Tuo kuva on hyvin otettu. Omalla kohdallani en oikein saa vangittua sitä, mitä etsin. Ehkä pitäisi joskus vain ryhtyä kuvaamaan enemmän. Kokeilemaan ja yrittämään. Tai ehkä kysymys on sittenkin siitä, että valokuvassa on lopultakin aina vain häivähdys kuvattavasta asiasta. Ehkä koko totuutta nyt vain ei saa mitenkään kuvaan vangittua - ja siihen on tyydyttävä.
Eikä liity! ![]()
Alkoholismi näyttää todentotta olevan sellanen abstraktio useimmille, että siitä voi kirkkain silmin sanoa ihan mitä tahansa hömppää ja uskoa silti osuvansa oikeaan! Sama tuntuu pätevän mielenterveyden ja persoonallisuuden häiriöihin.
Ihan oikeessa käytännön elämässä IRL ne on kuitenkin konkreettisia asioita, eivätkä suinkaan kivoja kuramöykkyjä, joilla voi vaikkapa heitellä tuntemattomia ihmisiä nettipalstalla päähän.
Kun katsomme esim. narsistisen persoonallisuushäiriön piirteitä, huomaamme että monet niistä ovat sellaisia joita saattaa tavata kaikilla, ns. terveillä, normaaleillakin ihmisillä. Lievinä ne eivät ole mitenkään erityisen outoja tai sairaita piirteitä. Kukapa meistä ei esim. haluaisi olla ihalltu, haloo!
Persoonallisuushäiriö voidan todeta olevan kyseessä vasta sitten, kun nuo piirteet ovat niin hallitsevia ja jähmeitä että ne haittaavat ihmisen selviytymistä normaalisssa sosiaalisessa elämässä, ihmissuhteissa ja haittaavat sopeutumista yhteiskuntaan.
Jos kyseessä on esim. empatian puute, se sulkee pois sen etteivät luovat ihmiset voi omata persoonallisuushäiriötä, sillä luovuus vaatii mielikuvitusta ja hyvän mielikuvituksen omaavat ihmiset osaavat myös asettua tarvittaessa toisen asemaan.
Minua on ainakin IRL kehuttu hyvästä empatiantajustani ja vuorovaikutustaidoistani. Niitä on sanottu jopa parhaiksi puolikseni. Miulla on siitä jopa mustaa valkoisella ihan käytännön työssä arvioituna. : )
Se ei silti sulje pois alttiuttani päihdeongelmiin. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Adolf Hitler oli taiteellinen ihminen ja kehitteli pimeässä pääkopassaan erittäin luovia ja mielikuvitusrikkaita teorioita ja… “ratkaisuja”… Sairas Ihminen voi kokea empatiaa valitsemiaan ihmisiä tai vaikka koiraansa kohtaan, mutta voi samalla vihata silmittömästi.
Mutta eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty.
a) Liittyykö vihakin persoonallisuushäiriöön?
b) Oliko Hitlerillä persoonallisuushäiriö?
Kaikki tyrannit ja diktaattorit eivät kärsi oikeista mielenterveyden tai persoonallisuudenhäiriöistä. Ne vaan on ihan oikeesti paskapäitä.
Hitler ei muuten ollut oikeasti erityisen taiteellinen. Hän maalasi pikkutarkkoja ja sinänsä näppärästi maalattuja tauluja, joita kuitenkin pidettiin tylsinä ja jähmeinä. Lähinnä rakennuksia ja asetelmia.
Jos hän olisi ollut oikeasti taiteellinen, hän olisi saattanut päästä taidekouluun ja maailmanhistoria voisi olla erilainen.
Ei kuulosta kovin yhteiskuntakelpoiselta saati vuorovaikutustaitoiselta. Ei kuulosta ihmiseltä, joka kykenisi menestymään opinnoissaan ja työssään, saati ihmissuhteissaan.
Viha liittyy joihinkin pers.häiriöihin. Minä en usko, että täysin terve ihminen suunnittelisi ja toteuttaisi ihan vain kusipäisyyttään miljoonien ihmisten joukkomurhan.
