Olen käyttänyt alkoholia enemmän tai vähemmän kymmenen vuotta. Ikää minulla on 40+. Apua olen hakenut ja osittain saanutkin useita vuosia. Olen käynyt a klinikalla hoitajan juttusilla, syönyt lääkettä (naltreksini), käynyt terapiassa ja hypnoosihoidossa. Olen jopa turhaan yrittänyt tulla uskoon päästäkseni alkoholista. Mikään ei ole auttanut pysyvästi.
Minulla on monta mt - diagnoosia esim.kaksisuuntainen. Uskon, että osittain näistä johtuen minun on suuria vaikeuksia kokea mielihyvä ns. normaaleista asioista. Alkoholista sen sijaan mielihyvää saan ja suoraan sanottuna tykkään todella paljon olla nousuhumalassa.
Ongelma on se että nyt minulla on todettu rasvamaksa ja lääkäri on kieltänyt kaiken alkoholinkäytön. En vain pysty siihen. Tällä hetkellä käytän alkoholia lähinnä viikonloppuisin, 1-3 päivää. Viikolla käyn töissä.
Millaisen stigman saan, jos pyydän työterveydestä Antabusta? Saako sitä, jos ei nyt joka päivä juo? Mitä muita hoitoja voisi vielä kokeilla tai yhdistää Antabukseen?
Lääkäri on siis kieltänyt alkoholinkäytön. Itse ainakin tekisin tässä tapauksessa juuri kuten lääkäri käskee/kehoittaa.
Itsellä antabus ollut käytössä nyt yli 5 viikkoa. Käyn samalla maksakokeissa ja välillä keskustelut päihdehoitajan kanssa. En ole koennut tätä enkä avun hakemista stigmatisoivaksi. Päinvastoin ainakin päihdehoitaja oli iloinen puolestani kun sain juomisen loppuumaan antabuksen avulla.
Ja ei tarvitse juoda joka päivä. Minulla ollut jo vuosia ongelmaksi asti edennytttä rajua viikonloppuryyppäämistä, mutta viikoilla aina selvänä. Ja sain antabusta.
Olen kuullut, että joku lääkäri on vaatinut viikkojen selvinpäinoloa ennenkuin antabusresepti on myönnetty. Onneksi minulta ei tätä vaadittu. Edellinen rankka ryyppäys oli viikonloppu 15.8-17.8, ja heti seuraavan viikon torstaina aloitin antabuksen. Jos olisi pitänyt yrittää ilman antabusta yrittää ensin olla selvinpäin, niin koko hoito tuskin olisi alkanut.
Moi,
Uskoisin että Antabus on hyvä lääke sinulle. En tosin tiedä, onko tuo rasvamaksa ongelma Antabuksen käytölle.
Itse käytin Antabusta 1000 päivää. Minun tarkoitus olikin erkaantua alkoholista lopullisesti ja niin myös lopulta kävi. Nyt olen ollut raittiina 8,5 vuotta.