Pitempiaikainen työsuhde on varmasti monen haaveissa. Onhan se monilta osin helpompaa rahaa kuin pieninä työnpalasina ja jatkuvassa itsensä työhön kauppaamisessa.
Tärkeä asia kai sekin että tuntee itse olevansa oikeassa paikassa, ja jollain tavalla tykkää työstään. Minulla on ollut ilmiömäinen onni, tuossakin asiassa. Monenlaista olen tehnyt ja muistaakseni kaikesta olen tykännyt. Ei ihan vastenmielisiä työpaikkoja ole ollut, kaikissa niissä jotain mielenkiintoista on ollut.
Tapasin tässä hiljattain vanhan tuttavani, rekkakuskin joka on samaa hommaa tehnyt usean vuosikymmenen -toki välillä sentään autoa ja työnantajaa vaihtaen. Hän osasi heti kertoa -ja kertoikin, ainakin kolmeen kertaan- montako miljoonaa kilometriä hän on nyt, eläkeiän jo lähestyessä, ajanut. Minulle tuli hiukan omituinen olo. En nimittäin itse pysty muistamaan edes monellako työnantajalla olen töissä ollut, pienellä miettimisellä voisin saada lueteltua eri “ammatit” joita olen harjoittanut. Mutta, edes tästä ehkä eniten minua työllistäneestä hommasta, kirvesmiehen ja rakennusalan touhuistani en mitenkään osaisi luetella montako rakennustakaan olen osaltani tehnyt tai remontoinut. En vaan ole tullut edes ajatelleeksi että niitä olisi pitänyt painaa muistiin ja luetteloida, laskea joinakin yksikköinä.
Toki minulla on mukavia muistoja ja muistikuvia monistakin hommista -on niissä sentään aikas kivaa ollut! Mutta että laskemaan -ehkä minun muistoni ja arvostamani asiat ovat sitten jotain muuta kuin lukumääriä ja listauksia? Ihan sama kuin tässä selvin päin olemisessa… muutaman viikon ja kuukaudenkin minäkin tiesin tarkalleen montako päivää ja viikkoa oli viimeisetä kaljasta kulunut -sitten sillä ei enää merkitystä ollut. Uudet ja tärkeämmät, ajankohtaisemmat asiat nousivat pintaan, elämässä kun tulee niitä isojakin asioita, tulee surua, menetyksiä, tuskaakin -ja tulee myös iloa, kohtaamisia, rakkauttakin… ja joku tuollainen päivien laskeminen jää kyllä siinä hötäkässä sivuseikaksi -ellei ihan tahallaan asiaa nosta jonkinlaiseksi omaksi huoneentaulukseen varjostamaan jokaisen päivän uusia mahdollisuuksia.
(joo, kyllä minä muuten sain ihan pienellä funtsimisella sentään sen juomisen lopettamispäiväni mieleeni. Ihan siksi että vajaan parin viikon päästä tulin tänne plinkkiin kirjoittelemaan ja siinähän se sitten on säilynyt, jonkinlainen yhteys tuohonkin asiaan. Eikä sekään paha asia ole, kun ei anna sille valtaa yli muun elämän, otetaan vaan yhtenä yhtä luonnollisena asiana kuin muutkin elämän muljahdukset)
Niin että mitäs tänään? Jonkinlainen maaseutukierros läheisen ihmisen kanssa, katsellen ja jutustellen. Vanhan katiskan kaivoin illlalla hyvästä piilostaan kalapaikaltani…siellä se oli pusikossa säilynyt pari vuotta. Puhdistusta kaipasi ja naru oli maatunut risaki mutta kyllä se muuten vielä… laitoin sen pyydystämään, jos vaikka taas jonain päivänä savuahvenia -toivossa on hyvä elää.