Tänä jouluna mopo ajoi niin pahasti ojaan, että päätin tämän pelleilyn saavan viimeinkin riittää. Kärsin tällä hetkellä kolmatta päivää krapulasta, essitalopraamin (onneksi jo vähän lieventyneistä) viekkareista, uskomattomasta morkkiksesta ja ennen kaikkea pelosta.
Viikko sitten kaikki oli vielä hyvin. Avopuoliso jäi sukulaistensa luo useammaksi päiväksi joulupäivään saakka. Olemme tehneet samoin silloin tällöin pitkin muutamaa yhteistä vuottamme, ja hyvin usein tilanne on edennyt päivän tai parin ryyppyputkeen. Tulin nytkin omin avuin pois, ja ensimmäinen asia mielessä oli ostaa pari olutta ja nauttia omasta ajasta. Ostettuja oluita tuli 12, seuraavana päivänä muutama lisää, samalla myös viiniä ja itselleni epätyypillisesti väkevääkin. Kutsuin yhdeksi illaksi ystävän kylään ja joimme yhdessä. Lisää ostoksia tein vielä keskiviikkona - kuten myös lisää epätyypillisyyksiä eli läjäpäin eineksiä ym roskaa - ja jopa jouluaattona. Tuolloin sain typerän idean ajaa taksilla lähimpään kauppaan ja ostaa viimeiset kaljat ja täysin turhat ruuat. Ostoksineen taisi kyseessä olla liki sadan euron reissu.
Joulupäivän aamuna tein saman mitä yleensä: pikkutarkan siivouksen krapulassa. Tai no, aamupäivällä olin varmasti vielä humalassa. Pesin hampaita useaan kertaan.
Tänään menisimme viettämään leskeksi jääneen absolutistiäitini vuoden tärkeintä juhlaa - joulua. Mieleen juolahti ensimmäisenä aamulla, etten muista viime päivistä mitään. Filmi on mennyt poikki useasta kohdasta ja hiipivä krapulan tunne alkaa vallata olon. Ensimmäisenä havahdun paniikkiin: en voi mennä äitini luokse tässä kunnossa. Olen toki käynyt siellä useasti krapulassa, mutta silloin huomattavasti kevyemmässä ja alkoholin päivittäiseen käyttöön tottuneena. Nykyisin kuitenkin urheilen säännöllisesti, syön terveellisesti ja vietän muutenkin melko “aikuista elämää”. Lukuunottamatta näitä naurettavia, lähes aina yksinään vietettyjä kännäysputkia.
Seuraavaksi soitan äidille. Esitän olevani niin kovassa flunssassa, etten viitsi tulla käymään. Äiti kuulostaa pettyneeltä, joten päätän kuitenkin mennä yhdessä käymään, jahka puolisoni saapuu kotiin. Sekin pelottaa, minustahan aistii krapulan kilometrin päähän. Naama on aivan turvoksissa, silmänaluset tummat ja jalat eivät meinaa kantaa. Ihan oikeasti, tällaista näin kovaa oloa ei ole käynyt sitten muutaman vuoden takaisen ajan, kun seurustelin jo edesmenneen narkkarin kanssa. Miksi piti vielä eilenkin vetää? Puoliso soittaa lähtevänsä tulemaan. Kerron tilanteen ja puhkean itkuun, koska panikoin. Puoliso lohduttaa ja sanoo, ettei hätää ole. Ryhdistäydyn hetkeksi mutta pillahdan uudelleen kun hän saapuu, koska pelkään niin paljon. Monen vuoden kupla on puhjennut.
Lähtiessämme äitini luo tapahtuu se, mikä sai minut tekemään päätöksen lopettaa alkoholinkäyttö lopullisesti. Saan paniikkikohtauksen autossa. Ahdistus on minulle melko tuttu olotila ja siihen minulla on essitalopraamilääkitys, mutta varsinainen paniikki on huomattavan harvinainen. Tämä kohtaus sai aikaan yhä voimakkaamman puristuksen rinnassa, pahan jalkojen vapinan, hengitysvaikeuksia, hyperventilaatiota, jopa pientä kouristusta. Äidin luona puolisoni selittää että minulla on kova tärinä vilustumisen vuoksi. Makaan pääosin sängyssä viltin alla. Samalla muistan yhtäkkiä, että olen ilmeisesti saikuttanut töistä viikolla krapulan tai humalan takia. Mitään en muista. Morkkis kasvaa hirveäksi. Äiti nielee kuin ihmeen kaupalla sairastumisselonteon. Ehkä.
