Oodi
Päätit sitten oikein ruveta luettelamaan noita tunnistustekijöitä ja muutenkin korostamaan asiaa. Koska vahinko on jo tapahtunut niin huomautampa vaan.
Oodi
Päätit sitten oikein ruveta luettelamaan noita tunnistustekijöitä ja muutenkin korostamaan asiaa. Koska vahinko on jo tapahtunut niin huomautampa vaan.
Siis huomautat mitä? Ihan avoimesti toin asian esiin, muistutuksena itse kullekin. Tarkoitukseni oli täysin hyväntahtoinen eli halusin tuoda esiin Mr Q:lle, että hän on todennäköisesti varsin hyvin tunnistettavissa tekstistään. Kuka tahansa, joka hänet tuntee jollain tavoin, voi tunnistaa hänet tuosta esittelytarinasta. Mr Q älykkäänä tyyppinä on siitä varmasti tietoinenkin, mutta joskus meille kaikille sattuu epähuomioissa lipsahduksia. Eli tämä halusin tuoda esiin ja toinkin, joten pointtisi menee jotenkin ohi. Taidanpa sen antaa mennäkin toisesta silmästä sisään ja vaikka korvasta ulos.
Ja tässä mitään vahinkoa ole tapahtunut. Mr Q itsekin tuossa totesi, että voi ehkä muuttaa tarinaa/poistaa siitä yksityiskohtia. Joskushan voi käydä, ettei sitten kuitenkaan halua kaikkea kaikille paljastaa. Toisaalta on ihmisiä, jotka kirjoittavat kirjan juomisestaan, yksityiskohtineen kaikkineen. Se on hyvä juttu se, ja näistäkin asioista voinee keskustella.
No näkemyksemme selvästi erovat. Sinulla on vahva ehdottomasti oikeassaolemisen halu ja ihan vapaasti voit uskoa oman näkemykseesi.
On minulla oikeassaolemisen halu. Tässä en kyllä ole nyt päässyt perille, että missä olen oikeassa ja missä väärässä. En nimittäin ymmärtänyt oikein pointtiasi. Mutta ehkä jätämme keskustelun siitä ja annamme tilaa varsinaiselle asialle.
Aurinkosta perjantaita toverit,
Oodi ja Dave, älkää suotta tuhlatko aikaanne tuon anonymiteettiasian pähkäilyyn.
Itse olen tarinani kirjoittanut ja olen jo sen verran iso poika, että tiedän kyllä mitä mihinkin laitan ja mitä en. Henkilökohtaisesti koin sillä tavalla, että minun on helpompi kirjoittaa asioista niiden oikeilla nimillä kuin yrittää kaikin keinoin suojella anonymiteettiani. Jos olisin toiminut toisin, niin luulen, että varsinainen ajatus olisi karannut ja itsensä peitteleminen olisi vienyt liian suuren huomion. Ja kuten todettua, jos joku minut tuosta tarinasta tunnistaa, niin sillä ei minulle suurta merkitystä ole. Olen itse hyväksynyt sen miten elämäni on mennyt. Jos joku muu ei sitä hyväksy, niin olkoon hyväksymättä. Sillä ei ole minun elämääni eikä raittiuteeni minkäänlaista vaikutusta. End of story, jookos? ![]()
Siipimutteri, kiitos kun luit tarinani.
Ja hatunnosto siitä, että olet jaksanut tukea poikaasi hankalassa tilanteessa. Olet myös tehnyt minun mielestäni täysin oikeita ratkaisuja kun et ole rahallisesti etkä muutenkaan mahdollistanut poikasi juomista. Nuo ratkaisut on kovia ja vaikeita mutta kuitenkin ainoita oikeita.
