Lopettaneen tekee mieli huumeita

Puolisoni on lopettanut huumeiden (pääasiassa amfetamiini) käytön jo ennen kuin tavattiin reilu 4 vuotta sitten . Kai ollut silloin 1-2 vee ilman. Yhdessä ollessamme on tietääkseni polttanut pari kertaa pilveä, muusta ei ole ollut viitteitä. Hän on aina ollut todella avoin näistä, kertonut menneestä ja jos on poltellut. Harvemmin on sanonut, että tekisi mieli.

Eilen uuden vuoden juhlinnan lomassa sanoi yllättäen, että haluaisi polttaa kanssani paukut. Oli tosi humalassa. Viittasi jotenkin, että on hällä repussa. Mut sit puhui että on kontakteja tms. Että en tiedä oliko hänellä jotain vai ei. Mutta kun hetki juteltiin sanoi että mieluummin mennään kotiin ja että parempi jos ei poltella. Päätin että tuen siinä, että ei. Oma suhtautuminen on periaatteessa että joskus voi polttaa (en itse tykkää), mutta koska on tuota taustaa niin oon yleensä ollut kielteisellä kannalla. No ilta jatkui niin, että talutin hänet junaan koska kaatuili jatkuvasti. Oli siis poikkeuksellisen humalassa. Yllättäen hän jäi junasta pari pysäkkiä aiemmin ja mä jatkoin kotiasemalle ja jäin läheiseen baariin odottamaan että hän tulisi seuraavalla junalla. Mutta oli niin sekaisin, että ei meinannut kyetä junaan, taisi lähteä takaisin päinkin. Ja palatessaan piti ihan komentaa että ei taas jäisi vanhalla kotipysäkillä pois ja muistuttaa mikä on oikea pysäkki, koska ei muistanut. Lopulta pääsi perille ja oli kaatuilustaan ihan ruhjeilla ja veressä. Aamulla kertoi horjahtaneensa junaraiteille.

Tää ei ole tavanomaista käytöstä. Ei yleensä mene jalat alta eikä muisti noin pahasti. Juotiin toki skumppaa, kun yleensä juo olutta. Muutamia kertoja pari vuotta sitten oli vastaavia iltoja, että kaatuili tosi herkästi. Puoli vuotta myöhemmin todettiin diabetes, jonka luulin selittävän nuo kaatuilut. Mutta jotenkin tässä alkaa epäilemään, että voiko tuossa olla kyse jostain huumeista? Pysähdyttiin siinä kaatuilun lomassa tsekkaamaan sokerit, mutta ne on olleet ihan ok koko ajan.

Yöllä paleli.

Mutta mua siis mietityttää, onko käyttänyt huumeita. Lisäksi se, miten mun pitäisi suhtautua? Eilen lohduttelin ja hoivasin. Mutta koen syyllisyyttä, koska oon itse ollut viimeisen viikon pms masiksissa ja ihan tosi rankkaa seuraa. Ajanko hänet käyttämään huumeita käytökselläni?

Lisäksi oon huolissani kun hän on tekemisissä käyttävien kavereiden kanssa. Tosi vähän tosin. Yhdessä vaiheessa teki töitä pirikaverinsa kanssa, mutta en huomannut mitään viitteitä käytöstä. Eilen tämä kaveri soitteli päivällä. Kysyin yöllä, vaikuttiko se siihen että alkoi tehdä mieli ja hän myönsi. Muut joita tapaa polttavat vain pilveä. Oon ollut luottavainen, että ei polta kertomatta mulle kun käyvät tupakalla. Toiset näistä ei edes polta puolisoni läsnäollessa. Mutta yhteen kaveriin en luota yhtään että ei tarjoaisi. Jopa myisi. Onko parempi luottaa ja olla että tapaamiset on ok, vai pitäisikö kannustaa olemaan tapaamatta ollenkaan?

Toi eilinen säikäytti tosi paljon.

Niin ja lisäksi koulussa on kaveerannut kuulemma jonkun tyypin kanssa, jonka arvelee käyttävän piriä

Hyvä että tsekkasitte ne sokerit, se itselle tuli ekana mieleen, että kun diabetesta sairastaa, niin on sokeriarvot viturallaan. Voi johtua ihan humalastakin, mutta voi olla että oli poltellut tai käyttänyt jotain muuta. Oletko jutellut hänen kanssaan ja kysellyt hänen näkemystään, että mistä oli kyse. Älä ihmeessä itseäsi syyttele, tuskin sun masiksilla niin isoa vaikutusta on. Ei ainakaan pitäisi olla.

