Juhannusaatto takana. Mökillä miehen ja aikuisten lasten kanssa. Join mielestäni kohtuudella, mutta liukastuin ja kaaduin selälleni. Näin olisi tuskin tapahtunut selvinpäin. Olen laihtunut 10 kg aika lyhyessä ajassa niin ehkä senkin vuoksi alkoholi teki tepposet. Lievillä kolhuilla selvisin, henkiset kolhut ovat pahempia. Tänä aamuna sitten tein päätöksen, että tämä oli tässä. En enää tarvitse alkoholia mihinkään. Kerroin päätöksestä heti miehelle, tyttärelle ja parhaalle ystävälleni. Kommentit olivat tyyliin ” kai sitä voi saunasiiderin ottaa”. Vähennellyt olen jo pitkän aikaa, enemmän painonpudotuksen kuin itse alkoholin vuoksi. Sairauksia on ja lääkityksiä, jotka eivät sovi alkoholin kanssa. Eipä sitten tarvi niidenkään kanssa temppuilla. Nyt kaipaisin todella vertaistukea, että päätös pitäisi vielä senkin jälkeen kun kolhut unohtuvat.
Tervetuloa valitsemallesi tielle ja tänne meidän muiden alkoholi- allergisten porukkaan. Kirjoittele tänne ahkerasti, se auttaa, eniten jäsentämään omia ajatuksia.
Raittius on kyllä parasta, tekee elämästä helppoa!
Matka alkaa päivä kerrallaan, ei kannata kiiruhtaa asioiden edelle, tämä päivä tästä raittiina ensin. Sitten huomenna sama homma
Siitä se lähtee…
Juu tuo on totta, päivä kerrallaan, vaikka toisaalta olen henkisesti valmistautunut jo pitkään ja vähennellyt. Pitääpä kirjoitella tänne, ja ystävä myös ilmoittautui heti tueksi. Kun on paljon masennustaustaa niin alkoholi myös laskee mielialaa mulla pitkäksi aikaa.
Mulla alkoholin pois jättäminen on nostanut mielialaa todella merkittävästi!
Se on ollut alunperin tärkein syy jättää alkoholi ja jos nyt luetteloin raittiuden plussia, positiivisuuden lisääntyminen, tulevaisuuden toivo ja masentuneisuuden olennainen vähentyminen ovat kärkipäässä.
Ei muuta kun raitistelemisiin
Kiitos näistä sanoista. Tiedän että vaikeita hetkiä tulee, ensimmäinen jos varmaan tänä iltana kun muut viettää juhannuspäivää ja juomia riittää mökillä. Onneks myös vissyä ja kokista. Toinen kompastuskivi tulee sitten syksyllä lomamatkan muodossa, kun Espanjassa viinilasillinen tai olut maksaa vähemmän kuin pullo kivennäisvettä. Onneks tässä on aikaa harjoitella ja orientoitua. Se kun on vähän niin että jos yhden lasillisen ottaa niin äkkiä tulee otettua se toinenkin🥂
Tervetuloa mukaan @Lady!
Kun pääset tarpeeksi pitkälle raittiusmatkallasi, niin alkoholi tulee vielä menettämään hehkunsa.
Vaikka sen juomisesta maksettaisiin, niin en sitä enää suostuisi kurkustani kaatamaan, vaikka ennen sitä pidinkin suurena aarteena sen kaikissa muodoissa.
Ei siis kannata vielä tässä vaiheessa turhaan murehtia syksyn matkaa, silloin sinulla tulee varmasti olemaan jo hyvin erilainen käsitys alkoholista.
Kannattaa tosiaan pitää päivä kerrallaan mentaliteetti mielessä. Hyvää ja raitista juhannuspäivää sinne!
Kiitos! Kankku kipeänä kaatumisesta on tietysti helppo tehdä päätöksiä. Mutta tosiaan tätä päätöstä olen pohtinut kauan, vähennellyt, pitänyt taukoa. Uskoisin onnistuvani, kun ongelma ei ole vielä päässyt kovin pahaksi. Sehän on vaan niin että kun sen yhden lasin viiniä juo niin seuraava maistuu vielä paremmalle. Olen aloittanut laihdutuksen Ozempicin avustuksella, ja kun painoa on pudonnut kymmenisen kiloa niin alkoholin vaikutus pääsi eilen yllättämään. Painonpudotus on myös yksi hyvä motivaattori, merkkailen ruokia ja juomia sovellukseen ja sen avulla on helppo nähdä miten paljon kaloreita juomissa on. En saa lääkkeeseen Kela-korvausta vaan maksan itse sen 115€/kk, niin en nyt haluaisi mokata tätä hommaa. Syömistä ei voi kokonaan lopettaa mutta alkon voi. Juttelin tuossa perheen kanssa että tuleekohan musta tylsä ihminen kun en juo, mutta viisas tyttäreni totesi että ei alkoholi ketään ainakaan fiksummaksi tee.
