Hienoja kirjoituksia smokki
sinulta se käy luonnostaan. Niin ja myöhäiset onnittelut minultakin!
Sikaria on tullut tupruteltua joskus, mutta en olekaan miettinyt että siihen on oikein syvällisempi taitokin olemassa. Jotain olen siis missannut. Piippua tulee kyllä tupruteltua päivittäin (tupakkana).
Nuuskaa hommailin myös kun sitä kerran hyvältä ystävältä sain. Otin erilaisia makuvaihtoehtoja, myös piipunpoltossa miellyttävän tuoksuiset purut on se miksi se minulle on jotain, mistä tykkää. Väsäily on kans ihan mukavaa ajanvietettä.
Tuprutellaan raittiina ![]()
Hei Smokki,
minun täytyy kyllä kehua meitä Suomalaisia. Olemme huomattavasti vähemmän vieraantuneita, kuin monet muut kansat. Esinnäkin meillä on luonto läsnä ja sitä riittää, metsiä, järviä silmänkantamattomiin ja se on suhteellisen puhdasta. Edes Helsingissä ei tarvitse pitkään kärvistellä, kun on jo keskellä luontoa. Ja meillä on mieletön, mahtava jokamiehenoikeus! Se on niin upea juttu, että sen tajuaa vasta kun sitä ei ole.
Intohimoisena sienestäjänä olen hankkinut sienestysluvan. Se on voimassa loka-joulukuussa joka toinen sunnuntai ja siinä on kiintiö kuinka paljon sieniä saa kerrallaan poimia. Lupa on keskuspuiston kokoiseen metsään, jossa sienilupansa kanssa rymyää äänekäs “emme tee koskaan mitään yksin ja emme ainakaan hiljaisesti silloinkaan” -rakastettavia isäntämaani kansalaisia.
Suomalainen osaa olla hiljaa ja osana luontoa ympärillään. Hän ei tarvitse mitään ohjelmistotoimistoa mukaansa mennessään metsään. Meillä on vielä paljon sellaisia taitoja, jotka näiltä etelän pelleiltä on unohtunut aikoja sitten. Ihan uimataidosta lähtien, maastossa kulkemisen taito, ilmansuuntien hahmottaminen, tulen teko, onkiminen, yleisimpien sienien tunnistaminen, marjojen tuntemus…
Täällä mennään “luontoon” ajamalla sunnuntaina ruuhkassa perätysten vuoristoon, pysähdytään tien poskeen, kävellään 10 metriä piknik-paikalle. Autot ajaa vieressä tuhatta ja sataa, roskia on joka paikka täynnä. Mahtava luontokokemus.
Kaikki mahtava historia, kivikasat vuodelta vasara ja kirves, kulttuuri menettää kiehtovuutensa, arkistuu. Kyllä minä kaipaan metsää ja vettä, niin paljon, että kipeetä tekee välillä. Tilaa ja puhtautta. Täällä, että pääsen kunnon metsään joudun ajamaan ruuhkasta riippuen tunnista kahteen.
Minua pidetään vähän erikoisena “Suomalainen rouva, joka kävelee joka paikkaan”. Täällä kun ei ole jalkakäytäviä, kun eihän ihminen kävele, liikkumista varten on auto. Olen myös “Suomalainen rouva, joka kerää roskia.” ![]()
Sitä yritin sanoa tällä kirjoituksella, että ihminen on luonnossa kulkiessaan ja puuhastellessaan luonnostaan yhteydessä elämään ja itseensä. Järvessä lilluessa, sieniä kannon nokassa siivotessa ei ole tarvetta mihinkään erilliseen meditointiin.
Aina ei pääse metsään eikä tulille, ei myöskään vesille.Tässä hyviä sormiasentoja, silloin kun meditoidaan. Molemmilla käsillä samanaikaisesti, voi tehdä myös perästysten, kutakin sormea muutaman minuutin tai tarpeen mukaan yhtä pidemmän ajan. Itse käytän luontaisesti useimmiten peukalo-keskisormiasentoa. Kädet risti-istunnassa olevien polvien päällä rennosti leväten.