Vasta tänään, kolmantena darrapäivänä, tajusin että kyseessä oli vieroitusoireiden, hirviömäisen krapulan ja paniikkikohtauksen yhdistelmä. Essitalopraamilääkitys ei ollut vaikuttanut poikkeuksellisen rankan ryyppäämisen seurauksena lainkaan. En edes muista, olenko ottanut tabletin vai en. Yleensä muistan ottaa sen aina aamulla, nyt en ole varma.
Olotila helpotti hieman kotiin päästyämme. Sain silti lisää flunssan oireita, hikoilin ja palelin vuorotellen, oksentelin muutaman tunnin. Rintaa puristi yhä. Eilen, kakkospäivänä sain syötyä ja juotua jo paljon enemmän. Unta tuli yli 12 tuntia. Tänään olo alkaa olla jo hieman selkeämpi, viime yönä tuli myös samaiset noin 12 tuntia unta ja ruoka maistuu vieläkin hyvin. Olen lihonut viikossa varmaan viisi kiloa ja siitä puolet lienee nestettä. Morkkista pahentaa huoli oman kestävyyskunnon ja hapenottokyvyn heikentymisestä, vaikka nuo ovatkin nyt aivan toissijaisia asioita.
Sen sijaan toissijaista ei ole se, kuinka käytännössä kokonaan raitis puolisoni tsemppasi, hoivasi, syötti ja juotti minua pahimman yli ja enemmänkin. Ollaan itkettykin yhdessä. En halua tehdä enää itselleni eli meille mitään tällaista, koska tuo puoliso ansaitsee paremman miehen. Pettymykset saavat nyt loppua.
Minulla on jokseenkin rankka historia huumeiden ja alkoholin kanssa. Isäni menehtyi ollessani teini, käytin päihteitä aktiivisesti ollessani 20-26v kunnes silloinen seurustelukumppani menehtyi oman käden kautta. Pidän sitä toki osittain huumekuolemana. Pääsin aineista irti pikkuhiljaa nykyisen kumppanini astuttua kuvioihin kannabiksen vähentämisestä sen lopettamiseen ja lopulta myös tupakanpolton karsimiseen. Röökinpoltto loppui seinään, eikä sen kanssa ollut lähellekään niin vaikeaa kuin kannabiksen suhteen.
Ehkä osittain menneisyyden tapahtumien vuoksi minun on niin vaikeaa olla yksin selvin päin. Nyt siihen opetellaan pikkuhiljaa. Aloitetaan nyt ainakin siitä, että alkoholi saa lopullisen nollatoleranssin.
Alkoholin lisäksi minulla on syömishäiriö, tarkemmin sanoen lihomisen pelko/ortoreksia, joka väistyy täydellisesti kun ryyppääminen astuu kuvioihin. Ahdistuksesta kerroinkin jo. Keskivaikea masennus on hallinnassa aiempaa paremmin. Elämässäni on paljon asioita joilla on merkitystä, ihania ystäviä ja minulla on tavoitteita. Ja silti olen pilannut asioita niin paljon kaljan läträyksellä. Enkä ole vielä edes 30-vuotias.
Tämä teksti on tehty melkoisessa flowssa enkä ole paljoa lauseita tarkistellut jälkikäteen. Sori sekavuudesta. Kirjoittaminen toimii minulle monesti hyvänä keinona puhdistaa ilmaa, paremmin kuin puhuminen. Täydentelen kuulumisiani aina silloin. Tästä nyt mennään heti ensi viikolla varaamaan aikaa psykologin juttusille.
Kiitos, jos jaksoit lukea tämän.
Raitista uutta vuotta!