Jumala ja korkeampi voima

Jokaisella ihmissukupolvella on tieteellistä tietoa ja kehittyneempää tekonologiaa enemmän kuin edellisillä sukupolvilla. Se ei kuitenkaan johdu siitä että uudet sukupolvet olisivat synnynnäisesti kehittyneempiä kuin edelliset, vaan siitä että heillä on hallussaan syntymälahjana kaikki edellisten sukupolvien hankkima tieto ja kehittämä teknologia. Sen päälle on sitten hyvä rakentaa uutta, kehittää ja tutkia eteenpäin.

Uranuurtajat kuten Newton, Galilei, Einstein ym. eivät olleet ihmisen evoluutiossa “alemmalla tasolla” (mikä naurettava ajatus) kuin tämän päivän uusia videopelejä suunnitteleva nörtti läppärinsä ääressä.

Nykyihmistä alemmalla tasolla evoluutiossa olivat neanderthalin ihminen, cro magnonin ihminen ja niiden monet edeltäjät satojen vuosituhansien saatossa.

Huippu-urheilun tulokset ovat kehittyneet jatkuvasti nykyaikanakin, koska niiden kehittämiseksi keskitetään kaikki uusin tieto ja osaaminen fysiologiasta, psykologiasta, ja tietysti myös… lääketieteestä. Huippu-urheilu on myös muuttunut kokonaan ammattimaiseksi 1900-luvun lopulla, kun aiemmin se oli kokonaan tai osittain amatöörimäistä.
Lisäksi ihmisen synnynnäinen kilpailuvietti pakottaa etsimään jatkuvasti omia rajoja ja ylittämään ne. Citius, altius, fortius.

Ihmiskuntaa ovat kehittännet olosuhteet ja tietysti myös ravinto ja ravinnon tuotanto. Kehitys on alkanut kääntyä viimeisen 50 vuoden aikana myös haitallisiin suuntiin. Auttaisikohan rukoilu maailmanlaajuisen lihavuus-epidemian hoitamiseen, tai edes suomalaisten kakkostyypin diabeetikkojen hoitamiseen.

Maailman läskein kansa eli jenkit syövät itseään hengiltä. Vahingonilo ei kuitenkaan kannata. Paitsi että vahingonilo on rumaa, kannattaa myös katsoa peiliin. Suomalaiset ovat Euroopan lihavimpien kansojen joukossa, yhdessä brittien kanssa.

Ja koska jo kuulen korvissani kiihkeäni vastalauseen “miten tämä liittyy mihinkään?!”, mainitsen että tämä liittyy keskusteluumme “jumalaista alkuperää olevan” ihmiskunnan kehityksestä.

Olet oikeassa, tämä on ihmiskunnan pahin vitsaus sitten vedenpaisumuksen ja tulikivien. Kristikunta aloittaa jo toimet tämän synnin kitkemiseksi kansasta yhdessä valtiovallan kanssa. Pastorit rummuttavat kuulijoiden tärykalvoja läskisaarnoilla sekä valtiovalta aloittaa läskimittaukset ovelta ovelle menetelmällä. LäskiysPirkot ja -LäskiysPekat kiertävät ovelta ovelle partioina läskin mittauksissaan. Media valjastetaan vielä nykyistä paremmin palvelemaan oikeasta ruokavaliosta. Sensuuri aloitetaan: ruokaohjelmissa kiellettyjä aineita ovat sokeri, suola, rasva sekä kerma. Myöskään näitä aineksia ei saa esittää kuvallisessa tai sanallisessa tuotoksessa, eikä myöskään fiktiivisissä kuvauksissa. Raha-automaattiyhdistyksen varoilla perustetaan valtakunnallinen L-klinikka säätiö. Kriisilait tulevat voimaan läskin valvonnassa sekä parantumattomat syöpöt karkoitetaan Ahvenanmaalle.

