Lopettelijan tuskat ja ilot

Tämiss yrittää avata oman ketjun.Meni tietty heti väärään paikkaan.

Oon vähä nolo näis jutuis.Jospa tästä kirjoittelusta ois apua tuohon viininlipittelyyn.Viime päivinä menny överiksi.Vieläkin tärisen, vaikka tänään en oo juonu. Toivon todella, että huomennakaan en juo.Paras ku pystysin keksimään jotakin tilalle..

2 tykkäystä

Selvä aamu.Parempi olo.Taidan olla tunnejuoppo.Huomaan heti viininhimon, kun joku asia tuottaa harmia.

Pääsin selvä suunta ryhmään.Odotan saavani sieltä tukea.Ainakin seuraan kirjoituksia aktiivisesti.

8 tykkäystä

Hienoa, että ryhdyit tuumasta toimeen ja pyrkimään kohti raittiutta ja parempaa elämää tulemalla tänne kirjoittelemaan ja lähtemällä heti tuohon selvä suunta -ryhmäänkin.

Alku on monesti vähän hankalaa, kun vieroitusoireet vaivaa ja omat omonsa ja tunteensa joutuu ottamaan vastaan “raakana”. Sinnittely kannattaa, matkanteko helpottuu koko ajan. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Tsemppiä kovasti ja tervetuloa tänne lopettajiin.

1 tykkäys

Kiitos kannustuksesta @metsänpeitto1

Saisipa noi aivotoiminnot opetettua suuntautumaan toisin ana kun viinintissuttelu tulee mieleen.

Oon lukenut plinkkiä jo aikas kauan.Nyt vaan tajunnu tarvitsevani enemmän apua alkoholiongelmaani.Miehenikin lupasi auttaa, mutta meni enemmän moitteiden pulelle, kun viiniä lipitin salaa.

Tänään siis vasta toinen täys selvä päivä pitkään aikaan.

Kirjoittelen edelleen, vaikkapa päiväkirjamaisesti tänne.

7 tykkäystä

JO toinen päivä, hyvä sä! :heart:

1 tykkäys

Jo🤗 Yritän nyt ottaa kaikenmoisia apukeinoja käyttöön.

Mahtavaa, ku joku kommentoikin ja kannusttaa.Kiitos siitä.! Arvostan teitä kaikkia, jotka tuette muita🙏

5 tykkäystä

Kyllä ne saa. Vaatii vaan aikaa. Melkeinpä ihan sama mitä teet kunhan vaan et juo. Se pahin himo menee yleensä nopeaa ohi, ja mitä enemmän aikaa kuluu, sen nopeammin.

Mun ensiapu on suklaa ja kofeiiniton kahvi. Ei terveellistä mutta parempi kuin alkoholi :blush: Lasi kylmää vettä/mehua, kävele ulkona pari minuuttia, ihan mitä vaan että saat aivot harhautettua ja et jää vaan istumaan ja haikailemaan viinin perään.

3 tykkäystä

Kiitos vastauksestasi@nellaelina.

Mulla tuo juominen on liittyny usein mun ja mieheni ongelmiin.Ennen myös join olutta saunan päälle ja vielä joskus iltaviiniä tv:tä katsellessaPääosin tissetelly, ku mies menee omiin hommiinsa. Sitte riitely, kun huomannu olevani humalassa.

Hyviä sijaistoimintaehdotuksia sulla. Täytyyki alkaa kirjata noita muistiin.Hyviä kaikki. Suklaan kanssa mulla myös ongelma, että himo iskee ja saattaa mennä paljo kerralla. Kokeilin jo sokeritonta puolukkahilloa🥲 Kauan sitten kun lopettelin tupakanpolttoa joku ehdotti, että laittaa aina lusikallisen hilloa suuhun kun tupakanhimo iskee.

Haluan uskoa, että pystyn samaan viininjuomisen lopettamisessa. Keinoja pitää nyt olla useita.:thinking:

Jokaisesta raittiista päivästä oon tosi onnellinen.Tää taival vasta alkumetreillä, kun kolmas selvä päivä menossa.

