Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Pienistä asioista tämä elämiseni mausteensa saa. Kaikenlainen johonkin erinomaisiin tavoitteisiin riuhtominen ja treenaus ja pyrkiminen ja kilpailu ja oman arvon nostaminen ovat vaan yksinkertaisesti vuosien mittaan menettänet merkityksensä. Ei minun tarvitse tämän parempi (vielä vähemmän ketään muuta parempi) olla.
Eilinen päivä sisälsi jokusen tunnin toisen kaverin helppaamista, joskus kun tarvitaan enemmän kuin oma käsipari. Mukavaa tekemistä ja siinä ohessa jutustelua, ihan tavallisista asioista, ilman sen syvällisempiä sieluntutkisteluja.

Läheisen ihmisen kanssa pitkin maaseutua, seuraavaksi. Osuimme pienen kylän liepeillä navettakahvilaan. Vanhat porsaiden ja vasikoiden betonista valetut parret oli puhdistettu ja kalkittu , pienenpienet pöydät ja penkinpätkät lampaantaljoineen, edullinen kahvi ja pulla. Perimmäisiin parsiin oli koottu vanhaa esineistöä, yhdessä istui nalleperhe kahvipöydässä 50-luvun esineistön keskellä. Ei taustamusiikkia eikä karaokelaitteistoa, ulkoterassilla muutama ilmeisesti paikkakuntalainen, ja niin myyjät kuin asiakkaat näyttivät pitävän olostaan. Seudulle sattuessani menen toistekin.

Illemmalla piti korjailla putoavaa pakoputkea, ja samalla juolahti mieleeni että vois vaikka ongella käydä. Viimevuotisen ongen , sen ainoan jossa näkyi koukku olevan jäljellä, nappasin mukaani ja kaivoin muutaman madon. Satojen vuosien kulkuhistorian omaavan lauttapaikan rannalle pysähdyin, ihmettelemään paikalle ilmestynyttä hirsilaavua. Kyltti seinässä kertoi että tätäkin on EU tukenut. Hyvä niin, yhteiseen käyttöön sopivilla pikkujutuilla saadaan tuotua vapaa-ajanviettomahdollisuuksia. Toinenkin kyltti seinässä. siinä luki "pidä paikka siistinä! Sen noudattaminen ei ihan ollut onnistunut. Laavun edessä ja lattialla lojui kerros sateessa kastuneita ilmaisjakelulehtiä, sytykkeiksikö aikanaan tuotuja. Roskaa oli siitä huolimatta että seinustalla , näkyvimmällä paikalla tulijaa vastaanottamassa oli jätesäkkiteline kaikessa komeudessaan, puolityhjänä. Vähän sinne roskia keräsin, ajatuksena että osaltani jätän paikan hiukan paremmaksi kuin se tullessani oli.
Paikan tiesin entuudestaan, joskus olen siellä menneinä kesinä rantapenkalla istunut niin aamuvarhaisella kuin auringonlaskun aikaan. Aiemmin se oli hyvin hiljainen paikka, heikosti erottuvan soratienpätkän päässä, ja useimmiten sain olla siellä aivan yksin. Jostain syystä se sitten tuli kovin suosioon, ja toisinaan siellä oli iltaisin onkijoita ruuhkaksi asti. Ehkä siksi se jäi minulta unohduksiin muutamaksi vuodeksi. Nyt oli taas hiljaista, ei ainoatakaan ihmistä näköetäisyydellä. Läheiseltä tieltä harvakseltaan auton ääni kertoi muitakin liikkeellä olevan.

Ongen kokosin, ei se ihan kunnossa ollut, sekään. Siima kai oli katkennut edellisellä reissulla siitäkin, ja se oli sitten korjattu, tilapäisyyden merkeissä. Niinpä se ulottui vain puoliväliin pitkää vapaa. Kalan nosto siis olisi hiukan hankalampaa. Sain ongen veteen ja tunsin jaloissa jotain liikettä. Kissa. Ihan elävä, valkoinen, isotassuinen, siis laivakissan mallinen useampivarpainen, siinä puski sääriäni. Ja asettui tiiviisti viereeni, äärimmäisen keskittyneesti tuijottamaan ongenkohoa. Ilmeisesti paikallapoikkeavat onkimiehet olivat antaneet osan saaliistaan kissalle, joka sitten oli oppinut luottamaan onkimiesten ystävällisyyteen. Pakkohan minun sitten oli huonolla ongellani edes yksi sintti pyydystää, kun kerran sitä odotettiin. Ja tulihan se sieltä, mukavankokoinen norssi. Kissa oli kalastustapahtumassa hengessä mukana jopa innokkaampana kuin minä, ja kalan noustessa vedestä nousi kissakin häntä ylhäällä kaikkeen komeuteensa, ja katse siirtyi ongenkohosta suoraan silmiini, kertoen että tuolle kalalle olisi nyt ottaja.

Jätin kissan syömään ja keräsin vähät kamppeeni, ongen, matopurkin ja muovikassin. Kahden erilaisen luontokappaleen (kolmen, jos kalakin lasketaan) kohtaaminen oli päättynyt.

