Lopullisen selviytymisen alku

Vapaudenkaipuuni ei riittänyt vielä. Tajusin kuitenkin kesken retkahduksen lopettaa juomisen ja kaataa jäljelle jääneet alkoholit pois. Olen tyytyväinen että tein niin, sillä kovin usein en ole humalaspäissäni moista päätöstä saanut aikaiseksi. Jostain syystä tunnen kuitenkin nyt saaneeni jonkinlaisen uuden oivalluksen siitä, etten tarvitse alkoholia: samankaltainen ahaa-elämys kuin viimeksi raitistuttuani 1,5 vuodeksi. Paljon on muutoksia ja myllerryksiä, mutta kaikesta selvitään selvin päin. Jostain syystä olen viime viikkoina ottanut nuo muutokset kokonaan negatiivisina ja ylitsepääsemättöminä asioina, en niinkään haasteina. Vaikka haasteita ne nimenomaan ovat.

Minulla on intuitio, että nyt onnistun. Aloitin kuuntelemaan uudestaan Annie Gracen Selvin Päin -äänikirjaa, joka oli viimeksi luvussa vajaat pari vuotta sitten. Pääsen myös pian käymään psykiatrin juttusilla. Toivon, että 26.10.2022 jää omaan historiaani päivänä, jolloin viimeksi join. En todellakaan tarvitse alkoholia mihinkään. Minulla on elämässäni kaikki palapelin palaset järjesteltävissä, eikä alkoholi tee muuta kuin kuluttaa palasten kulmia sellaisiin muotoihin, etteivät ne käykään enää yhteen. Sinne asti en aio mennä.

Nyt otetaan miehestä mittaa.

11.11.2022. Se on viimeinen päivä. Helppo muistaa, 11.11.22. Kuukausi takana uutta raittiutta. Fiilis ok, mielialat välillä vinksin vonksin ja väsymyskin painaa, mutta nyt kuuluu parempaa. Ei ahdista tai juurikaan masenna. Yhden alkoholittoman oluenkin join eikä se makuelämys vieläkään ollut.

Tästä on hyvä jatkaa.

Laskuri nollattu muutama päivä sitten, viimeisin putki oli se pahin ja krapula lähes psykoottista luokkaa. Vasta viime yönä ensimmäiset ok yöunet. Keskimäärin siis 3-4 viikkoa mennyt hyvin ja sitten tullut retkahdus, toki pidempikin pätkä välissä. Jos ne jäisi siihen yhteen iltaan niin olisin anteeksiantavainen, mutta kun pitää vetää aivan tilttiin saakka. Aiheutunutta ahdistusta tilkitään juomalla lisää ja kun siitä selvitään on helvetti todellinen. Ja kun kaikki muu on elämässä loppujen lopuksi ihan hyvin - en vain näe sitä. Tai sitten ei ole, enkä näe sitäkään.

Hankkiudun palvelujen piiriin. En pärjää enää yksin. En ole pitkään aikaan itkenyt tuskaista oloa pois, mutta eilen ja toissapäivänä tulleet kammottavat ahdistuskohtaukset olivat järkyttäviä.

Tämä voi kuulostaa myös hieman hullulta, mutta tuntuu että koin jonkin henkisen heräämisen. Ehkä se vain viestii epätoivosta, että rukoilee kaiken kärsimyksen päättyvän. Jos se auttaa, niin otan vastaan.

Joulu ja uusi vuosi ovat onneeksi satavarmasti raittiita perheen yhteisiä hetkiä, niitä en onneksi pilaa. Enkä muutenkaan yhteisiä hetkiä. Omia yksinäisiä hetkiäni sen sijaan torpedoin välillä pahasti.

Kohta jälleen uusi raitis kuukausi takana. Mieliala on heitellyt, ruoka maistuu huonosti, väsymys iskee tavallista herkemmin, hyvän ja huonon päivän välinen ero on suuri… mutta kovin voimakkaita juomishaluja ei ole ollut. En taida tarinoida tällä kertaa enempää. Kevät on tulossa ja se on minulle helpointa aikaa juomattomuuden suhteen, kuten myös kesä. Todennäköisesti seuraavat kuukaudet tulevat siis olemaan helpompia valoisuuden lisääntyessä.

