Jos oli eilen kevyttä, tänään on ollut vähän raskaampaa. Jostain syystä (koira) taas heräsin kukonlaulun aikaan ja en ole saanut päiväunia nukutuksi vaikka vapaata onkin. Päivällä on tehty kaikenlaista mukavaa pojan kanssa, pitkä pyörälenkki ja uimarannalla ihan uimassa asti… Väsymystä siis ilmassa. Ei sekään itsessään onnettomaksi tekisi, mutta…
Retku viestitteli taas kaikenmaailman raittiuslupauksiaan ja nyt se on ollut yllättävän johdonmukainen niissä puheissaan siitä asti kun viimeksi aloitti eli mitä, jotain ehkä viikon ajan, niin jotenkin minun vanha toiveikkuus nosti päätään.
Nyt illalla sitten taas sai painaa leuan kohti rintaa ja todeta lähtevänsä kohti uusia pettymyksiä: taas alkoi se sama vanha laulu “Minun pitää saada olla ihan sellainen kuin olen”. Tarpeeksi kun siihen kommentoi, että ei kai meistä kukaan muuhun pysty kuin olemaan oma itsensä, niin tulee se todellinen kultakimpale, oikein lennähtäen suusta: “Minä juon kun juon, sitä ei kukaan estä eikä määrää”. En kuulemma tarpeeksi rakasta, jos en suostu hänen kanssaan olemaan myös silloin kun hän on kännissä. Voi kyynel.
Retkun rahapäivä on keskiviikkona. Eilen tiedän hänen luona olleen yhteisen tuttavan kylässä ja uskon, että kaljaa on kiskottu kaksin käsin toisen rahoilla, joten nyt on uhmakkuus huipussaan. Viikon päästä rahat on loppu ja minä kelpaan taas lupauksien kuuntelijaksi. Kierto taas nopeutuu: kaksi kertaahan retku on rahapäivänä tullut kylään, ollut yön tai kaksi ja vasta sitten lähtenyt juopottelemaan, nyt ilmeisesti on ollut niin tuskaista (minun syyni, voi mikä paska olenkaan kun olen niin inhottava että hänelle tulee tarve vakuutella ja todistella) nämä raittiuden päivät, että pitää jotenkin pedata riitaa minuun päin, että voi skipata sen käynnin ja alkaa heti juopottelemaan kun raha kilahtaa tilille. Kätevämpää toki näin!
Vielä kätevämpää olisi, jos ihan vain suosiolla pidättyisin kaikesta kommunikoinnista niin ei tarvitsisi “kehittää” mitään riitaakaan… Kääntäisin vaikka veneeni uusille vesille! Vaikka siihen ihanaan entiseen työkaveriin päin! Taitaa olla sen verran laastarin tarve, että tuollainen terve nuori mies kelpaisi kevyeksi kesäsuhteeksi niin ei joutaisi iltoja vollottamaan retkun perään.
Yllätin itsenikin, vaikka ei tämä vielä ihan kevein sydämin onnistu (mutta keveämmin kuin alkukesästä): laitoin Facebookin ja puhelimen kiinni, kun retku mainitsi sanan “kännissä”. En inttänyt vastaan, en kysellyt edellisistä lupauksista enkä vastannut yhtään mitään, en sanallakaan. Kirjoittakoon tänään vaikka koko tekstiviestimuistin ja keskusteluikkunan täyteen, minä en sitä kommentoi mitenkään vaan menen kirjan ja koiran kanssa sänkyyn. Minä pidän nyt sen oven kiinni, aamulla katson mitä hän on laittanut mutta ennen sitä nukun kunnon unet. Tiedän että hän menee aivan sekaisin siitä, kun en vastaa. Mutta pommitus tapahtukoon tietämättäni, niin kuin viisas ja kaunis argh sanoi vähän aikaa sitten, niin siinä puhelimessa on se punainen nappi! Nyt se on käytetty pohjassa ja makoisissa unissani seikkailkoot sitten muut miekkoset!