Tietoa:
[b]Narsisti hajottaa ja hallitsee
Narsisti voi olla myös sosiaalisesti älykäs. Hän tulee aina halutessaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kykenee hyvien vuorovaikutus- ja neuvottelutaitojensa vuoksi manipuloimaan ja hyödyntämään muita. Hän saattaa suoriutua myös älyllisesti keskimääräistä paremmin, sillä häneltä puuttuu inhimillisiä kontrollointimekanismeja. Tällaisia kontrollointimekanismeja ovat muun muassa syyllisyyden- ja häpeäntunteet.
Työyhteisössä on tyypillistä, että narsisti toimii päällepäin edustavasti ja moitteettomasti. Siksi häntä on vaikea myös epäillä väärinkäytöksistä. Hän kykenee kääntämään asiat ja näkökulmat ympäri siten, että syyt ja vastuut kohdistuvat aina johonkin toiseen henkilöön. Narsisti on mestaripuhuja, joka voi vakuuttaa jopa uhrinsa siitä, että kaikki muut paitsi hän ovat aina väärässä. Narsistin pelaa henkisellä väkivallalla ja aggressiolla[/b].
Millä tavoin narsismin sitten voi edes diagnosoita, jos joka ikinen tosi fiksulta vaikuttava tyyppikin on ilmiselvä narsu? ![]()
Viha liittyy joihinkin pers.häiriöihin. Minä en usko, että täysin terve ihminen suunnittelisi ja toteuttaisi ihan vain kusipäisyyttään miljoonien ihmisten joukkomurhan.
Kyllä niin vaan ihan oikeasti tapahtuu. Sitäpaitsi esim. Kolmanen valtakunnan tihutöiden takana ei ollut ainoastaan yksi ihminen, vaan suurempi joukko toinen toistaan verenhimoisempia operoijia.
Muistaakseni mm. Himmleria ja Heydrichia on luonnehdittu julmemmiksi ja antisemitistisemmiksi kuin itse Aatua konsanaan. On ihan turha alkaa etsiä heiltä kaikilta persoonallisuushäiriötä. (tai alkoholismia kuten Stalinilta!)
Muuten joudumme kohta päätelmään:
Persoonallisuuden ja psyyken häiriöt = PAHUUS ja julmuus.
Sellainen päätelmä voi johtaa loppujenlopuksi silkkaan hölynpölyyn.
Narsistin pelaa henkisellä väkivallalla ja aggressiolla[/b].
Eli kiusaamalla siis? Kiusaamisesta mm. työpaikalla, koulussa ja netissä olikin ihan yks topikki erikseen. ![]()
Henkistä väkivaltaa on mm. toisen ihmisen mielenterveyden kyseenalaistaminen (narsuttelu, huorittelu), tai herjaava mitätöinti esim. toisen ihmisen persoonaa tai jopa työtä kohtaan,
Mutta miten ihmeessä ihminen voi osoittaa hyviä vuorovaikutustaitoja ja henkistä väkivaltaa ja aggressiota yhtäaikaa?!
Ja miten ihminen voisi osoittaa henkistä väkivaltaa jossain työssä, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, ja toimitaan tiimin jäsenenä , joutumatta ikäviin seuraamuksiin. ![]()
Aah, on tuolla sivuilla narsistienuhrientuki.info/ paljon oikeaa asiaa:
Terveen itsetunnon omaava ihminen näkee itsensä arvokkaana ja kykenee kunnioittamaan itseään juuri sellaisena kuin on. Tällöin ihminen ei koe ylemmyyttä tai alemmuutta suhteessa muihin ja näkee omat heikkoutensa ja vahvuutensa realistisina. Ihminen ymmärtää, että parantamisen varaa on, mutta samalla hän näkee itsensä positiivisessa valossa ja hyväksyttävänä
Juuri tätähän mä oon aina sanonut!
Minusta ainakin on tosi OK olla melko keskiverto ja tavis. ![]()
Siis ihan niinkuin pari sivua sitten kirjoitin. (sivu 23, 3.9.2010 15:41:35 )
Mulla on hyviä ja huonoja puolia, kuten kaikilla ihmisillä. Elämä on jatkuva kasvun ja kehityksen prosessi, jossa ollaan koko ajan hieman kesken. Siihen viittaa signaturenikin eräästä mainiosta biisistä.
