AA:ta ei saa enää pilkata täällä

Niin, en tiedä miten kammottavia vääryyksiä tapahtunee sitten jossain vertaisporukassa, jossa useimmiten istuu joukko ikääntyneitä gubbeja pohtimassa mennyttä tai nykyistä juoppouttaan. Kyllähän siellä joku saattaa joskus mainita Jumalan, tai ehdottaa tyyneysrukouksen lukemista, joka saattaa aiheuttaa sen, että paikalle osunut varomaton ateisti palaa poroksi kuin auringonvaloon joutunut vampyyri, tai saa vähintään trauman jouduttuaan alttiiksi ilmalle, jonka täyttää rukousten supina.

Olen joskus aikoinaan AA:ssa käynyt, enkä muista että siellä olisi lietsottu rasismia, ihmisivihaa, eriarvoisuutta tahi altistettu viattomia lapsia hengelliselle väkivallalle, niin kuin joissakin fundamentalistisissa uskonyhteisöissä. Myöskään ei lietsottu vihaa ja epäluuloa AA:han kuulumattomia kohtaan, vaikka joku saattoikin innoissaan kyseenalaistaa sen, voineeko juoppo raitistua ilman AA:ta.

Sitä voidaan toki kritisoida, sopiiko AA ihan jokaiselle, tai tarvitseeko jokainen päihdeongelmainen sitä välttämättä. Minun mielestäni ei välttämättä tarvitse, mutta aihe tuntuu tänä päivänä niin loppuun järsityltä, ettei sitä jaksa paljon makustella.
Jumalan olemassaolosta väitteleminenkin olisi minusta hedelmällisempää ja kiinnostavampaa, kuin pelkkiin ennakkoluuloihin tai kärjistyksiin perustuva näennäis-kritiikki, jossa kohdetta ei tunneta, siitä ei välitetä ottaa selvääkään, vaan ampuillaan omasta poterosta hakuammuntana vähän samalla metodilla kuin MV-lehden trollit omia “maahanmuuttokriittisiä” höpinöitään.

Kaikkeen alistuminen, vääryyksiä ja epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen hiljainen kieltäminen, nöyrä asenne on sekin asioihin passiivisesti vaikuttamista. Ne, jotka pitävät moraalisesti oikeana hiljaa hyväksyä “kaiken mitä eivät voi muuttaa” vaikuttavat juuri siten maailman menoon. “Hiljaiset hyväksyjät” saattavat olla jopa suurin vaikuttava ryhmä maailmassa.

Olemme lakanneet taistelemasta ketään tai mitään vastaan – edes alkoholia. (AA:n Iso Kirja)

Ei siis ole kysymys siitä, että olisi, kuten joskus yritetään väittää, olisi jotenkin antauduttu polvilleen vain alkoholin edessä. Alkoholi kuulu niihin asioihin, kuten lainaus osoittaa, mutta niin kaikki muukin johon vaikuttaa voi.

Olkinukkien rakentaminen on aina hyvin kyseenalainen tapa tehdä kritiikkiä. Sellaisia esiintyy eri leireissäkin, tyyliin “AA:ssa pitää vain hyväksyä kaikki” tai “AA:ssa pitää suostua tekemään mitä vain” (jopa kansantanhuja ja sukurutsaako?) tai “Ateisti vihaa Jumalaa” taikka “Tiedeuskovaiset korottavat itsensä Jumalaksi.”

Tälläiset väittämät ovat täysin epätieteellisiä, totuudenvastaisia, eivätkä menisci läpi missään oikeassa tutkimuksessa, vaikka olisi itse L. Huhtasaari copypeistaamassa päälle. Lyhyesti sanoen, ne ovat puppua.

Kritiikin pitäisi olla asiaan perehtynyttä, ja jos haluaa kritisoida AA:ta. pitäisi käydä sen palavereissa. Dawkins ja Enqvist kävivät oikeasti lukuisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa, tehdessään tutkimusta uskontokuntien olemuksesta. He eivät päästäneet itseään niin helpolla, että olisivat vain lukaisseet Raamattua omissa oloissaan, ja sen jälkeen kirjoittaneet satojen sivujen uskontokritiikkejään.

Ihan aina ei voi toki edellyttää kritiikin kohteen lähelle menemistä. Meillä on oikeus kritisoida vaikka Persuja, ilman että meidän täytyy soluttautua heidän kokoukseensa tai sisäpiireihinsä, jos kritiikin kohteena on heidän politiikkansa tai sanomisensa.