4 tykkäystä

Varmasti pystyt! :flexed_biceps: Ja löydät ne itsellesi toimivat keinot. Joku mulle joskus vinkkasi että jos ei muuta niin odota se 15 minuuttia, sen kestää kuka vaan ja todennäköisesti pahin himo ehtii laantua. Nyt on sallittua hemmotella itseään joten liputan silti sen suklaan puolesta :see_no_evil_monkey:, lopettaminen kuuluu olla voitto eikä rangaistus.

3.päivä jo, hienoa! :blush:

2 tykkäystä

Mä en noista korvikkeista niin olisi huolissani. Vetää ensimmäiset viikot ja kuukaudet ihan niin paljon kun haluaa, jos sillä saa alkon pois listalta. Mä join omia sokerilitkujani hirvittävän määrän joka päivä ensimmäisten kuukausien aikana. Nyt juon niitä saunan jälkeen muutaman. Ehkä muutenkin vkl:na saatan ottaa ihan ilokseni. Säin myös karkkia ihan törkeästi. Erityisesti silloin, kun lopetin vielä nikotiinin kolmen kuukauden raittiuden jälkeen. Ei mene sitäkään enää samalla tavalla. Nyt yli vuosi juomatta ja reippaasti yli puolivuotta ilman nikotiinia. Ne sokerit, joita korvikkeena söin ja join on nyt jo poltettu moneen kertaan raittiuden tuoman lisääntyneen liikunnan parissa.

Tsemppiä jatkoon!

8 tykkäystä

Noniin pitihän se arvata.Neljäs päivä alkoi tosi ahdistavin tuntein.Teki viiniä mieli.

Lähdin sienimetsään ja löysin pikkupussit täyteen. Paluumatkalla kumppanin pettämiset nous mieleen.

En oo itkeny pitkään aikaan. Nyt itkin, kun tajusin, että heti, kun pääsen kotiin juon viiniä.Pettymys epäonnistumisesta.

Nyt etsin omaa asuntoa.Rahat ei riitä kaksiseen, mutta näin vanhana tyytyy huonompaankin. Oon odottanut kauan, että mies lopettais pettämiset, näin ei koskaan tapahdu. Ite en oo pettäny silti.

Rakastan miestäni ja oon seksuaalisesti aktiivinen. Kai oppii olemaan ilman seksiäkin..

Jään vielä lopettajiin kaikesta huolimatta ja kirjoitankin.

Mun kirjoitukset voi mennä vääriin paikkoihin, ku oon näis nolo.

Kurja juttu tuo retkahdus. Nyt vaan korkki kiinni ja siitä viisastuneena eteenpäin.

Tapahtumaketjua tuossa kuvaatkin eli surkea mieliala toi juomishalut mieleen. Ehkä löydät kohtia, joissa retkahtamiskdtju on seuraavalla kerralla pysäytettävissä? Kotona ei ehkä kannata säilyttää alkoholia ja kääntäen ehkä varalla on hyvä olla jotain muuta (suklaata, limsaa yms) mitä voi tiukan paikan tullen ottaa.

Ehkä olet uuden, paremman elämän kynnyksellä jos ja kun pääset muuttamaan omaan kotiin ja keskittymään raitistumiseen ja uuden elämän rakentamiseen. Huonot ka pettymyksentäyteiset ihmissuhteet syövät hyvinvointia uskomattoman paljon.

Tsemppiä kovasti.

1 tykkäys

Mitäs kuuluu? :hugs:

1 tykkäys

Nyt on Tuskan purkaminen tekemisiksi.Asmulla olin niin lopussa, etten meinannu pystyä mitään tekemään.Jouduin lähiväkivallan kohteeksi jokunen päivä sitten.Mut ajettiin lopulta ulos kodista. Olin niin tolalta, etten kunnon päähinettä löytänyt kaapista. Lähdin kävelemään pikkuteitä ja metsäteitä. Olin ottanut viinipullon mukaan ja lipitin sitäki välillä. Lopulta tuli niin kylmä, että palasin kotipiiriin ja pihasaunalle. Mulla oli suojelusenkeli mukana, kun en eksynyt. Laitoin tulen kiukaaseen. Mies huomas mun tulleen sinne ja tuli raivoaan. Sanoin nukkuvani lauteilla. Onneksi lähti pois.