Peukalo – etusormi
Avaa juuri chakraa, ja siirtää energiaa jalkoihin ja ala kehoon. Rauhoittaa ja auttaa keskittymään.
Peukalo – keskisormi
Edistää kärsivällisyyttä
Peukalo – nimetön
Energiaa, (henkistä) tasapainoa ja itsevarmuutta.
Peukalo – pikkusormi
Intuitiota ja tunteita
Täällä Espoossa luonto ja maaseutu vasta yhdistyvätkin urbaaniin lähiöelämään. Maan toiseksi suurimman kaupungin (joka on oikeastaan epäkaupunki; rykelmä lähiöitä oikean kaupungin liepeillä) rajojen sisällä on mahdollisuus löytää sellaista erämaata kuin vaikkapa Bodomin ympäristö pohjois-Espoossa.
Tässä ketjussa puhutaan sikarinpolttamisen (eli tupakoinnin) taidosta, Kanteleen soittajan ketjussa kannabiksen polttamisen taidosta. Päihteitä molemmat. Kukin voi niitä toki käyttää sikäli kun niiden katsoo omaan elämään sopivan.
Sama asiahan se on muissakin päihteissä kai, sikäli kun kyseessä aikuinen ja syyntakeinen ihminen.
Itse olen omat päihteenkäyttötaitoni hukannut.
En vaan osaa. Eikä oikeastaan tarvitsekaan, koska mukavampaa elää ilman päihteitä. Kaikkia niitä.
Alkoholi johtaisi vähintään kahden, kolmen päivän sekavaan tissutteluränniin, tupakasta saisin varmaan lapsekkaan yskimis ja yökkäilykohtauksen. Se on sentään ihmisen normaali ja terve reaktio kun menee savua keuhkoihin. ![]()
Mikä on kellekkin mitäkin.
Kadonneen sikarinpoltontaidon metsästyksestä lienee kysymys.
Ajoista menneistä , lapsuusajan kuvitelmasta ja siihen paluusta ![]()
Savuavan pökäleen parantavasta vaikutuksesta, tai enemminkin kuvitelmasta on tässä kysymys.
Vieläkin näemme helpottuneen ilmeen ensisavuaan sisään kiskojan kasvoilla, joka päättyy muutaman henkosen jälkeen tupakkaa pitelevän käden katsomiseen. Siinä katseessa on äänetön kysymys ???
Siinä kysyy katse , miks tätä teen vastoin tervettä järkeä ?
Lapsuudessa nähty ( helpotuksen ilme pakottaa luulemaan savussa olevan ratkaisu elämän ongelmiin.
Kuka mitäkin sitten kaipaa ? Olkoon oma asiansa ![]()
t… Kanthoona !
Tiedostamisen Taito
Joku saattaa todellakin pohtia Sikarinpolttamisen Taitoa päihderiippuvuuden ja terveydenkin näkökulmasta. Tiedostava Sikarin Polttaminen on oikeastaan kovastikin eri asia, kuin päihderiippuvuus. Tuo tupakin polttaminen tuli hyvin esille juuri oikeassa asiayhteydessä – kun puhuttiin siitä käsillä tekemisen taidosta ja levottomista käsistä. Moni tiedostamattomasti toimiva ihminen tarttuu tupakkiin, kun ei oikein muutakaan tekemistä käsilleen keksi. Vähän sama asiahan se koskee riippuvuutta alkoholista ja kaikkea muutakin riippuvuutta. Taustalla on yleensä jokin aivan yksinkertainen perusinhimillinen pieni ongelma. Tiedostamaton ihminen ei oivalla itse ongelmaa, eikä myöskään pysähdy ongelman olemusta pohtimaan. Näin ihminen tarttuu tupakkaan, viinapulloon, jääkaapinoveen tai ihan mihin tahansa.
