Päivän ajatelma

Mun 10kk raitis tolppa meni melkein huomaamatta.Terassilta huusi puolituttu,että tuus oluelle,johon totesin etten juo enää ja ööö mullahan tuli 10kk täyteen raittiina vkl.Tuttuni nosti hattua ja tuumasi ettei sitten kannata enää aloittaa uudestaan.

Tietokoneeni lasahti (tämä on työkone).Olen jo puolittain valaistunut.Anthony de Mello on minun makuuni.Vaikka mitä väliä sillä on.Tärkeintä on “havahtuminen” ja herääminen,lopettaa unissa kävely.

Kotiremppa etenee omaa rataansa ja välillä melkein soi päässä “…ain laulain työtäs tee…”.

TätTätTättärää mulle.Vaikka mitä silläkään on väliä.Pitäis varmaan lukea loppuun tuo De Mellon “Havahtuminen”.

´

10kk on niin paljon enemmän kuin 50 pv, jonka saavutan tänään. Ja eilen ja tänään on tosissaan tehnyt mieli olutta, kylmää, vaahtoavaa, tummaa tai vaaleeta, tai viiniä tai mitä vaan…hitto, eka kertaa ajatukset pyörivät koko ajan asian ympärillä. Mitä pitäis tehdä?? Onneksi oli vielä Antabusta, otin puoltoista varmuudeksi. Mutta onnittelut ja hyvää jatkoa…!!!

Onneksi olkoon Myrskylyhty hienosta saavutuksesta, toivoo Pipari nöyränä juuri ensimmäisen kuukauden jälkeen!

Lauantain hesarissa oli juttu tarhalasten suusta kuultua näin kun kesälomat on lopuillaan ja tarhaan ovat lapsukaiset palanneet.
Ruokapöydässä:Meidän iskäkin tykkää viilistä.Sen viili vain on pullossa.
Yksi lapsi kertoo:Meidän äiti nukkui eilen koko päivän.Sillä oli pää kipeä.Toinen siihen:Sillä oli kankkunen.Kolmas lapsi lisää:Päänsärky paranee kun lapset menee ulos.

Se on tänään sitten läppärin osto.Tekeeköhän sitä järkiostoksen yötyön jälkeen? Tämä elämä on yhtä valintaa :laughing:

Olen läpäissyt itselleni “kaikkien stressitestien äidin”.Vanhempieni ikkunoiden pesu 8t kahden työnjohtajan alaisuudessa.Oli mielenkiintoista huomata,että raitistuttuani,korkeanpaikankammoni on kadonnut.5krs ikkunoiden ja parvekelasien siivous ei tuntunut missään,vaikka topsyilla puhdistin kaikki helvatan kiskot ja urat teekoilla seisten.
Keskustelin sivistyneesti ja kuuntelin sujuvasti miten tämän kaupungin ja maan asiat pitäisi järjestää.Otin vastaan taas uudet ohjeet hautajaisjärjestelyistä;nyt polttohautaus ja uusi paikkakunta.Vuosi sitten olisin napannut kissojeni kuvat takan reunukselta lastenlapsien kuvien joukosta (nyt pyyhin niistä tyynesti pölyt) ja lähtenyt ovet paukkuen juomaan tankkiautollisen olutta.Nyt menin hyvillä mielin kotiin.

Raittiuttani ei kaada enää mikään.Ei edes 2vk päästä viikon Kreetan reissu ystävän kanssa.Ystävä jonka kanssa nuorempana juhlittiin vuosikaudet sen sadat ja sadat kerrat ilman huolen häivää.Se oli aikaa kun juominen oli vielä hauskaa.

Olen teflonia.Kiitos minä itse,plinkkiläiset ja ihana de Mello.

Muistetaan nyt kuitenkin tässä hehkutuksessa:Tänään en juo.