Olen melko älykäs, mutten huippuälykäs. Olen ihan kivan näkönen mutten missi enkä malli. Olen hyvässä kunnossa mutten kuitenkaan oikean urheilijan tasolla. Olen lahjakas musiikillisesti ja tekstillisesti, mutten niin lahjakas kuin eräät Suomen huiput.
Minun ei tarvitse edes leikkiä erityisen henkevää tai henkistynyttä, sillä on mukavaa olla vaan ihan tavallinen pahvipää. Ilman ironiaa en tosin jaksaisi itseäni. ![]()
Kun vielä join, join pullon viinaa päivässä. Katkolla minulta kysyttiin: “Miksi Jeppe juo?” Ihmettelin tuota kysymystä kovasti - eikö se nyt ole itsestään selvä asia, että Jeppe juo. Sehän on Jeppe ja Jeppe on riippuvainen viinanjuonnista. Jeppe juo koska Jeppe on alkoholisti.
On kestänyt kovasti kauan, että vähän jotain olen alkanut oivaltaa Jepen juomisesta. Onhan se asia toki niin, että Jeppe juo koska on alkoholisti. Jeppe lakkaa juomasta, kun ei juo. Näinhän sen täällä moni sanoo, mutta näin yksinkertainen asia ei ole. Muutenhan kaikki Jepet lakkaisivat juomasta.
Jeppe juo, koska Sisäinen Narsisisti kiusaa Sisikundia. Tämä panee Jepen juomaan. Sisäisellä Narsistilla ja Sisikundilla on yhteiset kädet ja jalat. Sisikundi pääsee kyllä viinakauppaan vaikka Sisäinen Narsisti ei Sisikundia sinne haluaiskaan päästää. Näin minulle kävi monet vuodet. Voihan se olla, ettei kenelläkään muulla ole Sisikundia tai Sisäistä Narsistia. Mitäpä se minulle kuuluu. Voihan se olla, että jollakin muulla Sisikundi alkaa voida paremmin, kun se huumataan bentsoilla. Mitäpä se minulle kuuluu. Voihan se olla, että lääketeollisuuden Mengelet keksivät hienompia kemikaaleja, jolla Siskundi saadaan sekaisin. Olisihan tämä valtaapitäville helpompi yhteiskunta, kun ihmiset olisivat pelkkiä ihmisen kuoria. Onhan ne kemikaalit ainakin siistimpi tapa, kuin naulan lyöminen silmämunan takaa aivoihin. Tällä tavallahan lobotomiatohtorit käsittelivät vaivalloisia Sisikundeja vielä 50-luvulla - ja tyydyttivät samalla omaa Sisäistä Narsismiaan.
Sisäisellä Narsistilla ja SIsikundilla on yhteiset kädet ja jalat. Minäkin muistan monet aamut golf-viheriöllä, kun Sisäinen Narsistini katseli vapisevia sormiaan. Kyllähän minä tuon pallon osaisin reikään putata, mutta nuo saatanan vapisevat sormet elävät ihan omaa elämäänsä. En lainkaan ymmärtänyt, että Sisikundini oli kuoleman kielissä, eikä jaksanut enää sen paremmin mailasta kiinni pitää. Sisäinen narsisti ei oikeastaan ymmärtänyt, muuta kuin tuloskortin päälle. Pitäisi vähän varoa viinankäyttöä ennen kilpailuja. Niinpä Sisäinen Narsisti yritti vähentää viinankäyttöä ennen kipailuja. Sisikundi käveli viinakauppaan ja osti viskiä niinkuin ennenkin. Ei alkoholisti voi lopettaa juomista, ennekuin Sisäinen Narsisti ja SIsikundi sopivat asiasta yhdessä. Ja milloinkas se Sisäinen Narsisti on kenenkään muun kanssa mitään sopinut - Sisiäinen Narsistihan on varsinainen kaikkien alojen asiantuntiaja. Hommat kyllä hoituisivat, kun muut ymmärtäisivät toimia Sisäisen Nasristin halujen mukaan.