Parasta olisi tietenkin veistää kiehinen, sytyttää nuotio ja pysähtyä pohtimaan ongelman olemusta. Tähän markkinarakoonhan se tupakankauppias on iskenyt kyntensä. Kun kaupunkimetsäläinen ei enää osaa veistää kiehistä, hän sytyttää tupakan. Parempi olisi kaivaa se sikarirasia taskusta, pyöritellä sikaria sormien välissä ja pysähtyä pohtimaan Sikaripolttamisen Taidon olemusta. Mitä kaikkea vielä puuttuu, jotta olisi valmis myös sytyttämään tuon sikarin. Edellisen kerran sytytin sikarin, kun olin ollut vuoden verran raittiina. Nämä nykyiset sikarit ostin toisen raittiin vuoden kunniaksi. Huomasin kuitenkin, että kovin paljon asioita pitää vielä tiedostaa lisää, ennekuin on sikarin sytyttämisen aika.
Monella työpaikalla tupakanpolttoa ollaan kieltämässä. Ajatus on sinällään oikean suuntainen, mutta onkohan kukaan miettinyt, mitä silloin katoaa, kun tupakkarinki viedään pois? Kaupunkimetsäläiseltä, eli pelokkaalta metsähiireltä riistetään viimeinenkin turvapaikka. Tiedostavasti ajatteleva ihminen ei toimi näin, vaan mieluummin selvittää ensin, mikä tuon tupakkaringin tarkoitus on. Muuten vääränlaisesta ongelmanratkaisusta seuraa uusia ja entistä isompia ongelmia. Tästähän koko tiedostamisessa on kysymys.
Tämä tiedostamisen ongelma liittyy aivan erityisesti tähän raitistumisen asiaan. On sinällään hieno asia lopettaa alkoholinkäyttö, jos kerran alkoholinkäytöstä on tullut terveydelle vahingollista ja pakonomaista. Tiedostava ihminen huomaa myös, että alkoholinkäytön lopettaminen ratkaisee toki yhden ongelman, mutta syy johon alkoholia on käytetty jää jäljelle. Jos tämä syy jää ratkomatta, usein käy niin, että lopettaminen jää väliaikaiseksi tai alkoholin tilalle tulee vielä huonompi keino paeta todellisuutta.
Tiedostava ajattelu tarvitsee selvän pään ja sen pään selvittäminen on hidas ja monipolvinen asia. Tähänhän me toisiamme tarvitsemme täällä vertaistukipalstalla. Noiden monien polvien selvittelyyn ja setvimiseen.
Huomenta,
ja kuka mitenkin sanoja tulkitsee. ![]()
Minä tulkitsen tuota Smokin kirjoitusta enemmän veratuksellisena. Siellä laatikossahan ne pötkäleet edelleen lepää. Tupakointi vertautuu rauhoittumiseen, taukoon, hengähtämiseen, mietintähetkeen ja myös yhteyteen muiden kanssa.
Jaahas, Smoke onkin jo laittanut uuden tekstin… ![]()
“Tässä ketjussa puhutaan sikarinpolttamisen (eli tupakoinnin) taidosta, Kanteleen soittajan ketjussa kannabiksen polttamisen taidosta.”- Ketostix
Minäkin ymmärsin Smokin tarkoittavan tuota sikarinpolttamisen taitoa lähinnä vertauskuvallisesti. Ja tuskin Smokkille nyt haittaa on raittiiden vuosien kunniaksi polttaa sikari jos toinenkin.
