Ozempic vei alkoholihimoni

Hei kaikki!

Täällä vanha juoppo, hengailin tällä foorumilla aikoinaan aktiivisesti vuonna 2008, jolloin pyrin aktiivisesti pois alkoholista. Noh, eihän se onnistunut ja sen jälkeen vuodet ovat menneet enemmän ja enemmän kosteissa merkeissä. Tissutellen. Eli työt ja koti hoidettu asiallisesti, mutta kun ilta koitti, niin vinkkutönkkä aukesi. Ja sitä viiniä meni joka päivä jotain 2 litraa.

Viime vuosina läsnä on ollut kuolemanpelko, sillä öisin heräilin ylävatsakipuun ja olen ollut varma, että maksa tai haima siellä piiputtaa.

Noh, samalla myös ylipainoa on tullut reippaasti, aina sairaalloiseen ylipainoon asti. Mikä sekään ei helpottanut kuolemanpelkoa.

Ikää tullessa lisää aloin pohtimaan, että olisihan se ihana vielä elää ja nähdä joskus omat lapsenlapsetkin. Mutta miten hoitaa pois kaksi isoa ongelmaa: ylipainon ja alkoholiongelman? Molemmista olen kokeillut eroon, mutta kun liha on heikko, jne.

Luin, että uudet GLP-1 -hormonivalmisteet (kuten Ozempic, Wegovy, Saxenda) auttavat nimenomaan taistelemaan mielihaluja vastaan ja sammuttavat aivojen sisällä niin sanotun ruokamelun. Kynnys oli kuitenkin korkea hakemaan apua. Kunnes löysin etälääkäripalvelut. Netin kautta chatissa lääkärin kanssa keskustelemalla on mahdollista saada apua. Ensin annetaan esitiedot ja sitten lääkäri tutustuu niihin ja avaa chatin. Ja näin minäkin sitten sain reseptin.

Nyt viikko takana Ozempicia ja toden totta! Ruokamelu katosi aivoista! Mutta samalla katosi myös juomamelu! Vaikka kotona on avattu viinitonkka, olutta, lonkeroa ja sekalainen määrä muitakin alkoholijuomia, ei ole ensimmäisen pistoksen jälkeen tehnyt niitä mieli. Perjantaina kokeilin, miltä punaviini maistuisi ja se oli niin pahaa, että oli pakko kaataa viemäriin.

Ei ole ollut mitään mielitekoja, mikä on outoa, koska yleensä kun olen ollut laihiksella tai tipattomalla, niin en oikeastaan muuta ole ajatellutkaan, että mitä söisin, mitä napostelisin ja toki etenkin viikonloppuisin on se viinipullo houkutellut.

Painoa on pudonnut viikossa 4 kiloa, nestettä tietysti suurin osa. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut, paitsi vähän ummetusta. Mikä on tosi outoa, sillä tissutellessa sitä tottui lähes joka aamuiseen ruikuliin.

Nyt pistin juuri toisen annoksen ja odotukset tulevalle ovat toiveikkaat. Jos tämä on näin helppoa jatkossakin, voin todeta, että sain elämäni takaisin ja omaan hallintaani.

Olen lukenut, että näitä lääkkeitä on tutkittu jo tällä alkoholiriippuvuuden saralla ja alustavasti positiivisia tuloksia on tullut. Ties vaikka tulevaisuudessa tämä voisi olla oikeasti osa meidän ylipainoisten alkoholiriippuvaisten hoitoa.

1 tykkäys

Hyvä että juominen loppuu. Kaikki keinot sallittuja. Uskon, että lääkkeen rinnalla kannattaa lähteä opettelemaan toisenlaista arkea.

Ja lukea alkoholismista kirjoja. Ja kirjoittaa juomishistoriastasi tänne. Ja miksi etä pidä siitä. Ja mihin et halua takaisin.

Painojuttuihin suosittelen glukoosikumous kirjaa.

Kaksi litraa on muuten helvetin paljon.

T. Puuhapete

5 tykkäystä

Kiitos, Puuhapete. Juu, tosiaan olen tämän alkon kanssa kipuillut ja tännekin paljon aikoinaan avautunut, nyt en vaan muistanut enää, mikä oli nikkini silloin. Siksi uudella nikillä. Aikoinaan myös luin paljon kirjojakin aiheesta.