Omasta mielestäni eilisessä päivässä oli taas ihan sopivasti sisältöä minulle. En minä enää edes osaa kaivata mitään tuon suurempia tapahtumia lauantaipäivääni, voisi olla jopa rasittavaa käsitellä kovin isoja asioita ja haasteita -niillekin on oma aikansa ja tuleehan niitäkin, tietysti.

Nyt sitten katselen öisen sateen jäljiltä kiiltävää nurmikkoa ikkunastani -jaa, kas vain, rusakko siitä loikki tien yli- ja annan päivän ohjelman muhia ihan rauhassa aivoissani. Just nyt vilahtelee mielessä sen siimanpätkän laitto onkeen. Mutta katsotaan, eipä ole kiirettä.

p.s.
edellisessä viestissä ollut Vadelmamunkin kysymys siitä jos Matti olisikin ollut Maija oli hyvin oivallettu ja ajattelemisenarvoinen. VM osaa kysyä ihan oikeita asioita.

Joskus, kun omassa elämässä ei tarpeeksi mielenkiintoisia asioita ole, lueskelen jonkun muun elämästä.
Siitä on sitten taas mukavaa palata omaan , usein helpompaan arkipäivään.

Eilen taas kävin kirjastossa.
Muutaman kirjan lainasin, eilisilta menikin sitten kokonaan lueskellessa yhtä naisnäkökulmaa selviytymiseen elämän solmuista.

Cheryl Strayed ; Villi vaellus.

Ilmestynyt suomeksi 2013, eikä kai ole saanut mitään massahypetystä aikaan, en ainakaan muista kirjasta kuulleeni mitään. Ei se silti kummallista ole, niin paljon tulee uutta kirjallisuutta joka vuosi että vain muutama harva kirjailija pääsee (mainosmiesten avulla, ja jos sattuu markkinoimaan tekstin ohessa jotain sopivaa uskoa tai “uutta” henkisyyden nimellä kulkevaa ihmelääkintää) lehtien palstoille ja televisioon selittämään erinomaisuuttaan.

Kirjan otin hyllystä sikäli ihan tahallani, että naisnäkökulmaan harvemmin tulee tällaisen äijän paneuduttua. Kirjan luettuani sain sitten taas kerran todeta että enemmän taitaa edelleen olla sukupuolille yhteistä ongelmissaan kuin erilaista. Mutta on siinä se pieni näkökulmaerokin…
Ihan hyvä kirja, en malttanut kesken jättää, puoleenyöhän sen kanssa viihdyin.

Tästä sitten taas aamulla omaan elämään, arkitodellisuuteen. Rauhallisempaan ja pienimuotoisempaan, tähän ei kuulu kokonaisia mantereita halkovia reissuja, itse asiassa kaikki tarvittava saattaakin löytyä ihan läheltä kun niikseen tulee. Nuo seikkailut joista minäkin kovin mielelläni luen, ovat toki hienoja, mutta itsensä löytää kyllä ihan itsestäänkin. Jos haluaa.

Tänään taas auringonpaisteeseen, aluskatetta levittämään kattotuolien päälle ja ruodelautoja naulaamaan. Sopivaa liikuntaa, ulkoilua, hyvää seuraa ja siitä saa vielä rahaakin. Ei lainkaan paha juttu.

Kesäpäivän viettoa,kuljeskellen.
Kaupungin katuja, ja toisenkin. Ja muutaman maalaiskunnan.
Rantakahvilassa katselemassa veneilykauden alkuosan intoa.

Vanhoihin tuttuihin törmäilyä, muutaman sanan vaihtamisia. Kuulumisia hyvinkin kaukaa menneisyydestä. Tapasin peräkonttikirppiksellä entisen työnantajanikin, kolmenkymmenenviiden vuoden takaa. Ilahtuneita tapaamisesta olimme molemmat. Hänen hommissaan olin silloin puolitoista vuotta, ja se on tällaisen hanttihommaduunarin elämäntaipaleella jo pitkä työsuhde. Pari tuttua oli pienessä laitamyötäisessä, ei niin paljon että askel olisi lipsunut tai puhe sammaltanut, ihan vaan kevyesti kesähiprakassa. Useimmat ihan selvinä.
Yksi sen maistissa verran että paheksui itse asiaa. Uskonnollinen kaveri, joka muistaa aina katua jokaista ryyppäämistään ja rangaista itseään murehtimalla asiaa pitkään. Ehkä se sitten sopii hänelle, minä en ehkä viitsisi. Katuisin kai vain isompia mokia, kuten silloin ryypätessäni kaduinkin tai jos kovasti harmittaisi niin lopettaisin (kuten silloin joskus sitten teinkin).

Tässä iässä noihin tuttuihin törmäämisiin tuntuu väistämättä liittyvän aina tiedonsaanteja kauan sitten tuntemiemme kavereiden kuolemisista. Luonnonlaki se on, ei sille mitään voi. Kuusvitosilta ja vanhemmilta alkavat isät ja äidit poistumaan joten orpoja alkavat kaikki lapsuudenkaverit jo olemaan.

Mutta, vielä on tätäkin päivää jäljellä, saattaapa olla että jotain lisääkin kesäisen aamun ja illan väliin mahtuu. Jos sattuu huvittamaan jotain tehdä. Yhtä hyvin voin olla tekemättä mitään. Katsotaan nyt.