Hamppuheinän polttamisen taito taas merkitsee minulle aivan eri asiaa kuin smokille sikarien. Se on laiton huumausaine maassamme, vielä ainakin 10-15vuotta jos ei pidempäänkin. Tuo minun “taitoni” taas merkitsee minulle hampun olemuksen ymmärtämistä. Ja olenkin tullut pikkuhiljaa tulokseen, että sen olemusta on hyvin vaikea ymmärtää. Se on paljon vahvenpi päihde kuin sikarit. Ja vaikutukset usein aika mystisiäkin, mutta tarviiko ihminen sitten niitä? Kenties jotkut, mutta en usko, että monikaan. Tarvitseeko ihminen sitä tarvittaessa lääkkeeksi, vastaukseni on kyllä. Uskon esimerkiksi, että PKV-lääkkeiden käyttö puolittuisi jos lääkärit voisivat sitä määrätä.
Voisi sanoa, että hampun päihdyttävät vaikutukset eivät ole keskimäärin ihmisille lainkaan oleellisia, vaikka meillä ne kannabinoidi reseptorit evoluution myötä ovat syntyneetkin. Eli hamppua ei-päihdyttävässä muodossa suuhun tai iholle, jopa hiuksiin hoitoaineen muodossa, mutta THC:een päihdyttävät olemukset eivät ole minulle missään nimessä välttämättömiä. Uskon, että tätä hampun olemusta minun tarvitsee vielä pohtia tovi jos toinenkin ![]()
Sitähän moni on minulle ehdottanutkin, pois pois se hamppuheinän polttelu, siinä saattaa olla paljonkin itua ![]()
Tähän voidaan liittää saunan puolelta aloittamani ketju ja varsinkin Michaelin kommentit ketjuuni (hänhän on paljon myös lopettajat palstalla kirjoitellut), siellä alhaalla. Pohdintaa ja viisaita ratkaisuja Kannel yrittää tehdä kaiken sen informaation avulla, jonka vain kykenen löytämään, unohtamatta subjektiivisia kokemuksia. —> viewtopic.php?f=1&t=25955
Minusta, jos puhutaan hienostuneesti sikarinpolttamisen taidosta, voitaisiin samantien puhua viininmaistelun taidosta tai oluen maistelun taidosta.
No way! Ei mulle!
En osaa!
Tupakka on myrkky, kuten myrkkyä ovat mm. alkoholi ja kannabiksen sisältämä THC. Sikari sisältää varmaan samoja hengenvaarallisia aineksia kuin tupakkakin: syanidia, hiilimonoksidia (eli häkää), butaania, tervaa, ja sen koukun aikaansaavaa nikotiinia.
Keuhkoahtauma ja keuhkosyöpä eivät ole lainkaan kivoja, mutta pääasiallisena asiana tupakoimattomuudessa näen vapauden riippuvuuksista.
Ei mitään aine-addiktioita mulle, kiitos. Syökööt, juokoot, polttakoot muut sitten mitä lystää. ![]()
Ketostix hyvä, en lainkaan arvostellut tai halua puuttua täyteen päihteettömyyteen. Se on ihan helvetin hyvä, jos on tiukat mielipiteet, jotta mikään psykoaktiivinen aine ei ole sinulle hyväksi. Pidä kiinni siittä ![]()
Mutta paljon esimerkiksi ruoka-aineista ja muustakin tietävänä, niin miten voit sanoa THC:tä, siis erästä kannabinoidia joka päihdyttää myrkylliseksi. Se ei nimittäin ole sitä—>
kannabisuutiset.wordpress.com/20 … -ja-aivot/
fi.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrokannabinoli
fi.wikipedia.org/wiki/Kannabinoidi
“Moderni tiede on kumonnut käsityksen kannabiksen vaarallisuudesta aivoille. Sen lisäksi tieteelliset löydöt osoittavat että kannabinoidit itse asiassa suojaavat aivosoluja, erityisesti alkoholin aiheuttamilta aivovaurioilta. Äskettäin suoritetussa tutkimuksessa – ironian havaitsee jokainen lukija – Yhdysvaltain kansallisen mielenterveysinstituutin (NIMH) tutkijat raportoivat, että ei-psykoaktiivinen kannabinoidi kannabidioli (CBD) vähensi etanolin aiheuttamia solukuolemia aivoissa jopa 60 prosentilla. “Tämä tutkimus tarjoaa ensimmäisen näytön CBD:n toiminnasta aivosolujen suojana in vivo (elävässä elimistössä) …estäen ryyppyputkessa etanolin aiheuttamat aivovauriot”, tutkimuksen tekijät kirjoittivat Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics -lehden toukokuun 2005 numeroon. Alkoholimyrkytys on yhdistetty satoihin estettäviin kuolemiin vuosittain Yhdysvalloissa maan tautien kontrollointikeskusten (CDC) mukaan. Kannabis taas ei voi aiheuttaa kuolemaa yliannostuksen kautta”
“Äskettäin tieteellinen analyysi Medical Chemistryn lokakuun numerossa huomautti, että aivosoluja suojaavan ja aivosyöpää tuhoavien ominaisuuksiensa lisäksi THC, CBD ja muut kannabinoidit pysäyttävät keuhkosyövän, leukemian, ihosyövän, paksusuolisyövän, eturauhassyövän ja rintasyövän”
-Myrkyllistä? Miten ihmeessä?