Mutta jos kritiikin kohteen lähelle menemisen voi tehdä turvallisesti ja rehellisesti, niin se on aina suotavaa.

Harvoin olen itse kirjoittanut kritiikkiä jostakin konsertissa jossa en edes ollut, tai levyarvostelua levystä jota en edes kuunnellut. Lukiossa kirjoitin kyllä kerran esseen Salaman “Juhannustansseista” pelkän selailun perusteella. Sain kohtalaisen arvosananankin siitä. :slight_smile:

Mies metsänreunasta kirjoitti

Pitäisikö esim. minun taistella alkoholia vastaan, kun olen AA:n ohjelman ja toveriseuran avulla saanut osakseni raittiuden lahjan?
Olen ymmärtänyt, että sinäkään, Mies metsänreunasta, et taistele sitä vastaan vaan olet ihan viisaasti luopunut sen juomisesta. Ja oletpa pannut sähköpostiosoitteesi vapaasti käytettäväksi, jotta voit kertoa apua etsivälle ihmiselle keinoista, miten sinä olet vapautunut alkoholin juomisesta.

Minä en voi raitistaa ketään, silti voin kirjoittaa omasta raitistumiskeinostani, ja voin kertoa myös, että tämän plinkin yläpalkissa on palsta MISTÄ APUA.
Monet aa-laiset ovat ottaneet erääksi keinoksi selvitä eteen tulevissa valintatilanteissa ns. tyyneysrukouksen, joka kuuluu tähän tapaan:
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

Ensimmäiset asiat ensiksi

No KYLLÄ ON TAAS… taas kuulin ryhmässä sellaista Jargonia, että HUH HUH… Ohjelmatekstikin on sellaista JUMALAISTA HENKITEKSTIÄ, että vain VALAISTUNUT sielu voi edes ymmärtää sen tekstin… :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: AA:n päämäärä (ainakaan tässä ryhmässä) ei ole RAITTIUS vaan jonkinlaisen Henkisen Valaistumisen saavuttaminen :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: tai sitten se väännetään että raittius ei olekaan viinasta tai viinanhimosta pääsyä, vaan jonkinlainen Henkisen Valon Mestariksi pääseminen…Sitten aletaan OPETTAA toisia ryhmässä ja kerotaan muille että te muut ette mitään tajua… :imp: :smiley: :smiley:

^ Tavallaanhan sinäkin, hyvä exalkoholisti, jotain tällä viestinnällä haet. Huomiota, kommentteja, ymmärrystä? Eihän kukaan ilman syytä trollaa vuositolkulla samoilla sanoilla, juurikaan mitään uutta keksimättä.

En tiedä mitä toivoisit tapahtuvan. Etta joku tulisi ja oikeasti pitäisi kädestä, että joskus oikeasti löytyisi se unelmien neitokainen?
Mitä toivoisit tapahtuvan? Millaista elämäsi on oikeasti? Mistä haaveilet, millä täytät päiväsi?

Auta meitä ymmärtämään sinua, exalkoholisti. :slight_smile:

Rakkautta!

Kuten kaikki mainontaa harrastaneet tietävät, tärkeintä on pitää nimi esillä.
Kaupassakin tartutaan helpoimmin tuotteeseen jonka nimi on tuttu. Se, onko tuotemerkistä puhuttu hyvää vai pahaa, ei välttämättä muistissa olekaan, mutta kun on tuttu niin on…

Kuten Tampereen torilla kelloa aikoinaan kaupannut herrasmies esitteli; hyvin on tunnettu merkki, tämä antimagnetic…

Hyvin vähän tässäkään asiallisesti keskustellaan esimerkiksi siitä onko ihmisen syytä jonkin ideologian tai aatteen tai perinteiden tai ohjelman puolesta olla “valmis mihin tahansa” kuten Isisin sotureiden tai onko juomisen lopettamiseen kytkettävä usko johonkin Korkeampaan Voimaan … esilläpitoa tämä enemmän on. Onko jonkun juopottelun loppuminen aiheutunut Jumalan tempulla, omasta halusta , kuolemanpelosta vai ympäristön paineesta, jää todellisuudessa edelleen arvoitukseksi.