Kesäinen viikonloppu meni, joutenolossa ja kuljeskelussa. Markkinoilla kävin eilen. En ostanut lakritsia enkä paitoja, en ihmeliinoja enkä taide-esineitä kirjahyllyyn. (minulla kun, kovin vanhanaikaisena ihmisenä, kirjahyllyssä on kirjoja. Hiukan hävettää kertoakin, ei se ole nykyään tapana)

Ei siellä ollut myynnissä mitään minulle tarpeellista, ainakaan sellaisella hinnalla jonka olisin ollut valmis maksamaan. Enemmän se oli minulla sellaista päämäärätöntä kuljeskelua, seurustelua, kahvilla poikkeamista ja katselemista. Aina noissa johonkin tuttuun törmää, ja mukavaahan se on. Taas tuli joku entinen työnantajakin vastaan, ja iloisena kättelemään. Niitä kun riittää, eikä ihan kaikkien nimiäkään enää millään muista. Muutenkin on useimmiten niin että ihmiset tulevat juttelemaan ja minä onneton sitten koitan muistella että mistähän meikin toisemme tunnemme -varsinkin kasvomuisti on minulla kovin olematon. Äänestä ja puhetyylistä, aihevalinnoista keskustelussa voi joskus jokin osuma tulla, ja kaveri palautua mieleen.

No, pääasia kai että ne ihmiset ihan hyvällä muistavat, ja haluavat jonkun sanan jutella.

Ei muuten näkynyt siellä markkinoilla juopuneita, olisko jotain muuttunut entisajoista? Lienevätkö tämän päivän alkoholistit enemmän jossain vauhdikkaammissa tilaisuuksissa pintaliitoaa harrastamassa? En siis tosiaan havainnut yhtään päihtynyttä vaikka paikalla oli väkeä mustanaan, useista sadoista tai jopa tuhansista ihmisistä oli kysymys.

Niin, huomasin senkin että noille markkinoille ei syystä tai toisesta ollut hankittu kaljatelttoja tai muita juottoloita, en varmaksi osaa sanoa olisiko jostain kahviteltasta ollut mahdollisuus kylmä olutkin saada -ei ainakaan silmiin pistänyt. Ilmeisesti sillä saatavuudella eli tyrkyllä olemisella on ainakin jonkinlainen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen. Jois ei kaljaa ja viinaa tyrkytetä ei sitä sitten aleta kauhean innokkaasti itsekään mukana paikalle tuomaan.

Muistan kyllä omasta alkoholistielämästäni että johonkin mennessä piti olla autossa (matkustajana kun aina tietenkin alkoholismistani johtuenkin istuin) joku pullo kaljaa mukana, mutta kun sitä ei sentään korikaupalla saanut kuljetettua niin kohtuullisessa kunnossa useimmiten minäkin pysyin -ellei sitten paikan päällä ollut anniskelua tyrkyllä.

Ihan hyvä noin, kukaan ei eilenkään häiriköinyt, ei näkynyt tappeluita eikä älämölönpitäjiä. Rauhaa ja iloisia ihmisiä.

Täällä minunkin kotiseudullani on markkinoita vähän väliä. Jopa sellaisia, jotka ovat nimeltään Maalaismarkkinat. Siellä me maalaiset voimme sitten käydä ostelemassa juuri mainittua metrilakua, tilpehööriä, kampetta, kalakukkoa, paistettuja muikkuja tai grillimakkaraa tai käydä istahtamassa munkkikahvilla.

No, totta puhuen itse käyn yleensä noilla markkinoilla ns. poliittisissa tehtävissä. Ainahan markkinoilta löytyy myös monien eri puolueiden kojut, jopa muulloinkin kuin vaalien alla. Sellaisissa on siis tullut pönötettyä, vihreitä (biohajoavia) ilmapalloja täyttämässä ja vihreisiin kääreisiin käärittyjä marianne-karkkeja syömässä/lapsille jakamassa.

Muistuu mieleen, kun viime syksynä moisilla markkinoilla kojumme vieressä oli erään kapakan terassi, täynnään humalaisia ns. perusäijiä. Yksi kävi jatkuvasti mesomassa kojullamme, että “Misshäs vitusha täälä on se Touko Aalto, että voin läimiä sitä persheelle?!” Pahoitellen piti kertoa ettei ole Touko paikalla, mutta onneksi ukkeli leppyi yhdellä ilmapallolla jota sitten piteli muka-vitsikkäästi kuin arvokastakin aarretta. Kävi välillä myös syyttämässä minua liian avoimesta maahanmuuttopoliitiikasta ja rikollisesta toiminnasta lentokoneessa, vaikken minä siellä lentsikassa ollut. :astonished:
Asettui sitten lopulta onneksi takaisin terassilleen. Reuhakas “misshä vitusha on Touko Aalto” -messuaminen vaan kuului pitkälle.
(Touko ei ollut silloin vielä sairaslomalla)

No, tästä tuli nyt vaan tämmönen Mitä tein viime syksynä-kirjoitus, mutta tuli nuista markkinoista mieleen. Minä en tee tänään mitään kovin erityistä… Ei kun teimpäs: kävin juuri tunti sitten äänestämässä! :bulb: :smiley:
Ääneni meni eräälle vanhemmankin ikäpolven hyvin tuntemalle herralle, iältään 70 vuoden kypsemmällä puolella. Ansioitunut toimittaja ja kirjeenvaihtaja, lähes elävä legenda. Empä ole ennen noin vanhaa ihmistä äänstänyt. Eduskuntavaaleissahan ääneni meni 36-vuotiaalle tyttöselle.