Poikasi on mitä ilmeisimmin samassa tilanteessa kuin minäkin olin; on halu lopettaa mutta alkoholihelvetin läpi ei näe ulospääsyä eikä mahdollisuutta raittiiseen elämään. Minun kokemukseni mukaan tuossa tilanteessa avohoidon keinot eivät enää auta vaan oravanpyörä on saatava muilla keinoin (kuntoutusjakso) pysäytettyä. Koitan jeesata sen verran kuin mun tietämyksellä on mahdollista:
Itse olin julkisella puolella päihdepsykiatrisessa yksikössä. Taas tulee yksityiskohtia (
) mutta kerron kuitenkin, että paikka oli Kaivannon sairaala Kangasalla. Siellä on erillään muusta sairaalasta sijaitseva päihdepsykiatrian yksikkö. Muitakin vastaavanlaisia paikkoja on olemassa, mm Mainiemen sairaala Lammilla. Hoitoon pääsemiseksi tarvitaan lääkärin lähete sekä oman asuinkunnan maksusitoumus. Lähetteen saa tuossa Teidän tilanteessanne 100%:sen varmasti omalääkäriltä. Ja jos omalääkäri sattuu olemaan vaikka lomalla tai muuten vaan estynyt, niin lähetteen saa noilla asetuksilla vaikka päivystyksestä. Ja jos sekään ei sattuisi onnistumaan, niin myös A-klinikan lääkäri voi lähetteen kirjoittaa.
Maksusitoumusten osalta käytännöt saattavat vaihdella eri kuntien välillä. Osassa kunnissa maksusitoumuksen myöntää terveystoimi (omalääkärin suosituksesta ylilääkäri), osassa kunnista sosiaalitoimi ja kolmas vaihtoehto on mielenterveystoimisto. Kannattaa ottaa reipas asenne ja ottaa yhteys omalääkäriin mahdollisimman pian. Hän osaa kertoa miten Teidän kunnassanne pitää menetellä. Myös A-klinikalta saa varmasti oikean tiedon. Hoidon kustannukset julkisella puolella menevät siten, että kunnan maksusitoumuksella katetaan ns. kuntaosuus ja itselle jää maksettavaksi omaosuus. Neljän viikon hoitojakson omaosuus oli muistaakseni n 390€. Hoitojakson pituus määräytyy yleensä siten, että lähete tehdään aluksi kahdeksi tai neljäksi viikoksi. Hoidon aikana hoitopaikan henkilökunta tekee arvion jatkohoidon tarpeesta ja kommunikoi maksusitoumuksen myöntäjän kanssa. Ei ole lainkaan tavatonta, että hoitojakson pituutta venytetään kolmeenkin kuukauteen. Hoitojakson jälkeen voi anoa intervallijaksoja muutaman kuukauden päähän. Ehto intervallien toteutumiselle on, että pysyy raittiina.
Ysityiselle puolelle pääsee rahalla ilman maksusitoumuksia. Selvittelin myös yksityisten klinikoiden hintoja ja olisin sellaiseen mennytkin, jos en olisi tuonne Kaivantoon päässyt. Neljän viikon hoitojakson hinta yksityisellä puolella oli n 7000€. Tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus vaan minun kokemukseni niistä klinikoista joihin olin yhteydessä. Nimiä en viitsi mainita, ettei kukaan kiskaise hernettä nenään. Varmasti löytyy sekä halvempia että kalliimpiakin paikkoja.
Toivottavasti tästä on edes hivenen apua. Kysele rohkeasti lisää, jos jotain tulee mieleen. Ja kovasti kovasti voimia!! ![]()
Mr. Q
Minulle pisti silmään Herra Quun esittäytyminen. Useimmat täällä aloittavat tarinansa sanoilla: “Olen **-vuotias nainen/mies…”, Mr Q, ilmoitti olevansa 39-vuotias johtaja. Kysynkin tässä joutessani, että määritteletkö identiteettisi työsi kautta? Kuka olet, kun riisut johtajan maskisi? Sitä ihmistäkö yritit paeta juomalla? Täällä plinkissä ei ole titteleillä tai maallisilla saavutuksilla mitään merkitystä. Täällä olemme kaikki samalla viivalla. Olemme alkoholiongelmaisia, jotka ovat lopettaneet juomisen, tai ainakin yrittävät sitä… Muutoin tarinasi oli upea ja koskettava, hienosti kirjoitettukin! Kyllä mullakin tuli vedet silmiin selviytymisestäsi lukiessa. Ja osaltaan ne olivat myös onnenkyyneleitä, kirjoituksesi kertoi minullekin taas kerran sen, miltä olen pelastunut! Kiitos tarinasi jakamisesta ja voimia ja elämän iloa jatkoon! ![]()
Totta turiset mr q. Ratkaisusi kertoo suoraselkäisyydestä ja rehellisyydestä. Itse kun olen siinä asemassa, että yksinkertaisesti en voi työni takia täällä kertoa ns. koko totuutta - eli joudun juuri yksityisyyttäni suojellakseni muuttamaan yksityiskohtia tai jättämään ne pois - asia kiinnitti huomioitani. Olen sitä jossain toisessakin ketjussa pohdiskellut. Hyvä näin.
