Mirtillon Uusi Elämä

Ollos hyvä vaan! Oikein tutulta kuulostaa edelleen…tai siis taas. Minäkin yritin hammasta purren olla selvinpäin, mutta aina retkahdin, viimeistään kolmen viikon jälkeen. Tämän vuoden tammikuussa, viimeisen juomiskerran jälkeen tuli jonkinlainen valaistuminen. Tajusin yhtäkkiä kirkkaasti, että juominen ei todellakaan ole kaiken sen kärsimisen arvoista. Tajusin, että jos jatkan samalla tiellä, menetän kaiken ja lopulta juon itseni varhaiseen hautaan. Juomiseni oli ennen viimeistä kertaa vähentynyt spontaanisti muutaman viikon välein tapahtuvaksi, ja viimeisen kerran jälkeen oivalsin, että enhän minä oikeasti tarvitse tuota myrkkyä mihinkään. Elämässäni on suunnilleen joka ikinen asia muuttunut paremmaksi juomisen lopettamisen jälkeen. Suosittelen! Kohtuullisuutta olen pikkuhiljaa oppimassa myös, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin… :wink: Ainoastaan alkoholin suhteen pidän nollalinjan, muussa ei lipsuminen niin haittaa. Ja olen oppinut jopa senkin, että jos joskus repsahdan syömään, niin se ei ole maailmanloppu. Sen jälkeen voi aivan hyvin jatkaa terveellistä syömistä. Kun alkoholi ei ole sekoittamassa kaikkea jatkuvasti, niin on jotenkin helpompaa hallita itseänsä, se tuntuu ihanalta!

Jos raitis elämä tuntuu kiehtovalta ajatukselta, niin ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan! Käytännössähän se kuulostaa helpolta. Raittiina pysyy, kun ei juo alkoholia. Mutta kaikkihan me tiedämme, ettei se ihan niin yksinkertaista ole. Raitis elämäntapa pitää sisäistää. Minulle muutos on ollut niin radikaali ja ihana, että tämä on ollut melkolailla helppoa, mutta toisilla kestää kauemmin löytää se ilo normaalista alkottomasta arjesta. Itse olen mm. opettelemalla opetellut pois itsensäpalkitsemismallista. Aina ennen, kun sain jonkun työlään (tai pienemmänkin…) projektin tehtyä, palkitsin itseni kaljalla. Nyt minulle riittää se, että voitin itseni (laiskuuteni) ja se tehty työ riittää itsessään palkinnoksi. Tänään olen ylpeä ja iloinen aikaansaannoksistani kasvimaan kimpussa! Eikä ollenkaan tule mieleen, että sen kunniaksi pitäisi sumentaa päänsä.

Täältä löytyy niin monen sortin lopettajia, että löydät tarvitsemaasi tukea varmasti. Noista ystävistä ja läheisistä. Oletko aivan varma, ettei tukea ja ymmärrystä heruisi? Ovatko he nähneet ja tienneet sinun juovan paljon? Jos ovat, niin he melko varmasti ovat aavistaneet, että olet ongelmissa aineen kanssa. Voisit kokeilla ottaa aiheen puheeksi jotain kiertokautta, kerrot vaikka jostain tutuntutusta, joka lopetti juomisen kun ei enää hallinnut sitä. Voisit itsekin varovasti ilmaista kiinnostuneesi asiasta. Silloin kuulisit heidän itsensä sanomina heidän mielipiteensä. Jos he eivät asiaa todellakaan ymmärrä (ovat kenties itse samassa jamassa…?), niin täältä löytyy ymmärrystä. Ja monillehan on suurena apuna AA. Jos lähelläsi kokoontuu ryhmiä, niin sitäkin kannattaa ilmanmuuta kokeilla! Kaikki saatavilla oleva apu kannattaa ottaa vastaan.

