Päivä 4
Oma, hyvä elämä. Semmoinen pitäisi nyt saada aikaiseksi. Jos jatkan kuten viimeiset kymmenen vuotta, näköpiirissä ei ole mitään hyvää.
On neljännen päivän aamu. Pakko laskea näitä hetkiä tässä alussa aika tarkkaan.
Viimeksi olen ollut kolme peräkkäistä päivää kokonaan juomatta marraskuussa, jolloin viimeksi yritin pistää juomista ruotuun. Tai jatkuvaa juomisen hillitsemistä tämä on oikeastaan ollut jo monta vuotta jos totta puhutaan, mutta marraskuussa yritin taas oikeasti vähentää.
Olen siis vähennellyt, hillinnyt, rajannut ja kytännyt juomistani jo vuosia. Positiivista on se, että ilman näitä yrityksiä juomiseni olisi todennäköisesti lähtenyt ajat sitten täysin käsistä. Toinen jotenkin hyvä asia on, että peräkkäisinä päivinä en ole näinä vuosina juonut koskaan - paitsi nyt sitten kuluvana syksynä muutaman kerran. Eli oli menty uudelle tasolle.
Kesän kypsyttelyn jälkeen otin lokakuussa uudelleen käyttöön aiemminkin käyttämäni sovelluksen. Siitä asti olen työskennellyt pääni kanssa. En ole “antanut vaan mennä”, vaan olen ottanut juomiseeni tutkivan asenteen ja pakottanut itseni tiedostamaan mitä teen. Vaikka siis olen vielä samaan aikaan juonut, olen tehnyt juomisesta itselleni epämukavaa.
Sovelluksen mukaan lokakuussa, kun päätin vähentää, oli yhteensä 14 juomatonta päivää. Annoksia meni juotuina päivinä yhteensä ainakin 114. (Muokkasin tekstiä, kun matemaattinen logiikka ei mennyt ihan kohdilleen alkuperäisessä viestissä).
Marraskuun aikana yritin sitten tosissani vähentää ja join “vain” vähän yli 60 annosta / kk. Juomattomia päiviä oli 18 ja kaksi kertaa oli peräti kolme peräkkäistä juomatonta päivää.
Joulukuussa olikin sitten taas “vähän kaikenlaista”, mitä en väsyneenä pystynyt mielestäni kestämään muulla tavalla kuin juomalla, enkä jaksanut panna hanttiin. Juomattomia päiviä oli 14, eli 17 päivän aikana annoksia meni ainakin 121. (En luota itseeni, että olisin aina merkinnyt annokset oikein, todennäköisesti annoksia on enemmän). Kahteen kertaan join joulukuussa kolmena peräkkäisenä päivänä. Tämä siis ensimmäistä kertaa.
Suomeksi: ylitän suurkulutuksen ja riskirajan reippaasti ja juon usein kerralla liikaa. Kaunistelen tilastojani juomalla joinakin päivinä vähemmän, mutta sitten tilanne paikataan kyllä krapulapäivän jälkeen, jolloin menee taas aivan helposti yli 10 annosta. (Olen nainen).
Nyt tammikuussa ehdin ennen lopetuspäätöstäni juoda vielä kahtena päivänä, joista viimeisellä kerralla, sunnuntaina sen verran, että promilleja oli alkometrini mukaan vielä illansuussa klo 18. Maanantai oli krapulapäivä. Nyt on torstai.
No niin, tuossa tuo inhorealistinen puoli tuli nyt tuohon kirjattua. Tai no laitetaanpa vielä taustaksi, että viimeisten parin vuoden aikana on tullut useamman kerran juotua kerralla niin paljon, että olen mokaillut tavoilla, joilla olen riskeerannut henkeni ja terveyteni, maineesta puhumattakaan. Olen loukannut itseäni, törppöillyt ja sen semmoista. Nuo ylemmäs kirjaamani annokset ovat kuukausilta, jolloin olen seurannut juomistani aktiivisesti, eli pyrkinyt tekemään asialle jotakin.
Ongelmani on ollut, että olen pyrkinyt “kohtuukäyttöön” eli vähentämään, eli juomaan hallitusti ja fiksusti. En tiedä voisiko se vielä joskus onnistua, mutta nyt se ei onnistu ja sillä hyvä, joten nyt pitää olla juomatta. Vaikka vaan päivä kerrallaan.
Kolme peräkkäistä juomatonta päivää on ollut ennätykseni nyt viimeisten viiden vuoden aikana, lukuunottamatta koronaa jolloin olin 10 päivää juomatta. Aiemmin tissuttelin pari siideriä illassa. Sitten aloin yrittää lopettamista, jolloin kävikin niin, että juomamäärät lähtivät kasvuun. Mitä enemmän yritin lopettaa kokonaan, sen enemmän aloin juoda. Meni vähän eri tavalla kuin piti. Tätä kuviota olen yrittänyt tässä nyt ymmärtää.
Jos joku sattumalta on jaksanut lukea tänne asti, niin onnittelut…
Nyt tähän hetkeen.
Tänään voi olla aika hankala päivä. Tunnistan itsessäni petaamista jo nyt, tätä kirjoittaessani aamulla ennen yhdeksää. Juuri nyt tunnistan itsessäni tunteen, että olen jo päättänyt juoda illalla. MUTTA: eilen oli sama juttu ja selvisin siitä juomatta! Ja tämä tapahtui eilen EKAA KERTAA IKINÄ. Olen aina antanut periksi aikaisemmin.
Joten: jos onnistuin eilen, niin ehkäpä onnistun tänäänkin?
Koska EN HALUA SITÄ PAHAA OLOA ENÄÄ.
En halua mennä enää sinne. Haluan pois sieltä.