Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3

Mähän en tee lupauksia, vaan toteutan asettamiani tavoitteita. Yksi merkittävin oli spaddun låpetus 2005.

• seksiä tämän vuoden tapaan vähintään neljä kertaa viikossa,
  • muutenkin lihaa enempi sängys ku pöydäs,
  • kuluja alas satkun verran kuukaudessa,
  • lenkit ja reenit ennallaan: joka päivä ja 12/kk ja
  • palaan jossain vaihees vanhaan håmmaani !

Akuankka-toiveita en harrasta tai lupauksia kellekään. :smiley:

Mikä oli vuoden 2019 kohokohta ??

Vuoden 2019 kohokohta oli 27.7. Silloin päätin lopettaa alkoholinkäytön. Se ei mullistanut elämääni, mutta sai näkemään monet asiat hieman eri valossa.
Kysymys seuraavalle: osallistutko tai oletko osallistunut lukuhaasteisiin? Vai luetko ihan vain mitä sattuu, vai etkö ole kiinnostunut lukuhommista ollenkaan. Tämä kysymys sen takia, että 30.12. julkistetaan Helmet-kirjastojen lukuhaaste uudelle vuodelle 2020.

No en ole osallistunut koskaan lukuhaasteisiin vaan pitihän mun heti kuukkeloida mikä tuommonen Helmet lukuhaaste on! Olen aina tykännyt lukemisesta, mutta nykyään se on jäänyt vähemmälle. Yks kirja kestää nykyään tosi pitkään…kiitos sometukselle :blush: ennen tuli ihan uppouduttua kirjojen maailmaan, mutta nykyään tulee tabletilta selailtua kaikenlaisia “lukemisia”. Ja tykkään, että se on oikea kirja eikä äänikirja (vaikka en ole koskaan edes moista kuunnellut). Kirjastot on aina joka paikassa must-paikkoja.
Se mikä surettaa on, että monikaan ei arvosta enää kirjoja.
Mutta niin ilahduin tämmösestä lukuhaasteesta, että taidan osallistua sitten tuohon kevyempään lukuhaasteen versioon kunhan ne julkaistaan. Kiitos tästä ideasta :smiley:

Kysymys seuraavalle: mikä kirja sulla on nyt menossa vai kenties useampi? paperinen vai äänikirja?

^ Minulla on kaksi aivan erilaista kirjaa meneillään: Stephen Kingin novellikokoelma “Pimeä yö, tähdetön taivas” sekä Esko Seppäsen ja Iiro Viinasen “Vasen oikea, oikea vasen : keskustelukirjeitä”.
Tuo viimeksi mainittu siksikin kiinnostaa, että kun aiemmin olen lukenut samalla konseptilla tehdyn nuorten naispolitiikkojen kirjan, eli Li Anderssonin ja Susanna Kosken “Punavihreä, sinivalkoinen”, niin tasapuolisuuden vuoksi hyvä lukea myös vanhempien miespuolisten konkarien debattikirja.
Tähän Seppäsen ja Viinasen teokseen lisämausteen tuo se, että näillä vasemmisto- ja kokoomuskonkarilla on yhteinen sairaus, Parkinsonin tauti, ja he käyvät samalla lääkärillä. :exclamation:

Seuraatko nuorten (alle 20 v. miesten) jääkiekon MM-kisoja, jotka juuri meneillään? Entä tiesitkö, että samaan aikaan pelataan myös alle 18 v. tyttöjen MM-kisat, joista Suomen tytöt saivat viime talvena pronssia?

Vadelmamunkki kysyi

En seuraa, mutta TV- tai muista uutisista olen huomannut, että jossain sellaisia kisoja on. Olympiakisat pidetään joka neljäs vuosi, MM-kisoja selvästi useammin.

Kysymys: Käytätkö museokorttia?

Ensimmäiset asiat ensiksi

En käytä museokorttia, vaikka museoissa vierailen silloin tällöin ja kovasti niistä nautin. Ehkäpä hommaan tuon museokortin vihdoinkin. (Ja vastaan edellisiin kyssäreihin, koska minun lempiaiheita! Luen kirjoja kirjastosta, mutta hankin niitä myös omaksi ja ostan kirjoja muillekin. Ja eilen viimeksi salilla ollessa seurasin sivusilmällä miten nuoret jellonat paukutti maalia Slovakian maaliin, 8-1 aijjai…)

Kysymys: Jos on joku urheilulaji, jota seuraat tv:stä ja muualta mediasta, niin mikä se on ja onko joku tietty urheilija, jota erityisesti kannustat?

En juurikaan seuraa mutta arvostan Enni Rukajärveä, hyvä tyyppi.

Miten määritellään,että henkilö on alkoholisti?

^ Hänelle on määritelty tai voitaisiin määritellä ICD-10 -tautiluokituksen mukainen alkoholiriippuvuusdiagnoosi, eli F10.2.

