Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3

Vastaus: Itseäni, käyttäytymällä holtittomasti.

Kysymys: Jos nyt kehuisit itseäsi peilin edessä ääneen, mitä sanoisit itsellesi?

Sanoisin, että aika hyvin vedetty. Elät terveellisesti ja olet ikäiseksesi hyvässä kunnossa. Olet hoitanut työt ja perheasiat ainakin kohtuullisesti.

Kysymys: Mitä olet oppinut viimeisen vuoden aikana? Ehkä joku uusi taito, tai tieto.

Olen oppinut hieman vierasta kieltä.
Mitä haluaisit seuraavaksi oppia?

Vastaus: Haluaisin oppia läsnäoloa, armeliaisuutta ja myötäitsetuntoa. Taitoa elää ilman addiktioita.

Kysymys: Mitä pelkäät?

Pelkään ns. saavutetuista eduista tinkimistä. En haluais että helposta elämästäni tulis hankalampaa.

Mitään henk.koht. katastrofia en niinkään pelkää, kuten siis omakohtaista onnettomuutta tai sairautta, kyllä mä omat asiani handlaan, mutta esmes äijän YT:t tai velipojan mielenterveys aiheuttaa mussa epämukavuutta.

Miten hemmottelet itseäsi?

Hemmottelen itseäni hyvällä ruualla ja reissuilla, ja tietysti rentoutumalla. Rentoutumiseen kuuluu rauhoittuminen, ehkä kasvonaamio tai jalkakylpy, ja kun mulla oli kylpyamme kävin vaahtokylvyssä aina sunnuntaisin. Reissun ei tarvitse olla iso, riittää bussilla johonkin lähikaupunkiin.

Asetatko itsellesi tavoitteita ja miten lähdet niitä toteuttamaan?

Kyllä asetan, etenkin nyt kun olen päässyt alkoholin liialliseen käyttöön liittyvästä masennustilasta pois, haaveet ovat taas alkaneet elää mielessäni. Lähden toteuttamaan tavoitteitani pienempien kokonaisuuksien kautta, esimerkiksi hankin vaadittavaa taitoa ja osaamista. Mietin tarkasti miten edetä ja mitä täytyy tehdä päästäkseen eteenpäin.

Kaikki tavoitteet/haaveet eivät täyty sinnikkäästä yrityksestä huolimatta, mutta se on elämää. Usein yritys kyllä palkitaan aina jossain muodossa, kun tavoitteet ovat riittävän realistisia, oppii aina jotain uutta.

Uusi kysymys kuuluu näin: Mitä terveisiä kertoisit menneisyydestä eli sinun tämän hetkisestä nykyisyydestäsi 2100-luvulla syntyville ihmisille?

Enköhän mä toteais vaan, että “se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti”.

Ajatteletko, että alkoholismisi/juoppoutesi/janoisuutesi [tai miten ongelmasi/ominaisuutesi sitten haluatkin määritellä] on ollut suurin murheesi elon tiellä?

Kun on niitä murheita ja on toisia murheita.
Mulle tämä viinan kans läträäminen on kyllä ollut suuri murhe, mutta sillehän minä voin/olen voinut tehdä jotain eli muuttaa sitä murhetta.
Mutta kun löytyy niitä murheita joille itse ei voi tehdä mitään. Mutta niissä sitten voi taas muuttaa asenteensa.
Miksihän edes aloin vastaamaan tähän kun en osaa vastata yksinkertaisesti :sunglasses:

Minä utelen, että osaatko kertoa vitsejä? jos osaat niin minkälaisia?
Itse olen tosi onneton vitsien kertoja. Unohdan sen jutun juonen tai nauraa hohottelen itse niin paljon etten saa sitä kerrottua.

Mun vitsini ovat joko tilannekomiikka, tai insideläppiä… :smiley: :smiley: :smiley:

Oletko ikinä edes harkinnut Helluntalaiseks heittääntymistä? jos et niin mikä pelotti eniten?

Huomenta!

Kuule itseasiassa olen. Olen ev.lut.srk:n jäsen, mutta erosin 2007 ja liityin takaisin kolme vuotta sitten. Mutta sitähän sinä et kysynyt, vaan siitä helluntalaisuudesta. Mietin sitä jossain vaiheessa kun olin kirkosta eronneena. Minulla oli eräs ystävä, joka oli Helluntalainen ja hän vaikutti niin onnelliselta ja tasapainoiselta, ja pohdin johtuuko se hänen katsomuksestaan. Ehkä ihan tosissaan mietin helluntalaisuuden tuovan saman balanssin mulle, ihan niinkuin uskoin humalankin tuovan. Ja mikäkö pelotti? Ehkä se, että jos näin ei käykään. Olisin todistanut jälleen kerran olevani huono ja erilainen kuin muut. Eli lopputulemana kuulun jälleen siihen kirkkoon mihin minut kasteessa otettiin. Mutta uskovainen en ole, toivovainen paremminkin.

