Lopetuksen toive

Hei! Olen uusi täällä, 41 v työssä käyvä nainen.

Olen pitkään kamppaillut alkoholin lopetuksen kanssa ja joka kerta juomisen jälkeen morkkis niin kova että henkinen jaksaminen lopussa.

Juon noin 3-4 x viikossa, näin on ollut nyt viimeisen vuoden ajan. Työssä käyn , välillä sairauslomaa olen ottanut sen takia että juomahimo ok ollut niin suuri.

Olen totaalisen loppu tähän tilanteeseen, täysi lopetus on minun ainoa vaihtoehto.

Millä saan voimaa lopettamiseen? Onko jollain hyviä vinkkejä. Pelkään jo tulevaa vapaapäivää , että lähtee taas käsistä.

4 tykkäystä

Hei @hako , lämpimästi tervetuloa Lopettajiin!

Olet tehnyt hyvän päätöksen! Tämä on hyvä paikka saada voimaa toisista samankaltaisessa tilanteessa olleilta.

Kiva kun avasit oman ketjun, omien mietteiden kirjaaminen ylös voi olla hyvä apu, se auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja muilla on mahdollisuus tulla sinua tsemppaamaan. Ja jos käyt lukemassa toisten Lopettajien ketjuja, huomaat että meillä kaikilla on ollut samankaltaisia vaiheita elämässämme taustasta riippumatta emmekä ole alkoholiongelminemme yksin - sinäkään et ole.

Lopettaminen on ihan mahdollista, vaikka se ei ehkä näin ensialkuun siltä tunnu.

Ensimmäiset päivät ovat hankalimpia, mutta kun pääset niistä yli, jokainen juomaton päivä alkaa auttaa sinua jatkamaan, koska olosi paranee. Aluksi on myös hyvä huolehtia siitä että syö ja juo (muuta kuin alkoholia) hyvin. Herkutkin tekevät hyvää. Vatsa täynnä on helpompaa taklata alkuaikojen mieliteot juoda.

Ymmärrän hyvin että olet juuri nyt totaalisen loppu. Olin aivan samanlaisessa tilanteessa kuin sinä vielä viime keväänä, väsytti, huoletti ja hävetti. Mutta täältä saamani tuen turvin tilanne muuttui aivan toiseksi.

Juomisesi ei vapaapäivänä lähde käsistä, kun et vaan ota sitä ensimmäistä juomaa. Sinun täytyy siis vain olla avaamatta pulloa - tule tänne kirjoittamaan jos se tuntuu vaikealta, täällä on paljon mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, jotka tietävät täsmälleen miltä sinusta tuntuu.

Tärkeintä on, ettet huijaa itseäsi ajattelemalla, että otat vain vähän. Kotona ei myöskään kannata säilyttää yhtään alkoholia. Tulevaisuutta ei tarvitse nyt ajatella kovin pitkälle, pääset alkuun sillä että ajattelet vain: tänään en juo.

Kun ajattelet niin joka päivä, selvät päivät alkavat kertyä ihan itsestään ja olosi paranee. Pitkään jatkunut juominen vetää mielen matalaksi ja väsyttää. Se väsymys kuitenkin alkaa väistyä ja mieliala kohenee kummasti, jos jaksaa vain rämpiä ensimmäisten päivien ja viikkojen yli.

Tsemppiä tähän aloitukseen! Paremmat ajat ovat tulossa.

Lopettamiseen saa tietenkin apua myös työterveydestä tai päihdehuollosta, jos tuntuu ettei pelkkä vertaistuki riitä. Halutessasi voit myös kokeilla, olisiko tästä sähköpostikurssista sinulle apua.

Mukavaa alkavaa viikkoa! :heart:

2 tykkäystä

Kiitos viestistäsi :heart:

Tämä häpeällinen tuska on paha, kukaan ei tiedä kuinka paljon juon, ei vanhemmat, ei kaverit ei sukulaiset.

Viikonloppuisin käyn välillä baarissa, muutoin juon kotona. Yleensä niin että raahaudun sänkyyn viimeisillä voimilla , pää täynnä. Huolehdin kulissit niin hyvin ettei muut tiedä.

Päätin nyt että luen ja kirjoittelen tänne päivittäin, ja menen päivä kerrallaan, tai tunti kerrallaan.

2 tykkäystä

Tosi hyvä suunnitelma!

Häpeällinen tuska on tuttua meille kaikille, mutta lopettamisen yksi parhaista puolista on se että se häpeä ja tuska hissukseen hälvenevät. Ja lopulta ei enää ole mitä muilta salailla. Se on ihana tunne ja sitä kohti olet nyt menossa, tunti kerrallaan!

2 tykkäystä

Lämpimästi tervetuloa @hako, olet ottanut tärkeän askeleen kun tunnustat ongelmasi täällä.

Yleensä noita kulisseja pystyy pitämään pystyssä pitkään, kunnes ei enää pysty. Ja voihan olla, että häpeäsi olisi vielä suurempi, jos vanhemmat, kaverit ja sukulaiset tietäisivät ongelmastasi. Toki voi jossain vaiheessa selvitä, että jotain ovat tienneetkin. Niin käy aika usein.

