Visaisia kysymyksiä, mutta lopulta yksinkertaisuudessaan naurettavan helppo vastata, mutta sen vastauksen pitää tulla ihmiseltä itseltään, kuin raitistuminenkin.
[Poistettu riitaisaa keskustelua -Päihdelinkin toimitus]
Minnesota -hoitomalli on osa nykyistä päihdehoitoa ja -huoltoa. On ollut vuodesta 1979 asti, siitä asti kun Alkon tutkija Toivo Pöysä toi kyseisen hoitomallin Suomeen; Kalliolaan.
Myllyhoitoyhdistykseen kuuluu toistakymmentä hoitopaikkaa ympäri Suomen.
Ihmetyttääkin eräiden pakonomainen tarve rääpiä päihdehoitojärjestelmäämme jopa täysin kuvitteellisin, keksityin perustein.
Siinä on kieltämättä puutteensa, huonot puolensa, monenlaisia epäkohtia, mutta tätimäinen, tuulesta “bentso-pussien” kauhistelu ei auta kehittämään järjestelmää.
Heittämäsi piikki “parempi hoito kuin itse pystyt tarjoamaan” on kitkeryydessään peräti vinha. Haloo, minähän olen täysi untuvikko! Aloittelija, newbie, keltanokka! Pahainen lähihoizu. Syventävät lisäopinnotkin ovat vasta aluillaan. Mutta olenkin innoissani oppimaan! Odotan innolla tulevia vuosia, ja kaikkea uutta mitä saan vielä oppia.
Olen hakeutunut alalle sydämen palosta ja intohimosta auttamistyöhön, annan koko ammatillisen osaamiseni ja kehittymiseni asiakkaitteni eteen.
Huolimatta kaikista kamaluuksista ja kömmäyksistä hoitoalalla, se on yhä vakaasti Suomen arvostetuimpia aloja, ja suomalainen sosiaali- ja terveydenhuolto on maailman huippuluokkaa. Siksi suomalaisia, Suomessa koulutettuja ammattilaisia pääsee karkaamaan niin paljon töihin mm. länsi-Eurooppaan, Iso-Britanniaan ja Norjaan, jossa palkkataso on huimasti korkeampi kuin Suomessa.
Me Suomeenkin jäävät teemme parhaamme ollaksemme meille annetun luottamuksen ja arvostuksen arvoisia.
Minä olen onnellinen ja ylpeä ammatistani, ja tulen opiskelemaan vielä paljon lisääkin. [Poistettu riitaisaa keskustelua -Päihdelinkin toimitus]
Raitista päivää, ladies and gentleman.
t: Sober Cat eli siis tällä kertaa SC
Olen muuten ns. lukulomalla. Ja nyt lähen shoppailemaan ja illaksi bändin kanssa metelöimään. Niitä apinoita onkin taas ikävä. : )) Että en vaan pääse pelkästään “päivystämään Plinkissä”
[Poistettu riitaisaa keskustelua -Päihdelinkin toimitus]
Heräsin väärällä jalalla ja tuo kirjoittamani asia pulpahti jostain hampaankolosta jossa se oli ollut jo hyvän aikaa. JA sovitaanko niin, että mä en puutu sun ja sun perheen seksielämään, ja sä et kehittele mulle mitään “unelmien prinssi” paskapuheita.
Mies jonka luona viime viikonloppuna olin, oli sitäpaitsi vanha ystävä. On minulla eräs unelmien prinssikin, mutta se homma taas ei kuulu tälle foorumille. <3
Vielä parempi olisi, jos pidettäisiin ihan siitä vanhasta sopimuksesta kiinni - Sinä et kirjoittele minun palstalleni, enkä minä sinun. Tämä plinkki pysyi pitkään rauhallisena, kun molemmmat muistimme tämän asian.
Luultavasti, mutta toisaalta varsinainen päihdehoito ei varsinaisesti vie paljonkaan veronmaksajien rahoja. Sen sijaan alkoholihaittojen muu paikkailu vie: tapaturmien, seurannaissairauksien, väkivallan, sosiaalisten haittojen korjailu, sairaspoissaolot, aineelliset vahingot jne. jne.
Vastoin kuin salaliitto-teoreetikot hassusti supisevat, yhteiskunann päättäjät haluavat nimenomaan tuloksia hoidolta, jonne varoja laitetaan. Päättäjät sanovat päihdehoito-instassille: “montako työkykyistä veronmaksajaa pystytte meille kuntouttamaan hoidollanne, jos annamme teille rahaa?”
Juuri siksi että tulokset ovat vaikeasti todistettavia tai heikkoja, kunnallinen päihdehoito on niin niukkaa. Se kattaa usein vain sen, minkä päihdehuoltolaki määrää. Eli siis katkaisuhoidon ja joitakin asuntoloita, yömajoja ja kenties korvaushoito-/ ja neulanvaihtopalvelun narkomaaneille.
Parhaissa kunnissa on joitain aivan päteviä kuntoutushoitoloitakin, mutta niitäkin lakkautetaan jatkuvasti.
Yhteiskunta, eli kunnat, ostavat sitten ostopalveluna joitain päihdehoitopalveluita valituilta säätiöiden ja yhdistysten tarjoamilta, päteviksi todetuilta tahoilta: esim. A-klinikkasäätiä, A-klinikat ja Myllyhoitoyhdistys.
Nämäkin minnesotat ja mannesotat ovat siis aika paljon riippuvaisia kyllä yhteiskunnan varoista, ja asiakkaidensa saamista maksusitoumuksista.
Ai että mä rakastan höpistä päihdepolitiikasta. Tulee oikein hyvä mieli !
Sensuuri karsii vain pahimpia tekstejäsi ja niistä seuranneita vastauksia, mutta sehän ei ole kenenkään etu, että noin haluat vielä kostonhimossasi jatkaa ja siirtää riitelyäsi joka topikkiin. Se pitää paikkansa, että plinkki oli ja on rauhallinen, kun pysyt poissa niistä topikeista joihin sinua ei tosissaan kaivata. Kyllä sinä saat mesota ja riidellä varmaan muuallakin ihan kylliksesi, mutta kunnioita nyt herran tähden toisen toivomusta, jos kerran olet vähänkään kykenevä ajattelemaan jotain oikein ajatuksella/järjellä. Pysy poissa tästä topikista on varmaan monen muunkin toivomus ja lisäksi ainakin minun.
Sori S&S, kun laitoin ajatuksiani topikkiisi, mutta ihan oikeasti joskus kyllästyttää miten moderaattori antaa “anteeksi” ja vain poistaa joitain kirjoituksia, eikä tee mitä oikeasti kuuluisi. Tulee mieleeni, että ihan kuin testaisivat mihin kaikkeen joku kykenee ja paraneeko koskaan sekä mitä muut joutuvat tekemään, jotta jokin tuossa ihmisessä heräisi. Näinkin voi olla, mutta toivon mukaan ei.
Joskus herää sellainen epäilys, ettei plinkin ja me lopettajat tarkoitusta oikein tajuta ja jopa moderaattorin aikeet on hieman oudot, kun antaa kaiken tapahtua, kuin kokeeksi, vai mitä sinä sanot.
Näkyy olevan elokuun 4. päivältä. Tuskinpa olen sen jälkeen pahemmin palstallasi vieraillut. Syyslukukauden toisessa painoksessa ei näköjään paljon muitakaan visiittejä vähään aikaan ole.