Vapaapäivä, siitä satunnaisesta ja lyhytaikaisesta ansiotyönpätkästä. Työkaverille sattui tälle päivälle kaikenlaista hoidettavaa asiaa ja niinpä me sitten tuumimme, kaikki kolme hommassa mukanaolevaa että pidetäänpä rokulipäivä koko porukka.

Aamukuudelta heräsin ja tällä kertaa tuli sellainen kummallinen mieliteko että ruohonleikkuuseen! Yleensä en sitä niin kovasti välitä tehdä mutta nyt se paukahti mieleen ihan houkuttelevana.

Leikkuri oli tietysti viime syksynä jäänyt silleen, vai oliko se ihan syksyäkään. Sen muistan että leikkuuremmi siitä tipahti ja rengas oli tyhjä ja sen semmoista. Mutta nyt, nytpä tuli semmoinen olo että tuossahan sitä olisi kiva auringonpaisteessa korjailla. Ja tänään sitten oli semmoinen aamu että kaikki taas onnistuu. Renkaan irrotus ja paikkaus meni aivan putkeen, sillä aikaa latasin akun ja remmin asetteluohjeetkin löytyivät ilman etsimistä -olin viimeksi ostetun remmin mukana tulleen kuvan survonut akun koteloon kolinaa estämään. Ja kone lähti käyntiin, pakoputki vielä pitää sen verran paukutusta että naapuritkin tietävät minun huolehtivan nurmikoistani -onko se sitten hyvä vai paha asia, sitä en tiedä.

Tänään siis tuntui hauskalta ajella leikkurilla aika haipakkaa pitkin pihaa, kuulokkeet korvilla ja vissypullo käden ulottuvilla.
Ei se silti kovin kauaa huvittanut, parin tunnin ajelun jälkeen huomasin että voisi olla jopa kivampaa lähteä moikkaamaan yhtä kavereistani , mistä sen tietää mitä velmua hän on tälle päivälle keksinyt.

Onko tällä sitten jotain tekemistä sen kanssa että olen entinen alkoholisti? Saattaapa hyvinkin olla. Olen nimittäin huomannut että minulla on elämässäni ihan kivaa nyt paljon useammin kuin silloin kun se riippuvuus ja juopottelun hinku ja semmoisten asioiden miettiminen jollain tavalla kiusasi ja roikkui mukana -jopa (harvoin) selvänäkin ollessa se siellä alitajunnassa nakutti ja vaati järjestelemään asioitani sen harrastuksen mukaan. Kun nyt yksinkertaisesti ilmaistuna elämäässä on yksi murhe vähemmän eli päihdejutuista ei tarvitse olla millänsäkään eikä niistä välittää niin moni asia on paljon helpompaa.

Jos siis joku semmoista pelkää että juomisen lopettaminen tekisi eläämästä jotenkin harmaampaa ja yksitoikkoisempaa, niin voin vakuuttaa ettei sen niin tarvitse mennä. Irrottautumisprojektin jälkeen voi ihan itse valita minkä verran antaa niiden vanhojen juttujen vaikuttaa elämiseensä. Ja valinnanvaraa tekemisten suhteen on paljon enemmän.

Ja ettei tämä taas haiskahtaisi ihan mustavalkoiselta raittiuden ihannoinnilta niin myönnän toki, että oli minulla hauskaa juopotellessanikin. Ja usein just juopottelusta johtuen. En minäkään niin hullu ole että olisin juonut ellei se olisi jotain mielihyvää minulle antanut. Mutta, kun siinä oli sittenkin kaikenlaista kiusaakin niin minulle näköjään lopettaminen sopi oikein hyvin.

Allekirjoitan!
Elämäni muuttui rakastettavammaksi kun alkoholismi jäi taakse. Rakkaus on voimakkain tunne ja sen myötä tulee ilo. Tänään voin rakastaa itseäni ja elämää. Kun itseään rakastaa voi rakastaa muita ihmisiä. Eino Leino sanoi;
“Ken yhtä ihmistä rakastaa,
se kaikkia rakastaapi.
Ken kerran voi itsensä unhoittaa,
se unten onnen saapi.
Ken kerran itse on onnellinen,
se tahtois onnehen jokaisen
ja antaa ja antaa ja antaa vaan
oman onnensa aarteistaan.”

Elämän rakastamisesta lauloi aikoinaan Georg Ots. Hyvin lauloikin. Kunnollisen laulun tuntee siitä että se kestää aikaa, kelpaa vielä kymmenien vuosienkin kulutuksen jälkeen. No joo, ei ole Otsin ääntä tainnut suomalaisista radioista enää kuulua. Mutta kyllä se aika kauan soi niin levyautomaateissa kuin kotigramofoneissakin. Ehkä aika sitten on ajanut ohi.

Minulle joskus tulee kyseinen kappale mieleen. jonkinlaisena kaukaisena muistona ja sanomaltaan hiukan omaa oloani muistuttavana. Voisin nimittäin hyvinkin sanoa , rehellisesti, että kyllä minäkin elämääni rakastan. Oikeastaan minulla on ihan hyvä elämä, kuin itselle räätälöity. Osaltaan se voi hyvältä tuntua siksikin että vertailukohtaa löytyy.