Minulle lopettamispäätös, luovuttaminen, oli suuri helpotus. Enää ei tarvitse taistella sitä pirua vastaan turhia taisteluita, mitkä hävisin aina. Luovuttamalla tuli voittajafiilis! Toivottavasti Sinäkin löydät saman!

Eikö olekin muuten hieno havainto!

Sitä se todella oli ja on. Mielettömän upeaa!! Eikä sitä silloin vielä edes aavistanut mihin kaikkeen hyvään se oivallus johdattaakaan… :smiley: Joku joskus täällä jossain sanoi, että meidänhän pitäisi olla kiitollisia alkoholismistamme ja siitä selviytymisestä, ei “tavikset” osaa arvostaa perusarkea ollenkaan niin paljon kuin me…

Voi Anonym… Tosi harmi jos tilanne tosiaan on tuo. Minä vain uskoisin, että yllätyksiä saattaa tulla! Nythän ajattelet, että perheesi masentuu, kun Sinulla on ongelma. Entäpä jos he sen sijaan ilahtuvatkin siitä, että olet havainnut ja selättänyt ongelmasi? Minun äitini tiesi kyllä juomisestani, se masensi häntä. Raitistumiseni jälkeen olemme puhuneet enemmän kuin ikinä ennen ihan kaikesta. Hän on ollut iloinen saadessaan minut takaisin. Jotenkin jossain takaraivossa on tunne, että kun sanoit ystävällesi ongelmastasi, hän sivuutti sen sivuuttaakseen samalla oman ongelmansa. Yllättävän monet oikein kunnolliset ja tunnolliset perheellisetkin tissuttelevat iltaisin ja kärsivät siitä suunnattomasti. Siksi heitä helpottaa kun joku muukin sanoo juovansa liikaa. Nämä ovat vain minun arveluitani tietenkin… Mutta tänne kirjoittelu toimii kyllä vertaistukena ihan mainiosti!! Minua se on ainakin auttanut lukemattoman monia kertoja!

Hauskaa leffailtaa! :slight_smile:

Juu, se pakuritee saattaa olla kitkerää liian vahvana. Minun mielestäni se ei maistu juuri miltään. Paitsi just sillä sitruunavissyllä lantrattuna siitä tulee jotenkin veikeän simamaista…no, kokeile itse!

Nyt just en muista millä kohdalla raittiuttani kerroin omalle äidilleni…hyvin alussa se oli joka tapauksessa. Päätös oli minulle niin vahva ja selkeä, että halusin kertoa sen heti. Ja samalla (tammikuussa) kävi ilmi, että sisareni (joka on myös alkoholisti) oli ollut juomatta jo marraskuusta asti! Hän on repsahtanut muutamia kertoja, mutta nyt tilanne vaikuttaa kuulemma paremmalta. Hän just pari päivää sitten soitti ja sanoi ettei veljen (myös alkkis…) mökille tuomat kaljat aiheuttaneet hänelle mitään himoja! Ja sanoi ajatelleensa miten ihanaa on se, että raittiina ei hänellä ole koskaan enää tylsää! Ja se muuten pitää paikkaansa! Ainakaan minä (eikä siis siskoni) en ole kokenut enää sitä harmaata tylsyyttä, mikä vaati edes joittenkin tuntemuksien hakemista tölkistä. Hieno olo! Ja olen niin onnellinen siskoni (ja omasta) puolesta! Vielä kun velikin tajuaisi…

Onnea Sinulle Anonym, olet aloittamassa hienoa matkaa! :slight_smile:

On se aika jännä juttu tosiaan! :wink: Suvussa on taipumus vahvana, äitini pääsi eroon ennen varsinaista sairastumista ja isäni oli tuurijuoppo, isovanhemmista oli kolme alkoholisteja yms… Joten ihmekös tuo. Ihanaa on se, että olemme siskon kanssa nyt samalla viivalla. Puhumme paljon puhelimessa ja siinä samalla tulee tietysti tutustuttuakin (kauhea sana :open_mouth: ) paremmin, olen muutoinkin tutustunut siskooni vasta aikuisena, hän kun on minua kymmenen vuotta vanhempi ja meni naimisiinkin minun ollessani yhdeksänvuotias. Hyvää vertaistukea annamme toisillemme.