Nyt itse asiassa se painonpudotus oli tässä se suurin motivaattori aloittaa lääkitys, koska paino hipoi jo sellaisia lukemia, että kuoleman riski oli ihan todellinen. Alkoholistakin halusin eroon, mutta ajattelin, että vain yksi elämänmuutos on mahdollista yhdellä kertaa. Kahta riippuvuutta en uskonut selättäväni samanaikaisesti.

Olen siis, kuten varmaan kaikki me pullukat, kokeiltu kaikki mahdolliset ruokavaliot ja parhaiten ruoka- ja makeanhimoa hillitsikin karppaus. Mutta se kaatui siihen ehdottomuuteen. Kun sokerikoukulle antoi pikkusormen, se vei koko käden.

Nyt tilanne on ihan eri, kun ei ole himoja, joita vastaan taistella, ei tarvitse keksiä syömisen tai juomisen tilalle jotain korvaavaa toimintaa. Ei ole napostelunhimoa, jota tyydyttää porkkana- ja kurkkutikuilla tai juomisen himoa, jota tyydyttää lipittelemällä jotain alkoholittomia juomia.

Tämä himottomuus on niin ihanan normaalia ja nautin siitä. Ei tarvitse tsempata itseään, en näe unia syömisistä tai juomisista kuten aikoinaan. On vaan sisäisesti rauhallinen olo.

Ja kirjoittaa juomishistoriastasi tänne. Ja miksi etä pidä siitä. Ja mihin et halua takaisin.

Juomishistoriasta sen verran, että viime vuodet meni niin, että työpäivinä töiden jälkeen korkkasin ekan siiderin tai lonkeron. Ehkä toisenkin kun tein ruokaa. Ruuan kanssa iso lasi viiniä, sitten telkkarin ääressä toinen ja kolmaskin. Yksi lasillinen oli niin iso, että normaalista viinpullosta sai kaksi lasia ja vähän päälle. Mutta enhän minä viinipulloja ostanut. Vaan tonkkaviiniä. Kaksi tonkkaa kerralla ja uudet tonkat viimeistään kolmantena päivänä. Eli joka viikko 4-6 tonkkaa, joista toki mies joi osan. Mutta selvästi vähemmän kuin minä. Kun mies meni nukkumaan, en jaksanut kaataa edes lasiin, vaan lorottelin salaa tonkasta suoraan kurkkuuni niin paljon kun jaksoin kerralla niellä. Ja tätä jatkui joka ikinen päivä.

Nyt pelkkä punaviinin hajukin etoo.

1 tykkäys

Tänä iltana taas perinteiseen tapaan katsottiin miehen kanssa telkkaria ja hän haki itselleen lasin viiniä. Minun ei tehnyt mieli mitään ja jatkoimme siinä sitten ohjelman katsomista. Jonkun ajan päästä tunsin nenässäni sen punaviinin hajun ja tuli melkein pahoinvoiva olo. Miten se haisikaan niin pahalta? Miten olen voinutkin sitä vielä reilut kaksi viikkoa sitten juoda ihan antaumuksella? Miksiköhän juuri punaviini haisee nenässäni niin pahalta, käsidesi esim. ei haissut, vaikka siinäkin on alkoholia? Tosin sitä en ole kyllä koskaan suuhuni pistänyt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hieno tilanne, kun alkoholi etoo :grinning_face_with_smiling_eyes:

Minulla ainakin alkoholi oli sekä rentouttaja että ajanviete.

Nyt kun näin on, että et juo, suosittelen löytämään jotain uutta ja supermielenkiintoista tilalle. Lapsuuden harrastus, uusi harrastus, uusi taito, mitä vaan pysyvää, niin elämä muuttuu vielä paljon paremmaksi.

Ja jos Ozempic syystä tai toisesta on pakko lopettaa tai teho alenee, tyhjyys ei aja juomaan.

T. Puuhapete

3 tykkäystä

Juu, nyt olen alkanut pitkästä aikaan taas iltaisin lukemaan kirjoja. Oikein odotan, että tulee ilta ja pääsen lämpöisen peiton alle lueskelemaan. Tissutteluvuosina ei tullut paljon luettua, koska silmät haritti ja pomppi tekstin seassa, eikä saanut fokusoitua kunnolla. Saatika, että olisi muistanut aamulla mitä oli tullut luettua :joy:

Lisäksi tilasin kuntosalijäsenyyden, sillä ajatuksella, että mennään pienin askelin, ei verenmaku suussa. Otin ensimmäiselle kerralle kuntosaliohjaajan, joka näyttää laitteet ja niiden toiminnot. Olen ihan noviisi, viimeksi varmaan 20 vuotta sitten käynyt salilla..

