Puolisoni on lopettanut huumeiden (pääasiassa amfetamiini) käytön jo ennen kuin tavattiin reilu 4 vuotta sitten . Kai ollut silloin 1-2 vee ilman. Yhdessä ollessamme on tietääkseni polttanut pari kertaa pilveä, muusta ei ole ollut viitteitä. Hän on aina ollut todella avoin näistä, kertonut menneestä ja jos on poltellut. Harvemmin on sanonut, että tekisi mieli.
Eilen uuden vuoden juhlinnan lomassa sanoi yllättäen, että haluaisi polttaa kanssani paukut. Oli tosi humalassa. Viittasi jotenkin, että on hällä repussa. Mut sit puhui että on kontakteja tms. Että en tiedä oliko hänellä jotain vai ei. Mutta kun hetki juteltiin sanoi että mieluummin mennään kotiin ja että parempi jos ei poltella. Päätin että tuen siinä, että ei. Oma suhtautuminen on periaatteessa että joskus voi polttaa (en itse tykkää), mutta koska on tuota taustaa niin oon yleensä ollut kielteisellä kannalla. No ilta jatkui niin, että talutin hänet junaan koska kaatuili jatkuvasti. Oli siis poikkeuksellisen humalassa. Yllättäen hän jäi junasta pari pysäkkiä aiemmin ja mä jatkoin kotiasemalle ja jäin läheiseen baariin odottamaan että hän tulisi seuraavalla junalla. Mutta oli niin sekaisin, että ei meinannut kyetä junaan, taisi lähteä takaisin päinkin. Ja palatessaan piti ihan komentaa että ei taas jäisi vanhalla kotipysäkillä pois ja muistuttaa mikä on oikea pysäkki, koska ei muistanut. Lopulta pääsi perille ja oli kaatuilustaan ihan ruhjeilla ja veressä. Aamulla kertoi horjahtaneensa junaraiteille.
Tää ei ole tavanomaista käytöstä. Ei yleensä mene jalat alta eikä muisti noin pahasti. Juotiin toki skumppaa, kun yleensä juo olutta. Muutamia kertoja pari vuotta sitten oli vastaavia iltoja, että kaatuili tosi herkästi. Puoli vuotta myöhemmin todettiin diabetes, jonka luulin selittävän nuo kaatuilut. Mutta jotenkin tässä alkaa epäilemään, että voiko tuossa olla kyse jostain huumeista? Pysähdyttiin siinä kaatuilun lomassa tsekkaamaan sokerit, mutta ne on olleet ihan ok koko ajan.
Yöllä paleli.
Mutta mua siis mietityttää, onko käyttänyt huumeita. Lisäksi se, miten mun pitäisi suhtautua? Eilen lohduttelin ja hoivasin. Mutta koen syyllisyyttä, koska oon itse ollut viimeisen viikon pms masiksissa ja ihan tosi rankkaa seuraa. Ajanko hänet käyttämään huumeita käytökselläni?
Lisäksi oon huolissani kun hän on tekemisissä käyttävien kavereiden kanssa. Tosi vähän tosin. Yhdessä vaiheessa teki töitä pirikaverinsa kanssa, mutta en huomannut mitään viitteitä käytöstä. Eilen tämä kaveri soitteli päivällä. Kysyin yöllä, vaikuttiko se siihen että alkoi tehdä mieli ja hän myönsi. Muut joita tapaa polttavat vain pilveä. Oon ollut luottavainen, että ei polta kertomatta mulle kun käyvät tupakalla. Toiset näistä ei edes polta puolisoni läsnäollessa. Mutta yhteen kaveriin en luota yhtään että ei tarjoaisi. Jopa myisi. Onko parempi luottaa ja olla että tapaamiset on ok, vai pitäisikö kannustaa olemaan tapaamatta ollenkaan?
Toi eilinen säikäytti tosi paljon.