Opiksi ne olivat, kaikki. Nekin ajat jolloin ei ollut lainkaan varmaa että ihan joka päivä olisi voinut syödä vatsansa täyteen. Eikä nukkumapaikkakaan aina ollut toivomusten mukainen -se oli se mikä kulloinkin sattui olemaan. Eikä kaikkina aikoina jaksanut tulevaisuutta kovin ruusuisena ajatella, joskus oli toisen laulun tavoin mietteenä “kunhan selviäis nyt edes huomiseen…”.

Ja kuitenkin, kun (ja jos) muistikuvia viitsin pöyhiä niin oli siellä aina jotain hyvääkin. Kumma kyllä, ihan rakastavia ihmisiä ajoittain, jos kohta monen kerralla pitäisi kyynisesti todeta että siihen asti kunnes kyseinen rakkaus loppui… mutta mikä tässä maailmassa nyt sitten ikuista olisi? Oli siellä hyvää enemmän kuin pahaa. Ei ole syytä katkeruudella muistella mitään. Jotkut paskamaiset asiat voi ihan hyvin jättää muistelematta, ei itseään kannata kiusata. Ei kai minustakaan ole tullut immuunia edes katkeruudelle, kai jotain omia ja muiden juttuja oikein tikulla tökkimällä itselleni pahankin mielen saisin. Mutta en minä semmoista viitsi tehdä.

Jaaha, taas tuli luiskahdettua tästä päivästä johonkin ihan muualle. Takaisin, hep. Tänään on hyvin. Ja mikään ei estä etteikö olisi huomennakin. Aamulla taas tekemään yhdestä rakennuksesta hiukan komeampaa, hiukan käytännöllisempää, hiukan enemmän omistajilleen asumismukavuutta tarjoavaksi. Ja tietysti silmäniloa myös naapureille… ja omia töitään on mukava itsekin katsella aina ohikulkiessa. Lieneekö tavallisen työläisen elämäkertaa tarpeellistakaan olla muualla kuin niissä pienissä jäljissä jotka itsekukin jätämme hetkeksi näkyviin. Nimenomaan hetkeksi, sillä kyllä tuonkin, nyt ehostettavan ja laajennettavan talon joku viimeistään kolmenkymmenen vuoden päästä purkaa kun siinä on silloin jo niin vanhanaikaiset ikkunatkin ja materiaalit eilispäivää…

Minulle tulee Georg Otsista mieleen lähinnä laiva, jolla kerkesin itsekin kerran matkustaa Tallinnaan. :slight_smile: Vuosi taisi olla 1998, ja reissussa oli silloisen työpaikkani, nuorten taide- ja mediapajan, porukka. Käytiin Tallinnassa tutustumasssa sikäläiseen nuorten työpajatoimintaan ja taideharrastuksiin. En muista muuta kuin että jotain käsinukkeja siellä oli , ja minä odotin koko ajan että pakollinen ohjelma loppuu ja päästään ryybbämään. :blush:
Tuo laivahan mainitaan Juice -vainaan Eesti on my mind-laulussakin: “Pian laivaan töytään, sen nimi on Georg Ots…”

Mitäs tänään? Noudan postista uuden läppärin, jonka tilasin verkkokaupasta. Minun oli ihan aikuisten oikeesti ostettava uusi, sillä entinen vioittui. Seuraavana rahapäivänä ostan sitten vihdoin myös älypuhelimen, vaikka 13-vuotias (älytön) Nokianikin toimii vielä. Sen akku on kuitenkin ihan sippi, ja kamera lisäksi liian huono kuvaustarpeisiini.
Tarvitsen älyhupelimen myös Instagramin haltuunottoon, sillä uskomatonta mutta totta: Instaan voi rekisteröityä vain mobiililaitteella, ei tietokoneella. Lisäksi olisi ehkä hyvä tutustua nuorisolaisten suosimiin some-kanaviin, kuten Snäppiin. :open_mouth:

Jostain syystä läppärit tehdään kestämään vain muutaman vuoden. Kaupan pitää käydä, ja luonnonvarojen säästäminen jää silloin merkityksettömäksi.

Olen nyt hiukan seurannut keskustelua siitä että moottorikäyttöisiä ajoneuvoja pitäisi vähentää. Ensisijaisesti tietysti niiltä jotka semmoisia työssään, työkalujen ja materiaalien kuljetukseen dieselpakuja tarvitsevat.
Samalla esitetään että tottahan nyt ihmiset pitäisi vieläkin nuorempina saada auton rattiin, ajokortti koululaisille!
Moottoriurheilun lopettamista ei kukaan uskalla edes ehdottaa, pitäähän sitä vauhtia ja pärinää olla.
Sotahommien ja sotaharjoitusten ja armeijoiden toiminta yleensäkin on ihan kansainvälisilläkin sopimuksilla jätetty kokonaan pois päästöjen seurannasta. Ja luonnosuojelijat haluavat tehdä kaukomatkoja lentokoneilla niin kokoustamaan kuin ihailemaan eksoottisia luontokohteita -ei voi kieltää semmoistakaan etteivät äänestäjät tuntisi oloaan kiusalliseksi.