Raitista viikonloppua!

Onnea pian täyttyvästä kuukaudesta! Aika samassa kohtaa mennään. Kuukaudet ja vuodet alkavat meillä täyttyä tästä samaan tahtiin. Itse pelkään kevään tuovan juomishaluja, mutta katsotaan. Kiva, että tiedät sen jo olevan helpompaa aikaa, se on ihan nurkan takana. Tsemppiä ja samoin, raitista viikonloppua!

Nyt tämä saaga on kestänyt jo niin pitkään, että todella täytyy keksiä jotain. Viiden päivän putki takana joista kaksi viimeistä oli enemmänkin tasoittelua; joka tapauksessa nyt vasta toinen täysin alkoholiton päivä menossa. Hirveä olo, sekä fyysisesti että henkisesti. Valehtelua ja häpeämistä, kiinnostuksen menettämistä tavanomaisiin asioihin. Masentuneisuutta. Kulissien ylläpitoa. Miten ihmeessä taas kävi näin? Mihin onnellisuuteni katosi ja miksi yritän tuhota onnellisuuttani, jota ihan aidosti saavutan runsaasti alkoholittomassa arjessani?

Olen määritellyt oman juomiseni dipsomaniaksi. Saattaa mennä ja meneekin kuukausia ilman edes ajatustakaan alkoholille. Sitten tapahtuu jotain, salakavalasti, että idea juomisesta toteutuu. Ja se ei ole ikinä yksi tai kaksi, vaan alusta alkaen kaksin käsin.

Miten onnistuisin pidentämään nuo 2-3kk pätkät pidemmiksi? Nyt kaivataan hyviä vihjeitä. Jälleen kerran äärimmäisen motivoitunut olo. Luovuttaminen ei todellakaan ole vaihtoehto, koska tiedän että pääsen tästä yli. Kun vain tietäisi miten.

Onpa ikävä kuulla, että olet retkahtanut. Positiivista, että yrität heti uudestaan! Kirjoituksestasi tuli mieleeni, että onkohan tuo toimiva systeemi, jos alkoholin käytön “unohtaa” taka-alalle? Se palaa entistä voimakkaampana eteen todennäköisesti ja se on sitten menoa, jos olet keinoton. Addiktio ottaa vallan. Alkoholismin hoidossa ainakin itselläni on toiminut jatkuva asian käsittely, tiedostaminen ja muutoksen prosessointi tänne kirjoittamalla.

Kiitos vastauksesta Lempeä kettu. Olen jokaisen retkahduksen jälkeen ollut aina äärimmäisen motivoitunut, mutta jotenkin kaikki tuntuu unohtuvan sen muutaman viikon tai jokusen kuukauden jälkeen. Raitistuttuani yli 1,5 vuodeksi tein juuri noin, eli prosessoin asiaa jatkuvasti. Todennäköisesti täytyy siis tehdä nyt jälleen niin. Kiitos hyvästä vinkistä.

Luulen, että kaipaan myös jotain shokeeraavaa herätystä asian tiimoilta, joka ikään kuin “pakottaisi” ajattelemaan ensin omaa terveyttä, mielenterveyttä, normaalia arkea, kivoille asioille omistautumista ja niin edelleen. En tiedä mikä se voisi olla. Ainakin tämä kolmatta päivää jatkuva fyysisesti huono olo on yksi sellainen, eikä tätä tarvitsisi enää toistaa.

No voi hitsit, kun kävi noin. Mutta tosiaan, ei kun uuteen alkuun. Minä myös prosessoin alussa asiaa paljon. Nyt harvemmin, mutta kun juominen tai sen petaaminen tulee mieleen, pysähdyn ajattelemaan asian sen tilanteen osalta loppuun.