Kyllä se tästä. -6,4 kiloa nyt pudonnut ja ajatus alkoholista edelleenkin ällöttää. Sain myös jatkoreseptin Ozempicille, eli sen suhteen ainakin seuraavat 6 kuukautta voin olla hyvillä mielin. Aloin myös syömään kollageenikapseleita, ettei ihoni rypisty ihan rusinaksi :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 tykkäystä

Kahdeksan kiloa nyt pudonnut. Olen huomannut, että pari päivää ennen pistosta alkaa teho hiipumaan ja mielihalut kasvaa. En ole sortunut juomaan, mutta makeanhimo oli sellainen, että sokerittomia pastilleja piti muutama napsia. Onneksi alkoholinhimo ei hyökkinyt samalla lailla. Käytiin miehen kanssa ravintolassakin ja itselle oli ihan helppoa ottaa ruuan kanssa pepsimax jäillä, mies otti 16 cl punaviiniä.

Koska paino putoaa reippaasti, en aio nostaa annostusta, mutta mietin, josko jakaisin viikkoannoksen kahdelle päivällä, jotta teho ei samalla lailla hiipuisi viikon loppua kohden.

1 tykkäys

Punttikselta just tultu ja fiilis on mitä mahtavin! Vyötäröltä lähtenyt -9 cm. Tajusin just, että tänä viikonloppuna tulee kuukausi tästä elämäni parhaimmasta päätöksestä. Viiniä ei edelleenkään tee mieli. Eilen tein poron sisäpaistia puikulaperunoilla ja mies otti lasin punaviiniä sen kanssa. Ei tehnyt itsellä mieli, ei oikeestaan sitä poronlihaa eikä vinkkua. Otin pikkuisen lihaa ja perunaa ja sitten ison satsin salaattia ja jälkkäriksi suklaaproteiinipirtelön. Koitan pitää huolen, että proteiinia tulee nyt riittävästi, ettei laihtuminen kuihduta lihaksia.

Ajattelin myös hivuttaa pistospäivää päivällä taaksepäin, sillä paras teho sillä on mielihaluihin ensimmäisinä päivinä pistoksen jälkeen, joten loogisin pistopäivä silloin olisi perjantaiaamu. Niinpä ajattelin pistää huomenna seuraavan annokseni ja sitä seuraavan ensi viikon perjantaina. Näin saan soljuvasti ujutettua rytmin niin, että tulevat viikonloput eivät mene vanhoilla lääkehöyryillä :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Moikka Carmenere! Minä myös ilman alkoa kolmisen viikkoa ja tarkoitus on pysyäkin ilman. Olen ensi viikolla menossa lääkäriin keskustelemaan juurikin Ozempicista. Saatko kela-korvauksen vai maksatko itse?

1 tykkäys

Hei Enkelivalo! Maksan lääkkeeni ihan itse. Käytän edelleenkin minimiannosta 0,25 mg, sillä se toimii hyvin, eikä siksi tarvetta nostaa sitä. Tällä annoksella laskin, että lääkkeen päivähinnaksi tulee 2 euroa. Ei paha. Sillä rahalla ei saa edes yhtä siideritölkkiä :grinning_face_with_smiling_eyes:

Yksi kynä maksaa siis n. 115 euroa, huolimatta siitä, paljonko siinä on lääkettä. Minulla on nyt se 0,25 mg:n kynä, siitä saa ulos 8 annosta. Pyysin jatkoksi lääkäriltä 1 mg:n kyniä, jossa siis 4 1mg:n annosta, mutta koska minä pistän vähemmän kerralla, kynä riittää pidempään. Lisäneuloja saa apteekista.

Ruokamelu ja juomamelu pysyneet ihanasti poissa, niitä ei ikävä. Syömisissä koitan keskittyä nyt proteiinin määriin, ettei lihakset lähde, ainoastaan läski. Periaatteena, että noin 20 grammaa proteiinia pitäisi joka aterialla saada. Jos ei tee mieli syödä, niin otan sitten vaikka proteiinipirtelön tai -patukan.

