Nainen38v

Hienosti selvisit! Joskus sitä vain kannattaa keksiä pieni hätävale että selviää tilanteesta. Kyllä kai se usein niin menee, että illanviettoseuraa alkaa pikkuhiljaa valitsemaan erilaisilla kriteereillä kun ei itse enää juo. Minusta se on kuitenkin ihan hyvä kokeilla olla kaikenlaisissa tilanteissa, kuten sinä nyt olit. Sillä tavoin huomaa että kyllä se juomattomuus vaan onnistuu vaikka muut joisikin. Jatkossahan sinun ei tarvitse tuollaisia iltoja viettää ellet itse halua, mutta nyt tiedät että tarvittaessa sekin onnistuu.

1 tykkäys

Vaikka ilta oli aika kiusallinen niin siitä jäi kuitenkin päällimmäisenä onnistumisen tunne joten se oli kaiken vaivan arvoinen.
Näköjään pystyn olemaan aikasmoisen hienosti myös selvinpäin.
Luulen että ystäväpiiriin tulee kyllä muutoksia. Minulle on kertynyt vuosien saatossa paljon ystäviä joiden kanssa se juominen on ollut pääosassa. Lisäksi kyllä löytyy myös ystäviä joidenka kanssa tehdään paljon muutakin kuin juodaan. Ehkä niitä suhteita voisi ylläpitää jatkossa enemmänkin.
Uskon että kun aikaa kuluu hieman enämmän niin pystyn nauttimaan myös illoista kuin toinen juo, nyt en kyllä ollut vielä niin pitkällä että se olisi ollut mukavaa.

2 tykkäystä

Jos jotakin kiinnosta niin näin meidän ilta sitten lopulta meni…

Ystäväni saapui noin 16.00 maissa luokseni. Mukana tietysti iso muovikassillinen juomia.
Olin laittanut meille naudan pippuripihvejä, lohkoperunoita ja salaattia. Ruoka maistui.
Heti ruuan jälkeen ystäväni sihautti ensimmäisen siiderin auki. Perään tuli heti toinen ja kolmaskin. Tunnelma oli vielä hyvä, naurettiin, muisteltiin menneitä ja herkuteltiin ystäväni tuomilla karkeilla. Silloin minusta tuntui että voi kun saisin ottaa lasin viiniä ystäväni seuraksi. Hänen nousuhumala tuntui houkuttelevalta olotilalta.
Pikkuhiljaa kun alettiin lähestyä alkuiltaa niin tunnelma alkoi muuttua. Hän olisi kaivannut jotain ”äksöniä”. Takana oli jo noin 7 siideriä.
20.00 hän pyysi että heittäisin hänet kaupalle kun juomat loppuu. Kilttinä lähdinkin häntä kuskaamaan ja hän sai lisää juomista.
Jääkaapissa oli toki jo valmiiksi 2 pulloa valkkaria mutta silti hänelle tuli tunne että kaupasta tarvitaan lisää.
Kauppareissun jälkeen hän korkkasi ensimmäisen viinipullon. Se menikin aika mukavan nopeasti. Puhetta tuli sellaisella tahdilla ettei mukana pysynyt. Alkoi laulattaa ja tanssittaa, siis häntä.
Sitten olikin aika korkata toinen viini. Tässä vaiheessa hänen humalansa oli jo niin vahvaa että puhe sammalsi eikä mihinkään järkevään keskusteluyhteyteen enää päästy. Hän halusi vain laulaa.
Silloin minulle tuli tunne etten enää haikaillutkaan juomisen perään. Oli kamalaa katsoa sitä riekkumista.
Seuraavaksi hänelle tuli idea että nyt lähdetään radalle. Tähän en kyllä lähtenyt mukaan ja hän siitä taisi sitten ottaa vähän hernettä nenään.
Lopulta hän tyytyi juomaan kaupasta ostetut ”lisä” siiderit ja sammuikin sitten noin 2.30 yläkertaan.
Tässä vaiheessa menin itsekin nukkumaan vaikka olisin ollut valmis jo klo.23.
3.30 hän heräsi ja tuli kysymään vieläkö kerettäisiin lähikuppilaan yhdille.
Sanoin ettei se ole auki enää.
Oma uni katkesi ja sain uudestaan unta vasta 4.50.
Aamulla heräsin 9 aikaan kun ystäväni kävi oksentamassa vessassa. Pyysi tämän jälkeen särkylääkettä ja mehua. Meni takaisin nukkumaan.
Nyt kello 12.30 ja hän nukkuu vieläkin. Toivottavasti ei koko päivää niin pääsisin itsekin viettämään loppupäivän rauhassa.

