Uusi yritys

Sorb, uskoisin, että asiat menee koko ajan parempaan suuntaan, kun olet raittiina. Mullahan oli juova puolisokin (sen lisäksi että itse join) ja tunnistan tuon tarpeen “muistutella” vääristä teoista itsessänikin… Ehkä se kuuluu ihmisluontoon, ettei pettymyksistä pääse heti yli. Useimmitenhan me päihdeongelmaiset on puhutta aika paljon paskaa ja annettu turhia lupauksia, joten uskottavuus ei ole kovin hyvä… Raitistumiset ei ole aiemmin onnistuneet, niin läheiset suojelee itseään pettymykseltäkin… ettei heti usko, että tämä olisi SE kerta. Toisekseen mulle jäi aika paha mieli monesta entisen puolison tekosesta ja semmonen epäluottamus… Että jos valehteli tässä, niin missä muussa, mikä ei ole vielä paljastunut… :wink:

Aika auttaa, teot puhuu puolestaan. Rohkaise myös vaimoasi hakemaan apua asioiden käsittelemiseen. :slight_smile: Eihän se siihenkään saa mennä, mitä joillakin on mennyt, että juonut on koko loppuikänsä henkisesti piestävänä ja joutuu tilille vanhoista vuodesta toiseen. Raitistuminen on mahdollisuus, mutta kaikki ongelmat parisuhteessakaan ei ratkea pelkästään sillä, että korkki on kiinni… Mikä on suhde ollut alkujaan ja mikä sitä on vaurioittanut matkan varrella… Jospa kuitenkin teillä löytyy yhteinen sävel ajan mittaan ja koko perhe voi hyvin. :slight_smile:

Voimia ja hauskaa lauantaita!

Oletko miettinyt, onko se juotatus (tai toisin sanoin viinapiru), joka sitä harmitusta menneistä juomismokista nostattaa mieleen? Tyyliin ‘eihän tässä kannata raitistua kun silloin ja silloin tein sitä ja tätä’. Menneitä ei voi muuttaa, mutta niitä mokia ei tarvitse enää toistaa, tolkutan itselleni kun muistot töppäyksistä nousevat mieleen.

Raitistuminen muuttaa parisuhdetta ja luottamuksen saavuttaminen vie aikaa. Alkkis vain on kärsimätön, kaikki pitäisi saada nyt heti. Puoliso joutuu myös miettimään omaa suhdettaan alkoholiin kun toinen pistää korkin kiinni.

Tämä on hyvin sanottu. Raitistuneellakin on oikeus saada jossain vaiheessa tekonsa anteeksi jos koittaa tekonsa hyvittää. Monikaan ei käsitä, millaisen henkisen tuskan raitistunut on käynyt läpi kaikkien fyysisten vaikeuksien ohella.

Hyvää alkanutta vuotta 2016!

Terve vanha kamu Sorb ja mukavaa helmikuuta! Muillekin tämän ketjun ihmisille mitä mainiointa alkavan kevään odotusta!

Raittiina on näemmä molemmat pysytty, vaikka elämä ei ruusuilla tanssiksi ole muuttunutkaan… ONNEA siitä, olet sinä vaan melkoista tahdonlujuutta hyvä ystävä osoittanut!

Tiedän, että nyt saatan sohaista kipeään kohtaan, mutta teen sen vain ja ainostaan hyvää sinulle tarkoittaen.

Nimittäin tuo omista virheistä muistuttaminen, jota puolisosi harrastaa ja anteeksianto, jota hän kertomasi mukaan ei harrasta. Parisuhteen kovinta (ja samalla herkintä) ydintä. Joo. Kaikki me alkkikset olemme virheitä tehneet ja puolisoammeja perhettämme laiminlyöneet ja pettäneet (sanan todella laajassa merkityksessä, monet myös siinä perinteisessä)

Tehtyä ei tekemättömäksi saa, se nyt ainakin on varmaa. Asioiden käsittittely puolison kanssa on avoimesti on tärkeää ja jossain vaiheessa se anteeksianto on AINOA asia, jonka rakastava puoliso voi tehdä. Eihän sitä aikoinaan papin edessä (tai kuka nyt kenenkin edessä tai takana) luvattu, että TAHDON, niin kauan kun kaikki on OK ja isoja virheitä ei kumpikaan tee.

