Fixattu fajanssi

Mistäs olet saanut skunkin turkin?

Sain lahjaksi kasan turkkeja tuttavaltani, jonka vanhemmat omistivat 1960- jotain luvulla turkis ja nahkavaatehtimon ja tehtaan…olivat kuolleet ja autoin muutossa…siellä oli paljon erikoisia turkkeja ja nahkoja, joista olen vuosien varrella teettänyt yhtä ja toista.

Hitsi miten upeen lahjan olet saanut!

Näin päikkäreiltä juuri heränneenä huomasin moderaadon lukinneen tuon Vadelmamunkille avaamani ketjun. En kyllä ymmärrä miksi, mutta näin tulen toimimaan vastaisuudessakin, sillä Vadelman polsitätätärälätiräläti-soopaa en tässä ketjussa hyväksy.

Palatakseni tuohon mielenkiintoiseen ketjun aiheeseen pohjalta ei voi pudota, niin mieltäni kalvaa edelleen moni seikka. Yksi näistä on joidenkin ihmisten omaava “sisäinen palo”, joka ohjaa heitä elämän läpi vaikka minkälaisten koettelemusten kautta.

Esimerkkinä saksalainen mies (nimeä en muista), joka lapsena käyskenteli kotikaupunkinsa lävitse kulkevan joen rannalla ja etsiskeli siellä rannalta mitä nyt vain lapset rannoilta milloinkin etsivät. Rantakiviä potkiessaan hän löysi muutamia omituisen näköisiä kiviä, jotkaa hän korjasi talteen. Vuosien varrella hän tuli siihen tulokseen, että eiväthän ne kiviä ole vaan muinaisia alkuaikojen käyttöesineitä. Kukaan ei nuorta miestä uskonut vaan hänpä ei jättänyt asiaa siihen, vaan tuon asian todistamisesta tuli hänen elämäänsä johtava aate. Lopulta nuorimies ja hänen opiskelijaystävänsä pääsivät lähtemään professorin suosituksesta Egyptiin argeologisille kaivauksille. Matkaa varattomat nuoret miehet lähtivät polkupyörillä 30-luvun loppupuolella. Matka oli vaikea ja jossain Lähi-Idän kulmilla meinasi nuoren miehen henki lähteä tyystin ja lopullisesti sairauden syövereissä. Kaveri kiikutettiin johonkin paikalliseen lasareettiin toipumaan hiljalleen ja hoitonsa hän siellä maksoi tekemällä lasareetille sähköhommia. Vuoteestaan hän näki kaukana siintävät kalliot ja tuli panneeksi merkille, että noita luolannäköisiä kannattaa lähteä tutkimaan lähempää. Niin tehdessään hän tuli tehneeksi yhden aikansa merkittävimmistä argeologisista löydöistä. Aikanaan Saksaan ja kotikaupunkiinsa palatessaan hän aloitti kaivaukset joen viereisellä alueella ja kuinka ollakkaan samalla tuli kehittäneeksi kaivausjärjestelmän jota vieläkin argeologisilla kaivauksilla noudatetaan. Kaivauksilta löytyi lopulta todisteet siitä, että 12.000 vuotta sitten alue ei kokonaan ole ollut jään peitossa vaan poronmetsästyskulttuuria on seudulla silloin harrastettu. Kyseisen kaupungin vaakunassa onkin tämän kunniaksi jotain poroihin viittaavaa.

Täytyy sanoa, että lapsena rannalla leikkiminen johti tuon pojan elämän johtotähden syttymiseen. Hitto kun en kuolemaksenikaan muista hemmon nimeä, sillä lukisin mielelläni elämänkerran.

Maailma on vähän sellainen, että siinä joutuu sietämään erilaisten ihmisten ajatuksia, mielipiteitä, kirjoituksia ja sanoja. Siinä joutuu myös hyväksymään, että ihmiset sanovat mielipiteitään ja ajatuksiaan, vaikka niistä ei itse tykkäisi.
Niin kauan kuin sanomisissa ei ylitetä sääntöjen, sopivuuden tai laillisuuden rajoja, meillä on sananvapaus ja mielipiteen vapaus.

Internetin keskustelufoorumeilla ei myöskään voi määräillä mihin ketjuun muut saavat kirjoittaa ja mihin eivät.
Sinäkin, helise, voit siis aivan vapaasti edelleen kirjoittaa mitä haluat minun aloittamiini ketjuihin.
Epäsopivaa kuitenkin on uusien ketjujen avaaminen toisen nimissä, ja floodaaminen viestejä copypeistaamalla.

