Huomenta vaan kaikille!
Olen 22-vuotias mies. Peruskoulu jäänyt kesken, armeijasta vapautus ja olen ollut työtön koko elämäni.
Diagnoosina keskivaikea masennus.
Tällä hetkellä siitä on n. 10 vuotta kun sain ensimmäisen tietokoneeni, ja netin sen mukana. Muistan, että jo
ensimmäisinä kuukausina huomasin “tarvitsevan” nettiä ja sen mukana tulleita pelejä, chatteja ja tietoa. Kaikki
muu harrastelu väheni huomattavan paljon, mutta se ei tuntunut haittaavan koulua tai ihmissuhteitani - ainakaan vielä.
Ollessani yläasteen viimeisellä luokalla, löysin itseni täysin addiktoituneena erääseen nettipeliin. Tämän myötä
valvoin lähes aina vähintään aamu 4-6 asti, tai valvoin kokonaan seuraavaan iltaan, käyden koulussa siinä
samassa. Tämä ei onnistunut kauaa. Jätin koulussa käymisen, ja jatkoin pelaamista. Jo siinä vaiheessa tajusin
sen, että minulla on vakava ongelma. Tarvitsin apua, mutta en kehdannut/halunnut vain hankkia sitä.
15-vuotiaana aloitin ensimmäisen seurustelusuhteeni. Peli johon olin addiktoitunut jäi taakseni, kuin myös koulu-urani. Noin vuoden kerkesin olla ilman mitään näitä asioita, kunnes aloitin uuden pelin, joka vei minut mukanaan. Olin addiktoitunut taas. Tyttöystävän seura ei enää kiinnostanut, ja olin hyvin epävarma suhteesta, enkä halunnut jatkaa sitä enää. Kahden vuoden seurustelun jälkeen jätin tyttöystävän, ja jatkoin pelaamista. Tälläisesta kuviosta olen löytänyt itseni jo parikin kertaa tähän mennessä. Sama lopputulos joka kerta.
Tällä hetkellä en voi muuta kuin hävetä saamattomuuttani elämässäni, ja välinpitämättömyyttäni läheisiäni
kohtaan. Ahdistus ja masennus ovat ajan myötä vain pahentuneet. Ainoastaan netti ja pelit tukahduttavat ne
tunteet. Siksi olen tässä vieläkin, kuin muut menevät töihin. On vain pakko saada itsensä niin väsyneeksi, että vain sammuu. Muuten pyörin sängyssä tunteja ajatusmyrskyjen kanssa, eikä unesta ole tietoakaan.
Nyt vain mietin miten päästä eroon tästä kierteestä. Ei tälläistä elämäntapaa voi jatkaa loputtomiin, vaikka
sosiaalitoimisto sen teoriassa mahdollistaa. Henkisesti ja fyysisesti olen aivan loppu. En vain tunne mitään, eikä
minua kiinnosta aidosti lähes mikään enää. Pelit ja netti ovat vain rutiineja ja syvälle pinttyneitä tapoja, kaikki muu tekeminen tuntuu pakotetulta ja mitättömältä. En pysty ylläpitämään suhteitani läheisiini, ja vuosi vuodelta tunnen jääväni ulos kaikesta vain enemmän.
Päihdeongelmaiset vanhemmat eivät paljoa kasvattaneet, ja jouduin elämään itsenäisesti jo varhain. Netti on opettanut suurinpiirtein kaiken mitä ikinä tiedänkään. Aika pessimistiksi on ainakin tultu, kun ei jotenkin vaan pysty uskomaan apuun terapian tai lääkkeiden avulla.
Olen miettinyt vain sitä, että hankkiutuisin eroon koko koneesta. Tosin ajatus siitä että olisin erossa tästä pelottaa
hirveän paljon. Tuntuu että sitten viimeinenkin oljenkorsi menisi, ja masentuisin vain pahemmin. Vielä kun
nykyään tuntuu että hirveä määrä asioita tehdään netissä, ja melkeinpä kaikki ystävät löytyvät vain facebookista,
mesestä tai peleistä.
Tulipa avauduttua… Nyt voisi käydä nukkumaan. Öitä!