Juuri joku päivä ajoin pitkästä aikaa sellaisen kaupan ohi, mistä olin ostanut ennen alkoholia. Se siis tuli mieleen siinä kohdalla kun näin kaupan. Tällaisia yllättäviä muistoja ja triggereitä tulee varmasti vielä pitkään tilanteissa, joita ei osaa edes arvata etukäteen. Mutta työnsin ajatuksen pois ja jatkoin ajamista. Huomasin jo siinä, että ajatus jäi jotenkin kummittelemaan. Lämmin päivä, aurinko paistaa, vähän lonkeroa matkaan… Kävin siis kuvion mielessäni kokonaan läpi. Mietin kuinka käyn ostamassa ne lonkerot ja avaan kotona ensimmäisen, toisen, ja koko packin. Sitten olen humalassa kunnes menen nukkumaan ja herään aamulla äärimmäisen v*tutuksen ja pettymyksen vallassa. Sen jälkeen ajatus poistui ja tajusin vasta kotona, ettei se edes palannut kun ajoin saman kaupan ohi takaisin.

Omana viimeisimpänä herätyksenä toimivat jokseenkin samanikäisten tuttavien kuolemat. Ne toivat jotenkin lähelle ajatuksen, että haluanko todella elämän olevan nyt tätä ja sitten loppuvan, vaikka hyviäkin vuosia ja kokemuksia voisi olla edessä vielä vaikka kuinka paljon. Jos dokumenteista tykkää, suosittelen katsomaan Theroux ja alkoholin kirous. Vaikken ihan esim. vähentäjänä ollessani vielä samaistunut, niin nyt tuollaiset ohjelmat motivoivat pysymään alkoholista erossa.

Toivotan paljon tsemppiä ja voimia vastustaa seuraavaa kutsua, sinä onnistut!

Moi Targett!

Kirjoittelin sun ketjun alussa nimellä Tragic Idol. Silloin omaa raittiuttani kesti muistaakseni 3 kk, kunnes heitin omatkin ketjuni romukoppaan. Nyt kun yritin kirjautua tililleni, ei onnistunut, olen näköjään poistanut koko tilin suutuspäissäni itselleni. :unamused:

Ikävä kuulla, sullakin näitä retkahteluja on ollut ihan riittämiin näköjään. Mulla juominen lähtenyt pahemmaksi. Nykyään jo osaan loivennellakin. Vappujuhlimisten jälkeen laitoin nyt laskurin päälle. Ihan totaalisen lopen uupunut tähän paskaan. :cry:

Moi Bip0! Olen täällä taas ja samojen ongelmien kanssa. Taas meni pidempikin pätkä ilman, mutta nyt meni kaljaa lähes viisi päivää putkeen. Satakunta tölkkiä palautin kauppaan, ei hyvää päivää… En edelleenkään istuksi baareissa tai yritä pitää hauskaa, vaan juon ilmeisesti yksinäisyyteen. Vaikka toisaalta myös tykkään olla yksin - selvinpäin. Puolison seurassa en edes harkitse juomista. Kai tässä pitäisi osata laskea yksi plus yksi ja keksiä jokin keino tähän toisteiseen tapaan.

Tänään ylitin taas yhden rajan, kun yhdet lakkiaiset jäivät väliin krapulan vuoksi. Morkkis jo pelkästään tuon takia.

Huomenna käyn AA:ssa. Katsotaan, mitä siellä tuleman pitää. Voi olla, että se auttaa tai voi olla ettei siitä ole hyötyä. Tärkeintä kuitenkin, että annan sille mahdollisuuden. Aion nyt jatkossa myös kirjoitella tänne aktiivisemmin ja ylläpitää päiväkirjaa itselleni enemmän. Kiitos Elohiirelle tästä vihjeestä, prosessointi tosiaan lienee pakollista jotta tästä pääsee taas jaloilleen.

Moikka Targett, miten menee? Saitko mentyä sinne AA:han (mitenkähän tuo pääte kuuluu olla… no ihan sama)? Jos et vielä, niin ei se mitään, uutta yritystä vaan. Jos kyllä, niin upeaa ja aplodit! Uskon tasan tarkkaan tietäväni, miten korkea se kynnys voi olla. Itse kävelisin varmaan sata kertaa ensin ohi. Eikä siihen olisi tietenkään mitään järjellistä syytä. Tiedän hyvin, että siellä jos jossain saa ymmärrystä ja hyväksyntää. Se vain on se lukko tuolla jossain. Varmaan se sama, mikä saa tarttumaan itselääkinnän oljenkorteen.

