Hei kaikki!
Täällä vanha juoppo, hengailin tällä foorumilla aikoinaan aktiivisesti vuonna 2008, jolloin pyrin aktiivisesti pois alkoholista. Noh, eihän se onnistunut ja sen jälkeen vuodet ovat menneet enemmän ja enemmän kosteissa merkeissä. Tissutellen. Eli työt ja koti hoidettu asiallisesti, mutta kun ilta koitti, niin vinkkutönkkä aukesi. Ja sitä viiniä meni joka päivä jotain 2 litraa.
Viime vuosina läsnä on ollut kuolemanpelko, sillä öisin heräilin ylävatsakipuun ja olen ollut varma, että maksa tai haima siellä piiputtaa.
Noh, samalla myös ylipainoa on tullut reippaasti, aina sairaalloiseen ylipainoon asti. Mikä sekään ei helpottanut kuolemanpelkoa.
Ikää tullessa lisää aloin pohtimaan, että olisihan se ihana vielä elää ja nähdä joskus omat lapsenlapsetkin. Mutta miten hoitaa pois kaksi isoa ongelmaa: ylipainon ja alkoholiongelman? Molemmista olen kokeillut eroon, mutta kun liha on heikko, jne.
Luin, että uudet GLP-1 -hormonivalmisteet (kuten Ozempic, Wegovy, Saxenda) auttavat nimenomaan taistelemaan mielihaluja vastaan ja sammuttavat aivojen sisällä niin sanotun ruokamelun. Kynnys oli kuitenkin korkea hakemaan apua. Kunnes löysin etälääkäripalvelut. Netin kautta chatissa lääkärin kanssa keskustelemalla on mahdollista saada apua. Ensin annetaan esitiedot ja sitten lääkäri tutustuu niihin ja avaa chatin. Ja näin minäkin sitten sain reseptin.
Nyt viikko takana Ozempicia ja toden totta! Ruokamelu katosi aivoista! Mutta samalla katosi myös juomamelu! Vaikka kotona on avattu viinitonkka, olutta, lonkeroa ja sekalainen määrä muitakin alkoholijuomia, ei ole ensimmäisen pistoksen jälkeen tehnyt niitä mieli. Perjantaina kokeilin, miltä punaviini maistuisi ja se oli niin pahaa, että oli pakko kaataa viemäriin.
Ei ole ollut mitään mielitekoja, mikä on outoa, koska yleensä kun olen ollut laihiksella tai tipattomalla, niin en oikeastaan muuta ole ajatellutkaan, että mitä söisin, mitä napostelisin ja toki etenkin viikonloppuisin on se viinipullo houkutellut.
Painoa on pudonnut viikossa 4 kiloa, nestettä tietysti suurin osa. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut, paitsi vähän ummetusta. Mikä on tosi outoa, sillä tissutellessa sitä tottui lähes joka aamuiseen ruikuliin.
Nyt pistin juuri toisen annoksen ja odotukset tulevalle ovat toiveikkaat. Jos tämä on näin helppoa jatkossakin, voin todeta, että sain elämäni takaisin ja omaan hallintaani.
Olen lukenut, että näitä lääkkeitä on tutkittu jo tällä alkoholiriippuvuuden saralla ja alustavasti positiivisia tuloksia on tullut. Ties vaikka tulevaisuudessa tämä voisi olla oikeasti osa meidän ylipainoisten alkoholiriippuvaisten hoitoa.