Nyt lähtee ateistilta ilman lunttaamista, joten voi mennä väärin.
- Minä olen herra sinun jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
Minulla ei ole herraa jumalaa, eikä kiinnostusta pitää mitään jumaluuksia, joten ei koske minua.
- Älä turhaan lausu herran, sinun jumalasi nimeä.
Ei edelleenkään ole sitä jumalaa, mutta tulee kyllä useinkin sanottua ihan huvikseen “voi herrajjumala” tmv. Myös muun muassa saatanaa ja perkelettä manaan useinkin. Kait tuollaisen alvariinsa kiroilun ilman mitään pätevää syytä voi turhaksikin laskea. Aika junttia se ainakin on.
- Muista pyhittää lepopäivä.
Tämän merkitys on minulle vähän epäselvä. Jos se tarkoittaa sitä, että tiettynä kalenteripäivänä pitää tehdä sitä tai tätä tai elää niin tai näin, koska kyseinen päivä on määritelty pyhäksi, niin pyh. Jos se tarkoittaa sitä, että välillä on hyvä rauhoittua ja levätä, niin silloin se on ihan hyvä ohje.
- Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Kunnioitus ansaitaan ja sitä ei todellakaan ansaita pelkästään sillä, että on onnistunut lisääntymään. Maailma on väärällään tyystin kelvottomia vanhempia, jotka eivät ansaitse minkäänlaista kunnioitusta. Yleensäkin tämä sitkeästi elävä ajatus, että lapset olisivat vanhemmilleen jotakin velkaa on mielestäni käsittämätön. Päinvastoinhan sen asian pitäisi olla.
- Älä tapa.
Tämä on hyvä käsky. Toki tuostakin voi ymmärrettävästi poiketa joissakin tilanteissa, mm. itsepuolustus tai eutanasia, jota siis kannatan.
- Älä tee huorin.
Merkitys epäselvä. Olen kuullut tuon myös muodossa: Älä tee aviorikosta. Jos huorin/aviorikoksen tekeminen tarkoittaa pettämistä parisuhteessa, niin se on IMO väärin. Itse olen yksiavioisuuden kannalla, mutta toisaalta en ole mikään tuomitsemaan muita, jotka elävät esim. avoimessa tai polyamorisessa suhteessa, kunhan peli on kaikille osapuolille selvä. Jos huorin tekeminen tarkoittaa esiaviollista seksiä, yhden yön juttuja, seksipalveluiden myymistä jne., niin ei noissa mitään väärää ole.
- Älä varasta.
Tämä on ihan hyvä ohje myöskin. Nälkäänsä varastamisen kyllä ymmärrän, mutta en mielelläni tekisi sitäkään. Varastaminen ei ole koskaan kuulunut tapoihini, vaikka nuorempana olenkin viettänyt melko reipasta elämää ja tehnyt monenmoisia muita pahojani.
- Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Ymmärrän tuon niin, ettei toisista saa puhua pahaa sillä tavalla, mikä aiheuttaisi pahan puhumisen kohteelle haittaa tai laajemmin niin, että ei saa valehdella. Rehellisyys on hyvä asia ja tämä käsky lähtökohtaisesti hyvä, mutta riippuu olosuhteista, onko rehellisyys aina pelkästään hyväksi sen enempää itselle, kuin muillekaan.
-
Älä himoitse lähimmäisesi puolisoa.
-
Älä himoitse mitään lähimmäisesi omaa(En muista tarkkaa sanamuotoa)
9 ja 10 ovat suunnilleen sama käsky, toinen vain laajemmassa muodossa. Jos hiljaa mielessään himoitsee, niin ei siinä mitään väärää ole. Ei täällä mitään ajatusrikoksia tunneta ja toisekseen fantasiointi on hyväksi mielenterveydelle. Jos himoaan alkaa toteuttaa käytännössä, ts. yrittää konkreettisesti päästä käsiksi toisen siippaan tai vaikkapa autoon, niin se ei sitten enää olekaan okei.