Well done Myrskis! :laughing:
Hassua, kuuntelin myös kesällä ihan samat asiat äitini ja isäpuoleni luona (paikkakuntaa vaihtavat ees taas, siis haudan) ja vielä tuo piironki valokuvineen…joka joskus on aiheuttanyt vaikeita oloja, kun sen edustus on painottunut yhteen sisarukseen ja hänen jälkikasvuunsa. Hmm, ehkä pientä levottomuutta herättää nuo kohtaamiset edelleen, mutta ei sitä roihua kuin ennen. Se tosiaan vaati sen palokunnan tankkiautollisen sammuakseen… Melloa mukaillakseni, ne ovat vain asioita ja me itse valitsemme etumerkin niille.
Kivaa, kun sinulla menee hyvin. :stuck_out_tongue:

Tänks Basilica
Olen niin niin aikuistunut tämän vuoden aikana,että ihan hirvittää :laughing: .Kuun lopussa tulee vuosi täyteen ja palkitsen itseni ruhtinaallisesti.Kerron sitten,kun asia on ajankohtainen.

Onko sulle B tai kenellekään tuttu? Caroline Myss: “Tie sisäiseen linnaan”.Ihmisen vaellus sielun sisimpään on alaotsake.1500-luvun mystikon Avilan Teresan näkemyksiä.Löysin kirjakaupasta ja nyt selailen sitä.

Ei juuri tuo teos, mutta Avilan Teresan tärkein teos (josta tuokin opus kertoo), Sisäinen linna, on tuttu. Sisäiseen linnaan käydään asunto asunnolta, viiden huoneen kautta, ikään kuin askeleet, yllätys, yllätys! Kirjassa Teresa opettaa rukouksesta, Jumalan kanssa kommunikoinnista, Kristuksen seuraamisesta, Jumalan kuvana olemisesta, hänen kaltaisuuteensa muuttumisesta ja miten tämä kaikki alkaa näkyä toimintana. Avilan Teresa oli aikansa lahjakas mystikko ja kirkon uudistaja. Tuo Caroline Myssin teos on varmaankin Teresan tekstejä tutkaileva ja selventävä. Jään odottamaan suurella mielenkiinnolla mietteitäsi. Sisäinen linna on yksi ikuisuuskirjoistani. :smiley:

Kovin on kiehtovaa ja kovin on vielä vaikeasti ymmärrettävää tekstiä minulle,jolle mystiikka on vain sanana tuttu.

Jo alkusanoissa täräytetään kehiin:" Ainut asia,josta todellinen minä on tietoinen ja joka on todellinen,on loputon nykyisyys,yksittäinen nykyhetki,jonka kautta aika kulkee,vaikka se itse ei ole ajan kanssa tekemisissä vaan päinvastoin elää ikuisuudessa.Eikä ikuisuus merkitse ainiaan jatkuvaa aikaa vaan ajatonta hetkeä".

Avilan Teresa oli espanjalainen.Näen merkkejä joka puolella.2008 kävelin Pohjois-Espanjassa 800km Santiago de Compostelaan;hain muutosta elämääni.Kunto ja itsetunto kasvoi,mutta juominen jatkui.Tämä voi olla mulle “merkki”.

Tästähän voi tulla mulle “ikuisuuskirja”,ainakin siinä mielessä,että mulla menee ikuisuus sen ymmärtämisessä.

Kristillinen mystiikkahan on siitä kiitollinen laji tälläiselle uskontokuntaan kuulumattomalle, että se usein ylittää uskontojen rajat. Siinä pyritään suoraan yhteyteen Jumalan kanssa kehittämällä uskoa ja hengellisyyttä, rukoileminen on siinä keskeinen väline. Ikuisuuskirja hyvin monessa merkityksessä minullekkin. Vähemmän hengellisinä aikoina rukoileminen ei kuulunut tapoihini, silti kulutin tuota kirjaa silloinkin, koska minua viehättää sen ekumeenisuus. Nyt olen lähestynyt kirjaa no. oman hengellisen kehittymisen näkökulmasta. Ymmärtää ei kaikkea tarvitsekaan, kukaan ei ymmärrä, ei edes AvilanTeresa, koska ihmisjärki ei voi koskaan lopullisesti tavoittaa Jumalan syvintä perustaa. Mutta hei, tuossa siteerauksessa on selkeä yhtenäisyys ystäväämme Melloon…

Jeps kyllä vain

“Havahtumista” lukiessa ihan säikähdin,kun de Mello sanoo:“Elät ikuisuutta juuri nyt.Tässä hetkessä”.
Teki mieli kääntää sukkelaan sivua ja parkua apuva apuva,antakaa mulle jotain helppoa,vaikka Aku Ankka tai Horrorskooppikirja.