Mikä on sinun kaikkien aikojen lempi kirosanasi? Itse huudan “voi jumalan vittu” joka kerta kun potkaisen varpaani kipeästi tai unohdan avaimet kotiin. Tai muuta kohtuuttomuutta ja kurjuutta kohdatessani.

Ehkä eniten käyttämäni on “helvetin perkele”-kombo.

Mutta kyllä meidän kulttuurikodissa viljellään myös vittua ja kasvatellaan kyrpää. Äijän kanssa emme ole erityisen kaunopuheisia. Tosin siitä annan ittelleni pisteet, että pystyn ihan kuin kytkimestä kääntämällä siistimään suuni ja olemaan lipsumatta esmes töissä ihan korrekti.

Pelottaako korona? Tai Corona?

Corona ei pelota. Korona jossain määrin. Miten vaikeaksi epidemia elämän muuttaa ja en kyllä haluaisi itse sairastuakaan.

Mitä mieltä olet ns. Rescue- koirien ottamisesta lemmikiksi? Esim. Espanjan katukoirat.

En pidä tarpeellisena enkä oikein järkevänäkään. Herättää minussa ristiriitaisia tunteita. Eräällä tuttavalla sellainen espanjalainen on, ja koira on erittäin kiintynyt omistajaansa, tottelee ja on ystävällinen muutenkin. Suomessa rotukoirat ovat kalliita eikä sekarotuisia piskejä ole juuri koskaan tarjolla.

Oletteko peruneet koronan takia matkojanne?
Itse olen perunut huhti- ja toukokuun muutaman päivän jutut. Toisesta on jo maksukin mennyt.

Tänään et ole yksin

Äijän jahkailevan luonteen takia meil ei onneks ole mitään peruttavaa. Muutamaan peruttuun tapahtumaan tosin olisin varmaan mennyt.

Ovatko Suomen tämänhetkiset coronatoimet mielestäsi yli- vai aliregointia, vai kenties juur sopivat?

^ Lievä ylireagointi lienee tässä tapauksessa samalla myös sopiva reagointi, kun kyseessä on vielä melko tuntematon pöpö, joka löydettiin vasta kolmisen kuukautta sitten.

Ja onhan se niinkin, että tiukoilla toimilla loivennetaan tautihuippua, jottei terveydenhoito ja varsinkaan tehohoito kuormitu liikaa kertarysäyksellä, niin kuin ilmeisesti Italiassa on käynyt.
Loiventuessaan epidemia myös pitkittyy, mutta asiantuntijat sanovat sen olevan pienempi paha.

Taloudelliset toimet, kuten tukipaketit lienevät myös paikallaan. Niistähän hallitus antanee lisätietoa tänäänkin.

Kysymys: onko sinulla ollut jo oireita? Entä kuulutko riskiryhmään?

Juokseva nenä (niinkuin engelsmanni sanoo) mutta ei muita tähän virukseen liitettyjä oireita.

En ole ihan varma kuulunko varsinaisesti riskiryhmään mutta jos saan tartunnan niin olen melko varmasti hengenvaarassa, sydänsairaus (ehkä lievä), ehkä verenpainetauti, ja ikä muutaman vuoden alle 70. Vajaan tunnin päästä alkaa hallituksen tiedotustilaisuus tähän liittyen.

Jos joutuisit parin viikon karanteeniin ja kaikki kännykät otettaisiin pois ja sinulle annettaisiin viihteeksi vain yksi tv-kanava, mikä se olisi? 1,2,3,4,sub,5,ava,fox, jim, 6, national geographic, ja mitä niitä on…? (60-luvulla ei ollut kännyköitä ja televisiosta näkyi vain yksi kanava, ykkönen) (niin no, agentti Smartilla, Maxwell Smartilla oli kenkäpuhelin, mutta ei tavallisilla pulliaisilla)

by the way, iänhän piti olla vain numero, nyt sitä käytetään aktiivisesti elämisen ja olemisen säätelyyn, niin, tiedän kyllä että hyvää tarkoittaen, mutta kuitenkin…

Ensimmäisenä tuli mieleen Al Jazeera (anteeksi, en jaksa tarkistaa oikeinkirjoitusta), joten sen valitsisin.

Täällä menossa jo 9. työpäivä putkeen kotona. Onneksi ulkoilla saa ja aurinko paistaa, mutta kun kaikki on kiinni niin eipä oikein muuta voi tehdä kuin kävellä. Mikä toki on oikein mukavaa!

Kysymys seuraavalle: jos tulee täysi lockdown kuten monessa maassa on jo, mikä olisi vaikeinta?

Jos nyt ihan ulkonaliikkumiskieltoon mentäis, niin nimenomaan ulkona liikkumista kaipaisin. Vaikka tota pihaakin tossa on.

Pelkäätkö jääväsi ilman hengityskonepaikkaa?