Karppaajat kyllä suuttuvat jos ei rasvaa saa mainostaa ja etenkin sitä kovasti syödä. Ja SE uskonlahko vasta fanaattinen ja pelottava onkin. Olen itse kuulunut joskus kyseiseen uskonyhteisöön.

Pakko tosin myöntää, että olin aika hitsin laiha rimpula kun elin pelkällä protskulla ja läskillä, ja jokusella rehulla.

Myöhemmin siirryin takaisin hiilihydraattien pariin, ja sain ns. muotoja takaisin.

Mistä tämä johtuu, V-m, mistä?

Jos selitys sille miksi jokaisella sukupolvella on edellistä sukupolvea kehittyneempää tietoa ja teknologiaa käytössään EI ole ihmisen kehitys, on vedettävä johtopäätös että Valtio- mies uskoo kehitys- nimiseen yliluonnolliseen voimaan joka tipahtaa taivaalta lahjana ihmiskunnalle ilman että ihmisen omalla kehityksellä on mitään tekemistä asian kanssa. Daa? :bulb:

Missä ovat orankien ja simpanssien Newtonit, Galileit ja Eisteinit?

Huippu- urheilussakin tapahtuva kehitys, ja ravintoon liittyvä tietotaito ovat taivaalta tipahtaneita lahjoja joilla ei ole ihmisen oman kehityksen kanssa mitään tekemistä? Valtio- mies sinun jutuistasi kuvastuu paljon suurempi usko ihmisen ulkopuolisiin yliluonnollisiin voimiin kuin esimerkiksi minun omista kirjoituksistani. Kuvaat jokaisessa kommentissasi ihmisen huimaa evoluutiota jolla yrität todistaa ettei ihmisessä tapahdu huimaa evoluutiota koko ajan. :unamused:

Jos haluat välttää kysymystä “miten tämä liittyy aiheeseen?” kannattaisi itse välttää aiheiden johdattelemista sivuraiteille. Anchient alien- teoria raamatun kertomuksista ei kuvasta yliluonnolliseen uskomista eikä varsinkaan tuollaista narsistista kuvitelmaa ihmisen “jumalaisesta alkuperästä” mitä haluat maalailla.

Tiedän monia ns. fundamentalistikristittyjäkin jotka suhtautuvat omaan uskoonsa paljon kevyemmällä ja humoristisemmalla asenteella kuin nämä jotkut fanaattiset uskontojen, jumalien ja muiden uskomusten vastustajat. :unamused:

youtube.com/watch?v=QYb8gliZZEA

Mitenkähän tämän ketjun kirjoitukset liittyvät raittiina olemiseen, pysymiseen tai siihen pyrkimiseen?
Eikös tämä päihdeplinkki olekaan alkoholin ja muiden huumaavien aineista kärsivien palsta jossa tuemme ja autamme toinen toisiamme?
Tuli vain mieleen, että voisi olla keskustelua miten Korkeampi Voima voisi auttaa alkoholistia ja narkomaani ja muita selviytymään?
Kertokaapa miten olette käyttäneet Korkeampaa Voimaa raitistumisen tukena? ja mikä on teidän Korkein Voima?

Ota HL myös huomioon, että meditoinnilla tai rukoilulla (miksi sitä nyt haluaa sitten kutsuakkin) niin sillä voi olla joillekin yksilöille ihan mielenterveydellisiäkin vaaroja jos psyyke on tietynlainen. Syitä en osaa sen tarkemmin selittää mutta tieteellistä evidenssiä löytyy kyllä ja asioita ei ole tutkittu vielä tarpeeksi…

Minun “korkein voima” on luonto ja sen lainalaisuudet+maailmankuvani on ylipäätään hyvin avoin varsinkin kun kvanttifysiikasta löytyy jatkuvalla syötöllä asioita jotka voivat tuntua jopa hyvinkin “yliluonnollisilta” asioilta joidenkin perspektiivistä. Esim. diakoni sairaanhoitajani A-klinikalla (jossa minun ei tarvitse enään käydä koska korkeammat hoitavat tahot ovat täysin vakuuttuneet, että en ole päihdeongelmainen vaikka vakavasti masentuneena ongelmia oli enemmän kuin tarpeeksi) ei suostunut kunnolla keskustelemaan tietyistä asioista koska ne voisivat muka “rikkoa sen yhteyden hänen näkemykseensä Jumalasta”.