Paino pudonnut nyt -8,9 kiloa ja aloituksesta on reilu kuukausi. Tajusin myös, että olen ollut nyt pidempään ilman alkoholia kuin koskaan vielä tällä vuosituhannella! :astonished_face: Yllättävän helppoa, alkoholi ei ole tullut edes uniin, toisin kuin edellisillä “tipattomilla”. Lainausmerkit siksi, koska yleensä ne on kestäneet ehkä pari viikkoa. Sitten olen retkahtanut.

Punttistreenit lähtenyt kivasti alkuun ja tulee tosi freesi olo koko loppupäiväksi salitreenin jälkeen.

2 tykkäystä

Jes kuulostaa mahtavalta eikä hinta ole liian paha. Olen jo aloittanut ruokapäiväkirjan, pitää vähän seurata, että saa kaikkea sopivasti, muttei liikaa. Ja mahtavaa, kun ei tarvitse kirjata yhtään alkoholiannosta! Näillä mennään :grinning_face:

1 tykkäys

Ruokapäiväkirja on kyllä hyvä. Itse käytän My Fitness Pal:in ilmaisversiota, koska se laskee makrot, niin saa tuota proteiinien määrää hyvin seurattua. Huomaan muuten, että pistosta seuraavana päivänä ei ruoka oikein maistu, eikä tule minkäänmoista nälkää. Viimeksikin päivän kalorit oli sinä päivänä vaivaiset 500. Täytynee siis tsempata ja muistaa syödä, vaikkei nälkää olisikaan.

Tsemppiä sulle tähän matkaan kohti uutta elämää!

1 tykkäys

Täällä toinen Ozempicilla laihduttava. Lähtbmi mulla oli ”valn” 33 eli ei ihan hirveän korkea. Mutta lääkkeet verenpaineeseen ja kolestroliin ja vahva perimä sydän- ja verisuonitauteihin. Huhtikuun alusta joku 13 kg pois eli varsin maltillinen tahti mutta varmaan se vähän riippuu siitä paljonko sitä pudotettavaa on alunperin ollut. Bmi nyt 28 eli pääsin sinne lievän ylipainon puolelle. Alkuperäiseen tavoitteeseen enää pari kiloa mutta vielä on matkaa normaalipainoon joten toivon että enemmänkin putois. Ozempic mulla loppuiän lääke ja itse maksan. Nostin annosta ohjeen mukaan eli nyt 1 mg. Tiesitkö muuten että nää 1 mg kynät poistuu ja tilalle tulee 2 mg kynä, josta siis pistää sen 8x1 ja säilyy 8 vk. Eli klikkauksilla kikkailu ei enää onnistu tuon säilyvyyden vuoksi. Lääketehtaan rahastustemppu, vaikka vetoavatkin saatavuuteen ja muovijätteen vähenemiseen.

Mutta asiaan…paino on siis pudonnut, näläntunne vähentynyt, ruokamelu poissa mutta alkoholin himoon se ei ole vaikuttanut mitenkään. Viime viikon olin yksin kotona ja sitä punaviiniä kului, samoin kun kesällä sauna-ja ruokajuomia mökillä. Kuten myös lomamatkalla. Tosin ihan tuota kahden litran päiväannosta en saavuttanut mutta pullollinenkin on liikaa. Onnistuikohan sitä suggeroimaan itsensä jotenkin että ozempic vie alkoholin himon. Nyt sain mieheni takaisin reissusta ja uskon että juominen vähenee kun ei tarvi yksinäisyyteen lipitellä.

2 tykkäystä

Onnea Lady hienosta painonpudotuksesta!

Juu, luin myös tuosta kynien muutoksesta. Itselläni menee vielä 0,25 mg annos, joten onneksi näitä “vanhoja kyniä” on markkinoilla vielä kevääseen asti. Niin voi kikkailla klikkauksilla.

Harmi, ettei sinulla ollut lääkkeestä vaikutusta tuohon alkoholinhimoon. Voisiko Mysimba toimia siihen paremmin? En tiedä.

Minulle tämä tuli vähän yllätyksenä, että miten lääke vaikuttaa ajatuksiin ja sitä kautta mielitekoihin. Esimerkiksi irtokarkit olivat ennen minulle yhtä himottavia kuin alkoholi. Samoin juustonaksut ovat olleet päiväunissani aina joka kerta kun olen laihduttanut.