Ja mitä tuohon johtajuuteen: itse tulkitsin sen niin, että vaikka elämässä menisi miten hyvin ja olisi hyvässä asemassa, voi silti joutua viinan kirojen valtaan. Kun kaikki muukin kerrottiin yksityiskohtaisesti, niin mikseipä sitten asemaa työelämässäkin. Johdonmukaista ja loogista minun tulkintani mukaan, ei niinkään itsekorostusta.
Ja kysynpä vielä: eikö täällä tosiaankaan saa “mainostaa” hoitopaikkoja tai kertoa niistä nimillä?
Totta puhut Oodi, ja käsitän asian kyllä. Mutta ajattelin vain herätellä josko Q:lla olisi jotain piintyneitä ajatuksia, joita voisi ajatella toisinkin. Voi olla pilkunniistämistä, mutta silmääni ei olisi pistänyt jos Q olisi esittäytynyt vaikkapa näin: “Olen 39-vuotias mies. Työskentelen johtajana…”. Kun hän ensimmäisenä mainitsi olevansa johtaja, niin se mielestäni kertoo jotain hänen ajatusmaailmastaan, näin minä asian käsitän. Kuulisin nyt mielelläni vastauksen häneltä itseltään. Kiitos näkemyksestäsi Oodi.
Tässä palstan säännöt, etsi sieltä! ![]()
paihdelinkki.fi/kavijoille/p … en-saannot
Hassua, minulle ei taas kyseinen seikka pistänyt silmään mitenkään
Ihmisen identiteetti muodostuu koko elämänkaaresta: lapsuuden kokemuksista, opiskelusta, työstä (tai siitä ettei ole ikinä töitä tehnyt tai pidä moista toimintaa edes tavoiteltavana olotilana), perheestä, ystävistä, elämänkokemuksista, seikkailuista, pettymyksistä, onnistumisista jne. Monelle työ on iso osa identiteettiä. Voimia Mr Q:lle ![]()
No minulle pisti. Ja perustelin jo kerran. Tiedän kyllä mistä ihmisen elämä koostuu… Oliko tuo miun kommentti nyt jotenkin ilkeä tai kateelliselta vaikuttava, kun se herättää teissä puolustelun halua?
Anteeksi siitä. En missään tapauksessa koskaan halua olla ilkeä kenellekään ja omaan elämääni olen niin tyytyväinen, että tuskinpa on kateellisuudestakaan kyse… Yritin vain kiinnittää huomiota seikkaan, joka mahdollisesti avaisi jotain uutta aloittajan ajatuksissa. Yritin siis auttaa. Tämän takia en juuri muitten ketjuihin puutu, olen ilmeisen huono auttaja. ![]()
Mirtillo, ei ollut ilkeä tai muutakaan. Oman kommenttini ja näkökulmani toin esiin pelkästään siksi, että me luemme ja tulkitsemme samoja asioita niin eri tavalla. Eli jokainen kiinnittää huomiota vähän eri juttuun ja lukee sitä vähän eri tavalla. Sama juttuhan se on tuon yksityisyyden ja tunnistettavuudenkin kanssa: minulla se pisti silmään, koska minulla asia on mielessä. Tässä ketjussa oli kommentteja, että se ei ole mikään probleema. Yhtä oikeita ajatuksia kaikki. Minusta kommenttisi oli ihan ok.
En jaksa alkaa kahlata… Parhaitenhan ne koneetkin toimii, kun nakkaa ensin käyttöohjeet takkaan ja alkaa sitten käyttää konetta. ![]()
Tosin mitä tuota nyt silmäilin, niin en löytänyt kietoa, että hoitopaikoista ei saisi puhua nimillä.