Raitistuminen on mahdollista kaikilla noilla tempuilla. Pysyvin tulos on, kun alkoholisti on itsensä takia raittiina.
Alkoholismi on fyysinen, psyykkinen, paradoksaalinen ja arvoituksellinen sairaus. Krooninenkin.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Mutta huomaatko, mies metsänreunasta, kuinka paljon itse pidät AA:ta esillä. :neutral_face:

Koko AA on sinulle punainen vaate vuodesta toiseen, mutta sen sijaan että löytäisit uusia näkökulmia tai lisää tietoa, olet poterossa jossa tunnet pahaa närää tuota ukkoutuvien juoppojen vertaisporukkaa kohtaan. :neutral_face:
Kaivat ns. ‘isosta kirjasta’ muutaman lauseen, joiden vastustamisen kiedot elämän kokoiseksi agendaksi.
Mihin ristiretkesi perustuu?

Jos minulta kysyttäisiin, miksi olen ateisti, toki perustelisin mielelläni. Yhden ukkojen vertaistukiporukan krooninen dissaaminen vuodesta toiseen tuntuu minusta hieman häiriintyneeltä, etenkin kun ko. porukasta on oikeesti joillekin apua.
Miksemme kävisi esim. katolisen kirkon kimppuun sanan miekoin, sen sijaan että hyökkäät ihmisten raitistumiskeinon kimppuun, ikäänkuin se vuosienkaan jälkeen hievahtaisi ja ihmiset lakkaisivat raitistumasa siinät?

Hyvä moderaattori:
voisitko nyt käyttää sitä pahamaineista “poistettu asiattomuuksia” -nappiasi?

(boldaukset minun)

Asioista tulee ja saa keskustella, kipeistä ja kimuranteista sellaisistakin. Yksi ja toinen onnahtaa välillä ei-niin-toivottavaan kirjoitteluun, mutta tämä kyseessä oleva nimimerkki on jatkuvasti ja systemaattisesti käynyt muiden kirjoittajien persoonien kimppuun.

Jos tähän ei tule muutosta ja sama meno jatkuu, laitan yksityisviestin pahimpien esimerkkien kanssa ylemmälle taholle (ja tämä ei ole AA tai Jeesus).

Voisit kohdella moderaattorina kaikkia keskustelijoita tasapuolisesti. Nyt ei näy niin käyvän.

Jatkan vielä edelliseen:

Hyvä vadelmamunkki, koska muiden tuomat (omistasi eroavat) mielipiteet ovat sinulle punainen vaate vuodesta toiseen, ja sen sijaan että löytäisit uusia näkökulmia tai lisää tietoa, olet poterossa, jossa tunnet pahaa närää perusteltujakin asioita kohtaan.
Kaivat listaltasi Persut, Laura Huhtasaaren ja heihin vertaamasi natsit ja fasistit, joiden vastustamisen kiedot elämän kokoiseksi agendaksi.
Mihin ristiretkesi perustuu?

Meneekö heittämällä läpi? Jos ei, niin kyseessä ovat kaksoisstandardit.

edit En tiedä, miten muut kirjoittajat toimivat, mutta olen säästänyt kaikki omat kirjoitukseni kuvakaappauksin, jottei tarvitse loppupeleissä arpoa, mitä tuli sanottua (kirjoitettua). Silloin on helppo todentaa, onko moderointi todellakin ollut tasapuolista.

Katolisen kirkon opetuksiin en ole kovin tarkasti tutustunut.
Jos nyt täällä katolisen kirkon jäsenet alkavat järjestelmällisesti mainostamaan kirkkoaan ja kytkemään sen uskonkappaleet tärkeäksi osaksi päihdeongelmien ratkaisua, niin aivan varmasti joku alkaa avaamaan asiaa. Aivan varmasti löytyy joku joka epäilee, että tässä nyt taas kytketään uskonasioita käytännön elämän ongelmiin jotka eivät ole riippuvaisia hengellisistä filosofioista.

Päihdeongelman ratkaisu henkilökohtaisella tasolla kun ei riipu siitä onko ihminen hengelliseen maailmanselitykseen uskova, ateisti vai agnostikko, eikä noita asioita pitäisikään markkinoida kytkemällä niitä päihde- ym sosiaalisiin , taloudellisiin ja psyykkisiin ongelmiin.

Minunkaan maailmankatsomukseni ei merkinnyt omien päihderatkaisujeni suhteen mitään.