Sain sentään tänään sovittua huomiselle näytön pieneen yksiöön. Toivon hartaasti sen olevan mulle sopiva.

En oo halunnu lähteä lopettajista pois, kun toivon vielä pystyväni jättämään viininjuonnin pois elämästäni.

Oon kiitollisin mielin lukenut Selvä suunta ryhmää. Kerroin sielä tuosta lähiväkivaltakohtauksesta.Tuli fiksu vastaus ohjaajalta, jonka kopioin ja laitoin miehelle viestinä. Kysyin, onko lukenut sen, raivostui ja lähti ulos.Jutussa tuomittiin ehdottomasti kaikenmoinen väkivalta perheen sisällä.

Kiitos, kun muistit minut. Tää vertaistuki on mulle tosi tärkeää. Otan kuvakaappauksia hyvistä teksteistä. Niitä on jo tosi paljon. Jossakin vaiheessa poimin niistä minulle tärkeät asiat, kirjoitan siitten vihkoon.

Tänään selvä päivä. Huomenna myös.

Kiitos kaikille tsemppaajille :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::folded_hands::folded_hands:

8 tykkäystä

Todella kamalaa mitä olet joutunut kokemaan! :pleading_face: Toivottavasti nyt löydät pian oman kodin ja oman rauhan! :heart::heart::heart: First things first vaikken viiniä tässäkään tilanteessa kannatakaan niin tärkeintä että pääset turvaan. Sitten vaan elämää, toivottavasti selvää sellaista, eteenpäin hetki ja hengitys kerrallaan! :hugs: Hurjasti tsemppiä ja hienoa että olet nyt juomatta! Muista että täällä me ollaan :blush:

2 tykkäystä

Oot kiva, kun kannustat @Nellaelina Merkitsee mulle paljon. Odotan innolla huomista…

1 tykkäys

Tervehdys ja hyvä kun olet löytänyt tänne. Täällä on todella kannustava meno, ja hyviä vinkkejä jaossa paljon!

Ensimmäisen askeleen tuossa taistossa ootkin jo ottanutkin siinä, että olet tunnistanut ongelman, ja hakkiutunut omatoimisesti tänne rupattelemaan!

Omalla kun kohdalla se tuntui suorastaan sellaiselta päänavaukselta, jonka jälkeen uusi polku on auki ja täynnä mahdollisuuksia.

Mul on vielä tutustumatta paremmin, jos kirjoitit toisaalle tarkemmin tuosta tilanteestanne, mutta haastavalle näillä tiedoilla kuulostaa, toivon todella että pääset uuteen alkuun ja omaan rauhaan.

Tuossa kriisin keskellä, alkoholin suhteen paras ajattelutapa kai onkin; juuri nyt en juo. Vaikka ajattelisi vaan aina sen vartin eteenpäin kerrallaan. Ja nyt olet jo päättänyt; tänään en juo. Se luo jo suuresti paremmat lähtökohdat startata uusi päivä huomenna.

Kovasti tsemppiä tilanteeseen. Vaikka nuo edellämainitut ajattelumallit ovatkin ehkä paras lääke siihen impulsiiviseen viininhimoon ikävässä tilanteissa, välillä on hyvä nostaa toiveikas katse tulevaisuuteen: kuulostaa että sinulla on uusi alku edessä, ja raittiina pystyt jälleenrakentamaan elämää huomattavasti helpommin, selkeämmin. Ja myöskin ottamaan enemmän irti siitä kaikesta hyvästä, mikä vielä odottaa nurkan takana!

