Päivä numero 1

Päivä numero 1 ilman alkoholia. Olen satunnaisesti aina kokeillut onneani alkoholin kanssa. Nuorempana se oli kavereiden kanssa ulos menoa ja hauskanpitoa. Nyt viimeiset 5 vuotta olen kipuillut suhdettani parhaaseen ystävääni -alkoholiin. En juo päivittäin, mutta kun lähden ulos niin annosmäärät ovat valtavia ja pelkään, että joku kerta vielä loukkaan itseni. Eilen aviomieheni teki minulle intervention ja sanoi, että minun pitää hakea apua. Hän myös etsi tietoa keskusteluryhmistä ja niiden paikoista. Toisaalta todella vapauttavaa kun toinen sanoi asian niin kuin se oli ja mitä en itse koskaan pystynyt. Suhteeni alkoholiin on ongelmallinen. Kärsin masennusjaksoista ja tämä entinen paras kaveri ei siinä auta. Otan kaikki vinkit vastaan miten tästä saada otteen. Miten osallistua juhliin selvin päin vai pitääkö ne nyt vain jättää välistä?

7 tykkäystä

Tervetuloa. Hyvä että miehesi sai suunsa auki. Raitistumisen täytyy kuitenkin lähteä omasta itsestäsi. Kysymys on se että haluatko sinä raitistua? Kotikanavalla näkee kuinka paljon puolisot kärsivät kun toinen juo niin paljon. Siitä on omassa lähipiirissäkin kokemusta. Siskoni mies ei vaan sanonut mitään vaan kärsi hiljaa ja muuttui välinpitämättömäksi. Lopulta siskoni lapset teki väliintulon ja tilanne on parempi. Suosittelen aa:n verkkoryhmiä. Siellä on muita meidän kaltaisia jotka rakastavat ja rakastivat alkoholia liikaa. Ole avoin ja keskustele miehesi kanssa. Ole rehellinen itsellesi ja miehellesi. Mennään tämän suon yli yhdessä.

6 tykkäystä

Hei, kiitos kannustavasta viestistä. Ja kyllä haluan itsekin raitistua. Tarvitsin vain, että joku muu tekee päätöksen tai sanoo sen, itse en ollut siihen valmis. Viha-rakkaus suhde alkoholiin on liian toksinen ja se ei enää anna mitään hyvää elämääni.

3 tykkäystä

Tervetuloa palstalle @Hennariitta

Ihan alussa kannattaa mennä hetki ja päivä kerrallaan. Antaa aivoille aikaa palautua, vaikka et ole juonut päivittäin, niin säännöllinen runsas juominen jättää sinne jälkiä, jotka hiljalleen kyllä paranevat.

Jos ihan lähiaikoina on tulossa juhlia, joissa alkoholilla on keskeinen osuus, niin suosittelen jättämään väliin vaikka tekosyyn varjolla. Ihan turhaa riskeerata.

Kirjoita tänne ajatuksia ja fiiliksiä. Se auttaa ihan varmasti.

5 tykkäystä

Hei @Hennariitta , lämpimästi tervetuloa! Tämä on hyvä paikka pohtia omaa suhdettaan alkoholiin ja saada muilta tukea sen kanssa läträämisen lopettamiseksi.

Hienoa että pystyt myöntämään tämän itsellesi, se on ensimmäinen ja tärkein askel parempiin päiviin!

Juominen masentaa, ja useimmiten vaivihkaa. Monet tajuavat sen vasta kun lakkaavat juomasta. Kun jaksat ensimmäisten ehkä vähän hankalammilta tuntuvien aikojen yli, tulet huomaamaan kuinka mielialakin hissukseen kohenee.

Alkuun vaan päivä ja hetki kerrallaan, niin kuin Temekin tuossa sanoi. Päiviä kertyy vaivihkaa ja mitä enemmän niitä kertyy, sitä parempi olo tulee. Meitä on monta täällä jotka ovat sen saaneet huomata ja yllättyneetkin, kuinka iso hyvä vaikutus juomisen lopettamisella omaan elämään on.

Juhliin on mahdollista osallistua selvin päin, mutta komppaan Temeä siinäkin että ehkä ihan näin alussa välistä jättäminen voi olla hyvä idea. Ensin vähän ilmaa siipien alle ja varmuutta omaan selvin päin olemiseen, sitten on helpompi altistaa itsensä houkutuksille kun osaa jo oikeasti varoa vaaranpaikkoja.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää päivään numero 1! Kakkonen onkin jo kohta kulman takana.

3 tykkäystä

@Hennariitta, tervetuloa! :heart: Minäkin olen kärsinyt masennusjaksoista jo ennen juomista mutta juodessa tosiaan joko masennuin taas tai sitten vaan opin laittamaan kaikki juomisen aiheuttamat oireet masennuksen piikkiin. Ja sitten piti tottakai juoda lisää kun masensi. Loputon oravanpyörä ja hienoa että olet hyppäämässä siitä pois! Ei se juomattomuus masennusta poista kokonaan jos sellainen muista syistä on taustalla mutta helpottaa kyllä aivan järjettömästi!!! Itsekin sen tajunnut vasta kun lopetin, kummasti on jaksamista ihan eri tavalla. Hurjasti tsemppiä matkaan, se tulee olemaan sen arvoista! :heart: Ja pyydä apua, oli se sitten aa, päihdeklinikka, terveysasema tai mikä tahansa! Yksin ei kannata yrittää selvitä kun apua on tarjolla, ja nythän sä olet jo tarttunut siihen kun kirjoitit tänne :clap:

3 tykkäystä

Tervetuloa porukkaan :blush: yllä olikin jo useita hyviä neuvoja.

1 tykkäys