Putkimiehen putket ohi

Kiitos mielipiteistä. Huoli on varmasti yleisesti aiheellista, mutta tällä kertaa ei.
Kuten sanoin ensimmäisessä viestissä se ~50 päivää sitten oli elämäni viimeinen krapula ja se pitää edelleen :+1:
Loput viinit ovat koskemattomina kaapissa samoin yksi kylmä lonkero, jonka ostin :joy:
Eilinen oli hyvä päivä ja niin on tämäkin päivä, koska tänään en juo, kuten en eilenkään :sunny:

4 tykkäystä

Hienoa. Tosin jäi mietityttämään miksi Sinulla on viiniä ja lonkkua kaapissa? Ne voi siellä helpommin alkaa huudella kuin jos niitä varten pitäisi nähdä vaivaa ja köpötellä kauppaan?!
Tsemppiä sinne.

1 tykkäys

Hmmmm… tuo on varmasti totta.
Mutta mistähän johtuu, että minä saan joitain outoja kiksejä siitä, että mulla ON sitä juomatonta juomaa kaapissa? (No, onhan ne kumppaninkin) Giniä ja rommia ja muuta drinksutarpeistoa. Eivät ole huudelleet mulle yhtään, päinvastoin.

Niin sinä taisit jättää takaportin auki alkoholille kun lupasit ettei enää krapulaa. Et luvannut alkoholitonta elämää. Jokainen tekee valintansa mutta muistetaan että tämä on lopettajien palsta.

6 tykkäystä

Kai siitä jonkun hallinnan tunteen saa.

Mutta kauanko olet ollut juomatta? Muutaman viikon? Jos myöhemmin alkaa janottaa, niinkuin usein jossain kohtaa alkaa, niin väitän että houkutuksia on helpompi torpata jos kotona ei ole viinaa.

2 tykkäystä

Muutaman viikon, tosiaan. Mutta joku hallinnan tunne siitä on tulevinaan?

Juomat ovat pääasiassa puoliskon, pitää usuttaa häntä juomaan ne - tai sitten tarjoilla joissain juhlissa pois?

Ei kai sekään mahdotonta ole, että puolison viinat tai omat viinat ovat kotona, eivätkä ne ala houkuttelemaan. Onhan täällä p-linkissäkin semmoisia tapauksia ollut, ja nyt taitaa olla pari aktiivikirjoittajaakin joiden puolisot juovat reippaasti, eli alkoholi on kotona vahvasti läsnä.

Useammin se vaan taitaa mennä niin, että viinoista hankkiudutaan eroon. Se on vähän sama, kun yritän parhaillaan pudottaa painoa, niin on se helpompaa jos ei jatkuvasti ole kotona herkkuja käden ulottuvilla.

4 tykkäystä

Äää - tämä nappasi jotenkin ikävästi korvaan - älä usuta puolisoa juomaan. Kannusta ennemmin häntäkin olemaan juomatta. Itse olen monesti ostanut lahjaksi pullon - nyt olen sitä mieltä, että se osoittaa suurta mielikuvituksettomuutta. Osta viinaa, jos et muuta keksi. Lisäksi en halua ostaa alkoholia enää kenellekään. Kaikesta vähiten ihmisille, joista välitän.