Onko parempi luottaa vai olla tapaamatta ollenkaan? Se on iso kysymys, ja vain itse tiedät vastauksen. Mikä itsellesi on parasta? Miten asioiden pitäisi olla, että voisit häneen luottaa?

1 tykkäys

Minäkin olen sitä mieltä, että kysy puolisoltasi. Tai paremminkin kerro, että sinua huolettaa tämä asia. Et tietenkään välttämättä saa rehellistä vastausta, eikä siitä mitään KGB-kuulustelua kannata tehdäkään. Ihan puolisosi reaktio saattaa paljastaa jotakin osviittaa, miten asia on. Toisekseen oman elämänsä salapoliisina sniikkailu, itsekseen omissa epäilyksissä vellominen ja niille joko vahvistuksen tai kumoamisen etsiminen ties mistä merkeistä harvemmin johtaa mihinkään kovin hedelmälliseen ihmissuhteissa. On myös kohtuutonta edellyttää puolisoltasi avoimuutta, jos itse et ole avoin.

Voi olla, että oli käyttänyt huumeita, mutta voi johtua myös ihan alkoholista. Oli vain juonut enemmän, kuin tavallisesti. Sitä sattuu paremmissakin piireissä. Tai ikä(en tokikaan tiedä, minkä ikäinen puolisosi on) alkaa vaikuttaa, ettei kestä alkoholia yhtä hyvin, kuin nuorempana. Myös perussairaus voi vaikuttaa alkoholin sietokykyyn tai jokin ihan laillinen lääkitys, vaikkei kyse olisi edes mistään PKV-lääkkeestä, huono syöminen ennen dokaamista ymv.

Älä tosiaan itseäsi syytä. Aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa huumeiden käytöstään ja jos jollekin on tosiaan niin sietämätöntä toisen PMS-masikset tai mitkä vain olot, ettei kestä selvinpäin, niin silloin sen henkilön on parempi miettiä, kannattaako sellaisessa parisuhteessa jatkaa.

Kavereiden tapaamiseen en puuttuisi. Ensinnäkin aikuisen ihmisen menemisten ja tekemisten kontrollointi on väkivaltaa. Toiseksi, eihän se luottamus sillä synny, että toinen istuu kiltisti kotona vahdittavana. Luottamusta joko on tai ei ole. Jos sitä on, silloin toisen menemiset ja kaverisuhteet ovat tietysti luonnostaan okei, eivät aiheuta epäilyksiä ja mielipahaa. Jos kärsii kovasti luottamuspulasta, on aiheellista miettiä, onko koko parisuhteessa järkeä. Tietenkin on jokaisen oma asia, mitä parisuhteelta haluaa ja mitä siinä arvostaa, mutta henk.koht. olen sitä mieltä, että molemminpuolinen luottamus on todella tärkeää ja parisuhteen kuuluu olla voimavara ja iloinen asia, ei epäilyksissä, epävarmuudessa, kyräilyssä, kyttäämisessä ja näistä johtuvassa pahassa olossa murehtimisen alho.

Kiitos vastauksista :slight_smile: toki juteltiin asiasta ja oli kovat morkkikset tuosta sekoilusta. Diabetesta lapsesta asti sairastanut kaveri sanoi, että sairaus muutenkin voi vaikuttaa alkoholin sietokykyyn vaikka arvot olis ok. Olin unohtanut tän kokonaan.

Ja ymmärrän mä sen, että joskus voi tehdä mieli. Ja siksi ehkä oon luottanutkin aina, kun on joskus sanonut että tekis mieli ja kertonut jos on ottanut hatsit. Nyt ehkä huolestutti siksikin tuo enemmän kun oli ehkä viikkoa aiemmin ottanut yhdet hatsit kaverilta ja sit heti höpisee et tekis mieli. Mietin että oliko sillon ostanut jotain ja jos lähtee useammin polttelee niin lähteekö käsistä.

Mut en tiedä, haluaisin ehkä tietää miten voisin olla parhaiten tueksi jos tekee mieli. Että ei lähtisi käsistä.

Mut epäilen että kyse nyt oli vaan siitä että normaalia enenmän joi. Oltiiin tuossa pari päivää reissussa ja kokeiltiin varovasti miten uskaltaa ottaa vahvempia. Otettiin kahvin kanssa likööri ja illalla yhdet snapsit ja ei ongelmia.