Kun nyt minäkin sitten pakon edessä jouduin hankkimaan ajokortin yli kuusikymppisenä niin aion ihan syyllisyyttä tuntematta tänäänkin ajella satakunta kiloa työkaluja mukanani rakentamaan -mitäs muuta kuin autotalleja ja varastotilaa ja lisälaajennusta … niin mielelläni kuin rakentaisin myös pieniä vaatimattomia mökkejä joissa ei materiaalia turhiin neliöihin tuhlattaisi. Mutta, mitäpä minä niistä, sen verran itsekäskin olen, että minulle riittää tänään se että työ on hauskaa, siitä saa rahaa ja lisämausteena pääsee silloin tällöin nauttimaan onnistumisen tunteesta kun jälki miellyttää niin omaa kuin muidenkin silmää ja tarkoituksenmukaisuus on kohdillaan.

Eilinen oli aika kuuma päivä, suorassa auringonpaisteessa vaaleaa seinäpanelointia tuulensuojasa naulatessa. Mutta silti, paljon mukavampaa kuin esimerkiksi talvipakkasessa. Ja kun ahneuskin on aisoissa, niin ei me siinä sentään koko päivää oltu, runsaasta nesteyttämisestä huolimatta kun siinä alkaa jossain vaiheessa kuumuus väsyttämäänkin. Ja jos helteet jatkuvat niin lyhennetään edelleen päivää. Ei noista rakennushommistakaan kannata niin tiukasti ajoitettuja hommia sopia ettei pelivaraa olisi. Ei tämä maailma jostain päivistä tai viikoista sentään saa olla kiinni tuollaisissa asioissa. Otetaan rennosti ja pysytään hyvällä mielellä.

Nyt eväät kassiin ja hommiin, tästäkin tulee kiva päivä!

Tavallaan se on vähän pelottavakin ajatus, että jos ilmastonmuutos konkretisoituu hyvin haitalliselle tasolle koko maailmassa, kukaan ei voi enää kiistää sitä, mutta sen sijaan alkaa syyllisten etsintä. On kai inhmillistä, että suurin syyllinen on joku muu kuin itse, eli taho jota voi osoittaa sormella. Ja jos kokonaiset valtiot alkavat osoitella toisiaan sormella, saatetaan päätyä tilanteeseen jossa ilmaston sijaan akuuteimmaksi ongelmaksi kehkeytyykin uusi maailmansota.

Tragikoomisinta olisi jos kansojen kiukku hädän hetkellä suuntautuisi tiedemiehiä ja asiantuntijoita vastaan: “Miksette te kertoneet meille ajoissa?!” No eivätpä kertoneet joo. :unamused:

Nythän esim. persut levittävät paljon sellaista sanomaa, jossa ilmastonmuutosta ei enää kiistetä, mutta väitetään että Suomi on ilmastopolitiikan “mallioppilas”, ja että koko Suomi on jo osuutensa tehnyt. Korjatkoot nyt vain Kiina, Intia ja USA omia jälkiään. Mutta sitten jos katsotaankin päästöjä per capita tai per asukas, niin Suomi tai EU eivät näytäkään enää niin puhtoisilta. Mehän olemme myös ulkoistaneet päästöjämme paljon tuonne Kiinaan, kun siellä päin valmistetaan roppakaupalla krääsää meidän ostettavaksemme.

Mutta niinkuin Hietanen sanoo Tuntemattomasssa: “en mää syyllisii kaippaa yhtää, mutt Lahtist ja konekivääri mä kaippaan.”
Saman tyyppinen ajatus minullekin tulee näissä ihan rauhan ajan isoissa ongelmissa, että tervetulleempia olisivat ratkaisut kuin syyllisten osoittelu tai oman syyttömyyden todistelu.

Mutta hei, yhtenäinen Eurooppa on hieno asia. Siitä kannattaa pitää kiinni, sitä kehittää ja vaalia. Tänään ohjelmassa eurooppafiilistelyn lisäksi jääkiekon MM-kisojen puolivälierät. Suomi - Ruotsi klo 21.15, heja!

Syyllisiä olemme kaikki, elintasokilpailijat. Mutta kukaan ei tunnusta. Omille lapsille halutaan vielä enemmän kaikkea kuin itsellä oli. Syyllisyydestä vapautuu kun sanoo että en minä itselleni vaan lapsilleni. Itsekkyyttä jalostettuna. Suku&heimo ensin kaikki meille.

Kiitos hyvästä keskustelusta. Tässä ketjussa näkyy itsekkyyttä vähemmän kuin monessa muussa eikä tapella. Enemmän päihdeasiansa selvittäneitä vai miksi? On hyvä että näin voi keskustella, kiitos.

Minä menen tänään vaateostoksille. Kesävaatteita en ole tänä kesänä ostanut vielä yhtään! Paljoon ei ole varaa mutta kuluneiden tilalle on vähän saatava. Sitten jäätelölle. Hymyilen vastaantulijoille. Siinä minun antini hyvinvointiin tänään.

Alkoholismi tekee usein ihmisen itsekkääksi. Narisevaksi kiukuttelijaksi. Muiden haukkujaksi. Omaa itseään esilletuovaksi ja itsestään puhujaksi. Kritiikkiä sietämättömäksi.
Usein alkoholismin jälkeen ihminen rauhoittuu elämään. Se on hyvä syy jättää alkoholismi. Muitten hyvien syiden joukossa.

