No niin, jos tuossa oli sitten vastaus selkeisiin kysymyksiini, niin siinähän se sitten on. Omasta mielestäni mitään sanomaani ei todistettu valehteluksi. On kovin helppoa ottaa joku kirjoittaja hampaisiin ja lukea suurennuslasin kanssa joka pilkunpaikka tutkien, josko joku lause olisi joltain osin tulkittavissa “valeeksi”.
Vähän tältä vie pohjaa se, että samat henkilökohtaiseen tutkimukseen ja henkilöiden arviointeihin innostuneet kirjoittajat valikoivat myös kohteensa tarkoitushakuisesti.
Eivät he kohdista kuulusteluhuoneensa tutkijanlamppua tasapuolisesti kaikkiin kirjoittajiin. Ei kaikkien lausahduksia pilkota palasiksi ja etsitä josko joku sivulause sattuisi sisältämään sataprosenttisesti oikeaksi todistamattoman sanonnan tai oletuksen.
En muuten väitä että Vadelmamunkki olisi lainkaan pahimmasta päästä henkilökohtaisuuksiin menevä keskustelija. Oikeastaan ei sinnepäinkään. Useimmiten hänen kanssaan voi avata asioiden taustoja ja pohtia mihin milläkin milloinkin pyritään. On kuitenkin nähtävästi niin, että tuon yhden järjestön kannanottojen kohdalla emme pääse pintaa syvemmälle julistusten sisällön tutkimisessa.
Siitä huolimatta, keskustelumme on pysynyt asiallisena, suurin piirtein. Kiitos siitä, jatketaan. Mieluummin jättäen henkilökohtaisuudet edelleen syrjään ja keskitytään asioihin. Vaikkapa sitten ihmisen mahdollisuuksiin korjata elämäntilannettaan sellaiseksi etteivät päihdeongelmat ole se merkittävä tekijä johon muut asiat sitten tavalla tai toisella kietoutuvat.
Ja tässä ketjussa kai voimme tosiaan palata aloittajan määrittelemään aiheeseen; millaisia ovat entisen alkoholistin päivät.
Se todellakin voi olla jollekin asiaa just omalla kohdallaan johonkin malliin suunnittelevalle mielenkiintoista tietoa. Minulla muuten oli itselläni siinä elämänmuutosta tältä osin tehdessäni juuri tuosta melko epämääräisiä käsityksiä. Kun olin kymmeniä vuosia elänyt alkoholistin elämää, oli kysymysmerkkejä toisenlaisen elämäntavan suhteen aika paljon. Viihtyisinkö sellaisessa elämässä? Olisiko se vaikeaa, kenties jotenkin ylläpidettävää eikä luontevaa? Tuntuisiko se omalta elämältä? Vaikuttaisiko se ihmissuhteisiin? Kaipaisnko takaisin? ja monta muuta.
Ok, jätetään minun puolestani kaikkienkin yhteisöjen oppeja koskevat asiat jonnekin muihin ketjuihin ja pysytäään täällä asiassa.