Eilen kävin nopean puhelinkeskustelun ystäväni kanssa tapahtuneesta, ja samalla koin ensimmäistä kertaa kun päätöstäni kyseenalaistettiin.
“Noo, Onko tuo ehdottomuus nyt ihan tarpeellista”
“Katsot vaan tarkemmin ne hetket, missä otat sitä ensimmäistäkään, ja muissa tilanteissa nollatoleranssi”
No, kyseinen ihminen ei ole ihan heikoimmillani minua koskaan nähnyt, ja on paljon hauskoja yhteisiä muistoja mihin alkoholi jollain tapaa liittyy. Mutta paljon toki myös niitä, mihin ei liity. Hän käyttää alkoholia kohtalaisen usein, ja käytöstä ei koidu moisia ongelmia mitä itsellä.
En toki lähtenyt kannastani taipumaan, ja keskustelua tullaan käymään syvemmällä tasolla myöhemmin varmasti, jolloin voikin esittää hänelle kysymyksen, jääkö minusta jotain pois, jos olen raitis ![]()
Vastaavanlaista ihmettelyä voi olla luvassa useammasta suunnastakin. Ehkä siihen ulkopuolisen kokemukseen vaikuttaa se, kun sopivassa humalassa olen ollut kelpo seuramies, enkä tukevammassakaan jurrissa oikein koskaan käynyt hankalaksi.
Sensijaan olin kyllä kaikkea muuta, sekava, perään katsottava, kykenemätön huolimaan itsestäni. Kykenemätön hoitamaan seuraavan päivän velvollisuuksia, jos sellaisia oli. Etenkin tämä viimeinen on se, joka ei ole välttämättä näkynyt hänen kaltaisten kavereiden silmiin.
Muuten ajatukset aika selkeät tänään.
Kuuntelin töiden ohessa ensimmäiset luvut Annie Gracen Selvin Päin-äänikirjasta. Siinä oli kyllä jo alkuunsa mielenkiintoista pohdintaa ehdollistumisesta ja tiedostamattomista päätöksistä.