Aamupäivä 2.
Väsyneen vakaa olo.
Viimeksi, kun joitakin vuosia sitten yritin vielä “vähentää”, hankin itselleni älysormuksen. Se näyttää kiusallisen tarkasti, onko alkoholia nautittu vaiko ei. Sen avulla olen näinä vuosina oppinut ymmärtämään, miten tuhoisaa alkoholi on unelle ja keholle ylipäätään. Kaikki arvot heikkenevät juomisen jälkeen. Syvän unen määrä romahtaa, leposyke nousee, HRV pienenee. Kehon lämpötila nousee, mistä olen päätellyt, että krapula on käytännössä jonkinlainen koko kehon tulehdustila. Tätä olen tässä seuraillut nyt siis useamman vuoden. Että juu, taas on valmiuslukema surkea, sydänterveyttä mittaavat arvot pielessä ja unen laatu huono. Ja silti vaan sitten.
Eilen ero juomattomien päivien ja tuon toissailtaisen välillä näkyi poikkeuksellisen selvästi, varmaan kun juomattomia kuitenkin kertyi väliin peräti 4. Tai miten se nyt lasketaan, 5. päivän iltana piti sitten kokeilla miltä se juominen mahtaa nyt tuntua.
Lukemien romahtamiseen riitti kuitenkin jo suht pieni annosmäärä. Tänään lukemat on taas ihan toisenlaiset.
En ole mikään mittari-intoilija noin yleensä, mutta on ollut pakko myöntää, että tämä sormus on todennäköisesti ainakin omalla kohdalla jarruttanut sitä, että olisin juonut vielä enemmän. Nuo käppyrät on lahjomatonta infoa.
Kiitos kannustuksesta ja ymmärryksestä. Enpä tiedä, missä muualla voisin tätä asiaa tällä tavalla käsitellä.
Just se OMA, hyvä elämä.
Tilaan nuo sähköpostiviestit.
Ja sitten just tuo todistaminen tässä nyt jotenkin on.
En ole oikeasti altistanut itseäni vieroitusoireille aikaisemmin, joten en ole joutunut oikeasti myöskään vakuuttumaan riippuvuudestani. No nyt olen. Ja ekaa kertaa myös sanoin itselleni sen sanan. Alkoholisti. Hyi. Ihan kuin molemmat vanhempani, joiden juomisen takia vannoin lapsena, etten ikinä juo. Inhottaa.
Itselläni on ollut myös niin, että vanhempien juomisen takia elämän kuormitus ylitti jo lapsuudessa voimavarani täysin. Silti pärjäsin, kuten nyt sellainen, joka haluaa pysyä hengissä. Osa tuosta traumasta pääsi kunnolla käsittelyyn vasta keski-iässä, kun omat lapset olivat sen verran isoja, etteivät tarvinneet enää minua niin paljon kuin pieninä. Omalla kohdalla se käsittely meni vain jotenkin oudosti niin, että aloin juoda enemmän ja nimenomaan yksin, öisin ja paljon. Ikäänkuin olisin jotenkin pyrkinyt takaisin sinne lapsuuden öihin kun pelkäsin ja olin yksin - mutta nyt aikuisen näkökulmasta.
Aikuisenahan sitä on vahvempi kuin pienenä lapsena.
Nyt tätä kirjoittaessa tulee mieleen, että juomiseni on ollut ikäänkuin jonkinlaista “paluuta onnettomuuspaikalle”. Trauman jälkipuintia, sen kokemista uudelleen, mutta uudesta, nyt aikuisen näkökulmasta. Keinohan on kuitenkin väärä. Onnettomuuspaikan traumasta selviämistä kun ei välttämättä helpota parhaiten se, että ajaa itse kolareita… joten.
On aika yrittää kohdata ja oppia ymmärtämään niitä tunteita nyt vähän uudella tavalla.
Kyse on siitä, voiko itse olla itselleen turvallinen aikuinen. Haluaisin kovasti.
Siksi palaan otukseen.
Tällä hetkellä se ei mulkoile, vaan nukkuu kerällä tuolla koppansa perällä. Se on jo vähän syönytkin, mutta on nyt vetäytyneenä omiin oloihinsa. Se ei ole silti täysin rento, vaan selvästi joutuu koko ajan vähän kuulostelemaan missä mennään. Olen pahoillani sen puolesta, että tämä menee näin hitaasti. Että sen piti toissailtana nähdä ja haistaa mun juomistani. Luottamus ei kasva sillä tavalla. Pitää antaa sille nyt aikaa.
Tänään tuntuu, että huomisesta tulee päivä 3. Pitää suojata tätä oloa.