Toisaalta minusta on huojentava ajatus, että se apu on vielä käyttämättä, samoin lääketieteellinen apu. Toivon kovasti itseltänikin uskallusta tarttua niihin, jos alkaa mennä pään hakkaamiseksi seinään. Ei meistä kukaan varmaan haluaisi itselleen vuosien kamppailua, siihenkin vain ajaudutaan. Se on se ihan turha häpeän ja itse pärjäämisen kulttuuri. Todellakin aivan turha ja vahingollinen selkäytimeen iskostunut valhe.

Tehdään vanhan ketjun elvytys. Samalla pieni kooste menneistä kuukausista ja vuosista.

2020-luvulla parhaimmillaan yli 1,5 vuotta selvänä, kunnes tapahtui ensimmäinen retkahtaminen syksyllä 2022. Sen jälkeen raittiit jaksot vaihtelivat muutamasta viikosta lähes puoleen vuoteen. Loppuvuosi 2023 ja alkuvuosi 2024 olivat taas melko vaikeita, jolloin 2-3 kuukauden mittaisia alkoholittomia kausia seurasi ratkeamisia, jotka olivat tyypillisesti 3-4 päivän mittaisia. Tilannetta pahensi opiskelu-ja työtilanne, joka mahdollisti runsaan etätyön ja aiheutti toisaalta melkoista painetta.

Keväällä sain opinnot päätökseen ja muutin toiselle paikkakunnalle, jossa puolisoni asuu. Ja kuinka ollakaan: olin yhtäjaksoisesti 13 kuukautta raittiiina. Alkoholi ei käynyt mielessäkään kuin muutamia yksittäisiä kertoja ja lähestulkoon aina pelkästään huonolla tavalla. Omalla kohdallani assosioin alkoholin sanoihin krapula, valhe, vankila, ahdistus ja epäaitous. Elämässä riittää haasteita ilman alkoholiakin - niitäkin nimittäin on riittänyt - enkä kaivannut enää ylimääräisiä mutkia matkaan. Olen lukenut plinkkiä viikoittain, kuunnellut aiheesta podcasteja, lukenut artikkeleita, työstänyt asiaa ja ollut kiitollinen raittiudestani. Olen puhunut suoraan jopa työterveydessä tilanteestani ja ollut ylpeä juomattomuudestani.

Ja sitten, kun luulin jo kaiken olevan takana päin, ratkesin juomaan kesäkuun alussa. Pitkin kevättä olin ollut toisinaan epämääräisen väsynyt ja saanut jopa pari paniikkikohtausta kesken työpäivän. Kevät on sisältänyt huonoja uutisia, pettymyksiä ja jonkinlaista ylisuorittamista, mutta kaikesta olin kuitenkin selviämässä ilman tarvetta tarttua tölkkiin. Retkahtamisen tapahtuessa olin juuri toipumassa flunssasta ja puolisoni oli useamman päivän pois kotoa. Putkesta tuli neljän päivän mittainen ja se alkoi tällä kertaa vain “muutamasta saunakaljasta” ilman aikomusta jatkaa pidempään. Aamulla alkoholisti-minä astui esiin ja vaati lisää. Päivien edetessä nukuin satunnaisia päiväunia, saatoin herätä keskellä yötä juomaan pariksi tunniksi ja nukahtaa taas aamulla. Välillä meinasin jo saada putken poikki, kunnes lopulta huomasin juovani ahdistukseen ja panikoitumiseen, jota olin saanut pahennettua aloittamalla juomisen. Tiesin tarkalleen tilanteeni koko ajan.