Se on taas eriasia jos ei usko tieteeseen ![]()
Mutta se Smokin palstalla hamppuheinästä. Annetaan tilaa mieluummin hyvin viisaille ajatuksille elämästä ja raittiudesta.
Juu eikä kyse ei ole vain mielipiteistä. On ihan kokemuksen kautta ja kantapään kautta opittua.
Olen toipuva päihderiippuvainen ja entinen tupakoija. Luojan kiitos: entinen.
Niinkuin edellä ilmaisinkin niin on todella hyvä, että olet päihdetietoinen joten tiedät mikä ei sinulle sovi.
Minä nyt olen tälläinen tieteeseen ja järkeen ajatukseni perustava yksilö. Sama juttu on ruokajutuissakin. Haluan ottaa asioista selvää. Siksi näitä tarkennuksia, joskus saattaa lopettajat palstalla ilmaantua minun toimestani. Vaikka pääasia onkin ehdottomasti alkoholista vapautuminen ja hamppujutut kuuluu esim. saunan puolelle.
Minulla ei kovinkaan suurta intohimoa ole ryhtyä väiitelyihin tämän kannabiksen suhteen. Ehkä kuitenkin yhden näkökulman haluaisin tuoda esiin, kun tuosta tiedostamisesta ja mietiskelystä puhutaan. Pariinkin kertaan olen viitannut turvallisuuteen meditaation yhteydessä. Kyse on kovinkin paljon siitä, miten me työskentelemme tuon alitajuntamme kanssa. Tuskinpa kukaan lähtisi moottorisahalla hiuksiansa leikkaamaan. Lyheneehän se tukka silläkin konstilla, mutta kehtaisiko sellaisen tukan kanssa lähteä edes jääkiekon MM-voittoa juhlimaan, en tiedä. Vähän samnlaista käsittelyä saa ihmisen mieli, kun sitä näillä kemikaaleilla käsitellään. Turhaan ei de Mellokaan asiasta mainitse kirjassaan viisauden välähdyksiä. Kaikkea ei kannata kokeilla, vaikka kuinka etsii suurempia totuuksia.
Viikko sitten tuli vastaan ihan yksittäinen alkoholinkäytön lopettaja, joka oli keksinyt tämän kannabiksen varaventtiilikseen. Vuosien ajalta hänellä on ollut kokemuksia niistä kolmen-neljän kuuukauden raittiuksista. Nyt oli rakentanut oman kivipuutarhansa ihan vaatekomeron peränurkkaan. Jossain vaiheessa mopo oli kuulemma karannut käsistä ja jostain oli sattunut tujumpaakin tajunnanlaajentajaa käsiin. Hourupäissä oli tullut vastaan sen sortin hirviöitä, että niskakoukku tuntui ainoalta turvapaikalta. Joku tolkku oli kuitenkin saanut soittamaan poliisit paikalle noita monstereita karkoittamaan. Nyt oli iltalomalla psykiatrisen suljetulta osastolta. Kovasti oli toiveikkaana sen suhteen, että järki saattaisi vielä palatakin. En tiedä.