Korostukset tahattomia… en saanut pois.
No hyvä… (En oo yhtään riippuvainen muitten mielipiteistä, en… :mrgreen: ) Tosiaan, tarkoitukseni oli ja on hyvä… Nyt jätän tämän ketjun, etten vain sekoita asioita tämän enempää… ![]()
Tsemppiä Q:lle, olet hienolla tiellä! <3
Heh…
Sanotaan nyt, että MINUN (vajavaisen) KÄSITYKSENI mukaan täällä saa mainita eri hoitopaikkoja. Tiedä en varmasti, mutta sen tiedän että niitä on mainittu, enkä ole huomannut siitä tulleen seuraamuksia. Kertokaa paremmin te, jotka tiedätte!
Moi!
Jos minäkin kommentoin kun itse tuon aloituksen kirjoitinkin.
En määrittele itseäni työn tai asemani kautta. aloituksen (joka ei ollut mitenkään harkittu) oli yksinkertaisesti tarkoitus vain kertoa minusta. ja sekundäärisesti myös viestiä sitä, että asemalla, titteleillä tai rahalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kenestä tulee alkoholisti. täällä olemme samalla viivalla tietenkin mutta silti lähtökohdiltamme hyvinkin erilaisia. Ja silti voimme auttaa toisiamme. ![]()
itseni määrittelemisestä sen verran, että minä määrittelen itseni nykyään sen kautta kuinka osaan huolehtia itsestäni, perheestäni ja ystävistäni. toki olen aina ollut kunnianhimoinen ja haluan saavuttaa elämässä monia asioita mutta en kyllä koe, että niiden kautta itseäni määrittelisin. toki onnistumisista pitää iloita ja saa niistä vähän ylpeäkin olla. ![]()
Q
ps. näpytelty puhelimesta, pahoittelut virheistä.
Odottelinkin sinun vastaamistasi…
Kuulostaa ihan hyvältä tuo sinun nykytilanteesi. Kuten jo itsekin arvelin, harrastin taas vain hieman pilkun"niistämistä"…
Olen itse kiinnostunut kielen rakenteesta, sanoista, sanonnoista, murteista ja ilmaisuista ja toisekseen kiinnostusta on myös psykologiaa kohtaan, joten siksi kiinnitin esittäytymiseesi huomiota.
Raitista jatkoa toivottelee Mustikka! ![]()
Surulliselta kuulostaa.Ymmärrän hätäsi kun voimattomana joutuu sivusta seuraamaan läheisen tuhoa.
Tuntuisi että elämälle ei ole motiivia jolloin raitistumisellekaan ei löydy sitä. Turhaan ei tuon vaiheen alkoholismia ole sanottu hitaaksi itsemurhaksi.
Tuo tapasi on juuri se oikea. Näin oma äitinikin toimi aikoinaan suhteeni.
Minua auttoi aikoinaan Järvenpään Sosiaalisairaala jossa sain mahdollisuuden olla pitkään. Sain oppia mitä on elää ilman päihteitä yhteisön jäsenenä. En ollut kokenut sitä vuosiin. Vähitellen alkoi myös oma elämänhaluni palata.
Järvenpään jälkeen retkahtelin muutaman kerran ja ajauduin hillittömiin viikon parin juomaputkiin kunnes vihdoin olin juonut itseni aivan pohjaan henkisesti. Siitä alkoi raitis taival jota on kestänyt nyt yli 24 vuotta.
Minun siltanani elämään toimi myös AA. Ilman sitä en olisi kyennyt säilyttämään raittiutta vaikeina alkuvuosina. Suosittelen lämpimästi pojallesi AA:ta jossa olen usean noinkin vaikeista ja vieläkin heikoimmista lähtökohdista nähnyt selviytyvän. En ole täällä mainostamassa enkä markkinoimassa AA-liikettä mutta koen moraaliseksi velvollisuudekseni asian tuoda tässä yhteydessä esiin.
Voimia sinulle ! Ja muista : ei ole olemassa toivottomia tapauksia ainoastaan ihmisiä vailla toivoa.