Tästä noustaan, pää pystyyn! :flexed_biceps:

5 tykkäystä

Ihanaa, kun mieleen painunut jonku sanomana täällä me ollaan♥️

Olis varmaan parempi,etten laskisi selviä päiviä No kuitenkin kolmas menossa. :smiling_face_with_tear:Joku neuvoi, ettei kotona kannata säilyttää alkoholia. Nyt ei ole.Mulle ohje sopii hyvin, ku jossakin mielessä heikko luonne.

Kävin eilen miehen kanssa katsomassa yksiötä.Mies ku osaa kattoa silläsilmällä, jos on jotaki vikoja. Ihanan lämmin pikkukoti.Vähän syrjässä.Nyt haluaisin nähdä ihmisiä muutakin, kuin kuvaruudussa. Tykkään pikkupuuhastelusta puutarhassa. No siihen oli suora yhteys naapuritalon isoista ikkunoista, lähellä vielä.

Oon ollu aina hidas päättämään asioita. Jään vielä pohtimaan ostamista.Tarjontaa on paljon, mutta pieni budjekti.Kiikarissa ois toinen isompi remontoitu kaksio samalla hintaa. Käynpä pian tutustumassa siihenkin.

Muutin nukkumaan nuorison vierailuja varten varattuun huoneeseen. Alan olla tosi väsyny huonostinukuttujen öiden takia. Lievän väkivallan jälkeen ollu tosi saamaton, henkisesti kipeä, päänsärkyinen, iloton, shdistunut olo. Varon väheksymästä tapahtumaa, kun ei ollu ainut kerta.

Anteeksi annan, mutta unohtaminen on toinen juttu. Selviän kyllä ja opettelen rakastamaan itseäni. Alkoholinkäytön suhteen yritän pitää mielessä, etten saa lahjaksi saamaani lyhyttä elämää tuhota ja sairastuttaa viinaksilla.

Iloa löytyy ympäriltäni, kun vaan osaan katsoa. Ulkona isot lumihiutaleet leijailee ja peittää mustan maan tuoden valoa pimeään päivään. Lintulaudalla on kova vilske ja siemeniä häipyy ennätysmäärät. Nythän mulle jää rahaa, kun en osta viiniä. Voin ostaa vuorostani lintusille tarjottavaa….

7 tykkäystä

Aamulla tosi raihnanen olo huonostinukutun yön jälkeen. Elämä tuntui koko aamun täysin lohduttomalta. Mies oli onneksi keittänyt aamukaffeet. Nyt ei olla pariin päivään meuhkattu. Menin omaan sänkyyn jatkamaan unia. Tuntui paremmalta.

Pesin eilen viinilasit vitriiniin. Kumma kun ei tehny viiniä mieli. Tänä aamuna niin masentuneen harmaa mieli, ettei ois jaksanu pulloa avata.

Lunta satanut paljon yön aikana. Pakottauduin meneen ulos heittelemään lunta pois hellapuupolulta. En paljo jaksanut ja otti päähän, ku mies ei ollu laittanu pressua puitten suojaksi. Tulipa se viininjuontiki mieleen, mutta onneksi sitä ei kotoa löydy. Pohdin sitten,että olisinhan sen pressun saanu itekki puitten eteen köyteltyä. Jospa osaisin tuon tunnejuomisen unohtaa.

En uskalla lumentöheröön lähteä autolla ajamaan, kun ajan muutenkin tosi vähän. Nyt saa asunnon kattelu siirtyä vähän. Ostan sen kuitenkin myöhemmin. Isohko talomme on molempien yhteinen ja tavaraa kertyny hurjasti pitkähkön elämän aikana. Lastenlapset tykkää tulla tänne. Tää ei vaan enää tunnu kodilta.

Tänään en juo viiniä …..

6 tykkäystä

Muistathan kuitenkin että lähisuhdeväkivalta on vakava asia ja sitä ei kannata sivuuttaa vaikka nyt onneksi on ollut rauhallisempia päiviä? Laita itsesi etusijalle :heart:

Mukavaa ja viinitöntä viikonloppua! :hugs:

9 tykkäystä