Itsekin olen monenlaista mietiskelyä kokeillut. Aikamoista joogalentämistä voi halutessaan harjoitaa ilman kemiallisia vauhdittajiakin. Tähänkään ei oikein kannata ryhtyä ilman asianmukaista perehdytystä. Kuten sanoin, alitajunnan kanssa leikkiessä kannattaa hieman olla varovainen. Varsinkin, jos ryhtyy hokemaan noita mantroja ja muita aivojen salasanoja. Pahimmillaan onnistuu avaamaan sen pandorran lippaan, josta tarinat tietävät kertoa. Ne möröt karkaavat kaapista. Kirkkaan pään kanssa sen kaapin oven kyllä saa kiinni, mutta kemikaaleilla vaihditettuna lopputulos voi muistuttaa juoppohulluuskohtausta - ja usein muistuttaakin.
Kovin paljon en näistä kemikaaleista ymmärrä, kun kartan sellaisia, kuin ruttotautia. Niinpä voi olla koko asian suhteen ihan pihallakin. En kuitenkaan aio ryhtyä omien aivojeni kanssa testaamaan teorioideni toimivuutta. Uskon asiassa mieluummin de Melloa ja intialaisia mietiskelynopettajia, jotka sanovat, ettei kannatakaan kokeilla. Luulen, että paikallisissa hengellisissä piireissä nämä asiat on jo ihan valmiiksi asti tutkittu. Oikopolkua pitkin valaistuneita kuulemma sanotaan savolaisittain valopäiksi, mikä viitannee koko valon sammumiseen.
Alkoholi ja PKV-lääkkeet taitavat olla tajunnan supistajia. Niillä pistetään se “mörköjen kaapin” ovi kiinni. Eipä ihme, että ne alkavat pitää kovaa mekkalaa päänupissa, kun pururataa kuivatellaan. Kannabis ja moni muu kemikaali ovat sitten tajunnan laajentajia. Aikanaan LSD keksittiin ihan hoitotarkoituksessa tähän tarpeeseen. Ihmisen aivot ovat melkoinen monimuuttujasysteemi. Eivät edes lääkärit ole oikein päässeet perille aivojen toiminnasta. Kun yhdellä aineella raotetaan kaapin ovea ja toisella suljetaan, tuntuu homma insinöörin järjellä ajatellen ihan kivalta. Oikeastaan hieno keino. Yleensä tällaisissa monimuuttujasäästösyteemeissä on kuitenkin myös väliintulevia muuttujia ja yhteisvaikutusmuuttujia. Lopputulosta en lähde arvuuttelemaan, mutta jotain ihan muuta se varmaan on, kuin mitä aivoinsinööri luulee.
Nyt täytyy oikeen hehkuttaa tätä Smokin uutta kirjoitusta! Olen hyvin paljon samaa mieltä käytännössä kaikesta. Ja huomatkaa, Smokki ei ole edes kokeillut mitään ulkoa päin tulevaa tajunnanlaajentajaa ja silti pystyy kiteyttämään asiat hyvin helppo lukuiseen ja todenperäiseen muotoon. Tietysti kirjaviisautta on takana, joka on aina hyvä asia.