Oletko ikinä viettänyt tai yrittänyt viettää tipatonta tammikuuta?

Muistan pitäneeni ainakin kerran 2010-luvulla tipatonta huhtikuuta, saatoin tammikuutakin ainakin yrittää jossain välissä.

Aiempiin kysymyksiin sen verran, että lukemalla on kesken äijän joululahjaks saama Jouni Tikkasen Lauma, ja nukahtamiskuunneltavana Marcus Rosenlundin Sää joka muutti maailmaa.

Museokortti mulla tais olla toissavuonna, mutta koska just tuli spostiin tarjousta, saatan sen tässä vielä tän vuoden puolella aktivoida.

Teinijätkälätkää saatan vilkuilla, jos pääsevät jatkopeleihin. Teinitytskälätkästä tiedän sen verran, että tv-kelposta kuvaa ei ole tarjolla.

Mikä kuluneessa vuosikymmenessä on ollut kivointa, entä katkerinta?

^ Menneessä vuosikymmenessä kivaa omassa elämässä on ollut opiskelu ja työ (kolme ammattitutkintoa ja kolme pitkäaikaista työpaikkaa), harrastukset kuten musiikki ja politiikka, vuosikymmenen loppusuoralla kirjojen kirjoittaminen. Katkeruuden aiheita ei omassa elömässä ole ollut, mutta niitä voisi tietysti hakea yleismaailmallisista asioista: ääriliikkeiden elämöinnistä, pelon ja vihan lietsonnasta, tiedevastaisuudesta, rasismista jne. Toivoakin tietysti on, ja yleismaailmallisestikin on tapahtunut myös hyviä asioita.

Milloin olet viimeksi aloittanut uuden harrastuksen, ja minkä?

Aloitin uuden harrastuksen reilu vuosi sitten eli opettelin kutomaan. On muuten mielenkiintoista puuhaa ja tekee mielelle ja aivoille hyvää ihan tutkitustikin.

Mitä haluaisit tehdä/kokeilla, mutta et ole (vielä) uskaltanut?

^ Hyppääminen Uimastadionin hyppytornista, jonka ylin tasanne on 10 metriä altaan pinnasta. Joka kesä sitä tulee vähän niinkuin katseltua sillä silmällä, ihan niinkuin itsensä voittamis -ajatuksella. :unamused: Olen hypännyt joskus ainoastaan kolmesta metristä lankulta.

Minkä biisin toivoisit soitettavan omissa hautajaisissasi? (Itse päädyin hetken mietittyäni Iron Maidenin “Hallowed be thy name” -kipaleeseen. Ei sillä että meinaisin tulla haudatuksi vielä piiiiiitkäääään aikaan. : )

Enpä ole miettinyt aiemmin, mutta heti ekana tuli ihan intuitiolla mieleen:
Monthy Pyton - Always Look On The Bright Side Of Life

Tuo on hyvä motto kaikille eläville ja oletan että hautajaisissani muut ovat vielä hengissä :laughing:

Milloin mielestäsi alkaa kevät? Katsotko sen kalenterista? Luotatko ilmatieteenlaitoksen termisen kevään ilmoitukseen vai tuleeko kevään tuntu jo nyt tammikuussa jos aurinko tulee esiin?

PS: myös sitä kymppi tornia joskus tuijotan mutta en uskaltaisi ikinä hypätä. Nuorena oli pakko hypätä 5 metristä että sai uimamaisteri merkin. Se oli riittävän pelottavaa.

=> Edellisen vuoden kevät on voimassa, sillä talvi ei ole alkanut ainakaan uudessa raitsikkakaupungissa,
ei sitten millään tavoin ja nytkin on aivan kepeesti huhtikuinen tai ehkä sittenkin maaliskuisen ekan viikon kelitys.
Aiemmin se on ollut koiranuittamisen eka kerta sinä vuonna ja ajoittunut usein vapun tietämille. Tai, se taisikin olla kesän alku.
Tulevaisuudessa näillä vuodenajoille ei ole niinkään suurta eroa toisiinsa edes täällä pohjolassa, joten tämä aika on siihen opettelua.

Voisitko kuvitella näkeväsi itsesi oman elämäsi Aino Huilajana ja oletko ehkä jo harrastanutkin matka-autoilua ??

Minä lähtisin vaikka etelänavalle, jos mulla ois semmonen mies kenen perässä kannattais lähteä :wink:
Olen jonkun verran reissannut asuntovaunulla/asuntoautolla ja/tai yöpynyt niissä muuten vaan, ja pystyn sanomaan ettei ole minun juttu. Koen lievää ahtaanpaikankammoa ja pitkillä matkoilla matkapahoinvointia, mutta jos sen tekis tosiaan oman rakkaan kanssa ja vieläpä ihan uusissa maisemissa niin mikä jottei. En tosin tässä vaiheessa elämää lähtisi, sen verran tuuliajolla tuo oma pääkoppa on.