Jeppe juo, koska Siskundi on tallattu lattianrakoon. Ei Sisikundin elämässä ole muuta jäljellä, kuin viinapullo. Jotta Sisikundi pääsisi pois lattianraosta, sen pitäisi saada olla erossa viinasta. Se ei kuitenkaan vielä riitä. Sisäisen Narsistin ja Sisikundin pitää oppia keskustelemaan keskenään ja sopimaan asioista. Sen takia AA-palaverit aloitetaan tyyneysrukouksella. Tyyneysrukouksen ensimmäisessä osassa käsketään Sisäistä Narsistia rauhoittumaan ja toisessa osassa Sisikundia aikuistumaan. Loppulauseessa vielä kehoitetaan sopimaan siitä, milloin on aika rauhoittua ja milloin on aika aikuistua. Omalla kohdallani en ole vielä edennyt ensimmäistä osaa pidemmälle. Useimmat eivät pääse koskaan näinkään pitkälle, vaan joutuvat takaisin juomaan.
Minun raitistumiseni alkoi puoli vuotta ennen, kuin lopetin juomiseni. Olin viikonloppuna juhlimassa - ensin juotiin pullo viskiä ja sitten aloitettiin ryyppääminen - Sisikundilla oli pitkästä aikaa oikeasti hauskaa. Maanataina Sisäinen Narsisti haukkui Sisikundin maanrakoon. Mikä oikeus Sisikudilla muka oli hauskanpitoon? Tiistaiaamuna Siikundi oli pohjia myöten vittuuntunut Sisäiselle Narsistille. Sisäinen Narsisti sivuutti korviaan lotkauttamatta Siiskundin nurinat ja käski Sisikundin töihin. Siskundi teki vielä päivän töitä, mutta työpäivän jälkeen ryhtyi totaaliseen lakkoon. Sai oikein kunnon itku-potku-raivarin. Kun Sisäinen Narsiti yritti kirjoittaa tärkeää raposrttia, niin Sisikundi ei suostunut liikuttamaan sormia. Sama toistui päivä päivän jälkeen. Sisäisen Narsistin ponnistelujen tulos oli pelkkä tyhjä paperi. Tätä jatkui, kunnes Sisäinen Narsisti lopulta suostui keskustelemaan Sisikundin kanssa. Siskundi kertoi, ettei enää jaksa liota viinassa, eikä juosta enää metriäkään tyhjien haaveiden perässä.
Loppujen lopuksi Sisäiselle Narsitille ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin suunnata voimavaransa tuloksen tekemisestä viinanjuonnin lopettamiseen. Eihän se Sisäiselle Narsitille ollut projektia kummempi asia. Ja sisäinen Narsisti sentään on maankuulu guru projektihommissa - ainakin omasta mielestään. ![]()
Voisi olla monille opettavaista nähdä ihan oikeiden päihdekuntoutujien elämää. Niillä reppanoilla ei paljon narsissit kasva, ei sisällä eikä ulkona. ![]()
Samoja maansa myyneitä luttanoita niin katkolla kuin kuntoutuksessa. Osin pikkulapsen tasolla, koska nuorena alkanut päihderiippuvuus on pysäyttänyt osan kasvusta.
Papukaijailun uhallakin en väsy toistamaan että päihderiippuvuus on primaari sairaus. Se ei ole oire mistään psyyken häiriöstä, vaan oma sairautensa jolla on fyysinen, psyykkinen, neurologinen, geneettinen ja sosiaalinen ulottuvuutensa.
Jos sairaus olisi vain psyykkinen, se paranisi kokonaan psykoterapialla. Jos se olisi vain fyysinen, sen voisi kenties parantaa lääkehoidolla. Jos se olisi vain sielullinen, sen voisi parantaa rukouksella.
Mutta alkoholismia ei voi parantaa. Sen voi vain eristää latenttiin tilaan pysymällä erossa päihteistä. Näin ainakin yleinen uskomuksen mukaan.
Ugh, olen papukaijaillut. Kertaus on jankkauksen äiti. ![]()
Voisi olla monille opettavaista nähdä ihan oikeiden päihdekuntoutujien elämää. Niillä reppanoilla ei paljon narsissit kasva, ei sisällä eikä ulkona.
Samoja maansa myyneitä luttanoita niin katkolla kuin kuntoutuksessa. Osin pikkulapsen tasolla, koska nuorena alkanut päihderiippuvuus on pysäyttänyt osan kasvusta.