@Lady Hieno päätös! Rohkeasti olet uskaltanut päätöksestä olla avoin jo noin monelle. Minä kuudetta päivää sippuroin, enkä ole puhunut kenellekään. Ehkä kuukauden päästä joku alkaa ihmetellä, että miksen enää juo. Eilen kävin kavereita katsomassa juhannuksenvietossa ja eräs tapailukaverini löi minulle seltzerin kouraan kuin vanhan kaverin. Ihmetteli kyllä kun kieltäydyin. Muttei puhuttu siitä sen enempää.
Kiitos! Ensimmäisen päivän ensimmäinen koitos on takanapäin. Katoin juhannuspäivän aterialle viinit ja oluet pöytään ja omaan lasiini vissyä. Jos en olisi ääneen sanonut, että en enää juo, olisi varmasti se minunkin lasini täyttynyt viinillä. Kyllä teki mieli ja rajusti. Vielä on tälle päivälle koitoksia, mökkisauna, grillailut, pelailut…. mutta hengenveto kerrallaan. Kotona on varmaan helppoa mutta mökillä on aina tullut vähintään ne pari saunasiideriä otettua, ja ruoan kanssa olut tai pari. Nyt on vaan opittava nauttimaan mökkeilystä ilman alkoa. Ei ehkä paras mahdollinen tilanne tälle päätökselle kun kaapit on väärällään viiniä, olutta, siideriä ja hyvää ruokaa, ja iloista seuraa paikalla. Mutta kun ei kerran osaa ajoissa lopettaa niin on parempi olla aloittamatta. Huoh, sanokaa että tää kohta helpottaa…
Tsemppiä. Mulla ei nyt ajatus kulje kun heräsin niin aikaisin mutta luen huomenna ketjusi. Sen sanon, että raittius kannattaa!
Kiitos, nyt sitä tsemppiä kyllä tarvitaan. En kyllä ole nähnyt kenenkään täällä kirjoittavan että kaduttaa kun ryhtyi raittiiksi.
Tsemppiä sinne! Yritä ottaa tämä päivä vaikka seikkailun, tai vähän niin kuin pelin kannalta:
Tarkoituksena on mennä koko päivä juomatta alkoholia kenenkään huomaamatta. Tee drinkeistä vaikka sen näköisiä, että niissä muka alkoholia olisi ynm. ja seuraa vähän niin kuin ulkopuolelta muiden alkoholin käyttöä havannoiden, että minkälaista ryyppääminen on.
Sulla on selkeästi tämä irtautumisprosessi lähtenyt käyntiin jo aikaa sitten, ja tänään otat siellä parhaillaan isoja harppauksia kohti alkoholitonta elämää.
Heh, tuli vaan kerrottua näille kaikille että se on nyt loppu. Eli turha huijata😂mutta tosiaan voi olla kiinnostavaa tarkkailla kuinka muiden käytös muuttuu. Toisaalta kaikilla taitaa olla vähän dagen efter -fiilis joten tuskin tänään kovin paljoa pullot vajenee. Tosiaan ei tää mulla hetken mielijohde ole vaan oon pitkään jo miettinyt syitä miksi alko ei mulle sovi.
Varmasti hyvä kun kerroit muille. Muuten olisi suuri vaara, että hyvä päätös olisikin siirtynyt huomiselle…
Ja tottakai se helpottaa. Saat jo tästä päivästä valtavasti henkistä pääomaa, kun pysyt selvänä.
Tsemppiä!
Näin olis hyvin todennäköisesti käynyt. Nyt en kehtaa livetä. Kohta saunaan kokispullon kanssa.
Olipahan melkoinen juhannuspäivä. Kaikki muut ottivat viiniä ja olutta aterioilla sekä tietysti illalla kun sadepäivän ratoksi pelailtiin pelejä puolilleöin. Kyllä sitä viinipöntön tyhjenemistä katselin aika kaihoisasti. Mutta oli kyllä mielenkiintoista huomata miten muiden käytös muuttui alkoholin myötä kun itse oli selvin päin. Missään räkäkännissä ei kukaan ollut mutta äänet kohosivat ja tupakkataukoja pitivät sellaisetkin jotka eivät yleensä polta. Ja yhtäkkiä huomasin kikattavani muiden kanssa vedet silmissä ja olikin todella hauska ilta. Nyt odottelen muiden heräämistä, valvominen ja emännöinti kyllä väsyttää mutta krapulan poikastakaan ei ole, sydän ei jyskytä eikä päätä särje. Päätös vähän horjuu, olisi ihana kaataa itselleen lasi viiniä kun ”nuorison” perävalot näkyvät ja saa jälkisiivouksen tehtyä. Hetki kerrallaan, taas. Pääfokus on tällä hetkellä painonpudotuksessa. Olisi kyllä ihanaa löytää joskus kohtuus, mutta siihen asti mennään hengenveto kerrallaan.