Ison kirjan luku “Me epäilijät” on jännä pyrkiessään vakuuttamaan lukijan siitä että Korkeampaan Voimaan uskominen on looginen ja järkeistettävissä oleva tietoinen valinta.
Sehän nimenomaan onkin sitä, jos alkoholisti tai addikti tarvitsee ehdottomasti tämän uskon voidakseen toipua sairaudestaan 12 askeleen ohjelman avulla.

Tärkeää on tämän mukaan siis tietoinen suhde Jumalaan (sellaisena kuin hänet käsitämme).

Jos ainoina vaihtoehtoina on tuhoutuminen riippuvuussairauden kynsiin tai raittius ja tervehtyminen Korkeampaan voimaan uskomalla, voi valinnan tehdä tosiaan järkeilemällä eikä ns. fiilispohjalta, vaikka fiilispohjalta toimiminen onkin monille päihderiippuvaisilla luontaista.

Monilla päihdeongelmaisilla ilmenee tosin päihteitä käyttäessäkin taipumusta mystiikkaan ja uskonnollisiin kuvitelmiin (joillain se on jopa päihteidenkäytön suora oire!), joten on hyvä kiinnittää huomiota että hengelliset asiat toimisivat ihmisille tervehdyttävänä tekijänä eikä päinvastoin.

“After all these years of believing Jesus, and after all these drugs I thought I was him…” (The Clash: Sound of sinners)

Korkeampaa voimaa etsiköön kukin tavallaan tai korkeampi voima lähestyköön meitä kutakin tavallaan. :smiley:

Kristillisessä historiassa eri lähestymistapojen painotukset ovat vaihdelleet. Dominikaaniteologi Tuomas Akvinolainen (1225-1274) piti Jumalaan uskomista järkevänä. Hänen mukaansa Jumalan olemassaolo pystytään todistamaan järjellä ymmärrettävillä perusteilla. Täysin vastakkaista ajattelua edusti kirkkoisä Tertullianus (n.155-230), jonka mukaan kaikkivaltiaaseen, kaiken tietävään, rakastavaan ja täydellisen hyvään Jumalaan uskominen oli järjenvastaista. Hän ajatteli, että järjestä luopumalla, uskon hyväksi, kristitty täytti velvollisuutensa…ja molempia näitä yhdisteltynä, tältä väliltä ja paljon muuta…

Kun puhutaan kristillisestä mystiikasta tarkoitetaan laajaa konaisuutta, joka koostuu eri osa-alueista. Pelkistettynä kristillisessä mystiikassa etsitään suoraa jumalayhteyttä, hengellistä kasvua ja kehittymistä. Tässä lyhyesti se mikä liittyy mielestäni esim. tuohon Teresaan…

“Kristillisessä mystiikassa voidaan tehdä ero opilliseen ja kokemukselliseen mystiikkaan, jotka ovat selvästi vaikuttaneet toisiinsa. Opillinen mystiikka käytti keskiajalla läntisessä kirkossa kielenään latinaa, ja siinä pyritään luomaan teoreettinen esitys kristillisen kasvun tiestä. Kokemuksellisen mystiikka taas käytti kielinään kansankieliä ja suuntasi huomionsa erityisesti mystisten kokemusten kuvaamiseen

Avilan Teresahan kirjoitti juuri tuosta; ihmenäyistään, jumalayhteyden rakentamisesta, rukouksesta ja siitä miten rukous muuttaa meitä, ymmärrettävällä kielellä. Sisäinen linna on hänen mukaansa sielun valoisa ydin, jossa Jumala asuu. Tiemme sinne käy hengellisten askelien (huoneiden) kautta ja totuutta etsitään sisältä, ei ulkoa. Nämä teemat toistuvat eri muunnoksina muidenkin uskontojen mystikoiden opeissa sekä myös maallisemmissa hekisen kasvun oppaissa.