Mutta siis tämmöinen ilta meillä.
En hirveästi nauttinut

2 tykkäystä

Ei kuulosta kovin kivalta. Minä en ainakaan jaksaisi tuollaista menoa selvinpäin kovin pitkään katsella… Mutta sinä pääsit/jouduit nyt aitiopaikalle todistamaan, miten tuollainen aika tavanomaisen kuuloinen ryyppyilta etenee. Ajattelepa sitä, että juovana aikana olisit luultavasti ollut täysin samalla aaltopituudella kaverisi kanssa, ja nyt itsekin makaisit krapulassa tuskissasi. Veikkaanpa, että tänään sinua ei harmita ettei tullut eilen juotua😁

1 tykkäys

Voin kyllä sanoa suoraan että tuskallista sitä oli katsoa vierestä ja ennen minäkin olisin ollut mukana menossa ihan samalla tavalla.
Kyllä oli silmiä avaava kokemus.
Mutta tämä taas vahvisti sitä etten halua enää juoda, oli se sen verran karmeeta katottavaa.

Ps.ei sattunu aamulla tukkaan😂

4 tykkäystä

Kiitos tuosta vieressä katsojan kuvauksesta! Jotenkin yllättäen huomasin sovittavani itseäni nimenomaan ystäväsi asemaan. Kuulosti juuri siltä, mitä se olisi voinut pari vuotta sitten hyvinkin olla, ehkä olikin. Lisäostoksineen, tanssahteluineen ja äksönin kaipuineen. Unohtamatta tietenkään aamuista krapulaa. Voi itku sentään, minkälainen sitä on tullut vuosikaudet oltua.

Todellakin tämäkin kokemuksesi vain alleviivaa raittiuden paremmuutta niin kaikin tavoin. Ja tuo kateuden hetki, tosi hyvä kun huomasit sen. Kuinka ohikiitävä se lopulta on. Se mitä havittelemme ja kaipaamme. Joku jossain ketjussa kertoi kuulleensa niin hyvän huomion. Jotenkin, että hakisimmeko sitä hyvää oloa vielä, jos juomisen vaikutukset menisivät toiseen suuntaan. Ahdistus, sumu, kipu, morkkis, sammallus, sekoilu ja lopussa se hetken hiprakka. Eh, eipä olisi sen väärti.

Onnittelut sinulle hienosta tilanteen selättämisestä! Minäkään en liikaa tulella leikkiä suosittele, mutta onneksi tunsit tilanteesi riittävän hyvin ja selvisit onnistujana. Pidän peukkuja, että sama voittokulku jatkuu!

2 tykkäystä

Kiitos viestistä @hiiri.
Minä olen aikaisemmin ollut ihan samanlainen koheltaja kuin ystäväni eilen oli. Se meitä varmaan osittain yhdistikin kun kumpikaan ei sylkenyt kuppiin.
Jotenkin vain tällä kertaa tuntui tosi hassulta kun ei oltukaan samalla sivulla, en saanut ystävän ajatuksen juoksusta yhtään kiinni.
Kateus mitä tunsin nousuhumalasta oli onneksi vain hetkellinen tunne. Loppua en kyllä kadehtinut pätkääkään.
Aamulla tunsin tosi voimakasta hyvän olon tunnetta siitä etten sortunut, se tuntui mukavalta.
Tuo oli muuten tosi hyvin sanottu että joisiko kukaan jos olot menis toisinpäin😂

1 tykkäys

Ai että vedit @Nainen38 hienosti!! Hykertelin vähän lukiessani tuota illan kuvausta. Tuosta saisi melko vaivattomasti kummeli-sketsin :joy:!

Tuollaista iltaa ei vapaaehtoisesti tee montaa kertaa. Minulle on tullut nyt juomisen lopettamisen jälkeen tärkeäksi päästä karkaamaan jossakin vaiheessa pois. Humalaisten katsominen on kyllä ihan huvittavaa, mutta jotenkin tulee ulkopuolinen olo siitä että ei pääse samaan riehakkuuteen mukaan.

2 tykkäystä

Eilen vähän vitutti, tänään jo nauratti😂

1 tykkäys

Moro
Melko tarina @Nainen38 :upside_down_face:
En olis alkuvaiheessa tuommoiseen uskaltanut ryhtyä, ja enää ei tarvi.

Tollastahan se on ollut itselläkin. Itse tyypillisesti aloin humalassa soittelemaan tutuille siinä kohtaa, kun juttu alkoi luistaa.
Tuskin oli kovin kivoja puheluita vastasnottajalle.

Hyvää viikon alkua ja onneksi olkoon, olipa siinä kokemus.

T. Puuhapete

2 tykkäystä

Laskinko, että 10 siideriä ja kaksi pulloa valkkaria 16-04 eli 12 tuntia? On kyllä melkoinen sietokyky kaverillakin.

2 tykkäystä

Nuo oireet mitä alussa kerroit viittaa vahvasti haimatulehdukseen. Mulla on siitä kokemusta ja kannattaa pikimmiten käydä terveystarkastuksessa koska haimatulehdus voi aiheuttaa monia muita ongelmia kuten veritulpan…

Hyvää viikon alkua myös sinulle @Puuhapete.
Kaveri tosiaan juo aika reippaasti. Meillä oli tapana yhdessä juuri viikonloppuisin ottaa vähän enemmän keittoo.
Eihän se kovin terveellistä ole juoda tuommoisia määriä yhdellä kertaa, mutta luulen että kaverinkin olisi syytä mietiskellä omaa alkoholin käyttöään. Ehkä alkoholi ei sovellu hänellekkään. Mutta jotenkin vaikea sanoa siitä hänelle kun en itsekään ole kertonut että olenkin alkoholisti.