Joskus elämä opettaa, joskus ja joidenkin kohdalla ilmeisesti ei.

Rauhallisempaa on, minunkin elämäni. Jokseenkin tasapainoista, voisi sanoa, enemmän iloista kuin murheellista. Toisinaan jopa hauskaa, ja joka päivään sentään jotain mielenkiintoista mahtuu. Varsinaisia murheita minulla ei taas ole pariin vuoteen ollutkaan, niitä arkipäivän pikkujuttuja joissa jotain menee vinoon ei kai kannata laskea miksikään.
Johtuuko se sitten siitä että en ole enää alkoholisti vai pelkästään iän lisääntymisestä vai siitä että kun tarpeeksi monessa asiassa kolhuja tuli ja joutui periksi antamaan niin suhteellisuudentaju kasvoi ja elämän perusasiat alkoivat tuntumaan merkityksellisemmiltä kuin ainainen johonkin pyrkiminen ja vimma olla jotain muuta, enemmän ja parempaa ja kauniimpaa ja ties mitä kutistui pois… vai pelkästään sattumien ja pienten tapahtumien summasta? En minä niin varmaksi tiedä.

Ehkä minun ei tarvitsekaan siitä selkoa ottaa. Kuluisihan se , loppuelämä, siinäkin touhussa että alkaisin analysoimaan elettyä elämääni, tekisin siitä tarinoita ja viisastelisin sillä miten mikäkin sattumus sitten sopisi vallan hyvin johonkin lentävään lauseeseen ja vaikka raamatusta tempaistuihin lainauksiin.

Tuntuu nyt kuitenkin olevan ihan mukavaa elellä eteenpäin, hyvällä tuurilla voi olla vielä jokunen vuosikymmen aikaa siihen. Ja jos hiukankin sitä hyvää tuuria on niin siihen mahtuu kaikenlaista kivaa mukaan. Kun antaa tapahtua eikä nipota. Eilen kävi niin että sen työkohteemme vieressä pieni koira oli vähällä jäädä auton alle. Onneksi kuljettaja ehti polkaista jarrut pohjaan - ja ryminästä päätellen siinäkin pakettiautossa tavarat saivat uuden ja kenties taiteellisemman järjestyksen. Koira seisoi hetken keskellä tietä ja sipsutteli sitten kohti työmaatamme. Tuli rapsutettavaksi ja mehän nappasimme räystäältä roikkuvasta linjalangastamme sopivan pätkän ja siirryimme raksamiehistä koirantaluttajien joukkoon. Niin sen ajattelimme että kyllä nämä hommat joutaa siksi aikaa keskeyttämään että kierrämme naapuruston kyselemässä kenelle koira kuuluu. Koira oli aktiivisesti hommassa mukana, kohti kotiaan meitä ohjasi. Ja omistaja löytyi. Ei ollut edes huomannut että koira, liikenteeseen tottumaton, oli livahtanut omille teilleen.

Jotenkin se piristi päivää, ei se vaaratilanne vaan se että koiralle omistaja löytyi, ja jatkettiin töitä. Jos siitä sitten tulikin päivään taas yhtä tuntia vähemmän tulopuolta niin ei sillä todellakaan ole väliä, just tuollaisissa asioissa ei kannata alkaa nipottamaan. Ei elämäänsä pidä niin tiukalle vetää ettei halutessaan ole varaa pudottaa työkaluja ja tehdä jotain semmoista joka just sillä hetkellä tuntuu tarpeellisemmalta. ( että semmoinen lauantaiaamun vinkki niille jotka rauhallisempaa oloa elämäänsä vielä kaipaavat).

Tänään… niin. Mitähän tekisi? Jospa vaan katselen mitä eteen tulee. joku mukava maalaishuutokauppa taisi olla jossain, siitä vois aloittaa. Jos ei tule muuta mielenkiintoisempaa.

Minulla saattaisi olla tänään bänditreenit, mutta en tiedä onko ne. Asia kun ei ole vain minun päätettävissäni. Basistin rehjake ilmoitti toissapäivänä, että treenit on “jos ei ole liian kova krapula”. Tässä sitä nyt sitten istutaan odottelemassa että arvoisa nelikielisen taitaja suvaitsee ilmoittaa krapulansa tason, ja salliiko se soittoharrastuksen tänään. :unamused:
Alkoholistihan hän ei ole, ainakaan omasta mielestään. Juopottelee satunnaisesti vain viikonloppuisin. Alkoholistihan osaisikin sitä paitsi korjata olonsa sellaiseksi, että suoriutuu musisoinnista, varsinkin kun treenikämpälle ei ole promillerajaa. Kokemusta on… köh köh.

No mutta jos ei ole bänditreenejä, niin keksin kyllä kivaa muutenkin. Eikä ole paljon keksimistä, kun klo 16.15. alkaa huikaiseva MM-kisojen semifinaali Venäjä - Suomi. :open_mouth: Suomellahan on muuten hyviä muistoja Venäjän kohtaamisesta juuri tässä kohtaa kisoja, ja juuri tässä kohtaa maailmaakin, eli Bratislavassa. Taivas varjele mitä sieltä tulee tänään. :slight_smile:

Olisi myös Maailma kylässä -festivaalit Helsingissä, mutta jotenkin nyt ei houkuttele ajatus valtavasta ihmismassasta vesisateessa, niin paljon kuin tätä monikultuurisuuden ja maailmanmusiikin juhlaa arvostankin.

