Kaaleppinen, kohdallani ei ole kyse pelosta, vaan kykenemättömyydestä. Erottuani hyppäsin seuraavaan suhteeseen ja sitä seuraavaan levitin käteni ja hyppäsin tyhjään. Samoin hyppäsin erotessakin täydelliseen tyhjyyteen.
En pelkää luottaa, en vain osaa.
Elämään (tai kai johonkin jumalaan) luotan kyllä. Mikä taas vaikuttaa varmaan oudolta. Minä luotan että elämä kantaa ja voin heittäytyä elämän varaan, mutta en pysty luottamaan että mies tuo purkin maitoa kaupasta jos pyydän, vaan varaudun pettymykseen tämän tullessa. Jos hän tuo maitopurkin olen yli-iloinen, jollei olen yliärtynyt.
Ehkä kyse voi olla myös siitä, että omassa lapsuudessani kaikki miljoonat lupaukset rikottiin ja omille lapsilleni olen pyrkinyt pitämään kaiken lupaamani liiankin tunnontarkasti. Sisäisesti ehkä odotan läheisiltä samaa tunnontarkkuutta, joka arjessa kuitenkin on mahdotonta. Jolloin alitajuisesti syytän jokaisesta minulle tuotetusta pettymyksestä yhtä paljon kuin niistä miljoonasta lapsuudessa koetusta pettymyksestä.
Tavallaan siis varaudun aina pahimpaan jotta en pettyisi, mutta kun petyn, se tulee aina yhtä mustana ja vetää maton jalkojen alta. ← Tässäpä on taas minun syvin ongelmani. Minä siis haluaisin oppia hyväksymään juuri tuon että ihmiset eivät täytä odotuksiani joka kerta, mutta alitajuisesti silti odotan että täyttäisivät. Ja kun petyn, pettymys kumpuaa jostain syvältä mustasta menneisyydestä.
Tästä seuraa että kun lupaus rikotaan, minusta paljastuu joko piru tai marttyyri, joko teen kärpäsestä härkäsen tai pyhitän itseni kiltteyteen eikä mikään oikeastaan satu minuun eikä tunnu missään ja lohdutan sitä joka rikkoi lupauksensa.
Kumpikaan tapa ei toimi, koska jos olen piru ja hyökkään täydeltä laidalta, ei toiselle jää tilaa pyytää anteeksi tai lohduttaa, olen kivi kova tai olen marttyyri, joka lohduttaa?
Eli en osaa ottaa lohdutusta vastaan. Hmm… en muuten osaa, nyt kun mietin. En osaa olla paijattavana, silitettävänä, en osaa olla lohdutettava, koska olen aina ollut lohduttaja.
Mitenhän syvälle pääsisin jos joskus olisi aikaa istua ja purkaa ihan kaikki pienen pieniin osiin?