Se ei merkinnyt siinä mitään yksinkertaisesti siksi, etten sekoittanut noita asioita keskenään. En sotkenut asiaan muuta kuin ne omat asenteeni ja käyttäytymistapani, totutut tekemiseni ja omien halujeni ja toimintojeni muuttamisen. Maailmankatsomukselliset asiat toki ovat minua aina kiinnostaneet, mutta niiden miettimisen suhteen ei päihdeongelman ratkaiseminen kummempaa muutosta tuonut. Ongelman ratkaisun jälkeen, kenties, aikaa ja keskittymiskykyä on erilaisten ajatusten ja tutkimusten lukemiseen ja niistä keskustelemiseen ollut enemmän. Sen valmiimmaksi ei ehkä maailmankuvani ole tullut, jonkinlainen agnostikko ja edelleen tiedon lisääntymistä odottava olen. Se asia ei kuitenkaan jokapäiväistä elämääni juuri kosketa; tässä materiaalisessa kuitenkin elän ja sen luonnonlakien mukaan toimin.

Se perustuu siihen, että oikeistopopulismi saattaa muodostaa uhkan yhteiskunnalle, demokratialle ja ihmisille siinä. Esim. tasa-arvon vastustaminen, ja rasismin lietsominen pahentavat yhteiskunnan jännitteitä, turvattomuutta ja ihmisten vastakkainasettelua. On myös traagista, että tietyt tahot käyttävät sananvapautta yhteiskuntarauhan vaarantamiseen, ajaakseen omia etujaan. Joita ovat siis esim. valtapyrkimykset ihmisten pelkoja ja ennakkoluuloja hyväksikäyttämällä.

Mutta eivät ole punainen vaate erilaiset mielipiteet, vaan mielelläni suon että ihmisillä on omistani poikkeavia mielipiteitä ja näkemyksiä. Keskustelua ei syntyisi, jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta, ja keskustelu on tärkeää. :slight_smile:
Ihan kaikki asiat eivät ole kuitenkaan mielipidekysymyksiä. Esim. rasismi ei ole mielipidekysymys, vaan muiden ihmisarvon halveksuntaa.

Vai niin. Onko kyseessä sitten Jussi Halla-aho vai jopa mr. Putin? :smiley:

Huomenta.

Mutta olethan itsekin sanonut, että kaikki liittyy kaikkeen. AA kuitenkin liittyy oikeasti päihdeongelmien ratkaisuun joidenkin kohdalla. Saahan siitä silloin puhua. Samalla laillahan kaikesta puhumista voisi pitää “mainostamisena”, oli kyseessä sitten musiikki, luonnossa samoilu, ruoka, kuntoilu, elokuvat tai mikä tahansa.
Eikä minulla mitään sitä vastaan olisi, vaikka joku alkaisikin katolista kirkkoa kehumaan raittiutensa apuvälineenä. Tulisihan siitä sentään keskustelua. :bulb:
Eikä tämä vuodesta toiseen jatkuva AA:sta jankkaaminenkaan mitenkään kiellettyä pidä olla. Voihan olla että AA:n vastustaminenkin on joillekin suoranainen elämänkatsomus, joka liittyy kiinteästi omaan identiteettiin. Joskus vain hämmästyttää, että keskustelu jatkuu täsmälleen samoilla sanoilla useita vuosia, tuhansia ja tuhansia viestejä toistensa perään.
No, mikäs siinä, jos siitä tykkää.

Se hyvä puolihan AA:n vatvomisessa on, että ainakin se liittyy foorumin aihepiiriin! :bulb: :slight_smile:

IHANAAAAAAAAAAAAAAAAAAA<3<3<3<3<3 VadelmaMunkki haluaa ymmärtää mua;o) mä olen aina tiennyt että joku päivä kohtalo (vääjäämätön) 3-askeleen mukaan tuo meidät yhteen ja me tapaamme<3<3<3 Mä löysin muuten just äsken uuden ryhmän, jossa ei ole henkistä jargonia, vaan elävää elämää…Ryhmä on Hkissä

^ No-niin! Teistähän voiski tulla melkonen pariskunta!!

Paljon mieluummin keskustelisin asioista kuin joistakin järjestöistä jotka erilaisia ideologioita evankelioivat.

