Kauan on mennyt kun viimeksi täällä oon käynyt. Aika tällä välin on mennyt hyvin pitkälti samanlaisena, on tullut juotua joka viikko tai joka toinen viikko. Välillä paristi viikossa. Ja sitten jos on pari viikkoa juomatta, on isompi kynnys juoda mutta aina niin on tullut tehtyä.
Oln pohtinut paljon alkoholin juomisen liittymistä vireystilaan ja tajunnut että kun oma vireystila on korkea, joko positiivisesta tai negatiivisesta syystä niin se on mulle se triggeri juoda. Nyt oonkin yrittänyt keskittyä tuohon että saisin vireystilan pidettyä tasaisena mutta adhd-henkilönä se ei aina ole kovin helppoa.
Toki varmasti helpottaq mitä enemmän juomattomia päiviä tulee, koska huomaqn juomisen ja siitä ”selviämisen” aina heittelevän vireystiloja isosti suuntaan ja toiseen.
Nyt tuntuu kovasti siltä että en vain enää halua juoda. En enää koskaan, mutta silti tulevat kesän festarit pelottaa. Entä jos retkahdankin. Onneksi osan päivistä joutuu olemaan selvinpäin koska seuraavana aamuna on töitä, mutta osan päivistä olisi mahdollista juoda. Juhannus meni selvinpäin, onneksi sillonkin oli töitä.
Syksyllä vihdoin alkaa pitkä psykoterapia jota odotan innolla. Pääsen purkamaan sinne lapsuuden traumoja joissa piilee iso syy juomiseeni. Toivottavasti siitä on apua. Nyt on tullut tehtyä syvää itsetutkiskelua viime vuodet ja olenkin jo paljon päässyt eteenpäin.
Syksyllä alkavan psykoterapiankin kannalta on arvokasta olla juomatta, joten siinäkin lisämotivaatiota kesälle. Siellä pääset raittiina helpommin kiinni juomishimoa laukaisseiden tunteiden kohtaamiseen, säätelyyn ja sietämiseen.
Kyllä minulla myös suuri juttu on ollut ylivireystilaan juominen. Se helpotus ja irtipäästämisen tunne. Nyt kun kirjoitan, niin tuntuu tosi voimakkaasti ikään kuin virtuaalisena kokemuksena juomisen tuoma helpotus.
Pari kolme kertaa on ollut tosi vaikea saada ylivireystila viime vuoden aikana laukeamaan ja en ole vielä oppinut samanlaisia taitoja meditoinnissa, kuin @Setämies tai innostunut jääkylvyistä kuten osa täällä. Ja fyysinen äärirääkki / crossfit on myös testaamatta.
Nämä ja hikiliikunta muutenkin voivat vain pahentaa ylivireyttä. Ylivireyden taklaamiseen suositellaan rauhallisia, ei niin sykettä nostavia liikuntamuotoja, kuten joogaa tai pilatesta tai vain meditoinnin avulla rentoutumista. Joillekin, kuten myös allekirjoittaneelle, myös reippaat kävelylenkitkin tietää ylivireyden ylläpitämistä. Alivireyteen sen sijaan saattavat toimia.
Tervetuloa @sinopo123 palstalle! Minäkin olen täällä toistamiseen.
@Lintuanna Totta. Myös avanto aiheuttaa elimistölle stressitilan. Kun on kuormittunut pitäisi juurikin harrastaa rauhoittavaa liikkuntaa. Hengistystekniikoiden opettelukin on ensisijaista. Minulla ainakakin auttaa oikein ahdistavassa tilanteessa eniten pysähtyminen ja oikeanlainen hengittely.