Niin, tarkoititko siis niitä OIKEITA alkoholisteja, jotka käyvät välillä selviämässä ja jatkavat taas siitä. Silloin kuntoutuja on kyllä väärä sana, sillä kuntoutus on “suunnitelmallista ja pitkäjännitteistä toimintaa, jonka tavoitteena on auttaa kuntoutujaa hallitsemaan elämäntilanteensa”. Kuntouksessa vaaditaan työtä myös kuntoutujlta, ja on toki surullista, jos henkilön kapasiteetti ei siihen enää riitä.
Minäpä kuitenkin luulen, että Ihan kaikki lopettajat ovat olleet maansa myyneitä ja kokeneet omat pohjansa. Ja jokainen alkoholismin kokenut lopettaja käy läpi ns. kuntoutusprosessia. Hieman absurdia edes verrata eri lähtökohdista tulevien, mutta samaa sairautta sairastavien tilannetta.
Niin, tarkoititko siis niitä OIKEITA alkoholisteja, jotka käyvät välillä selviämässä ja jatkavat taas siitä.
Näinhän se asia taitaa olla. Varsinaisessa päihdehuoltoflipperissä pyörii noin kymmenentuhatta asiakasta, ja saman verran päihteidenkäytön huoltajia. En oikein ole varma, kumpi puolisko tässä pelaa sitä flipperiä ja kumpi on pelinappulana. Bernen teorioiden mukaan kyseessä on symbioottinen peli nimeltään renttu ja kukkahattutäti. Kumpikaan osapuoli ei halua peliä lopettaa, koska silloin itsekin joutuisi aikuistumaan ja luopumaan narsistisesta elämäntavastaan. Siinä flipperissä varmaankin toimii hyvin ajatus alkoholismista primäärinä sairautena, johon ei auta psykoterapia, ei lääkkeet, eikä uskoontulo. Sikäli tuo peli on, - kuten Berne osuvasti sanoo - mielenterveyttä vahingoittavaa, että ainakin SoTe:n raporttien mukaan 37%:lla flipperin asiakkaista on myös mielenterveydellinen diagnoosi. Masennussairaudet ja työuupumus ovat poikkeuksellisen yleisiä myös siellä henkilökunnan puolella.
Käynhän minä itsekin siellä sanomansaatossa harva se viikko. Aina silloin tällöin joku asiakkaista toteaa haluavansa pois sieltä flipperistä. Ehkä suurimpia ilonaiheita itselleni on nähdä, tällaisen reppanan ja luttanan kasvavan vihdoin aikuiseksi ja ottavan vastuun omasta elämästään. Aivan pakko sanoa, ettei niin heikossa kunnossa olevaa ihmistä olekaan, joka ei raittiuden myötä löytäisi hyvää elämää. Vielä hienompaa on, jos tämän lopettajien palstan kautta älyää sulkea korkin jo ennen kuin joutuu kuntoutusklinikan bentso-jonoon.
Näinhän se asia taitaa olla. Varsinaisessa päihdehuoltoflipperissä pyörii noin kymmenentuhatta asiakasta, ja saman verran päihteidenkäytön huoltajia. En oikein ole varma, kumpi puolisko tässä pelaa sitä flipperiä ja kumpi on pelinappulana. Bernen teorioiden mukaan kyseessä on symbioottinen peli nimeltään renttu ja kukkahattutäti. Kumpikaan osapuoli ei halua peliä lopettaa, koska silloin itsekin joutuisi aikuistuminen ja luopumaan narsistisesta elämäntavastaan
Jos mä ajattelen esim. mun koulukavereita joista tulee päihdetyöntekijöitä sekä kuntoutuslaitoksiin että katkoille, niin mä voin kehua että he on kyllä oikein vilpittömiä, kirkasotsaisia tyttöjä ja poikia jotka haluavat tehdä työtä päihderiippuvaisten auttamiseksi. Monien isä tai äiti on alkoholisti, ainakin kahden meistä isä on kuollut viinaan, yhden veli on kuollut huumeisiin. Me olemme kaikki kasvaneet päihderiippuvuuksien vaikutuspiirissä.
Ainakin kolmella koulukaverillani on henkilökohtainen toipumiskokemus päihdeongelmasta.
