Juomareita on kahdenlaisia – tuurijuoppoja ja tissuttelijoita. Tuurijuopot juo viinaa muutaman päivän oiken olan takaa ja saattavat sitten olla viikkojakin kokonaan ilman. Tissuttelijat juo viinaa päivittäin, mutta aamulla pitävät sen verran taukoa, että ehtivät käydä töissä kahden humalan välillä. Tuuurijuopot ja tissuttelijat eivät ole alkoholisteja. Jos asiaa kysyy tuurijuopolta, he eivät juo joka päivä. Jos asiaa kysyy tissuttelijoilta, heillä sentään juominen pysyy niin hyvin hallinnassa, että aamulla menevät töihin. Me alkoholistit olemme enemmän samanlaisia keskenämme. Me emme juo lainkaan viinaa. Ennen kuin minusta tuli alkoholisti olin tissuttelija.
Alkuholismi periytyy geenien avulla aivan samalla tavalla, kuin ihmisen silmien värikin. Alkoholismia aiheuttavia geenejä on ainakin kaksi aivan erillistä. Toinen on yhteydessä epäsosiaaliseen käyttäytymishäiriöön. Tämän geenin kantajilla on taipumusta ajautua huumeden käyttöön, väkivaltasysteemeihin ja vankilaan. Usein tämän geenin kantajat ovat kovin lyhytikäisiä. Ilmeisestikään tätä geeniä en ole saanut vaivoikseni. Toinen alkoholismigeeni on yhdistynyt perinnölliseen taipumukseen ahdistua. Jo ennen kouluikää minua kiikutettiin kasvatusneuvolassa ja minulle syötettiin pieniä vihreitä pillereitä ahdistukseen. Teini-iässä ahdistukseen löytyi sitten miellyttävämpi lääke – alkoholi. Alkoholin avulla selvisin elämästäni viisikympiseksi asti ilman, että minun olisi pitänyt kiinnostua ahdistuksen olemuksesta.
Oikeastaan koko sana ahdistus pitäisi lailla kieltää. Moni luulee, että ahdistus on tunne. Tunteeltahan se tuntuukin, mutta tunne se ei ole. Aivan päinvastoin. Ahdistus on kyvyttömyyttä käsitellä tunteita. Tai oikeammin seurausta kyvyttömyydestä käsitellä tunteita. Tunteet, joita en ole käsitellyt, jäävät painolastiksi. Tuota painolastia kannan mukanani, kunnes olen valmis nuo tunteet kohtaamaan ja käsittelemään – yksi kerrallaan. Kun muut ihmiset vihastuivat, olivat surullisia, pelkäsivät, häpesivät tai kokivat syyllisyyttä, minä keräsin nuo tunteet kiviksi reppuun, jota jatkuvasti kannoin mukanani. Ei ihme, että reppu kävi lopulta liian painavaksi.
Minä siis join, koska en osannut kohdata tunteitani, vaan kätkin ne. Niin hyvin, että lopulta en löytänyt niitä itsekään. Lapsena isä ja äiti eivät osanneet opettaa minua käsittelemään tunteitani. Mitenpä olisivat osanneet opettaa, kun eivät osanneet edes omiaan käsitellä – vaan liottivat ne viinaan. Murrosiässä olisi ollut minulle viimeinen tilaisuus pysähtyä ja rakentaa elämäni toisella tavalla. Sivuutin koko murrosiän ja hyppäsin suoraan aikuisten maailmaan jo neljäntoista iässä. Mikä oli hypätessä, kun pituutta ja painoa oli aikuisen mitassa. Pikkutakki päällä ja parranhaivenet ajeltuna kävin itseäni kymmenen vuotta vanhemmasta. En tarvinnut väärennettyjä papereita baareissa, enkä edes viinakaupassa. Ymmärsin sentään sentään olla jättämättä polkupyörääni viinakaupan ikkunan eteen. Silloin harvoin, kun ikääni kysyttiin, työnsin käteni pikkutakin povitaskuun, kuin etsiäkseni ajokorttia. Aina selvisin tilanteesta sanomalla, että ajokortti on auton hansikaslokerossa.
Miksi Jeppe siis juo. Koska Jepellä on tunne-elämän häiriö. Jeppe ei osaa käsitellä tunteitaan, joten tunteet käsittelevät Jeppeä. Eihän sellaista tyyppiä siedä Jeppe itsekään selvin päin.