Oma kokemukseni uskosta on mystinen. Ei tietenkään mitään Avilan Teresan moista jatkuvaa kohtaamista Jeesuksen kanssa…mutta joka tapauksessa niin voimakas kokemus yhteydestä, ykseydestä ja kuulumisesta, että se lukeutuu tuonne mystiikan piiriin. Se ei tarkoita sitä, että tarvitsisi olla järjetön, ei suinkaan. Sulassa sovussa järkeni ja järjettömän uskoni kanssa tässä elelen. Ne täydentävät toisiaan ja käyvät dialogia keskenään. Järkeni haluaa kilvoitella asioiden kanssa ja järjetön uskoni haluaa uskoa. Oikeastaan en ajattele edes, että uskoni on järjetön asia, vaan luonnollinen.

Uskonnolliset mystiset kokemukset eivät ole mitään salaseurahuuhailua (tai voi se olla sitäkin), ne ovat tuikii tavallisia ihan tavallisilla ihmisillä ja usein hyvin samankaltaisia uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta. Voimakkuusasteet toki vaihtelevat, enkä etsi tai kaipaa mitään “ihmeitä”, vaan pienet hetket yhteydessä, läsnä riittävät pitämään uskoani yllä. Mystiikka on yksinkertaisimmillaan rukoilua, puhetta Jumalan kanssa. Kokemusta yhteydestä Häneen, joka voi toteutua vaikka luontokokemuksen kautta.

´

Olet oikeassa, uskominen sinänsä ei ole äly- tai taitolaji. Se on omakohtainen kokemuslaji.
Ei ymmärtämättömyyden tarvitse olla tuskaista. Minä koen elämän, maailman, Jumalan mysteerin kiehtovana ja innoittavana loputtomana aarreaittana, vaikka ymmärrän hyvin vähän.
Tuskaa minulle tuottaa välillä oma osaamattomuus toimia rakkaudellisemmin. Siksi tuo mystiikka oman hengellisen kehittymisen välineenä kiinnostaa.

Käväsen Kreetalla.

No käy ny sitten, mutta tu takas kans! :stuck_out_tongue:

Olen nyt takas täällä.
Eilen tulin syntymämaahan.Ei ollut vaikeuksia kieltäytyä rakiryypyistä,joita tyrkättiin joka ruokailun jälkeen,matkakaveri joi munkin annokset.Tarjoilijat eivät tietenkään ihmetelleet eikä kukaan muukaan.Kyllä sellaiset luulot on ihan omassa päässä,jos niitä on.Kreikan taloutta tuin ihan kiitettävästi muilla tavoin.Tykkään matkustella selvästä päästä;tuntuu kuin olisin nousukännissä koko ajan :unamused: .Kaveri koki sitten krapulan kaikki asteet viikon matkalla,joita sitten lääkitsi yöllä ja aamutuimaan,mutta oli oikein tyytyväinen siistiin reissuunsa,joka oli kuulemma ainut lomareissu,jolla tehtiin kaikkea jännää ja muitakin muistoja ja kokemuksia jäi kuin kännääminen.Luulen,että kaverin päähän jäi itämään pikku ajatus,että selvästä päästä eläminen vois olla aika mukavaa.

Oon nyt vuoden aikana käynyt votka-whisky-ouzo-maissa lomilla ja kyllä kait mun pitää käydä sitten rommi-maassakin.Joten tilasin itselleni näin 1-vuotislahjaksi risteilyn Karibialle.

1v raittiina.Tämä on niin mahtava juttu minulle,ettei kukaan voi tajutakaan.Minä onnistuin.Ja kiitos taas tämä palsta ja kaikki tänne kirjottajat.Lähden hyvillä mielin toiselle vuodelle.

Tättärättärää, kerkiänkö ensimmäisenä…ONNEA TUHANNESTI Myrskis! :stuck_out_tongue:
Kyllä sen voi aavistaa, että se on mahtava juttu, kun se on sitä itsellekkin. Ihanan lahjan olet itsellesi suonut.
Olen niin onnellinen puolestasi. :stuck_out_tongue:
t.ikäsisko B.