Minusta onkin ihan pikkuisen etovaa, että joku pöyhkeä, vuoden takaisille konjakeille ja sikareille lemahtava sugar daddy jossain internetpalstalla “kukkahattutädittelee” ja “narsuttelee” näitä tyttöjä ja poikia, jotka ovat nähneet aika paljon päihteisiin liittyvää kärsimystä elämässään.
Minäkin olen muuten joskus ollut alkkis-isukin esimurkku-ikäinen tytär, ja yöpynyt 13 -vuotiaana turvakodissa kun olen paennut himaan kontannutta isukkia. Puhuuko Berme sellaisista asioista?
Pari, kolme vuotta myöhemmin kaikki meni kotonamme aina vain pahemmaksi ja hullummaksi. Niin hulluksi, että faijakaan ei suostunut enää edes muistamaan kaikkia tekojaan kotona; eikä useinkaan edes näyttäytymään kotona. Se oli hänen loppusuoraansa.
Mun faija ei muuten koskaan ollut päihdekuntoutuja, eli hän ei käynyt ikinä missään ammattimaisessa hoidossa. Ainoastaan AA:ssa, ja olikin sen avulla kerran kaksi vuotta raittiina. Se oli hieman ennen minun murrosikääni.
Isälläni ei ollut mitään narsistista persoonallisuushäiriöitä. Raiittiina kausinaan hän oli oikeasti välittävä, empaattinen myötätuntoon kykenevä herrasmies.
Se kaikki jäi persoonan vääristävän päihderiippuvuuden alle. AA:sta huolimatta.
Tietoa:
Narsisti hajottaa ja hallitseeNarsisti voi olla myös sosiaalisesti älykäs. Hän tulee aina halutessaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kykenee hyvien vuorovaikutus- ja neuvottelutaitojensa vuoksi manipuloimaan ja hyödyntämään muita. Hän saattaa suoriutua myös älyllisesti keskimääräistä paremmin, sillä häneltä puuttuu inhimillisiä kontrollointimekanismeja. Tällaisia kontrollointimekanismeja ovat muun muassa syyllisyyden- ja häpeäntunteet.
Työyhteisössä on tyypillistä, että narsisti toimii päällepäin edustavasti ja moitteettomasti. Siksi häntä on vaikea myös epäillä väärinkäytöksistä. Hän kykenee kääntämään asiat ja näkökulmat ympäri siten, että syyt ja vastuut kohdistuvat aina johonkin toiseen henkilöön. Narsisti on mestaripuhuja, joka voi vakuuttaa jopa uhrinsa siitä, että kaikki muut paitsi hän ovat aina väärässä. Narsistin pelaa henkisellä väkivallalla ja aggressiolla.
Ja mitä kuoppaa se narsistikin kaivaa, ellei omaansa, jos selitykset lisääntyvät ja siten ongelmat myös. Muiden syyllisyys niihin narsistin ongelmiin on tietysti hyvä selitys, mutta aikansa kutakin. Onhan tuollainen ikävä työkaveri, jos sellaisen saa kontolleen.
Luin eilen muuten lehdestä, että hoitajien lupia ollaan viemässä ennätysmäärä pois, kun eivät osaa erotella omia lääkkeitä ja muiden lääkkeitä keskenään ja ilmeisesti myös tuo vapaa aikaan kuuluva juominenkin on jotenkin karannut käsistä sillä sekin on tapahtunut työaikana. Lähihoitajien varsinkin on todettu juovan sekä käyttävän potilaiden lääkkeitä ennätysmäärä. Luvat vaan vex ja oikeisiin ongelmiin tutustumaan, meinaan niihin omiin. ![]()
Luin eilen muuten lehdestä, että hoitajien lupia ollaan viemässä ennätysmäärä pois, kun eivät osaa erotella omia lääkkeitä ja muiden lääkkeitä keskenään ja ilmeisesti myös tuo vapaa aikaan kuuluva juominenkin on jotenkin karannut käsistä sillä sekin on tapahtunut työaikana. Lähihoitajien varsinkin on todettu juovan sekä käyttävän potilaiden lääkkeitä ennätysmäärä. Luvat vaan vex ja oikeisiin ongelmiin tutustumaan, meinaan niihin omiin.