Alkoholi, bentsot ja neuroleptit ovat nimeenomaan tajunnan supistajia. Kun taas THC lievä laajentaja ja kovenpia laajentajia sitten ovat LSD tai ihan suomen metsissäkin iloisena kasvavat silokki sienet jne…(Tässä täytyy huomauttaa että, tajunnan supistajat ovat usein myrkyllisiä tai ainakin pitkässä juoksussa haitallisia aivoille, joita tajunnan laajentajat eivät suoranaisesti ole, siis lääketieteellisesti ajateltuna). Itse en todellakaan uskaltaisi edes koskea noihin voimakkaammin tietoisuutta laajentaviin juttuihin, koska nämä psykoottiset tilat/möröt ja “se oli kuin olisi katsonut kuolemaa silmästä silmään”, ovat aivan todellisuutta. Ja mistään ei voi tietää kestääkö oma pää sitä ryöpytystä vai ei. Olenkin kahden “silokkimiehen” kanssa keskustellut aiheesta ja kummatkin sanovat, että maailma ei näytä/tunnu enään samanlaiselta niiden kokemusten jälkeen. Heidän psyykkeensä kesti ja hienoa oli, mutta näin ei ole kaikilla. Venäläistä rulettia omalla psyykkeellä.
Kun Smokki puhui tuosta “pandoran lippaasta” niin, mielestäni jokin sellainen on olemassa, tästä olen suhteellisen vakuuttunut. Ja jos avaa kannen/oven sinne jonnekin, esim vahvoilla psykedeeleillä niin se ovi voi jäädä pysyvästi auki. Täten voi syntyä skitsofreenikko. Olen paljon skitsofreenikkojen kanssa työskennellyt (vuoden siviilipalvelus mielisairaalassa liikunnanohjaajana), sekä tietysti sitten kun olin itse suljetulla, jossa valtaosalla on skitsofrenia.
He usein kertovat juuri, että “ihan kuin jotain mustaa mönjää tulisi koko ajan tietoisuuteen”, tai jotkut ovat siirtyneet aivan toiselle todellisuuden tasolle, äärimmäisen voimakkaita harha-aistimuksia monilla eri aisteilla. Mutta ne ovat aivan todellisia heille. Aivan kuten me unessa, juttelemme jollekin. He nyt sattuvat olemaan hereillä ja ovi on tosiaankin auki.
Mielisairaaloissa sitten varsinkin suljetuilla osastoilla käytetään neuroleptejä (antipsykootteja). Esim. Seroguel-Leponex-Levozin-Risperdal-Peratsiini. Potilaat kulkevat täydellisinä zombeina ympäri osastoa ja siltikään harhat eivät katoa lähellekkään kaikilla(monet valehtelevat lääkärille, ettei harhoja ole), agressiivisuus kyllä vähenee, kun ei jaksa edes kahvikuppia nostaa tai pitää suutansa kiinni, ettei kuola valuisi. Surullista mutta totta. Onko tämä mielestäni sitten oikeaa skitsofreenikkojen hoitoa, no ei hemmetissä. Mutta koska aivomme ovat paljon paljon monimutkaisemmat kuin arvaammekaan niin en todellakaan tiedä miten heitä voisi auttaa. Nobelin palkinnon varmaan saisin jos tietäisin.
Eli loppu yhteenvetona voisi sanoa, että mitä kukakin sitten tekee, niin riskit pitäisi ymmärtää. Ja varsinkin kun ollaan palstalla jossa on paljon alkoholisteja, me olemme täten sysänneet niitä mustia möykkyjämme ja mörköjämme sinne kaappiin alkoholin avustuksella.
Parasta on vaan kuivatella se pururata kuivaksi, sitten pikkuhiljaa alkaa käsitellä mennyttä ja omaa alkoholismiaan perinpohjaisesti.
Kaava unelmien sielunmessuun:
Ensin otetaan ainetta A supistamaan tajuntaa. Sitten otetaan ainetta B laajentamaan tajuntaa, joka supistui liikaa otettaessa ainetta A. Seuraavaksi otetaan ainetta C tasoittamaan supistamisen ja laajentamisen aallonpohjia -ja harjoja. Edelleen lisätään ainetta B, kun aine C vei kaiken tunnon. Nyt tarvitaan lisää ainetta A, kun aineen B lisäys vei kuutamolle. Lisätään myös ainetta C, että kuutamoreissut eivät toistuisi. Nyt tarvitaan nopeasti ainetta D, koska uni ei ole maittanut enää aikoihin. Lisätään samalla aineiden A, B ja C annostusta, sillä nyt jaksaa taas. Aika pian tarvitaan ainetta E, koska silmät ei meinaa aueta aamulla. Nostetaan samalla aineiden A, B, C ja D annostusta…Nyt ei tarvitse enää miettiä mitään muuta kuin sitä, että mistä saa ainetta A, B, C, D ja E tarpeeksi ja milloin mitäkin napataan. Elämä on A, B, C, D ja E.