Kysymys oli muistaakseni TAHDOTKO rakastaa hyvinä JA pahoina päivinä / myötä- JA vastamäessä (tai miten tuolla siviilipuolella tämä proseduuri meneekään, kertokaa, kellä tuoretta kokemusta on :smiley: )

• ei rakastatko - tässä on oleellinen ero. Olen näitä asioita joutunut itsekin tässä syvemmin pohtimaan, sillä virheitä minäkin olen totta totisesti tehnyt ja puolisoni pettänyt - jos en nyt juuri SILLÄ tavalla, niin monella muulla ja SITÄKIN asiaa on ainakin ajatuksissa ja muutenkin sivuttu. Siis minun taholtani. Yhdessä kuitenkin ollaan ja jatketaan myös. ja hyvä on olla näin.

Mutta siihen anteeksiantoon. Lienee vaikea alkoholin käyttöön liittyviä asioita TÄYSIN avoimesti käsitellä, etenkin jos toinen juo ja reippaanlaisesti vaikka ei meikäläisten sarjassa (vielä?) painisikaan…

Väärin tehnyt osapuoli ei kertakaikkiaan voi tehdä enempää kuin myöntää, katua ja pyytää anteeksiantoa - vilpittömästi ja vastalahjoja odottamatta. Mutta jos toinen osapuoli ei kykene antamaan anteeksi vuosienkaan päästä, niin kyllähän sellainen myrkyttää suhteen. Se on myös väärää vallankäyttöä mielestäni.

Oletteko ajatelleet mennä jollekin hyvälle sedälle tai tädille puhumaan pariskuntana? Moni tyrmää tällaisen höpöhöpönä, mutta kannattaa ensin katsoa ja kenties kokeillakin. Voiko siinä mikään enää pahemmaksi mennä (tai no taloustilanne jos musta huumori sallitaan, taitavat nämä sedät ja tädit osata hinnoitella itsensä)

Tällaista pohdintaa tuli tänään. Suo anteeksi jos tunkeudun liian henkilökohtaiselle reviirille, mutta kun luottoystäviä tässä ollaan… :smiley:

Energiaa, posiivisuutta ja uskoa siihen, että jos ne vielä ovat piilossa, ne tulevat jonakin päivänä esiin.

sinun,

Missis

Tervehdys Missis!
Olipa mukava kuulla sinusta pitkästä aikaa. Usein olet ollut ajatuksissani ja olen miettinyt, että mitä sinulle kuuluu.
Oma kirjoitteluni on ollut myös melko vähäistä, mutta taustalla tulee edelleen säännöllisesti väiyttyä. Yritän muistutella itselleni sitä, että tarvitsen edelleen tukea tämän raitistumisprosessini kanssa.
Kiitos vinkistä, tuota parisuhdeterapiaa on kyllä tullut harkittua. Toistaiseksi asia ei ole kuitenkaan edennyt, lähinnä juuri sen kustannuspuolen takia. Muuten suhteen tila on melkolailla ennallaan, toki hyviäkin päiviä mahtuu joukkoon. Ehkä jopa aiempaa enemmän. Itse yritän pitää homman kasassa, koska en millään haluaisi tulla pelkäksi viikonloppuisäksi. Lapset ovat minulle kuitenkin tärkeintä elämässä.
Eli päivä kerrallaan täällä rimpuillaan eteenpäin. Helppoa ei ole elämästä tullut, mutta raitistelu on parantanut elämän laatua silti huomattavasti!

Joskus kävin puolison kanssa seurakunnan perheneuvonnassa. Joillain paikkakunnilla kunta tekee tätä työtä itsenäisesti tai yhdessä srk:n kanssa.
Kysäise oman kuntasi tai srk:n aikoja, ei ainakaan silloin maksanut, kun me kävimme. Jos toinen ei lähde, voi siellä käydä yksinkin.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kiitos vinkistä lomapuisto. Pitänee selvittää asiaa. En tosin kuulu kirkkoon, eli vaatisi varmaan liittymisen sielun hoidon pariin ja verojen maksua avun saamiseksi. Mutta selvitellään, ei tässä nyt ole varaa alkaa valikoivaksi. :smiley:

Täsmennetään nyt vielä että veroja toki maksan, melko reilustikin, ainakin itsestä siltä tuntuu. Kirkollisveron maksamisen päätin jo aikaa sitten lopettaa, tosin olen vahvasti harkinnut myös kyseiseen organisaatioon palaamista. Noh, jää nähtäväksi…

Mukavaa lauantaita arvon plinkkiläiset!
Lomapuiston vinkistä selvittelin hieman asiaa, ja näyttäisi siltä, että tuota kautta apua olisi mahdollista saada.
Kiitos siis vielä kerran Lomapuisto!
Nyt sitten pitäisi varmaan saada puoliso vielä puhuttua hommaan mukaan.
No, katsotaan nyt sitä rauhassa kuitenkin.