Terve @Harhainen.
Minä kävin lukemassa tuosta haimatulehduksesta kun sain täältä tietoa että voisi olla sitä. Ymmärsin että aika vaarallinen tila.
Minä olen menossa verikokeisiin tarkastuttamaan arvot, riittääkö se vai pitäisikö käydä ihan lääkärin vastaanotolla?

Olipa hienosti hoidettu kuvio @Nainen38! Tykkäsin siitä, kuinka teit itse päätöksen tuon illan suhteen, ja pidit sen täysin hallinnassasi juuri niin kuin olit suunnitellut. Ja vaikka vaikeaa oli, niin pysyit kurssissa ja vielä kaiken lisäksi keräsit mukaasi vaikka ja minkälaista oppia. Nyt sinä olet ratissa, eikä alkoholi. Mikä vapaus! :grinning:

2 tykkäystä

Kiitoksia @Setämies. Kyllä minulla niin kova tahto opetella olemaan juomatta.
Taas yksi haaste selvitetty, tästä se lähtee.

2 tykkäystä

Huomenta. Olipa niin samankaltainen kokemus kuin minulla muutama vuosi sitten. Menin ystävän mökille, ja hän kyllä tietää että olen raitis enkä pidä ryyppyilloista enää. En minäkään halua enää istua ja kuunnella toisten örveltämistä. Humalainen ei ole mukavaa katseltavaa. Siinähän sitä entisen itsensä näkee.
No, kun menin sinne mökille ja huomasin, että isoja kaljatölkkejä oli jo tyhjänä vaikka kuinka monta keittiössä, ja ihmettelin kun hänestä ei niin huomannut, että olis noin paljon juonut. Ilmeisesti ihmisellä kasvaa sietokyky kun juopottelu etenee. illan mittaan hän joi lisää. Ja minun piti alkaa vartioimaan, ettei sytytä saunaa tulee kun tuhersi siellä kynttiöiden ym. tulen kanssa, ja muutenkin aloin pelätä häntä. Onneksi olin omalla autolla ja lähdin aamuyöstä pois kun hän sammui, eikä enää voisi satuttaa itseään tai polttaa mökkiä kynttilöillä.
Seuraavna päivänä kerroin, etten sitten enää koskaan lähde hänen kanssaan mihinkään, jos juo. Ja sanoin suoraan, että se alkoholi määrä on jo vaarallisen paljon mitä hän joi illan aikana. Sen jälkeen välit viileni, mutta kuulin että on lopettanut tai ainakin vähentänyt alkoholin kanssa läträämistä.
Se kokemus kyllä oli minullekkin tarpeen, jos olin tuudittautunut siihen, että pysyn raittiina ja olen jo “pelastunut”, niin siinä näin itseni ja uudestaan kavahdin sitä, että joutuisin vielä juomaan. Halu pysyä raittiina kasvoi.
Itsesääli on minulla se paha vaiva vuosien varrella ollut, sen kun vielä saisin nujerrettua jotenkin pois. Mutta ehkä se tästä jossain vaiheessa poistuu minusta.
Hyvää ja raitista viikon alkua kaikille! Ihanaa olla selvinpäin!

4 tykkäystä

Kiitos viestistä @Vieraammaksi54.
Voin vaan kuvitella että mökki reissusi oli kamala kokemus. Ei sitä ole kiva vahtia aikuista ihmistä kun meno niin homtitonta.
Minullekkin tuli lauantaina samanlainen olo että piti vahtia häntä, ettei nyt satu mitään.
Koen kuitenkin että minun oli hyvä nähdä se kaikki. Tajusin miltä se oma menokin on näyttänyt.
Hienoa että olet uskaltanut sanoa ystävällesi siitä ettet halua enää katsoa jos hän juo tuolla tavalla. Minäkään en jatkossa halua olla paikalla jos joku vetää perseet. Eri asia on jos joku haluaa muutanan juoman juoda esim. Ruuan kanssa hieman viiniä. Niin kuitenkin että tunnelma ei kärsi siitä.

Hyvää viikkoa kaikille☺️

2 tykkäystä

Kiitos. Tosi ihana asia että on tällainen paikka missä saa kirjoittaa ja päästä aina pikkuisen eteenpäin. Minulla on raittiutta pitkä pätkä, mutta silti elämässä tulee vastoinkäymisiä että on ihan helpottavaa kirjoittaa jotain, vaikken kirjota niistä vaikeuksista niin jotain kuitenkin kirjoitan ja ongelma josta huolestuin onkin hivenen helpompi kestää.
päivä kerrallaan, selvinpäin ja kirkkain mielin.

1 tykkäys