Mistäs lehdestä sä sellasta luit, ja saiskos ihan linkin tähän? ![]()
Jutellaanko, VAELTAJA setä hieman mytomaniasta?
Tottakai hoitoalalla on päihdeongelmia kuten kaikilla aloilla. Minusta se surullista ja kauheaa. VAELTAJA sedän se saa hymiöstä päätellen hihkumaan riemusta.
Jos mä ajattelen esim. mun koulukavereita joista tulee päihdetyöntekijöitä sekä kuntoutuslaitoksiin että katkoille, niin mä voin kehua että he on kyllä oikein vilpittömiä, kirkasotsaisia tyttöjä ja poikia jotka haluavat tehdä työtä päihderiippuvaisten auttamiseksi. Monien isä tai äiti on alkoholisti, ainakin kahden meistä isä on kuollut viinaan, yhden veli on kuollut huumeisiin. Me olemme kaikki kasvaneet päihderiippuvuuksien vaikutuspiirissä. Ainakin kolmella koulukaverillani on henkilökohtainen toipumiskokemus päihdeongelmasta.
Eikös tämän sinun kokemuksesi pitäisi pikemminkin vahvistaa minun näkemyksiäni, kuin olla vastakkainen
Näin paljon alkoholin aiheuttamia ongelmia yhdessä pienessä ryhmässä
Nämä sitten laitetaan samaan sosiaaliseen tilaan alkoholistien kanssa, niin mistäs sinne se raittius pulpahtaisi ![]()
Jos se, mitä Eric Berne on asiasta mieltä, ei miellytä sinua, niin kirjoita hänelle itselleen.
[Eikös tämän sinun kokemuksesi pitäisi pikemminkin vahvistaa minun näkemyksiäni, kuin olla vastakkainen
Näin paljon alkoholin aiheuttamia ongelmia yhdessä pienessä ryhmässä
Nämä sitten laitetaan samaan sosiaaliseen tilaan alkoholistien kanssa, niin mistäs sinne se raittius pulpahtaisi
Etkös sä ole kokemusammattilaisuutta aina peräänkuuluttanut. Kokemus-ammattilaisuus tarkottaa nimenomaan myös läheiskokemusta, myös minnesota-hoitomallin mukaan.
Eikä se raittius näyttäisi paljon pulpahtelevan AA:ssakaan, jos mun faija-paskiaisen elämänkaarta vain ajattelisi.
Tai no, pulpahtelihan se kerran kaks vuotta! Pidempi aika mikä monilla Plinkissä nyt.
Jos se, mitä Eric Berne on asiasta mieltä, ei miellytä sinua, niin kirjoita hänelle itselleen.
Mulla ei oo hevonvitun hajua mistä Berne kirjottaa, ja siksi mä kysynkin sinulta.
Kirjottaako hän esim.päihdeperheiden perheväkivallasta tai insestistä, häh?!
[size=85]äh, ei mitään[/size]
Mulla ei oo hevonvitun hajua mistä Berne kirjottaa, ja siksi mä kysynkin sinulta.
Kirjottaako hän esim.päihdeperheiden perheväkivallasta tai insestistä, häh?!
Bernen kanssa samoihin aikoihin ja samasta aiheesta kirjoitti myös Harris - Minulla menee hyvin, entä sinulla? Hyvin tunnettu kirja sekin. Aivan ilmeisesti ollut Bernen tavoin myös mainitsemasi Hellstenin suosikkikirjoja. Siinä on kuvattu varsin hyvin alkoholismin, perheväkivallan ja insestin vaikutusta ihmiseen.
Selvä. Mä lähen nyt kirjastoon (oikeesti!) ja sitten syomään intialaista ruokaa. Adios, ja huomiseen. Tai mieluummin; ensi viikkoon.
Vaeltaja setä eikun Rahvas kun otti hoitsut puheeksi, niin liittomme Superin sivuilla on mielenkiintoista luettavaa:
superliitto.fi/fi/SuPer-leht … 4&magid=67
Kandee lukea etenkin teksti joka alkaa otsikosta “Sana tai teko; väkivalta on ilmoitettava”.
“Huoriahan me ollaan” ![]()
.