Puoliso, pillerit ja viini - mitä teen?

Puolisolla kuolemantapaus perheessä, viiniä alkaa menemään joka ilta. Pari iltaa sitten heräsi epäilyt kun rouva löytyi yöllä sohvalle nukahtaneena vaatteet päällä. Viime yönä kolistelu, hiljaisuus, uudelleen jne. jatkuivat aamuviiteen. Aamulla ratsasin laukun, piiloteltujen viinien lisäksi löyti kahta rauhoittavaa ja pahimpana lompakosta Oxy 5 pillereitä. Todennäköisesti tämän kuolleen perheenjäsenen jäämistöstä. Sama kävi noin 10 vuotta sitten, silloin loppui lapsen takia. Tiedän jo selitykset - “unettomuuteen vain” “minulla on kipuja” ja lopuksi suuttuminen ja syylistäminen toisen tavaroiden ratsaamisesta. Samalla huoli kova kun käsitääkseni nuo Oxyt ovat tie joka johtaa todella nopeasti huonoon kuntoon?

Hei Sakke74,

Tervetuloa palstalle. Täällä on ajoittain todella hiljaista, mutta välillä vilkkaampaakin keskustelua. Itse olen saanut täältä paljon vertaistukea omaan tilanteeseeni, joten suosittelen palstaa.

Ikävä kuulla sinun ja puolisosi tilanteesta. En osaa ottaa kantaa lääke- ja/tai sekakäyttöön, mutta puolisoni liiallisen alkoholinkäytön kautta ymmärrän huolesi hyvin. Syyllistäminen ja selitykset kuulostavat turhankin tutuilta. Samoin läheisen kuolema - puolisoni isä menehtyi aiemmin keväällä.

Itse sain sanaisen arkkuni kunnolla auki vasta kuukauden päivät sitten, vaikka alkolla läträämistä on ollut jo pitkään, ja olen itse alkanut oireilemaan läheisriippuvaisesti. Tai no, asiasta on kyllä ollut puhe useasti jo aiemminkin, mutta nyt vasta siten että asialle on oikeasti tehtävä jotakin - myös minun läheisriippuvuuteni suhteen.

En siis tiedä olenko mikään neuvomaan, mutta kannustan hakemaan apua sinulle itsellesi, ja toki tarjoamaan sitä myös puolisolle. Jo tuon kuolemantapaus-asian osalta pelkästään, päiihteet ovat toki oma juttunsa. Anonyymisti voi soittaa päihdeneuvontaan, työterveydestä saa keskusteluapua(kin) ja seurakunnalla on perheneuvontaa esim. läheisen menetykseen liittyvissä asioissa. Itse olen uskonnottomanakin saanut apua sieltä.

Älä jää yksin!