@Räpistelijä kirjoitti hyvin. Minun vinkkini on se, että hae apua. Sitä on kyllä tarjolla, kunhan itse on valmis nöyrtymään ja sitä hakemaan. Työterveys tai päihdehuolto ovat hyvät paikat aloittaa. Ei niitä kannata pelätä, tieto ei mene työnantajalle jos sitä et halua.

Äläkä murehdi tulevaa vapaapäivää. Riittää kun et juo tänään. Päivä kerrallaan.

3 tykkäystä

Olis yksi tärkeä työhön liittyvä reissu perjantaina toiselle paikkakunnalle, sielä päivä koulutusta jonka jälkeen ilmainen hotelli yö koska matka niin pitkä. Kuumottelee kuinka koulutuksen jälkeen käy, kun on omaa aikaa. Jännittää jo nyt että kävelen kauppaan ostamaan alkoa ja dokaan hotlassa. Päivä kerrallaan tässä nyt menty, päätöksessä ett korkki on kiinni

1 tykkäys

Nuo reissuhommat ovat haastavia. Itsellä on niistä paljon kokemusta, samoin hotellihuoneessa dokaamisesta.

Minua ja montaa muutakin on auttanut tarkka suunnittelu. Nälkä ja tylsyys kannattaa taklata ihan ensimmäisinä.

Mene heti koulutuksen jälkeen syömään kunnolla. Johonkin, mistä ruuan saa nopeasti ja vatsan takuulla täyteen. Kun maha on täynnä, ei sinne niin helpolla juomaa mahdu.

Jos huonedokaaminen on sinunkin juttusi, suunnittele jotain tekemistä ruuan jälkeen. Jospa löytyisi vaikka joku leffa? Ja sinne mukaan kunnolla naposteltavaa. Tai reipas kävelylenkki, jolla voi tutustua paikkakuntaan ja sen päälle hotellin sauna. Ehkä kuntosali. Ihan mitä tahansa, joka taklaa huoneessa olemista ja pitää sinut kiireisenä yhdeksään asti.

Varaa myös huoneeseen limua tai muuta mieleistä holitonta juomista sekä naposteltavaa, joita voit nauttia kun siellä olet.

Ja vielä, jos oikein tekee mieli lähteä kauppaan, lue tämä ketjusi, kirjoita tänne ja odota sen jälkeen ainakin 15 minuuttia, jos joku vastaisi. Tuo pieni odottelukin usein auttaa.

Ja muista, että se on vain yksi ilta. Sen kestää kyllä. Palkkiona saat virkeän aamun ja hotelliaamiaisen, joka maistuu.

Tsemppiä reissuun!

6 tykkäystä

Tervetuloa mukaan @hako! :heart: Suosittelen myös tuota 30.päivän sähköpostikurssia, josta @räpistelijä mainitsikin. Ainakin itse olen saanut siitä lisää motivaatiota ja paljon tietoa.

Kysyit mistä voisit saada voimaa lopettamiseen. En tiedä osaanko neuvoa, mutta kerron omia keinoja..olen aina kokenut tosi voimakkaita ja pahoja krapuloita, niin tämä oli yksi iso motivaatio ja kannustin, ettei tarvitse kärsiä noista olotiloista ikinä enää. Perehdyin myös faktatietoon, mitä haittaa tutkitusti alkoholinkäyttö aiheuttaa ja kirjasin ne myös itselle ylös.

Tein myös listan niistä negatiivisista asioista, joita alkoholi on tuonut minun elämääni. Nyt olen tehnyt myös listaa, mitä hyvää alkoholittomuus on tuonut elämääni ja täydennän listaa sitä mukaan, kun teen havaintoja. Minulle nuo listat ja niiden pariin palaaminen auttaa, kun on tiukka paikka.

Tällä hetkellä isoin voima olla ilman on rakas tyttäreni. Myös se, että menee päivä kerrallaan auttaa. Ja se on auttanut, että kun on luopunut alkoholista, niin yrittänyt keksiä tilalle jotakin muuta ”parempaa”.. itsellä se on ollut herkuttelu, ei ehkä parempaa, mutta oman näkemyksen mukaan parempaa kuin alkoholi. Toisaalta olen myös lisännyt paljon liikuntaa..

Ja varmasti tuo myös auttaa kirjoittaa tänne. Olen lukenut myös paljon kirjallisuutta aiheeseen liittyen ja nytkin odotan kahta kirjaa saapuvaksi. Olen myös kuunnellut nyt tuota Selvin päin- podcastia.

Paljon tsemppiä sinne! Ja hyvää keskiviikon jatkoa! :heart:

2 tykkäystä

Häpeä kuuluu “taudinkuvaan”. Minäkin luulin pitäneeni kulissia hyvin, ettei kukaan tiennyt. Kun vihdoin hakeuduin hoitoon ja kerroin lähipiirille, ei tainnut olla yhtään jolle asia olisi yllätyksenä tullut. Ja KUKAAN ei tuominnut, ei hylännyt, päinvastoin olen saanut enemmän tulea kuin ikinä olisin voinut kuvitella! :heart:

3 tykkäystä