Ja mitäs minä kysyisin…Hmm… Onko sinulle tapahtunut tosi elämässä jotain semmoista, mitä yleensä tapahtuu vain romanttisissa komedioissa? Ehkä jotain semmoista yliluonnollisen imelää jopa?

EI OLE :frowning: Ja se harmittaa kyllä kovasti. Olen aina ollut kova lukemaan ja nuorempana etenkin meni romanttistakin hömppää kuutio kaupalla, joten oli kyllä mielessä mitä elämältä odottaa, vaan eipä ole näkynyt mitään elokuva / kirja hetkiä tuolla saralla. Lukio ikäisenä pari poikaa yritti vähän sellaisia romanttisia kuvioita viritellä, niistä olisi voinut tuollaisia imeliä hetkiä poikia, mutta valitettavasti vaan en ollut näistä kundeista kiinnostunut kuin kaverina. No, onpa sitten vielä jotain mitä elämässä odottaa :stuck_out_tongue: .

Tuohon voisi kyllä vastata joku sellainen, jolle tälläinen hetki / tapahtuma on sattunut. Olisi ihana kuulla millainen se oli.

Mutta laitetaan kuitenkin uusikin kysymys:
Jos voisit ihan vapaasti valita, eli raha ei olisi este, niin miten asuisit? Omakotitalossa, rivarissa, kerrostalossa, kaupungissa, maalla, jossain siltä väliltä, Suomessa, ulkomailla, tilavasti, pikku torpassa jne. Kuvaile unelma asumuksesi ja sen sijainti.

Yöllä luin Rainbowin kysymyksen ja sitäpä siinä sitten välillä mietin. En vaan voinut vastata kahvihuoneen nurkassa :sunglasses:
Kun minä ensin siinä mietin ettei meillä vaan ole ollut mitään romanttisen komedian arvoista :frowning: vaan sitten tuli mieleen joku fbssä nähty juttu missä oli kuvia vanhoista ryppyisistä pariskunnista! Me kun ollaan oltu aika kauan yhdessä, vuosikymmeniä…ihan pitää tässä samalla laskeskella :open_mouth: alku ei ollut kovin ruusuinen vaan siitä se muuttui kuitenkin…hmm rakkaudeksi sitä sanotaan varmaan. Me ei olla semmosia rakkaudesta puhuvia tyyppejä, me vaan eletään ja ollaan. Me ollaan hyvä pari ja sanonkin aina, että tuo mun mies on mun peruskallio. Tämä yhteiselo on vaan niin luontevaa ettei sitä tule ajatelleeksi.
Niin että me ollaan sitten joskus jonkun romanttisen komedian semmonen vanha ryppynen pariskunta joka edelleen taputtelee ja pussailee. Kyllä meistä saa sittenkin jotakin siirappista aikaan :laughing:

Vilman kysymykseen vastaan, että jos raha ei olisi este niin mulla olis mökki Lapissa, toinen jossakin lämpimässä palmujen katveessa ja sitten Helsingissä kerrostalokämppä. Ja luonnollisesti pitäisin tämän meidän nykyisen talon, päivittäisin vähän vaan sillä rahalla tätä.
Sitten kun se raha ei olisi este niin reissailisin noitten väliä ja välillä voisin tehdä vaikka hyväntekeväisyyystöitä.

Minä utelen, että jos olisit väri niin mikä se olisi?

Kenties Pantone 377 C https://www.numerosamente.it/image/pantone/377-C

Ei erityisen heleä tai valoisa, mutta kuitenkin vihreä, kasvikuntaanhan tyräkki kuuluu. Vähän räikeä, vähän äklö. Tai vaihtoehtoisesti maisemaan sulautuva.

Oletko huomannnut perineesi vanhemmiltasi jotain tapoja tai taipumuksia, vaikka olet niitä yrittänyt välttää?

Äidiltä ylihuolehtivaisuuden omiin lapsiini kohdistuen Ja isältä hups-alkoholismin.

1)Mikä on oudoin/hankalin asia minkä olet elämässäsi tehnyt tiedostaen tekosi seuraukset?
2)Jos uudelleensyntyminen on mahdollista, millaisen seuraavan elämän itsellesi haluaisit?
Vastaa molempiin tai vain jompaan kumpaan.

1. Mä en ainakaan osaa aatella, että olisin mitään erityisen outoa. Tosin väitän, että jos ystäväisiltäni kysyttäis, pitäisivät ne yhtäkkistä dokaamattomuuttani kovin kummallisena.

2. Sieluni soisin mieluusti vaeltavan vaikka simpukkaan. Pehmeessä mudassa sais köllötellä ja siilata vedestä syömistä. Jos ikävästi joku hankais kuoressa, tekisin siihen helmen ympärille.

Satutitko juodessasi enempi itseäsi vai muita?