Toisessa ketjussa jo mainitsinkin, että olin unessa juopottelemassa ja sain tietysti ripitystä aiheesta. Syytöksiä tuli, etten edes Plinkissä enää kirjoita. Vaikka kaikki nyt tapahtui tosiaan unten mailla, päätin tulla tänne päivittämään kuulumisia. Kyllähän sitä unessa ilmestyvää epämääräistä hahmoa pitää totella.
Kuten arvata saattaa, niin nollalinjalla jatketaan. Tarkennan vielä sen verran, että minulle nolla tarkoittaa juomia, joiden alkoholin tilavuusprosentti alkaa nollalla. Hämäävästi kauppojen alkoholiton hyllyillä saattaa piiliä melkein kolme prosenttisia juomia. Sellaisen kerran jo koriini laitoin, mutta huomasin ihan sattumalta, että nyt onkin astetta vahvempaa. Meinasin silti jättää koriin, mutta lopulta päätin jättää kauppaan. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Se hetki onkin ollut lähimpänä sortumista alkoholin suhteen konkretiatasolla.
Pään sisällä sitten onkin kaikkea mielenkiintoista tapahtunut. Luin artikkelia hyvästä ravintolasta ja pienen ohikiitävän hetken olin aivan varma, että voinhan minä joskus vielä oikein hyvän aterian kanssa ottaa sen viinimenun kylkeen. Käyn katsokaas niin harvoin todella hyvissä ravintoloissa (Michelin *), että tapahtuma olisi jo luonteeltaankin sellainen, että alkoholia ei tulisi välttämättä edes joka vuosi juotua. Vähän sama juttu kuin mahdollinen, mutta epätodennäköinen poikien pelireissu lämpimään paikkaan. Ei varmaan tule sellaista reissua enää tehtyä, mutta jos tulee, niin sehän on vain vielä viimeisen kerran reissu, joten yksittäisellä retkellä voi varmasti ottaa? Eikös niin? Tämmösiä ajatuksia sitä päässä liikkuu. Varsinkin tuota ensimmäistä pidän kohtuullisena riskinä. Mihin raja vedetään? Siihen Michelin tähden ravintolaan? Riittääkö, jos on pelkkä maininta kyseisessä aviisissa? Tai entä jos ostankin itse wagyu-lihaa kotiin? Kyllähän se tarpeeksi hieno tilaisuus nopeasti tulisi eteen, johon voisi perustella viinit taas kylkeen, vaikka tähdet puuttuisikin. Helppo metodi huijata itseään.
Tuo hauska poikien retki ja laajempana käsitteenä mikä vaan kokoontuminen yhteen, jossa suurin osa juo railakkaasti onkin sitten vaikeampi tapaus. Ei siksi, että houkutus juomaan olisi suurempi, vaan siksi, että mitä vittua mä niissä teen, jos en juo? Hyvässä ravintolassa saan jo todistetusti paljon iloa siitä ruuasta. Olen muutamassa illan istujaisessa käynyt. Niin kauan, kun on jotain muutakin ohjelmaa kuin pelkkä juopottelu, niin on ihan kivaa. Se voi olla yhteistä ruuanlaittoa ja sitten syömistä tai vaikka jotain pelailua. Viihdyn hyvin. Kun ohjelma loppuu ja agendalla on käytännössä pelkkä juopottelu, olen aika nopeasti valmis kotiin. En jaksa yhtään kuunnella alkavaa jankkausta tai sitä, kun alkaa se yleinen säätö, jossa joku haluaa saunaan ja pelkkä tulitikkujen etsiminen kestää puoli tuntia. Mutta nyt päästäänkin siihen tärkeimpään kysymykseen. Olenko asioille erityisen herkkä siksi että ihmisten käytös muuttuu niin paljon alkoholin vaikutuksesta vai siksi että koen jotain itsesääliä tai turhautumista, kun en voi itse olla mukana nousuhumalassa?
Ja jooo-joo, tottakai tiedostan, että on kiva olla seuraavana päivänä ilman kankkusta rahat ja maine säilytettyinä. Mutta miksi mua jo vähän vituttaa Juhannus? Ei voi olla siitä kiinni, että joku olisi juuri nyt lässyttämässä jotain tyhmää minulle? Noh, ollakseni rehellinen, niin Juhannukseen liittyy vähän muutakin. Raittius on tuonut paljon, mutta ei se tietenkään ole kaikkia ongelmia ratkaissut. En tiedä onko tässä nyt menossa vähän sellainen suvantovaihe? Parisuhteeni on edelleen huono. Jos olisi taikanappi, jolla päästä puolivuotta elämässä eteenpäin hetkessä, kävelisin tästä vaimon luokse ja sanoisin, että molemmat haluaa erota. Erotaan. Sitten painaisin sitä nappia ja kaikki asunto ja muut käytännön asiat seuraavan puolen vuoden aikana tapahtuisivat hetkessä. Eikä sekään tietysti kaikkia ongelmia poistaisi, mutta ainakin olisi yksi iso asia pois päiväjärjestyksestä. Edessä se joka tapauksessa on.
Sama juttu vähän töissä. Lähtisin heti, jos olisi helppo ratkaisu edessä. Ongelma on se, että mulla on helvetin kova palkka ja kyllä mä tätä hommaa pystyn tekemään. En mä vastaavaa työtä ihan helposti löydä. Tämä työ vaan ei innosta yhtään. Mä roikun mukana, teen hommani, odotan muutosta. Tässäkin muutosta on tiedossa. Isot pojat antaa kyllä merkkejä siitä, mutta kysessä on jo sen tason isot pojat, että alaspäin tietoa ei todellakaan tipu. Kärvistellään sitten tässäkin.
Ei ollut tarkoitus kirjoittaa parisuhteesta tai töistä, mutta huomaan niiden vaikuttavan hyvin vahvasti mielialaani. Vaikka kumpaankaan ongelmaan en suoraan tässä aio nyt alkaa viinaa kittamaan, niin on varmasti hyvä tiedostaa niiden retkahtamisen riskiä kohottava vaikutus. Fiilis ei ole katossa ja se näkyy myös harrastuksissa. Olen selkeästi mennyt eteenpäin fyysisessä kunnossa. Se on helppo todeta, ihan vaan tuloksista. Nostan suurempia painoja, uin ja juoksen kovempaa. Pelaan paremmin. Silti tämä alakulo vaikuttaa myös näihin harrastuksiin, joissa siis kiistattomasti on mitattavia tuloksia. Peilissä näkyy terveempi ihminen, mutta ei kuitenkaan ihan niin urheilullinen kuin toivoisin. Juoksuaika on parantunut huimasti, mutta vielä on matkaa sinne nuoruuden aikoihin. Eikä se pelikään nyt ihan uomissaan ole, jos totta puhutaan. Tuntuu, että unohdan olleeni vasta 217 päivää (tarkastin ekaa kertaa tarkan päivän) raittiina. Join paaaljon pidempään ja erittäin runsaastikin pidemmän ajan. Paljon hyvää on tapahtunut sen jälkeen. Pitäisi varmaan kirjoitaa ne positiiviset asiat ihan ylös. Tuppaavat unohtumaan, kun heikommin kulkevat asiat pukkaa päälle. Eikä mulla edes töissä mene huonosti, mulla on vaan tylsää ja kunnianhimoni kokee tällaisen hetken turhaksi.
Tulispa lämmin. Kesä voisi hyvin olla se nappi, joka siivittää aikaa joutuisasti eteenpäin.