyvin pian.
Mutta silti en ole nykyisin ole enää alkoholisti mutta tällä hetkellä olen entinen käyttäjä.

Niin, sinne meni sekä sote että hallitus. Soppa jää kuitenkin seuraavan hallituksen pähkäiltäväksi, koska kaikki ovat yksimielisiä siitä, että jonkinlainen sote-uudistus tarvitaan. Ei kuitenkaan mitään juosten pissattua mallia, joka on lisäksi monessa ristiriidassa perustuslain kanssa.

Mitä hävittäjäkoneisiin tulee, niin itse kannatan varovaista siirtymistä Naton suuntaan. Venäjä on osoittanut oikullisuutensa Krimillä ja Ukrainan kimpussa, eikä nuo historian kaiutkaan ihan ystävällistä kuvaa rakkaasta itänaapurista anna. Eikä anna sekään, että maassa murhataan oppositiopoliitikkoja ja toimittajia, vainotaan toisiniajattelijoita ja seksuaalivähemmistöjä.
Lisäksi Venäjä pyrkii trollitehtaillaan vaikuttamaan jatkuvasti muiden maiden asioihin, mm. kylvämällä valeuutisia, muukalaisvihaa ja epäluottamusta päättäjiin kansojen keskuuteen. Siis demokraattisten kansojen keskuuteen.
Euroopan äärinationalismi saa aulista vetoapua Venäjältä, koska kaikki länsimaiden demokratiaa ja sopusointua horjuttava on Venäjälle (Putinille) mieleen.

Tämä ei ole tietenkään tavallisten Venäjän kansalaisten vika. Heissä on mukavaa väkeä siinä kuin kaikissa muissakin kansoissa.

Niin on vetelä ja flunssainen olo edelleen, etten jaksa tänään kovin sinnikkäästi vastustaa edes Naton hävittäjäkoneita ja Naton /Venäjän rintamalinjan asettamista Suomen itärajalle. Kyllä vaan tuntuu olevan voimakas tauti.

En minä silti semmoiseenkaan oppiin vielä kallistu, että pitäisi sitten vaan hyväksyä kaikki sellainen jolle ei mitään mahda. En minä sitä sotatouhua hyväksymään ryhdy vaikken juuri jaksa hanttiinkaan laittaa. Terveenäkään, ja nyt flunssaisena vielä vähemmän.

Soten tarkoitus, siis pääasiallinen tarkoitus oli siirtää terveydenhuolto pois meiltä itseltämme, bisnekseksi. Osittain se on jo onnistunut, ja sen muutaman sukupolven aikana yhteiseksi omaisuudeksi hankitun hyvinvointikaluston takaisinsaaminen voi taas olla hankala asia.

Soten kaatumisessa muuten on minusta hyvä esimerkki siitä miten kansalaisten vähitellen noussut vastustus teki kuitenkin tehtävänsä. Ei siis ole ihan niin että vaikuttaa voi vain vaalipäivinä, kyllä tässäkin asiassa herännyt keskustelu ja alhaalta tuleva paine vaikutti poliittisiin päättäjiin. Ilman selkeää kansalaisten vastustusta olisivat suomen sairaalat ja terveyskeskukset olleet jo hetken aikaa jonkun veroparatiisissa osoitetta pitävän salkunhaltijayhtymän omaisuutta ja meillä pelkkä maksajan osa.

Ehkä jotain hyvinvointivaltiosta pelastui.

Jos nyt jostain on syytä kiitollinen olla niin tuosta kai sitten.

Vadelmamunkki tuossa ihan asiallisesti vihjaisi että eivät ne venäläiset ihmiset sen pahempia ole kuin suomalaisetkaan, vaikka tällä hetkellä aika kova mielipiteenmuokkaus semmoisen ajattelun puolesta onkin käynnissä. Ja oikein todettu oli sekin, että näkyy siellä venäjällä olevan kans isänmaallisuus nostettu jalustalle, ja mahdollisuuksien mukaan sitten paskaa muiden niskaan. Se on nyt tämänhetkinen trendi, monella suunnalla.
On muuten metka homma, että nuo nationalistit eivät useinkaan ole huomaavinaan sitä miten päätösvalta omissa asioissamme siirtyy taloudellisen vallan myötä jonnekin aivan ulottumattomiin, kaikkienkin valtioiden yläpuolelle (pääomalla kun ei isänmaata ole, edelleenkään), mutta se nationalismi kukkii juuri suhtautumisessa ihmisiin. Tavallisiin ja yleensä pääomaa omistamattomiin ihmisiin. Heistä löytyy ihonväriä ja syntymämaata korostamalla ja niputtamalla aina jotain vihattavaa, ja omasta puhdasrotuisesta joukosta taas ylistettävää. Vai onko se vain sitä että natsit (populismin käytön osaajina) nimenomaan jättävät nuo monimutkaisemmat, isompia asioita ja isompia taloudellisia ja vallankäytöllisiä asioita käsittelevät kokonaisuudet sivuun koska niiden ymmärtäminen voisi vaatia jopa ajattelemista? Vai siitä että usein on ns. oma lehmä jos ei ojassa niin matkassa mukana kuitenkin?

Niin, tätä flunssan parantelua tai paranemisen odottelua sitten tässä minun yksityiselämässäni. On sentään taas hiukan parempi olo kuin eilen. Ja kai tämä tästä… ei kai sentään vielä ollut tämäkään tauti kohdallani semmoinen parantumaton, lopuyllinen, jäljelläoleviksi päiviksi vuoteeseen kaatava ja tappava. Ainakin on parempi etten itse ala uskomaan asian niin olevan. Tässä, kuten muutenkin sairauksissa, on suurena apuna se, että potilas itse suhtautuu optimistisesti tulevbaisuuteen ja sekä haluaa parantua että uskoo paranemisen mahdollisuuteen.

