Onhan noita, entisyyksiä.
Olen elellyt sellaista itselleni mielenkiintoista elämää työnteon suhteen että useammalta kannalta olen katsellut. Ajoittain olen ollut työntekijänä, työttömänä, yrittäjänä, työnantajana, työnjohtotehtävissä, tilapäisapumiehenä… eivät ne aina toisistaan niin paljon poikkea ne hommat.
Sen voin kokemuksesta kertoa että ei pienyrittäjän, yksin tai parin-kolmen työntekijän kanssa pakertavan, toimeentulo ja elämä ainakaan helpompaa ole kuin työntekijälläkään.
On siinä hommansa, jos ihan oikeasti jotain yrittää työllä tehdä. Kun sen työnteon, kahdeksan tunnin, lisäksi alkaa sitten toinen työpäivä… kaikki paperihommat, työn suunnittelu, raaka-aineiden hankinta ja selvittely mstä mitäkin saa, erilaisten määräysten ja lakien tutkiminen, urakoiden laskeminen ja tarjousten kirjoittaminen, työkalujen huoplto ja usein uusien hankinta hajonneiden tilalle, palkkohen laskeminen, työn tultua valmiiksi laskuitaminen ja toisinaan sitten sen murehtiminen että maksaako se teettäjä laskunsa ja milloin maksaa ja minkälaisissa erissä sen voisi saada… usein siinä yksityiselämä tahtoo kärsiä tuossa rumbassa.
Vadelmamunkin mainitsemista minun täytyy todeta että siitä sivistyneistön elämästä, jossa tietysti työn ja toimeentulon saanti on aikalailla helpompaa kun pätevyyden todistavaa paperia löytyy, ja valmiudetkin noiden esimerkiksi yrittäjän tarvitsemien taitojen suhteen ovat moninkertaiset, siitä en voi mitään tietää kun niin pitkälle en sitten päässyt.
Olen lukenut että joissakin paikoissa vaaditaan jo toimistoapulaisiltakin, enemmän kahvinkeittoon ja paperien silppuamiseen ja siirtelyyn perustuvissa hommissa koulutodistuksia joten kai nämä minunkaltaiseni harvat kouluttamattomat tulevaisuudessa ovat kokonaan työelä’män ulkopuolella. Missä ovat, saunan taakse ammuttuinako vai jossain aidatuissa reservaateissa, sitä en osaa ennustaa. Joka tapauksessa, ihmisen elämästä kun ennen kului se ensimmäinen viisitoista vuotta lapsuutena ja lukemaan opetteluna, sitten alettiin keräämään eläketurvaa itselle ja muille ja rakentamaan tätä isänmaatamme, tulevaisuudessa kai työtä tehdään vasta keski-iästä alkaen… tehdäänkö sitten kahdeksankymppisinä, ehkei ainakaan mitään kovaa kuntoa vaativia hommia?
Aika näyttää, miten sitten käy niille (meille) joilla ei järki riitä korkeampiin arvoihin, ehkä seuraavan sukupolven paperittomilla ei enää niin mukavaa elämää ole kuin minulla on ollut.
No, minulle vielä jotain hommaa riittää, tällekin päivälle. Lähdenpä puuhastelemaan omia mukavia pikku hommiani mukavan kaverein kanssa ja oikein mukavan teettäjän toiveita täyttämään.