Ensimmäistä kertaa elämässäni juominen päättyi katkaisuhoitoon. Katko tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta, koska ajatukseni synkkenivät liikaa ja olin jo suunnittelemassa jotain typerää. Soitin tutulleni naapuriin ja hankimme yhdessä kyydin päivystykseen. Päivystyksessä sain pari todella pahaa paniikkikohtausta - joita alkoholi ja krapula todellakin pahensivat - ja luovutin. Kerroin jokaiselle läheiselle ihmiselle mitä on tapahtunut, ilman minkäänlaista filtteriä. Ilmoitin myös olevani viikonlopun ajan katkaisuhoidossa, koska tarvitsen apua ja tukea. En olisi taaskaan uskonut, että näin voi käydä. En välttämättä olisi mennyt katkolle, jollen olisi saanut itsetuhoisia ajatuksia ja jollei mielenterveyteni olisi kirjaimellisesti pettänyt. Ensin en pystynyt käsittelemään ajatuksiani ja raittiuttani, minkä jälkeen en pystynyt käsittelemään retkahdustani.

Katkokokemus ei ollut helppo, mutta toivon sen muodostuvan jonkinlaiseksi käännekohdaksi. Sain juttuapua ja tiedostin, etten missään tapauksessa enää halua tänne uudelleen. Jostain syystä minulle selvisi vasta katkon aikana, miksi olen ajautunut juomaan. Suurin syy on yksinäisyyden ja jätetyksi tulemisen pelko. Nuorena ja nuorena aikuisena on tapahtunut traumaattisia asioita, joita en ole käsitellyt, ja tietynlaiset huonot uutiset ruokkivat näitä traumoja. Traumoihin liittyy myös vahva yksinäisyyden tunne, vaikka minulla todella lämpimät ja tärkeät välit läheisiini nykyään onkin. Lisäksi joskus aikaisemmin, noin 10 vuotta sitten alkoholinkäyttö on ollut lähes päivittäistä muutaman oluen juomista, joten jossain selkärangassa se on myös edelleen tapana. Pisteitä yhdistelemällä luulen tulleeni siihen lopputulokseen, että tietyt asiat triggeröivät minussa yksin jäämisen pelkoa niin pahasti, että haluan paeta tilannetta. Ja mihinkä muuhun alkoholiongelmainen tilannetta pakenisi, kuin alkoholiin. Toisin sanoen: en saa jäädä fyysisesti yksin pitkiksi ajoiksi. Enkä haluakaan jäädä yksin. Pari päivää menee ihan helposti, kenties kolmaskin, mutta sitten on päästävä läheisten ihmisten lähelle. Minulla on vastuu toimia näin. Ja kun toimin näin, en juo.

Laskuri on nollattu vasta pari viikkoa sitten, mutta en myöskään koe tätä retkahdusta niin häpeälliseksi enää tässä vaiheessa. Sen kuitenkin sanon, että juominen totta vie jatkuu tasan tarkkaan siitä pisteestä, johon se viimeksi jäi. Minulla on niin paljon menetettävää, etten halua katsoa, mitä seuraavasta kerrasta tapahtuu. Tiedän mitä raittius on ja miksi se on tavoiteltavan arvoinen asia.

Lyhyen ajan sisään on myös varattu psykiatrikäyntejä ja juteltu jo useamman asiantuntijan kanssa. Olen ilmoittanut motivaatiosta ja sitoutumishalusta psykoterapiaan, koska tiedän, että tulen tarvitsemaan sitä.

Helppo tie tästä ei tule, mutta haasteet on tehty nujerrettaviksi.

5 tykkäystä

Kiva kun päivität vanhaa ketjua ja hienoa kun kirjoitat suoraan ja rehellisesti. Lueskelin ketjusi läpi, olen sen verran tuore tapaus, etten ole mielestäni siihen aiemmin törmännyt.

On tosi hyvä ja tärkeä asia pohtia juomisen syitä. Ja jos taustalta löytyy traumoja, hakea niihin apua. Mutta. Kun päihderiippuvuus on edennyt tarpeeksi pitkälle on vielä tärkeämpää päästä kiinni niihin tunteisiin, jotka saavat retkahtamisketjun käyntiin. Juominen saattaa lähteä liikkeelle esimerkiksi tarpeeksi suuresta ahdistuksesta. Sitä aiheuttavan trauman hoitaminen auttaa siihen traumaan, mutta ei siihen, etteikö päihdemieli voisi ahdistua jostain muusta asiasta.