3 tykkäystä

Aivan ensimmäisinä kuukausina minäkään en pitänyt ajatuksesta, että kotonani olisi alkoholia.
Nyt pysähdyin asiaa oikein miettimään, että onkohan täällä juotavaa, kun en ole asiaa mitenkään enää miettinyt pitkään aikaan.
Tarkastettuani kaapit löysin kaksi isoa korkkaamatonta pulloa viinaa.
Ja toisen niistä olen minä vielä ostanut puolisen vuotta sitten, kun jossain juhlissa haluttiin kovasti tehdä jotain tiettyä drinksua, johon pullon sitten hain.
Mutta se mun ostama viina oli lopulta kuulemma väärän väristä ja väärästä maasta tms. kamalaa, niin ei kukaan sitten sitä halunnutkaan ja kaikki juotiin alkoholitonta viiniä aivan tyytyväisenä.
Muistan nauraneeni, että ei olisi minun juominen viinan väriin kaatunut, olisin ollut vain erittäin tyytyväinen, kun muille ei kelpaa.
Mutta siis tässä vaiheessa minua ei haittaa enää alkoholi tai jos joku sitä nauttii känniörväämättä kotonani, koska sillä myrkyllä ei ole enää mitään sijaa minun elämässäni.
Läheiseni tehköön omat valintansa, ja voin sitä samalla kaupastakin tuoda, jos joskus harvoin pyydetään.
Miettisin varmasti uusiksi, jos jollain muulla olisi myös paha ongelma minun välittömässä läheisyydessäni.
Lahjaksi en anna enää itsekään, en tajua kuinka sitäkin on joskus pitänyt jotenkin nerokkaana ajatuksena.

5 tykkäystä

Kuulumisia;
Eipä kummallisempia, homma jatkuu siitä mihin jäi ennen “tahallista” tai joidenkin mukaan “alitajuista pakko” -repsahdusta jäi.
Ei ole mielitekoja, ei morkkista, paitsi mitä täällä olleet kommentit saivat aikaan :unamused:
Fiilis on hyvä ja elämä hymyilee. Jotenkin rento olo on ollut kun jollain tavalla pääsin irti suorittamisesta, jolta päivien laskeminen tuntui. Otan päivän kerrallaan ja menen fiiliksen mukaan. Tänään en juo :+1:

1 tykkäys

Hienoa - älä anna kommenttien lannistaa - emme me pahalla näitä ns neuvoja jakele - tunnistan kyllä erittäin hyvin tuon pakon nollata ns suorittamisen jälkeen mikä päivien laskemisesta tuli. Siksi minäkin poistin puhelimesta kaikki äpit ja vastaavat. Menen vain tunti ja päivä kerrallaan. Tämä toimii itselle jollekin toiselle sopii laskeminen.

Mulla on kanssa se tilanne, että en pystyisi viinavarastoa kotona pitämään. Jos sellainen olisi niin menisi heti tilaisuuden tullen kurkusta alas. Mutta just nyt neljäs viinaton viikko meneillään ja olen melkeimpä innostunut tutkailemaan ja maistamaan kauppojen alkoholittomia vaihtoehtoja. Jääkaapissa odottaa alkoholiton inkivääriolut ja uusi limsamaku.

Vaikka mieli välillä harhailee “jos sitä joskus vielä vähän” ajatukseen, niin raittiina mennään. Ajatusmaailma on kuitenkin kääntynyt siihen ajatukseen että tämä selvinpäin olo vapaapäivinäkin on normaali olotila ja päihtymistila olisi epänormaali. Aikaisemminhan se “pikku hiprakka” oli vapaapäivinä normaali ja tavoiteltava olotila :rofl:

3 tykkäystä

Äh. Typerä sanavalinta oli mulla.
Oma kumppanini juo ainoastaan yhden drinksun noin pari kertaa kuussa. Ei juuri koskaan enempää.

Mulle ne pullot eivät ole yhtään houkutin. En vaan kokisi reiluna kaataa niitä pois, kun eivät ole mun hankkimiakaan?
Omassa ketjussa juuri kirjoittelin parisuhteesta ja puheeksiottamisesta vähän enemmän.

1 tykkäys

En tuomitse nollausta, mutta jos lopettajat-palstalla kehuu kuinka hyvää teki retkahtaa suunnitellusti, minkälaisia reaktioita kuvittelit saavasi muilta lopettajilta?

En sano ettei aiemmalta polulta voisi olla enää paluuta kohtuukäyttöön, koska voittaahan ne ihmiset lotossakin välillä :tipping_hand_man:

3 tykkäystä

Tämä oli siis oma kokemus, enkä sitä todellakaan muille tyrkytä. Koin olevani ylpeä siitä, etten kokenut himoa ottaa enempää tai jatkaa tai että taivaat eivät auenneet, eikä tullut euforinen tai erikoisen hyvä olo.
Hyvä olo tuli siitä, ettei tullut erikoisen hyvää oloa.

