Raitista vuotta odottava

Onkin aikaa vierähtänyt sitten edellisen päivityksen. Huomenna, 24.07, on raittiuteni vuosipäivä. Kaksi vuotta raitista elämää tulee silloin täyteen :heart:

Kulunut vuosi on ollut hyvin raskas. Viime vuoden lopulla menetin rakkaan vanhuskoirani, reilu 16 yhteistä vuotta saimme yhdessä viettää, läpi elämän myrskyjen ja tyventen. Tästä ehti kulua vain 4 kk, kun jouduin sanomaan hyvästit sydämeni koiralle, koiralle jonka lähtöön en todellakaan ollut vielä valmis. Aika loppui aivan kesken, ja edelleen ei mene päivääkään etten muistele ja pyyhi kyyneliä rakasta koiraani ajatellen… :cry:

Elämässä on muutenkin ollut sarja muutoksia. On ollut omaa ja koirien sairastelua, muutto talosta jossa asuimme reilu 10 vuotta, uuteen kotiin kotiutumista ja opettelua, pettymyksiä koiraharrastus- ja kasvatusrintamalla ja vastapainona myös hienoja onnistumisia. Ajoittain olen tuntenut itseni masentuneeksi, tunne jonka menneiltä vuosilta varsin hyvin tunnistan. Kuitenkaan se syvin, toimintakyvyn ja kaiken ilon laamaava masennus, se ei ole onneksi saanut minua valtaansa. Ehkäpä siksi, että olen edelleen suojellut itseäni pysymällä erossa alkoholista.

Mieheni edelleen jatkaa juomistaan, asia joka minua harmittaa, ärsyttää, pelottaa (miehen terveyden puolesta), suututtaa ja saa kokemaan voimattomuutta. Kuitenkin olen sen ymmärtänyt, että minä en voi sille asialle mitään. Tavallaan se on myös helpotus, en ole vastuussa siitä, mitä juominen miehelleni aiheuttaa. Alkuaikojen toive siitä, että voisin esimerkkiä näyttämällä saada hänen juomisensa loppumaan, on kuollut. Hän on suoraan sanonut, että ei aio juomista lopettaa, se ei ole hänen toiveensa eikä koe sitä tarpeelliseksi.
Tämä toiveiden ristiriita on entisestään etäännyttänyt meitä toisistamme, mikä on surullista. Asiat kun voisivat olla niin eri tavalla, mutta… Parisuhdeterapiaa olemme suunnitelleet, ehkä sellainen aloitetaan tässä syksyn aikana ja katsotaan sitten, tuoko se uusia ajatuksia ja toimintamalleja tätä elämäämme parantamaan.

Kohti kolmatta raitista vuotta käännän katseeni, toivon sen olevan parempi kun mennyt toinen raittiusvuosi. Elämän ilot ja surut vaihtelevat ja etenkin jälkimmäiset tuntuvat kummasta kasautuvan, taitavat olla laumaeläimiä ne… Toivo paremmasta kuitenkin sydämessäni elää ja vielä on voimia tehdä toimiakin sen paremman eteen.

Pysytään raittiina! Voimia teidän jokaisen polulle :heart:

8 tykkäystä

Lämpimät onnittelut kahdesta vuodesta! Paljon muutoksia ja tapahtumia, jotka voisivat altistaa repsahduksille. Saavutuksesi antaa uskoa itsellekin. Perästä tullaan.

2 tykkäystä

Suuresti onnea kahdesta vuodesta raittiina. Olkoon kolmas vuosi täynnä oivalluksia.

2 tykkäystä

Paljon Onnea kahdesta raittiista vuodesta :blush: upea saavutus, josta vasta haaveilen. Maailma tarvitsee esikuvia.
Tuokoon kolmas raitis vuosi tullessaan kaikkea hyvää :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

@Koirakas onnittelut ja samalla syvät osanotot molempien koirien menetyksestä :broken_heart:

2 tykkäystä

Lämmin kiitos osanotoista :heart:

1 tykkäys

Niin se kului tämä toinenkin täysin raitis vuosi. Oli elämäni tähän asti rankin vuosi ja jos olisin vielä juonut, viinaa (viiniä) olisi kulunut PALJON. Onneksi nyt voin todeta että tästäkin selvittiin raittiina. Oli läheisten kuolemaa, muutto, oma syöpädiagnoosti, vaikeuksia parisuhteessa, muutama leikkaus… näin muutaman mainitakseni.