Naton sotaharjoitukset

Ilmeisesti huumorikaan ei enää Suomessa ole sallittua, joten porukka vauvasta vaariin katselee juutuubista löytyviä vanhoja arkistojen helmiä. Naima-aslak ja Soikhiapää kuuluvat ehdottomasti arkistojen aarteisiin.

Onko tämä nyt sitten ollut saamelaisia loukkaavaa huumoria? - Minun mielestäni ei ole ollut.

Tuli mieleeni kun kuulin, että Putous-ohjelman jaksosta oli noussut hirvittävä älämölö. Itse en TV:tä katso mutta luin jaksosta lehdestä. Siinä yhdessä sketsiosiossa tehtiin juuri huumoria syntyvän lapsen sukupuolen nimeämisestä. Tämä nyt sitten oli aivan sopimatonta.

Tuleeko sieltä TV:stä enää minkäänlaisia huumoriohjelmia. Parissa kyläpaikassa olen telkkaria seurannut ja aina sieltä on tullut joku toinen toistaan typerämpi visailuohjelma. Eilen seurasin ohjelmaa “onko syytä huolestua” tai jotain sinne päin. Ja katsomossa nauraa sekä läpyttää käsiään yleisö.

Noin viikon uutiset loppui marraskuussa, mutta jaksot ja klipit löytyvät juutuubista ja Areenasta. Ehkä parhaita ns. satiiriohjelmia kautta aikojen.
Siskonpeti on ehdottomasti hyvä kakkonen kotimaisesta tarjonnasta, jossa muijat eivät arastelleet vääntää sketsiä aroistakaan aiheista.

Siskonpeti: areena.yle.fi/1-3025926
NVU; youtube.com/channel/UC_UpCh … _kg/videos

Entäs sitten radion puolella Ali ja Husu! :slight_smile:
areena.yle.fi/1-1793778

Telkkarissa jopa urheiluaiheinen Villi kortti on ajoittain hauska, samoin kuin wanha kunnon Uutisvuoto.

Ja jos pakolaishuumoria ymmärtää. niin näytteitä saa Ali Jahangirilta: youtube.com/watch?v=8mqlIHlULpU&t=338s

Esimmäinen aamukaffi hörpitty mutta en vieläkään ole täysin tolkuissani. - Ei hitsi mä taidan mennä hörppiin vaan lisää kahvia sekä pössyttelemään röökiä parvekkeelle. Palaan skriivaamaan herättyäni kunnolla.

Eilisehtoona meni hermo kun ei juutuubistakaan löytynyt sopivaa elokuvaa. Tutkailin sitten elisa-viihdettä jota ko company on puoliväkisin yrittänyt kaupata jo vuosikaudet. Nythän se palvelu oli muuttunut onneksi niin ettei tarvita kiinteää nettiliittymää oheen. Lupaavalta vaikutti ja lankesin mainoksen luomaan harhakuvaan. Rahallinen menetys jäi onneksi vain 9,90 euroon, sillä pettymyt oli valtava tarjonnan suhteen. Kyllä sieltä juutuubista löytyy ilmaiseksi parempaa katsottavaa, etsintäähän se kyllä vaatii mutta kuiteskin.

Seuraavaksi tutkitaan satelliittisydeemit, vaan entisiin aikoihin verrattuna niidenkin kanavatarjonta on mennyt aivan kuralle.

Raittiina nautin tänään elämästä ja hommailen mitä hommailen tai olen hommailematta.

Kebab vai hampurilainen

Palatakseni tuohon Vadelmamunkin vinkkaamiin Alin ja Husun tarjoamiin ja varmasti kutkuttaviin juttuihin. Niin enpä sit ole yrittänyt siltäkään alueelta huumoria seurata, koska niin paljon on bannaan joutunut suomalaisten juttuja. Esimerkkinä tuo Aziz combatfighter, jonka esittäminen kiellettiin.

Aivan varmasti nuo ulkopuolelta tulleet ihmiset osaavat kuvata suomalaisia aivan loistavan humoristisesti.

En ole kyllä tuota Siskon petiäkkään koskaan katsonut, mutta luulenpa etten ole mitään menettänyt vaikka katsomatta sen jättäisinkin.

Kaupallisten kanavien tehtävänä on tietysti esittää jotain ohjelmistoa mainoksien välissä. Tuollaiset erilaiset saataran typerät visailut ovat ainakin halpoja tuottaa. Studiossa kykitään ja pälistään mitä mieleen juolahtaa, yleisö röhähtelee sekä läpsyttää käsiään.