Huomenna on Euroopan kohtalon kysymysten vaalit. Äänestäkäämme vapaan, demokraattisen, sivistyneen ja ihmisoikeuksia vaalivan Euroopan puolesta.

Seurasin sit minäkin jääkiekkoa. Suomi Voitti!
On se aika hyvin, kun ajattelee miten suuri valtio Venäjäkin on. Siellä on valinnanvaraa joukkueeksi hiukan enemmän kuin täällä.

^ Oli se huikea ottelu jälleen kerran, kuten oli Ruotsi -pelikin toissapäivänä. :open_mouth:

Erityisen huikeaahan on se, että Suomella on kasassa porukka, joku koostuu lähinnä SM-liigan pelaajista ja MM-kisojen ensikertalaisista, kun taas sekä Venäjällä että Ruotsilla oli kisoissa huikea nippu NHL-miljönäärejä ja supertähtiä… :smiley:

Huomenna sitten saa taas kanavasurffata ihan huolella lätkäfinaalin ja vaalivalvojaisten välillä. Mutta ei se mitään: ei niitä vaaleja ja Suomen kultamitalipelejä liian usein ole. :slight_smile:

Juu, on se.

Tuomareita sit taas haukutaan molemmin puolin, Venäjällä haukutaan Suomen pelityylikin , “ei se ole edes jääkiekkoa…”
Ja aina pelituloksen mukaan eri maissa kiljutaan, nyrkkiä heristellään, irvistellään ja nostatetaan pulssia. Sanomalehtien etusivuille ei tahdo riittävän suuria kirjaimia löytyä, otsikot tarttis jakaa usealle sivulle että saataisiin asian historiallinen arvo kunnioittaen osoitettua…
(onneksi ei sentään kai edes enemmistö kansoista lähde mukaan meteliin?)

Ei se sit ihme ole että maailmassa soditaan kun jostain jääkiekkopelistäkin saadaan itsensä kiukkuun kiihdytettyä. Isompiakin asioita kun aina vastaan tulee.

Ei muuten ole mitkään eurovaalit median myllyssä kuin kiusallisena sivuseikkana kun näin suuria maailmassa tapahtuu.

On se kaikenlainen kilpailu ja kisailu ihan kivaakin mutta tuo totinen kiukkuisuus?

^ Juuri jääkiekon takia Ruotsikin on niin sotaisa maa, jatkuvasti jossain konfliktia luomassa. Kuusi maailmanmestaruutta ja kaksi olympiakultaa jääkiekossa antavat pontta, ja saamme varoa etteivät hyökkää kohta Suomea valloittamaan. :wink:
Ja entäpä nämä muut sotaisat lätkämaat, kuten vaikkapa Kanada, Sveitsi ja Tsekki! :open_mouth:

No, Kanada kohtaa sitten finaalissa Suomen ja pronssiottelussa kohtaavat Venäjä ja Tsekki. Ensinmainittu pari tuskin julistaa sotaa toisilleen, kävi pelissä miten kävi, mutta Venäjän ja Tsekin välillä on joskus aikoinaan ollut ihan oikeaa poliittista jännitettä. Maiden nimet olivat tosin silloin Neuvostoliitto ja Tsekkoslovakia.

EU-vaalien äänestysprosentti näyttäisi muodostuvan isommaksi kuin ennen, joka on oikein hyvä hyvä asia. Erityisen mukavaa olisi, jos nuoret viimein aktivoitusivat uurnille. Viime eu-vaaleissa Suomen 18 - 29 -vuotiaista äänesti vain 10 %, joka on nolon vähän. Ruotsissa vastaava luku oli miltei 70 %. Siihen vois heittää ihan facepalmina että että OMG ja LOL. Jonnet siis heti tsekkaamaan joku swagi ehdokas ja sitten uurnille, sillä YOLO. :bulb:

Ei sentään jääkiekon syytä ole kiukuttelu. Luulenpa että ne samat ihmiset jotka saavat itkupotkuraivareita ja huutokohtauksia jääkiekkotulosten takia, saisivat samoja sieppejä jonkun muun syyn varjolla jos ei jääkiekkoa olisi.
Saattavat olla samoja jotka saavuttavat kirkumishurmiotiloja jonkun laulajasoittajan näkemisestä ja kuulemisesta. Sieltä omasta päästä se kumpuaa, niin ylenpalttinen kiukku kuin syihinsä verrattuna tuhatkertaiset riemunpurkauksetkin. Sellaiseen käyttäytymiseen voi muuten oppia. Eri kulttuureissa, eli erilaisella ympäristön vaikutuksella ja ohjeistuksella siitä mikä on suotavaa, saadaan ihmisiä niin amokjuoksuun kuin itkuvirsien veisuuseen.
Ja ihan itsekin voi asiaan vaikuttaa, ei kaikkea ole pakko sisäistää mitä mieleen tuuputetaan.

Eikä asialla isompaa merkitystä ole, niin kauan kuin kohtuudessa pysytään.