Mutta mikä ei tapa se vahvistaa, ja raittius on tässä rankan vuoden aikana vain vahvistunut. Siitä olen kiitollinen :heart:

Kohti kolmatta vuotta kulkien ja voimia jokaiseen uuteen vuoteen toivotellen, Koirakas

11 tykkäystä

No on Sinulla ollut vuosi!!! Paljon rankkoja kokemuksia elettävänä ja läpikäytävänä. Todellakin, kuten sanot olisi voinut olla syytä paeta pulloon. Valitisit kuitenkin toisin ja siitä voit olla ylpeä.

Toivon Sinulle parempaa uutta vuotta ja voimia kaiken keskellä!!

3 tykkäystä

Lämmin kiitos sanoistasi ja voimien toivotuksesta :heart:

1 tykkäys

Onnea kahdesta raittiista vuodesta :rose: :sparkles:

Olet kyllä käynyt melkoisen myllyn läpi. Toivotan parempaa uutta vuotta!

2 tykkäystä

Onnea 2v raittiudesta :rose:

1 tykkäys

Tuo on raskasta, kun toinen juo ja on sitten aivan toiselta planeetalta, niin juttujen, kuin käytöksenkin osalta. Kuinka monta kertaa, sitä odottaa, että eikö sitä koskaan ala väsyttämään -no eihän juovaa ala väsyttää, jos on vielä juotavaa.

Sitten kun on itse täysin valmis nukkumaan, eikä jaksa enää kuunnella mitään, niin sitten huudatetaan musiikkia, tanssitaan ja voidaan tosiaan haukkua ilon pilaajaksi.

Onko tämä muka kovalla? Ei voi häiritä? Mene nukkumaan, jos väsyttää.

Toi “mä haluan keskustella” on klassikko.

Ihan varmasti aletaan yöllä kännisen ääliön kanssa jauhamaan.

Tuo on kyllä vakavan kriisin paikka, kun itse ymmärtää lopettaa ja seisoo päätöksen takana, kuin sotilas ja puoliso sanoo, että hän haluaa nauttia ja juhlia.

En aio itsekään taipua, jos puoliso haluaa jatkaa 20-vuotiaalle tyypillistä elämää, jossa biletys, laatuaika ja känniset riidat ovat arkipäivää.

Ymmärrän päivä päivältä paremmin ihmisiä, jotka elävät yksin.

Kauhea pauke ulkona. Vaihtui tämä vuosi näköjään taaskin ilman etanolia.

5 tykkäystä

Raskasta tosiaan on, kun toista ei voi pakottaa raittiiksi eikä viinan vielä houkuttaessa niistä raittiuden hyvistä puolista kertominen mene perille. Meillä tämä prosessi oman raitistumiseni jälkeen on puolison kanssa ollut varsin polveileva, varmaankin ihan tyypillinen polku raittiin ja ei-raittiin yhteiselossa. Oma omanarvontunto on raittiuden myötä noussut huimasti ja toisen juominen ei onneksi enää suuremmin hetkauta. Vituttaa ja ärsyttää kyllä aika ajoin. Nyt eletään taas vaihetta, että puolisokin yrittää muutosta (kuten varmaan monessa kodissa näin tammikuun alussa…). Kovin luottavainen sen muutoksen pysyvyyden suhteen en ole, mutta antaa ajan näyttää miten käy. Tämä vuosi on itselläni päätösten aikaa myös tämän parisuhteen osalta, sen olen itselleni luvannut. Syövän myötä sen on herännyt tajuamaan, ettei täällä ikuisesti olla. Loppuajasta, oli se mitta sitten vähän tai vähän enemmän, kannattaa omilla valinnoilla tehdä mahdollisimman hyvä, niin pitkälti kun siihen asiaan vaikuttamaan pystyy :heart:

7 tykkäystä

Hei. Tuo muutoksen yrittäminen voi kertoa ainakin onasta mielestäni siitä, että siellä taustalla on kuitenkin halu olla juomatta itseään hautaan tässä elämässä. Vaikkakaan sitä ei voi kukaan tietää, että missä vaiheessa hänen matkansa on, jos se on edes kunnolla vielä alkanut. Hän on nähnyt vierestä, kuinka muutos on aivan oikeasti mahdollista ja jos hän sattuisi vielä käsittämään ajoissa senkin, että alkoholi tulee ajamaan teidät erilleen, jos asiat eivät ala etenemään hänen osaltaan tarvittavaan suuntaan. Kaikki on siis mahdollista, vaikkakaan ratti ei tosiaan ole sinun käsissäsi. Hyvää uutta vuotta, toivottavasti vuosi 2026 tulisi olemaan sinun kohdallasi hieman tasaisempi!

3 tykkäystä