En ole koskaan kirjoittanut tänne hiprakassa. Olen rohkea ihan selvinpäinkin.
Olen raitis. (en yritä lopettaa, enkä vähentää. Olen jo lopettanut) Join viimeksi jokin aika ennen tuota tunnustusta, olisiko ollut päiviä, vai viikko? Tuon jälkeen en ole juonut, enkä kai tule juomaankaan. Se että minäkin kompastuin, on mielestäni enemmän kuin ymmärrettävää, se että ymmärsin kompastuneeni ennen kuin olin takaisin syvissä vesissä on mielestäni viisautta, joka matkan varrella on mukaan kertynyt, ei tuuria.
Retkahdus on kummallinen sana kuvaamaan yli puolen vuoden jaksoa jonka aikana käytin alkoholia. Retkahdus sopii paremmin kuvaamaan parin päivän tolkutonta juomista, josta ylös kampeaminen ottaa todella voimille. Minä join kolmesta-neljään annosta kerran kuussa. Tuosta määrä oli nousemassa ja juonti kerrat tihentymässä, jolloin vihelsin pelin poikki. Suurin kerta annos oli 5 siideriä. (Olin asuntovaunussa, ilman nettiyhteyttä.)
Edelleen luulen että syy juomiseeni ei ollut “himoni” juoda, vaan ongelmat elämässä jotka kasaantuivat ja etsin tuttua turvallista pakotietä. ← Luulen noin, koska lopettaminen ei tällä kertaa vaatinut juurikaan voimia, pelkkä päätös että lopetan riitti. Pari kertaa olen ajatellut tuon jälkeen alkoholia, mutten tuskastuneena, lähinnä miettien oliko se nyt niin kivaa.
Oli se, vaikkei sitä tähän saisi kirjoittaa. Oli se, ihan yhtä kivaa kuin joskus “hyvinä” aikoina. Tosin pikkasen rassasi etten “kehdannut” kännätä kunnolla, vaan otin sivistyneesti ja lopetin ennen kuin humalluin. Josta päädyin lopputulokseen, se oli juuri siitä syystä kivaa, etten juonut itseäni humalaan.
Kaiken kaikkiaan olen iloinen tästäkin opinkappaleesta, koska lapseni lähestyvät hyvää vauhtia ikää, jolloin alkavat kokeilla alkoholia. Enää minä en pelkää alkoholia, kuten tein “ensimmäisen” kerran lopettaessani, tiedän ettei aineella ole minuun enää niin suurta vaikutusta kuin joskus oli. En menettänyt kontrollia, en rynnännyt alkoon, en tehnyt mitään “pelottavaa”. Alkoholi ei enää elänyt minussa omaa elämää, minä en ollut “tahdoton” tuon aineen vaikutuksen alaisenakaan.
Mutta kuten sanoin, koska elämäni on jälleen uudessa murroksessa, päätin etten käytä alkoholia. Loppuelämästä kukaan ei tiedä, mutta tänään en ota. Huominen huolehtikoon itsestään.
Ja mitä romaanimittaisiin kirjoituksiin tulee… onpahan sentään kirjoitukset jääneet näkyviin… ettei tämä nyt ehkä niin rankkaa “kinaamista” mutta myönnän että joskus minunkin ihoni karvastelee sanojen alla ja vaikka tietää oikomisen olevan ajanhukkaa, siihen silti joskus ryhtyy.
Viimepäivät olen miettinyt “kehäpäätelmiä”. Asioita joita ei voi ratkaista, joihin aika ajallaan antaa vastaukset, mutta jotka kuitenkin kiusaavat ajatusten laitamilla. Parhaillaan yritän opetella kehäpäätelmän katkaisua jo lähtöviivalla. Vielä en ole kovin taitava, mutta onneksi saan harjoitusta joka päivä.