Ilmaisin ehkä itseäni huonosti :thinking:

Se “retkahdus” oli ihmiskoe, jonka halusin tehdä oppiakseni lisää addiktiostani.

Käytiin porukalla syömässä, muut ottivat oluen, minä vettä. Eikä tehnyt edes mieli ottaa olutta.

2 tykkäystä

Tämä yksittäinen juttu on saanut liikaa kierroksia. Mutta kuten @Projekti_0.0 tuossa totesi, foorumi oli väärä.

Jatkoa varten suosittelen jo vertaistuellisistakin syistä (siis meidän kaikkien muiden takia) pohtimaan, aiotko pyrkiä kohti lopettamista, jolloin mitkään suunnitellut juomakerrat eivät kuulu agendaan. Jos näin, niin hyvä - olet oikeassa paikassa. Jos pidät oven auki silloin tällöin edes vähäisellekin juomiselle, suosittelen perustamaan ketjun Vähentäjiin.

3 tykkäystä

Minäkin pitäisin selkeyden vuoksi aika tarkasti tästä kiinni; tällä puolella on pyrkimys lopettaa alkoholinkäyttö kokonaan. Alkoholisriippuvuus ja alkoholismi ovat kuitenkin niin hankalia vaivoja ja osalle retkahdus voi olla se viimeinen silläkin tavalla, että siitä lähtee käyntiin se viimeinen kuolemaan johtava loppuluisu.
Mielestäni tällä puolella on hyvä saada olla siinä mielessä turvallisin mielin, ettei törmää juomisen, kohtuukäytön tai minkäänlaisten kokeilujen mainostamiseen.
Vähentäjien puolella asia on eri.

4 tykkäystä

Anteeksi ajattelemattomuuteni.
Jatkan hommia itsekseni.
Tämä n. 2 kuukautta on antanut paljon uskoa omaan tekemiseen ja olemiseen. Voin paljon paljon paremmin ja olen luottavainen jatkon suhteen :+1::muscle:t2:

Ehkä palaan asiaan vähentäjissä, ehkä en kun en tunne sinnekään kuuluvani…tässäkin olen väliinputoaja, mutta siihen olen tottunut kun teen oikeastaan kaiken omalla tavallani.

Hyvää jatko kaikille, minä ainakin olen juomatta tänäänkin :+1:

5 tykkäystä

Jaanpa vielä oikein mukavan onnistumisen ja sen miten ajattelevaisia ystävät voivat olla.

Meillä oli käymässä pari karavaanarikaveria, jotka reissullansa ajoivat ohi. Heillä on tapana lopettaa ajopäivä oluella/viinillä, kuten useilla karavaanareilla :joy:

Kysyivät pari viikkoa sitten, että voivatko tuoda jotain, esim. Viiniä tms. Kerroin laittaneeni korkin kiinni.
Kävivät, saunottiin, grillattiin yms ja yllätyksekseni hekään eivät kaivaneet oluita tai viiniä tms. Autostaan. Asiasta ei puhuttu, mutta arvostin todella paljon elettä :heart::heart:

En muuten juo tänäänkään :muscle:t2:

6 tykkäystä

@Putkimies Minulla ollut nyt samoja fiiliksiä, etten ole tohtinut oikein kirjoitella, etten vahingossa triggeröisi ketään. Vasta tämän aikaisemman pienen mylläkän myötä oivalsin, että eihän minulle “normaali”, töihin kuuluva alkoholin maistaminen välttämättä kuulu tänne ollenkaan vaikkei se omaa laskuria mitenkään nollaakaan.

Toisaalta hyvä, että on pitänyt itselleenkin tarkemmin jäsentää omaa ajattelua ja tavoitetta. Luulen, että ollaan tässä aika samoilla linjoilla, ainakin toistaiseksi. Voisiko se sitten olla 98% alkoholiton tai jotain sellaista?

1 tykkäys