Filosofisesti ajateltuna minussa on nihilismiä ja satanismia (joka ei liity mihinkään saatananpalvonta-huruiluihin millään muotoa) ja niissäkin variaatiota löytyy enemmän kuin tarpeeksi.

MINÄ ITSE JA OMA VOIMA JOKA LÖYTYY SISÄLTÄ. Myös luonto ja siellä tuntikausia vaeltelu.

Ei voi kun kompata VAHVASTI!

Oletkohan lukenut ketjun aloituskirjoituksen. Ajatukseni oli, että Jumalasta tai korkeammasta voimasta olisi hyvä saada lisää konkreettista tietoa, etenkin kun AA:ssa noihin turvataan (ja jopa suututaan minulle jos sanon avoimesti, että minulla ei ole noista havaintoa). Elämän synty ja olemus liittyvät Jumalaan uskomiseen mitä suurimmassa määrin. Oman suhteeni Jumalaan ja korkeampaan voimaan olen maininnut siellä ensimmäisessä kirjoituksessa.

Kyllähän näitä ylistyskertomuksia Jumalan pelastustöistä on kuultu aivan tarpeeksi vertaistukipiireissä. Minä olen AAlainen mutta totta vieköön siinä ryhmässä, jossa olen pääasiassa käynyt on korkeampi voima jutut olleet hyvin vähäisiä. Nyttemmin sinne on ilmaantunut uskovaisia. Minua ei korkeammat voimat ole auttanut ikinä koskaan yhtään millään tavalla, ei raitistumisessa eikä missään muussakaan asiassa. Enkä muuten prkle vieköön tiedä ketään uskovaistakaan, joka julistaisi Jumalan ihmeellisestä väliin tulosta missään asiassa, tunnen myös uskovaisia henkilöitä.

Minäkään en ole kokenut tai edes kuullut Jumalan näyttävästä väliintulosta. Mutta Jumalan seuraajat näkevät niitä Jumalan väliintuloja kyllä. Eräs henkilö kertoi matkustaneensa kristityssä joukossa (lähetystyöntekijöitä tai muuten Jumalan asialla) Sudaniin. Yhdeltä saman ryhmän matkalaiselta oli irronnut pitkän lennon aikana nastahammas. Hänellä oli tietysti vaikeuksia syödä sen jälkeen. Kun he tulivat Khartumiin, kohtasivat he kuin sattumalta eurooppalaisen hammaslääkärin jo ensimmäisenä päivänä. Näin Jumala johdatti pelastajan tämän nastahampaansa menettäneen Jumalan työtä tekevän ihmisen luo. Kertoja painotti, että tässä oli yksi esimerkki Jumalan ihmeellisestä kyvystä järjestää asiat parhain päin. (Itse jäin vähän pohtimaan, oliko Jumalan pakko edes järjestää se nastahampaan putoaminen pitkän lentomatkan aikana… Eh…)

Jonkun Korkein Voima on taas näyttänyt voimansa tänään Brysselissä. Valitettavasti.

En usko mihinkään yliluonnolliseen voimaan, vaan ihan luonnolliseen. Ihmisen uteliaisuus, tiedonhalu ja halu etsiä uutta on luonnollinen voima, joka ajaa ihmiskuntaa hankkimaan aina lisää tietoa, ja kehittämään uutta tekniikkaa.

Selitys on ihan vain aivoissamme.