Ei minkään järjestön tai puolueen tai erillisen uskonlahkon harrastaman manipuloinnin todistaminen manipuloinniksi ja oman ideologian levittämiseksi tietenkään todista sen levitettävän maailmankatsomuksen merkityksestä yhteiskunnassa yhtään mitään.

Paljon enemmän on merkitystä sillä jos avataan erilaisten ideologioiden ihmisten manipuloinnissa käyttämiä fraaseja ja osatotuuksia, tutkitaan millaiseen maailmankatsomukseen niillä tähdätään. Jos ihmisille opetetaan (ja manipuloidaan ajatuksia jopa käyttämällä hyväksi heidän hädänalaista tilaansa) että pitää uskoa johonkin voimaan joka meitä hallitsee, että me ihmiset emme itse hallitse asioitamme eikä meidän pidä taistella edes pahimpia epäoikeudenmukaisuuksia vastaan eikä pidä ottaa ainakaan yhdessä kantaa mihinkään, olkoon asia sitten mikä ja miten epäinhimillinen tahansa, vaan meidän pitää olla nöyriä ja uskoa edes keskustelematta keskenämme , ja on oltava tämän ideologian, sen ohjelmien ja perinteiden, juuri sen määräämien arvojen puolesta valmis mihin tahansa (!) ei auta jos joku tuollaista katsomusta julistava ryhmä saataisiinkin julkisesti todettua siksi mitä se on… ei se tule siihen loppumaan, eikä mihinkään muuhunkaan.

Mutta, nimenomaan noita asioita avoimesti tutkimalla, keskittyen noihin ideologioihin eikä niitä välttämättä edes tuomalla esiin (ja samalla mainostaen, julkisuutta lisäten) niiden nimiä ja yhteystietoja , ohjeita miten niihin mukaan pääsee jne.

Kaikki jotain omaa maailmankatsomustaan levittämään halukkaat järjestöt haluavat että juuri heidän järjestönsä nimi vilahtelee mahdollisimman usein ja mahdollisimman erilaisissa paikoissa. Ja usein ne haluavat sen tapahtuvan juuri siten että se varsinainen taustaideologia tulee esiin vain epäselvinä viittauksina, fraaseina, monitulkintaisina ja venyvinä lausekkeina joissa itsestäänselvyyksien joukossa vain vilautetaan näitä filosofisia hengellisyyksiä. “Suuren yleisön” mielenkiinnon herättäminen on tärkeää.

Olisi, tottakai, paljon järkevämpää jos täällä keskusteltaisiin enemmän asioista ja vähemmän mainostettaisiin jotain järjestöjä.

Kun kuitenkin yksi yhteinen tekijä noille manipuloiville järjestöille on se, että niiden ohjelmiin sisäänrakennetaan velvoite tei kehotus jäsenille hankkia lisää kannattajia ideologialle, ns. sanomansaattamisen tavoite, niin miten sitä mainontaa sitten pystyttäisiin rajoittamaan ilman että olisi sensuroitava jo asiapohjaistakin keskustelua? Siihen minulla ei vastausta ole.

Jo vuosia olen tuntenut tämän Syvemmän Yhteyden tuohon kedolla (ehkä) käyskentelevään neitoon :blush: :blush: Olen aina tiennyt että on jossain olemassa joku hurmaava,seksikäs nainen joka ymmärtää mun AivoPierut 100%:sesti…

Moro kaikille mielipiteen omaaville.
Minulla ei vielä ole mielipidettä AA:n toiminnasta. En siis voi olla puolesta enkä vastaan. Mutta mielenkiintoni on kyllä herännyt seuratessani näitä keskusteluja.
Ajattelin josko menisin AA:n kokoukseen tai mitä ne kokoontumiset nyt onkaan. Avoimin mielin ilman ennakkoasennetta. Ajatuksena tukea raittiuttani. Olen kulkenut omaa tietäni ja itse rakentanut monia muureja viinaa vastaan. Päihdeklinikka, Antabus, ystäväpiiri, harrastukset. Sekä muutamia muitakin oljenkorsia.
Omaan mielestäni vahvan itsetunnon. Osaan punnita asioita puolelta jos toiseltakin. Pakottaa minua ei voi. Manipulointikaan ei onnistu. Rehellinen ja aito ihminen pääsee lähelle ajan kanssa.
Mistä kokousajat?

aa.fi/groupsearch.php

Tästä linkistä suoraan ryhmähakusivulle pääseepi