Minäkin olen yksin päivät, mutta se on aivan eri asia, kuin yksin asuminen, tiedän. Enkä samaksi väitäkään. Juodessani olin vielä yksinäisempi. Mies nukkui ja minä istuin monet yöt tässä koneella juttelemassa ääliömäisyyksiä milloin kenenkin kanssa…voi häpeä… Nyt kun näen kaiken selvemmin, olen huomannut että pärjään oikein mainiosti näinkin, ihan omien selvien ajatusteni kanssa! En kaipaa enää sitä että kunhan edes joku juttelisi (paitsi silloin yhtenä päivänä kun valitin ettei kukaan vastaa mulle… :unamused: ). Vähän vaikea selittää…olen edelleen yhtä paljon yksin kuin juovana aikana, mutta enää en ole niin yksinäinen. Enkä osaa sanoa, mistä se johtuu. Jos sen tietäisin, kertoisin toki heti!

Mies tulee just kotiin, pitää lopettaa ja lähteä saunaan.

Oikein hyvää, tylsää ja raitista illanjatkoa Sinulle ja kirjoittelemisiin! :smiley: Lomalla on tosiaan hyvää aikaa ryystää vaikka teetä ja aloitella pikkuhiljaa tutustuminen ihmiseen nimeltä Selvä Anonym! :slight_smile:

Pakko oli tulla vastailemaan (kännykällä), kun teit aivan saman huomion kuin minä. Se on kyllä erittäin paljon oluen näköistä tuopissa, melko pitkäkestoinen vaahto ja kaikki… Kerran onnistuin säikäyttämään sillä mieheni ihan kunnolla kun join sitä tossa koneen ääressä kun hän tuli töistä. Se oli kyl vahinko… Kiva kun tykkäät! Nyt on pakko ottaa pienet päikkärit, sen verran rasittava eläinlääkärireissu takana liian vähillä unilla…

Hei Anonym! Hanna tuolla toisessa ketjussa jo toivottelikin Sinua erittäin tervetulleeksi tänne meidän lopettajien puolelle. Samaa toivottelen minäkin! Olet nyt siinä pisteessä, että Sinun kannattaa laittaa puntariin (tai helpompaa on tietty laittaa paperille…) juomisen hyvät ja huonot puolet, sekä samoin raittiin elämän plussat ja miinukset. Siinä näet ja osaat kartoittaa hieman omaa juomiskäyttäytymistäsi. Uskoisin Sinun olevan siinä pisteessä, että juomisessa ei enää tunnu olevan juurikaan hyviä puolia. Silloin tiedät, mitä Sinun on tehtävä. Ja senhän olet tainnut jo tehdäkin, eli pistit korkin kiinni. Sanotaan, että kestää kolme kuukautta, että elimistö puhdistuu alkoholista (henkisen puolen puhdistuminen kestää ikävä kyllä vielä kauemmin…). Eräs tutkija tai mikälieprofessori ollutkaan, kertoi neuvovansa alkoholinkäyttöään pohtiville, että olisivat nyt ensialkuun sen kolme kuukautta juomatta. Sitten he voisivat tutkia elämäänsä, onko se muuttunut paremmaksi vai huonommaksi ja palata entisiin tapoihinsa jos siltä tuntuu. Melko harvat kuulemma palaavat.