Yritän tällä sanoa sitä, että traumojen hoitamisen rinnalla kannattaa harjoitella tunnesäätelyä ja -sietämistä. Ne ovat oman kokemuksen mukaan tärkeimmät aseet retkahdusten estämisessä. Kun oppii sietämään suunnilleen minkä tahansa tunteen, katsomaan sitä ikään kuin ulkopuolisena ja odottamaan, että se helpottaa, on aika paljon vahvemmalla juomattomuudessa.

Hyvä kun olet saanut apua ammattilaisilta. Jos siellä on mukana päihdehuoltoon erikoistuneita osaajia, niin silloin nuo tunnepuolen jutut ovat varmasti esillä. Monialaisuus ei meillä vain aina ole ihan itsestäänselvyys.

5 tykkäystä

Kiitos Teme viestistä ja hyvästä huomiosta. Olen täysin samaa mieltä. Tunnistan itsessäni selvästi “päihdemielen”, joka saattaa toisinaan nousta olkapäälle ja kuiskutella korvaan. Viimeisen vuoden aikana tämä päihdemieli on vaimentunut todella tehokkaasti, ja siksi tämä retkahdus tulikin melkoisena yllätyksenä. Olen myös pohtinut sitä, petasinko lopulta alitajuisesti juomisen aloittamista, enkä oikein osaa kiistääkään sitä. Veikkaisin joka tapauksessa, että tuo mainitsemasi tunnesäätely nimenomaan petti tässä tilanteessa ja loin alkoholin aiheuttamasta vankilasta jonkinlaisen pakokeinon. Ehkä se liittyy jonkinlaiseen defenssiin; en halunnut kokea yksinäisyyttä. Tai jotain muuta negatiivista. Päihdemieli on siitä ikävä tyyppi, ettei se mieti seurauksia kovinkaan pitkälle, vaan tulevat juomisesta johtuvat vastoinkäymiset tulee selvittää ja selättää lopulta selvin päin. Tuntuu, että tällä kertaa psyyke otti aika paljonkin osumaa epäonnistumisen vuoksi. Tunnesäätelyä kannattaa toden totta harjoittaa. Ehkä sillä voisi ennaltaehkäistä noita mainittuja paniikkikohtauksiakin?

Mielentila on ollut koko kuukauden hieman sekava. Retkahdus aiheutti selvästi pidempiaikaista alakuloisuutta ja henkistä väsymistä, jopa pienimuotoista masentuneisuutta. Vaikka tapahtunutta ei pitäisi ajatella epäonnistumisena vaan osana prosessia, en tähän aina pysty. Ehkä nuo pinnalle voimakkaasti nousseet traumat ja syvällisempi pohdiskelu ovat osuneet johonkin kipeään kohtaan. Uskon kyllä, että tilanne helpottuu viikkojen kuluessa ja pystyn näkemään taas kokonaiskuvan kirkkaammin. Loppupeleissä 2020-luvulla on huomattavasti enemmän raittiutta ja onnellisia hetkiä kuin alkoholinkäyttöä ja valheita. Siihen on ihan hyvä rakentaa jatkoa.

2 tykkäystä

Hei @Targett

Hyvää pohdintaa. Ja kuten olet huomannut myös, niin alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Vaikka itse olen vasta alkutaipaleella olen jo vuosikausia perehtynyt ja tavallaan valmistanut itseäni tähän raittiiseen elämään. Jotenkin minusta on väärä selviytymiskeino ripustautua muihin ihmisiin. Pikkuhiljaa olisi varmasti hyvä opetella olemaan yksin ja kokea onnistumisia omaehtoisesti. Se varmasti loisi sinulle lisää itseluottamusta ja kokemusta, että tulkoot mitä vaan, minä kyllä pärjään. Sinulla kuitenkin on hyviä pitkiä kausia onnistumisen suhteen. Sanot kuitenkin, että et saa jäädä yksin. Loppupeleissä yksin me kaikki täällä maailmassa ollaan ja meidän on itse selvitettävä omat haavamme. Ihanaa kuitenkin kun on joku jonka kanssa matkaa taivaltaa ja se tuo varmasti lisäarvoa elämään.