Nyt on todella outoa, kun nuo voimakkaat himot on poissa. Vaan eipä niitä kyllä ole ikäväkään.

1 tykkäys

Kiitos! Mulla on kyllä vienyt makeanhimoa pois, joku proteiinivanukas välillä menee ja riittää makeaksi herkuksi. Sipseistä sun muusta en ole ikinä niin välittänytkään. Suklaa on ollut mun suuri kompastuskivi mutta suklaanhimo on kadonnut lähes kokonaan. Luulen että alkoholissa on paljon tottumuksesta kiinni, pitääpä kuulostella nyt itseään että tuleeko siitä enää mitään hyvän olon tunteita vai onko tapa vaan. Ozempicia en olisi oikein valmis vaihtamaan kun toimii tuon ruoan suhteen niin hyvin.

2 tykkäystä

Moikka!

Mietin tuota Ozempicin kynäkoon muutosta ja hintaa, pakko eläkkeellä ollessa pohtia sitäkin. Just eilen luin jostain, että lääkitys on sitten koko loppuiän kestävä, koska lääkkeen teho poistuu kokonaan noin kahdeksan viikon jälkéen käytön lopettamisesta. Toki, jos esim. vuodessa on oppinut sisäistämään oikeat ruokailut ja tietty juomatavat ( eli ei alkoa), niin niitä noudattamalla pystyy edelleen keventämään/tasapainottelemaan.

Itselleni sopii nyt tämä Keventäjien ohjelma, koska aika perfektionistina tykkään punnita ja merkata kaikki syömiset. Juomia ei ole tarvinnut onneksi lisäillä, sillä ilman alkoa on menty. Kuuskyt plussana on jo oikein hyvin oppinut sen ettei alkoholista ole kerta kaikkiaan mitään hyötyä missään tilanteessa, päinvastoin.

On tää elämä kyllä ollut aikamoista taistelua sekä liiallisen juomisen, että syömisen kanssa. aika surullista :sleepy_face: Onneksi koira on loistava PT ja joka päivä on pakko ulkoilla ja askeleitakin tulee 7000-10 000 päivässä :grinning_face:

1 tykkäys

Itse olen asennoitunut niin, että jos tarve vaatii, minä käytän tätä lääkettä loppuikäni. Vähän samalla ajatuksella kuin muihinkin kroonisiin sairauksiin tarvitaan läpi elämän kestävä lääkehoito. Jos vaikka henkilöllä on kilpirauhashormonin alituotantoa, niin kilpirauhashormonia pitää ottaa lääkkeenä, minulla suolistohormonin alituotantoa, joten sitä hormonia otan sitten lääkkeenä.

Tulevaisuudessa näiden lääkkeiden hinnat tulevat putoamaan, kun patentit raukeavat. Kanadassa jo ensi vuonna. Lisäksi tulossa uusia kilpailevia lääkkeitä markkinoille. Ja tehokkaampia yhdistelmävalmisteita.

Suhtaudun siis positiivisesti tulevaan. Tiedän nimittäin itsestäni, ettei minun “itsekurini” pysty pitämään sitä päänsisäistä melua kurissa. Se on nähty niin monta kertaa. Tästä olotilasta en enää ikinä halua palata siihen, jossa aivojen meteli päättää mitä suuhuni laitan, enkä minä itse.

Ainoa, mitä minä nyt tällä hetkellä kadun, on se, etten aloittanut tätä jo aikaisemmin. Miksi annoin itseni päätyä näin lihavaksi? Miksi en enää välittänyt yhtään itsestäni? Olen itselleni oikeasti tosi vihainen.

1 tykkäys

Koira on kyllä hyvä PT! Pakko mennä ulos säässä kuin säässä! :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Toisaalta voit ajatella, niinkin, että onneksi älysit alkaa tehdä ongelmalle jotain silloin kun aloitit ja olla ylpeä itsestäsi. :heart: avun hakeminen ja elämänmuutos vaatii kuitenkin paljon; nyörtymistä, ongelman myöntämistä ym. Pahimmassa tapauksessa olisit valinnut “antaa mennä alamäkeen vaan”- ajattelun ja terveys olisi kärsinyt pahemmin.

Itse mietin, mistä kaikesta rääkistä kehoni on sitkeästi selvinnyt ja miten toipuminen alkaa, kun sille antaa mahdollisuuden.

Kovasti tsemppiä jatkoon :hibiscus:

3 tykkäystä