Sinulla on nyt tietysti stressaava tilanne, kun on jännittävä muuttokin ja kaikkea. Mutta ei tämä ole sen huonompi aika raitistua, kuin mikään muukaan! Tsemppiä ja malttia, kyllä tästä hyvä tulee! :slight_smile: Ja tervetuloa tänne etelämpään! :slight_smile:

Päätin tuhota muinoin American Car Showsta ostamani t-paidan, jossa lukee Känni päälle jee jee. Leikkelin kirjaimet erilleen ja rupesin muodostelemaan niistä sanoja. Yhden täydellisen anagrammin sain muodostettua ja se kuuluu näin: En enää pelkäile, jej! :smiley: No tuo jej nyt ei tietenkään ole mikään sana, mutta menköön huudahduksesta… Tuo sopii paremmin nykyiseen tilanteeseen! :slight_smile:

Onneks et sentäs suoraan polttanut sitä, kute ite tein vanhoille tunteista kertoville päiväkirjoille…

En polttanut tätä, mutta vanhat päiväkirjat ja runot poltin minäkin, silloin kun vielä join… Ei se oikeastaan edes kaduta, tunteet kuitenkin pysyvät muistissa, paha mieli niitä lukiessa tuli. Joitakin parhaimpia runoja säilytin, mutta muutoin heitin liekkeihin kaiken, iso kassillinen tekstiä meni. Minä haluan hävittää kotoani kaiken, mikä muistuttaa niistä huonoista ajoista (luotan siihen, että muistan ne muutenkin…), nyt oli paidan ja seinäplakaatin vuoro. Siinä luki, että “jos lopetat tupakoinnin ja juopottelun, et elä pidempään, mutta se todella tuntuu siltä”. Ensinnäkään se ei pidä paikkaansa ja toisekseen, pitkältä tuntuva elämähän on hyvä asia! Päiviin mahtuu nykyään hirveän paljon kaikkea kivaa! Mutta plakaatti sai mennä, paloiksi, kuten paitakin.

Jes, sain miekkoseni houkuteltua ihan pikkuriikkiselle lenkille ja siinä tulikin kuin vahingossa samoiltua tunti pitkin metsiä. Tsekkailtiin muutamia “aina luotettavia” kantarellipaikkoja, eipä niitä näy juurikaan tulevan…ja nekin jotka ovat nousseet ovat kuivamassa. Sais sataa ja paljon!! Kyllä muutoin teki aivan älyttömän hyvää kävellä tuolla raikkaassa ilmassa, aivan kuin olisin taas herännyt henkiin noitten helteitten jälkeen! Olis aivan kamalaa tuhlata tämä ihana ilta turruttaen päätään. Miten siitä joskus kuvitteli jopa nauttivansa??? :open_mouth: Nyt koko ajatus puistattaa… Pitäisköhän mennä maistamaan palanen mamman marjapiirakkaa kahvikupposen kera… :wink:

Ja nyt olis sitten lentoliput varattu Italian matkalle… Lähtöpäivä on 19. lokakuuta. Pikkusen rupee jännittämään… En ole isossa lentokoneessa ollut ikinä, enkä muutenkaan ole juurikaan matkaillut ulkomailla… Ruotsissa ja Norjassa on tullut vähän ajeltua ja Viroon tehtiin viikonloppureissu, siinäpä ne. Joten vähän meinaa pulssia nostaa ajatus lentämisestä…huuuu! :slight_smile:

:smiley: Ihana!

Ja kyllä “jej!” on ihan oikea huudahdus-sana… onhan? :laughing: Mä tykkään yli kaiken kirjaimilla ja sanoilla leikkimisestä; anagrammeista ja palindromeista. Voisi taas ehtiessä miettiä joskus palindromejakin…
muitakin kuin se vanhentunut, ei enää ajankohtainen aatto taas, saat ottaa.

Sanaleikkijäinen olen minäkin, ristikoitakin tuli joskus ratkottua lähes tienestimielessä… :laughing:

anonym morjens :slight_smile:

Pikainen teksti ennen petiin painumista…

Ota vuoden mittainen rojekti, raitistumisurakka. Et menetä mitään, päinvastoin :wink: Roiku täällä ja lueskele tarinoita.
Päivä kerrallaan, kyllä se siitä lähtee, pikkuhiljaa hyvä tulee!