Miljoona entisen alkoholistin mallia -ja kaikki yhtä todellisia, eläviä ihmisiä.
Yhtenä, just minulle sopivana ja sekä ympäristön, lähtökohtien että itseni räätälöimänä varmasti ainutlaatuinen.
Olennaista on se, etten tunne kaipuuta palata takaisin alkoholismiin, olennaista ei ole ihan nippelin tarkkudella se mitä minäkin päivänä teen. Ja silti, niin minun kuin muidenkin tämän päivän tekemiset volivat kerrtoa jollekin alkoholismista luopumista harkitsevalle, että vaihtoehtoja ainakin on, monenlaisia. Eivätkä ne vaihtoehdot useinkaan ole riippuvaisia siitä onko ollut alkoholisti -kunhan ei ole sitä nyt.
Omasta mielestäni elämäni ei ole ainakaan sen tylsempää tai yksitoikkoisempaa kuin silloin kun… pikemmin asia on toisinpäin. Voin paljon, paljon vapaammin mennä mielenkiintoisiin paikkoihin ja osallistua, vaikuttaakin asioihin, tehdä asioita joita ei oikein voinut (tämän talven uusi juttu minulla on tuo autolla ajaminen, näin maaseudulla se laajensi osallistumismahdollisuuksia aika paljon)
Niin, tänään.
Aamukahvit juotu, uutisotsikot selattu (en niitä aina viitsi ihan tarkkaan lukea, joskus sitten katselen tarkemmin eri asioissa pitemmän aikavälin suuntaviivoja) , vaatteetkin jo puettu eli ihan taas valmiina kohtaamaan maailma.
Kierrätyskeskukseen ajattelin poiketa. Nyt en ihan lähimpään, vaan hiukan kauempana olevaan, taas yhteen niistä jotka vielä toimivat sillä alkuperäisellä kierrätysperiaatteella, eli sinne saa viedä itselleen tarpeetonta tavaraa ja ottaa mukaansa mitä tarvitsee. Ilman rahaa.
Jotain vietävää olisi, toivotaan nyt ettei paljon tulisi ajatuksia että just tuotahan minä tarvitsisin… kun tuota roinaa jo ennestäänkin on. Sellaistakin jota en välttämättä sitten tainnutkaan tarvita vaikka joskus niin ajattelin. Niitä nyt sitten olen vähän myyynyt ja vähän jakanut pois ja taitaa niissä olla sellaistakin mmikä ei kenellekään muullekaan kelpaa.
Hiukan surullinen olen siitä, että kirjoilla ei näytä olevan minkäänlaista arvoa , ei kaikkien mielestä edes käyttöarvoa. Kaatopaikalle viedään, kun ei kukaan huoli edes ilmaiseksi. Onhan niissä toki senlaatuista huhheijaa-tavaraa että mitään ei olisi ihmiskunta menettänyt jos olisi painamattakin jätetty, mutta suurin osa kai jollain tavalla vilkaisemisen arvoista?
Olen huomannut, että viimeisten vuosikymmenten aikana on ilemstynyt huusholleja joissa ei ole edes kirjahyllyä. Ja jos on, sitä käytetään rihkaman ja sukulaisten valokuvien ja kukkapuskien ja kahvikuppien ja matkamuistovemputtimien ja muun sellaisen enempi vintin laatikoihin sopivan tingeltangelin säilytyspaikkana. Lieneekö sitten lukutaito ja -halu jotenkin muuttumassa enempi hävettäväksi, vanhanaikaiseksi?