Hauska kaava Basilica. Mutta meni hieman ohi noi kirjaimet. Eli A supistaa tajuntaa, B laajentaa, mutta mitä ihmettä C tekee (no sen voisi laskea mielialaa tasoittaviksi lääkkeiksi kuten Deprakine), D:tä taas ei ole olemassakaan, koska uniongelmiin käy vain ryhmän A “tuotteet”. E on aivan selvä, eli stimulantit, kofeiini ja raskas-sarjalainen amfetamiini. ![]()
Ps. Ja ainetta C ei missään tapauksessa lisätä, että “kuutamoreissut” eivät toistuisi vaan siihenkin käytetään kirjainta A. Ja hyvin harvat käyttävät A:tä ja B:tä samanaikasesti koska silloin ihminen voi pahoin.
Ei pahalla, mutta mielestäni kaavassasi on puutteita ![]()
Kannelmies, minä en ottanut kantaa sinun kaavoihisi, vaan aiheeseen. ![]()
Siis asiahan nyt meni niin että, tiesin sinun ottavan kantaa tähän aihepiiriin, mutta minähän se olin joka otti kantaa sinun kaavaasi
Eikö vain, vai olenko minäkin “kuutamolla”
Mielestäni en ![]()
Tai sitten elämä on.
Aineen F keksimiseenkin on jo metodi. Etsitään aineiden A,B,C,D ja E yhteisvaikutuksia. Niitä lienee helppo löytää. Nimetään mikä vain näistä ominaisuuksista kielteiseksi. Todetaan, että osalla ihmisistä on tätä ominaisuutta muita enemmän ja nimetään ominaisuus sairaudeksi. Sitten kokeillaan erilaisia kemikaaliyhdistelmiä. Jos osalla ihmisistä ominaisuus vähenee, eikä lopuista kovin iso osa pahasti sairastu, niin aineilla F ja G joku rikastuu.
Tarkoitan Kannelmies sitä, että ymmärrät varmaan pointtini ilman kirjainten nimeämistä joksikin olemassa oleviksi aineiksi. Eli että yritin kuvata näkemystäni siitä, miten tuo Smokin mainitsema aivoinsöörin ajattelu ei oikein mene nappiin näissä tajunnan laajennus -ja supistuskuvioissa.
EDIT: Siinä mielessä menne tietysti nappiin, että joku noilla aakkosilla rikastuu, kuten S tuossa kuvasi. Eihän niitä taitaisi muuten niin paljoa olla olemassakaan ja lisää keksitään kokoajan. Tiesittekö muuten sitä, että psykiatrisia diagnooseja oli vielä 70- luvulla vain noin seitsemän erilaista. Nyt niitä on kymmeniä, tarkkaa lukua en tiedä. Se vasta aika erikoista on…
EDIT 2. no nyt minä kyllä annoin virheellistä tietoa. Psykiatrisa diagnooseja oli 1900-luvun alussa noin tusina ja nyt noin 300…
Kyllä sen ymmärsin täysin. Oli vaan niin hauska kaava, jotta pohdin sitä konkreettisesti ![]()
Smokin ehdottamat kirjaimet F ja G ovat aivan loogisia. F kirjain on jo olemassa. Lyrica! Kalleinpia lääkkeitä mitä apteekista saa
Ja kun käytät tätä F kirjainta niin olet semmosessa koukussa josta, et välttämättä palaa enään takaisin, kyllä ne lääkefirmojen kemikaalitohtorit osaa ![]()