^ Ali ja Husu ei niinkään laskeneet leikkiä suomalaisista, vaan maahanmuuttajista, pakolaisista ja niihin liittyvistä stereotypioista.

Heillähän oli ohjelmassaan ns. rasismi-iltoja, johon oli joskus kutsuttu vieraaksi mustalainen, venäläinen ja muistaakseni juutalainen. Ohjelmaan osallistujat laukoivat toisistaan kaikkein kärjistetyimpiä stereotypioita, vitsejä ja herjoja, nauru raikui ja kuuntelijat tykkäsivät.
Kun vähemmistöjen edustajat heittivät läppää toisistaan, tuloksena olikin loistavaa viihdettä.

Ali ja Husu käsittelivät usein ohjelmassaan myös terrorismia ja terrorismin pelkoa, ja erilaisia maahanmuuttajuuteen ja maahanmuuttajiin liittyviä kysymyksiä hyvinkin rohkealla otteella.

Mainitsemani ohjelmat eivät muuten ole mitkään kaupallisten kanavien, vaan YLE:n tuotantoa. Ei mainoksia siis. :slight_smile:

Yksi asia mistä mä muuten tykkään venäläisissä, on heidän huumorintajunsa ja laaja poliittisten vitsien perinteensä.
Neuvostoliiton ja sen jälkeistenkin aikojen parhaita vitsejä, ns. anekdootteja, sieltä päin on kerätty mm. kirjaan “Nauru pidentää tuomiota”.

Helise kirjoitti;

Muistan lukeneeni joskus samantapaisen tarinan… mun käsittääkseni tämä sama arkeologi on ollut myös esikuvana indiana jones elokuvien muutamille kohtauksille/tapahtumille…

Joo, mä näin tosta hemmosta jossain dokkarin pätkän. Mä olen katsastellut Saksan kaupunkien ja maakuntien vaakunoita sekä yrittänyt hakuna käyttää kaikenmoisia argeologiaan liittyviä juttuja, mutta nimeä en ole mistään löytänyt.

Ok. Se mistä mä tuosta kaverista luin oli kirjotus jossa puhuttiin natsi-Saksan touhuista ja sitä kautta kerrottiin tosta jannusta…kun luin ton sun viestin yritin kans löytää tuon kaverin nimeä kun jäi vaivaan… tosi vaikeaa löytää…

Kaveri jota itse ajoin takaa oli Percy Harrison Fawcett (

Joo, toi Percy Harrison Fawcett on ollut kyllä varsinainen seikkailija.

Täytyy luopua ton saksalaisen arkelogin etsinnästä. Mahdoton homma näillä pohjatiedoilla. Kun ei edes muista minkä löydön se ja missä maassa teki niistä luolista.

Joo, kyllä minunkin tuttavapiiriin kuuluu ainakin yksi henkilö joka tiesi jo kuulemma 5-vuotiaana mikä hänestä isona tulee ja niin tulikin.

Miksi ihmeessä ilveksellä on niin lyhyt häntä?

Taidan täs alotella sapuskan teon. Taitaa olla jälleen kalapuikkoja sekä muussia. No hyvä kun on jotain!
Raittiina myös tänään ilman minkäänlaisia alkoholin mielitekoja.

LANG LANG Chopin - Grande polonaise brillante (from Andante spianato & Grande polonaise brillante)

Iltamusaa ihanan Lang Langin soittamana!

Kyl tää terapiamusiikista mulle käy.

Tilanne täällä meillä on äitymässä todella huonoon suuntaan. Senior käyttelee nyt jotain uutta ämnettä tai sitten käyttelee vanhoja aivan liikaa. Junior oli viime yönä todella raivona ja uhkasi paiskata seniorin kadulle lopullisesti. Senior on muutamassa viikossa mennyt aivan karmeaan kuntoon sekä ollut reisuissaan päiväkausia. - Onneksi en itse harrasta juopottelua, niin pysyy paremmin tätäkin tilannetta kestämään. Auttaa ei voi väkisin. Mutta kadullekkaan emme Juniorin kanssa ole raskinneet tuota onnetonta heittää. Tiedän ettei senior enää välitä tästä elämästä enää paljon paskankaan vertaa.

Mä menen nyt aamukaffille ja tiä vaikka kuuntelisin Lang Langia murheeseen.

Moro Hetsa!

…sori kun utelen, mutta onko junior ja senior molemmat poikiasi…vai onko junior poikasi ja senior miehesi?

Molemmat ovat poikiani.