Kappas vaan. Taas on kello melkein kymmenen ja minä vasta heräilen.
Hyvin olen nukkunut.
Univaikeuksista puhuvat täälläkin. Ikäviä ovat, sen uskon. minulla ei ole tainnut pahemmin sellaisia olla. Olen joskus sanonutkin että jos nyt jotain hyvää yhtäkkiä pitäisi itsestäni sanoa, niin kaksi asiaa löytyy; ruokahalu ja unenlahjat.
Eivät ne ole pelkästään hyvä, tiedän. Veltostuu ja pulskistuu helposti jos niiden antaa johdatella itseään liikaa.
Nukkumiseen liittyvänä asian sekin, että kun nyt taas ei ole mitään velvoitetta eikä syytä aikaisin herätä, niin hyvinkin nukun tähän asti. Ja kun tulee vaikkapa työntekoa, ja on noustava kuudelta, se voi ensimmäisenä aamuna tuntua ikävältä ja sitten taas totun siihenkin. Eli sen aikataulun muuttaminenkaan ei ole ongelma.
Miksi toisilla nuo asiat ovat vaikeampia ja toisilla helpompia, en osaa sanoa. Joskus, kun on ollut murehdittavia asioita, olen kyllä valvonut pidempään, ja olen joskus yöllä herätessäni jumittunut jotain ongelmaa päässäni pyörittämään ja sängyssä pyörimään -mutta tilapäistä se on ollut. Ja murehtimisiin selkeät syyt.
Juopotellessa asia oli hiukan toinen. Illalla saattoi kyllä nukahtaa, mutta aamuyöstä sitten laskuhumalan ja krapulan oireet, suu kuivana ja välillä jomotusta päässä, kaikkea semmoista asiaankuuluvaa -ja töihinmenokin oli joskus kankeaa kun ei se lepo sitten kuitenkaan tainnut niin täydellistä olla. Mutta, senkin kesti, kun tiesi mistä se johtui, ja tiesi että vähemmällä pääsee kun seuraavana iltana ottaa sen verran vähemmän että pysyy kuosissaan.
Postikorttimaisemaa edelleen. Olisi se nyt valokuvien ottamisen paikka. Kunhan toimertuisi. Hyvin tiedän, että taas jonain päivänä kaipaan hienoja talvikuvia joita vaikka jonkun verkkosivuston kuvituksena käyttää tai niiden pohjalle rakennella itse jotain kun taas alkaa kuvankäsittely kiinnostamaan. Kunhan nyt vaan toimertuisi. Ei se ole ainakaan vaikeudesta kiinni, tämän päivän puhelinkameroilla kun saa ihan laadukasta jälkeä, maisemakuvaukseen ne riittävät ihan hyvin. Tarkkuus on usein jopa suurempi kuin vanhoilla filmijärkkäreillä ja automatiikka pelasta tällaisen harrastelijakuvaajan pahimmilta mokilta. Eivät pala puhki eikä ihan mustan hötön joukosta joudu ääriviivoja etsimään. Ja onhan se edelleen niin, paras kamera on se joka on mukana. Kotona kaapissa oleva linssivalikoima ei paljon auta kun sopiva kuvaustilanne on just käsillä.
Olisinko nyt sitten tällä vuodatuksella saanut itseni ohjelmoitua tänään katselemaan ympäristöä sillä mielellä että jonkun kuvankin ottaisin?
Jaa, vielä sitten pienenä vinkkinä muille jotka saattaisivat kuvan jostain ottaa. Ympäristöä kannattaa opetella katselemaan valokuvan kannalta. Kun joskus vuosikymmeniä sitten yksi ammatikseen kuvaava opetti kameraa käyttämään, se oli ensimmäisiä asioita jotka esiin nostettiin.
Kun filmi maksoi, ja kehittäminen vielä enemmän, paperikuville tuli kovasti hintaa. Ei niitä huiskittu niinkuin nyt, kun homma on käytännössä ilmaista. Ensimmäiski leikattiin pavilevyyn muutaman sentin mittainen kinofilmikoon kuvan muotoinen reikä, ja se pahviläpyskä oli aina taskussa. Sen läpi katseltiin mahdollisia kuvarajauksia niin maisemasta kuin muistakin kohteista. Ehkä se opetti jotain, nyt on ehkä turhankin helppoa vaan painella näytöä miettimättä mitään. Tuossakin asiassa vois olla hyvä joskus ajatella mitä on tekemässä?