Kysyt, missä on orankien, simpanssien ja kengurujen Einsteinit ja Galileit. Ihmisapinoilla (ja delfiineillä!), toden totta on sen laatuista älykkyyttä, että yksilöiden eroja voinee havaita, jos on tutkinut kyseisiä eläimiä. Jos niiden aivot eivät kuitenkaan ole ihan samalla lailla kehittyneet kuin homo sapiens-lajiin kuuluvan Einsteinin, se ei tosiaankaan kerro minkään jumaluuden olemassaolosta.
Se kertoo vain siitä, että me poikkeamme muista lajeista ihan siinä kuin kaikki lajit poikkeavat muista.

Huumorintajuttomuus ja ironian sekä sarkasmin puute ovat aina olleet virheitäni. Samoin fanaattisuus ja tosikkomaisuus. Pahoittelen niitä. :sunglasses:

Mistähän jumaluudesta sä nyt puhut tässä yhteydessä?

Hyvä. Lisäisin listaan vielä taipumuksen kommentointiin toisen tekstiin kunnolla perehtymättä ja sitä ymmärtämättä. Siihen toki saattaa vaikuttaa oma heikkouteni kirjoittaa niin pitkiä tekstejä ettei niitä jaksa lukea, ja niin pitkiä virkkeitä että asioiden sisältö saattaa muodostua vaikeaselkoiseksi. :slight_smile:

^ Olet oikeassa.

:laughing: :laughing: :laughing: no ei vittu…mullon vähä samanlainen tarina…joka meni näin: karsee paskis iski keskellä ei mitään, no ei kiinnostanu kykkiminen puskassa ja pyyhkiminen havunoksilla. IHME tapahtui! Sininen bajamaja kökki keskellä pellonreunaa…eikä ollu edes lukossa sinne siis. No …jälkeenpäin kuulin sen olevan bussikuskien taukovessa :laughing: :laughing: :laughing: On näitä ihmeitä vaan maailma pullollaan!

Hyvä. Uskot siis anchient aliens- teoriaan. Sielu voitettu. :sunglasses:

Huvitti nuo Ension ja lizzyn johdatus-kertomukset. :slight_smile:

Tuollaisia kertomuksiahan ovat uskovaisten foorumit tulvillaan, ja niihin myös uskotaan vakaasti ja lapsenomaisella vakavuudella, Herraa kaikkivaltiasta ylistäen. Avainsana paranemisissa on rukoilu. Yleensä täytyy rukoilla, jotta Herra kuulee ja viitsii ryhtyä apuun.

Jos rukoilee oikein, Jumala parantaa niin hikotuksen, hammassäryn, niskajumin, kuorsauksen kuin liikavarpaatkin (ja alkoholismin!). Mutta valitettavan harvoin hän viitsii ryhtyä vaikkapa ebolaa, aidsia tai pitkälle edennyttä syöpää parantamaan, vaikka kaikkivaltias onkin.
Kaikkivaltiudestaan huolimatta hän ei myöskään ikinä kasvata uutta raajaa amputoidulle, tai anna uutta sisäelintä sille jolta sellainen on vaurioitunut. Se jää ihmisten luoman lääketieteen tehtäväksi.

Tietysti uskovainen kiiruhtaa sanomaan, että Jumala toimii myös ihmisten kehittämän lääketieteen kautta, mutta silloinhan kyseessä ei ole samanlainen ihmeparaneminen, kuin noiden pikkuvaivojen parantuessa pelkällä rukouksella.

Etkös sää Valtio-mies millään keksi uusia ulottuvuuksia näihin jumala-viha juttuihin. Sä jauhat ruohonjuuritasolla asiasta, että miks ei jumala paranna ebolaa ja aidsia jne. Ottaisit käsittelyyn vaikka miten jo vallassaolioiden riistämä kansa on pidetty uskonnon avulla kuosissa. Päästäis vaikka eteenpäin asiassa.

Ei voi kuin olla samaa mieltä ja korostin ensimmäisen lainaamani sanan ihan tarkoituksella.