Uskossa lujana siis tätä iltapäivää eteenpäin!

Hitaasti ja nihkeästi hiipuu flunssa.
Onko se taas muistin hataruutta ja menneiden aikojen kultaamista kun mielikuvissa nuorempana joku flunssa saattoi tulla, mutta se sitten myös meni, hupsista vaan, oli poissa ennenkuin huomasikaan? Ja olisiko silloin, nuoruuden vetreydessä ja kaikenlaisiin äkkikäännöksiin fyysisesti ja henkisesti taipuvaisempana, päässyt alkoholismistakin eroon vikkelämmin, ilman sitä muutaman kuukauden vääntämistä asenteiden ja ajatusten uusille urille junttaamisessa? Ehkäpä, ei se olisi niin ehtinyt urautua ja pesiytyä ja vahvaksi varttua kun olisi silloin… mutta turhaa sitä omalla kohdalla on miettiä, ne junat menivät silloin ja aikaa ei takaisin käännetä. Jos edes joskus voisi jollekin toiselle, joka ei vielä ole päästänyt itseään alkoholisoitumaan, välittää pientä vinkkiä että älä nyut ihan pohjille itseäsi päästä, korjaa pikkuisen ennen kuin ihan siellä olet… mutta osaiskohan sitä sitten niin esittää että se perille menisi, en tiedä. Ei ainakaan omia polkuja mainostamalla , niin erilaisia kun elämänkartat ovat. Mutta, mitäpä siitä, jos semmoinen tilanne vastaan taas tulee n iin näkeepä sitten.

Nyt tämä flunssa tuntuu olevan sitkeä kuin syntisen liha pirun paistinvartaassa, vain hitaasti hiipuen antaa periksi ja jättää ihmisen rauhaan.

Yhä vaan nenä hiukan vuotaa, olo on raihnainen ja aivotkin kuin eivät ihan kaikilla osiltaan käynnistyisi heti aamutuimaan. Mutta, silti, parempaan on suunta. Ja se kai on sentään hyvä juttu.

Kyllä tästä tänään johonkin jaksan liikkeelle lähteä. Muutaman kymmenen kilometrin päässä näkyis olevan huutokauppa, sinne vois mennä vilkaisemaan… vaikkei sieltä välttämättä mitään paluukuormaa sitten tulisikaan.

Sipulimaito kuumana auttaa flunssaan. Koska se on pahanmakuista. Oikeasti ihminen parantuu ajan kanssa kun elimistö tappaa taudin. Lepoa tarvitset koska silloin elimistö jaksaa hoitaa flunssan pois.

Aika tekee tehtävänsä -tai elimistö itse ajan kanssa.
Mutta tuntuu vaan siltä että vois se sen vähemmässäkin ajassa tehdä. Edelleen sellainen puolikuntoinen olo. Joskus olen sipulimaitoa juonutkin, tällä kertaa se on jäänyt väliin.
Olisi se hyvä jos jotain lääkettä olisi tiedossa, vitamiineja olen hiukan ottanut … ei kai niistä ainakaan haittaa ole?

Tämä kai on vaan nyt omaa kärsimättömyyttä, eihän ole vielä viikkoakaan kulunut ja eikös se ole sentään ihan kohtuullinen aika flunssan kokonaan häipymiseen? Kun nyt kuitenkin jokunto on semmoinen että elämä ihan normaalisti menee (vaikken kyllä ulkotöihin vielä päiväksi lähtisi) niin hätäkös tässä. Ollaan ja edetään hitaasti sitten.

Venäjähän nimenomaan tukee näitä oikeistopopulistisia ja nationalistisia tahoja ympäri Eurooppaa, ja tukee erilaista vihanlietsontaa ja valemediaa siellä sun täällä. Esimerkiksi MV-lehdellä taisi olla vahvojakin kytköksiä Venäjän trollitehtaisiin, mistä voisi yhtenä todisteena pitää sitäkin, että näitä trollitehtaita päivänvaloon tuoneet toimittajat ja tutkijat, kuten mm. Jessikka Aro, joutuivat paskamyrskyn kohteeksi kotimaassaan mm. MV-lehden toimesta.

Natsien pyörittämä Magneettimedia on puolestaan osoittanut jutuissaan usein selkeää Venäjä-myönteisyyttä ja Putin-myönteisyyttä.

Venäjän valtiohan kehitti trollitehtaat aluksi nimenomaan omia kansalaisiaan varten. Tarvittiin internetiä hyödyntävä propagandakoneisto murjomaan kansan mielipidettä mm. Ukrainaa vastaan ja hegemoniaa Putinin puolesta. Myöhemmin Venäjällä hoksattiin että näitä koneistojahan voidaan käyttää muidenkin maiden asioiden sorkkimiseen.

Miksikö sitten rasismin ja nationalistien tukeminen? Vain siksi, että tarkoitus on horjuttaa länsimaiden demokratiaa, ja kansalaisten uskoa siihen. Hämäännys, pelko, epätietoisuus siitä mikä on totta ja mikä ei: niihin trollaamalla pyritään.

Ans kattoo millaista törkyä meilläkin lentää vielä vaalien alla, ja miltä suunnalta. :astonished: