Uusia alkuja

Joistakin asioista kukin vastaa täysin itse - kuten simapolitiikasta ja etyylialkoholivaraston sijaintipaikasta. Toisilta voi toki kysyä muiden kokemuksia, mutta ratkaisu jää itselle.

Tuo “itsensä menettäminen” juomahimon iskiessä on aivan normaalia. Olen kokenut sen (valitettavasti) sadat kerrat. Silloin minä olin jo hävinnyt matsin - viina vei miestä, ei mies viinaa. Itse kutsuisin ilmiötä alkoholismiksi - aika yksinkertaista. Mutta ei-alkoholistille tuskin tulee koskaan elämänsä aikana vastaavaa tunnetta eteen. Täydellinen"minän" putoaminen kärryiltä, “jonkun muun” (akuutin alkoholismin) tarttuminen puikkoihin.

Kuinkahan monta kertaa tuli pubinkin ohi kävellessä onniteltua itseä ja elettyä hetki haaveissa: “Hah. Näin helppoa. Kyllä se muija nyt saa nenilleen kun tulenkin selvin päin kotiin”. Ja 200 metriä pubin jälkeen “joku muu” tarttuukin kauluksesta ja käsi on rivassa ja tuoppi huulilla ennen kuin ehtii “hep” sanoa :smiley:. Voi hitto, että sitä oli aivan pihalla tästä maailmasta… ja sisimmästään.

kahleeton

OLEN SAMAA MIELÄ KAHLEETTOMAN KANSSA, JUST NIIN KUN ANNOIT 2 VIIMEISESSÄ VIESTISSÄ YMMÄRTÄÄ!!! TERVEISIN!!!

Kyllä se JOKU on tuttu vieras myös tämän pään sisällä.
Veikkaanpa että se oikeesti asuu siellä ja kyttää vaan tilaisuutta tarttua ohjaksiin, kun oma ote alkaa lipsua.
Juuri tämä JOKU tuossa taannoin tunki sen ryppyisen kympin sinne mun farkkujeni taskuun ja oli lähtemässä “asioille”.
Onneksi sain sen silläkertaa luopumaan yrityksestä.
Mutta siellä se on jatkuvassa valmiudessa, odottaen vain tilaisuutta…
Tärkeää tietysti ettei me anneta sitä sille! Mutta montako kertaa se on nujerrettava, ennen kuin se lakkaa yrittämästä?
Peli on mulle kuitenkin jo jotain 700 - 1, mutta sinnikäs on vastustaja.
Oikeesti olen miettinyt, että noina hetkinä ei ihminen taida olla nk. oikeustoimikelpoinen.
Tunne on suorastaan tuskainen ja pelottava, kun itku silmässä väittelee päänsä sisällä asuvan paskiasien kanssa.
Onneksi täällä te ymmärrätte ja tunnette kanssa ton tyypin. Menepä kertoon tästä jossain muussa foorumissa :unamused:
…pii-paaa…

Voimia Tiuskulle ja kaikille muillekin tänäänkin lannistaa toi JOKU!

Olet oikeassa, kahleeton: olen itse vastuussa simoistani ja niistä piilopulloista, siitä, mitä niille teen. Ja alkoholismihan se on se ääni, joka pistää hölmöilemään näiden asioiden kanssa. Se joka sanoo, että älä nyt hyvä ihminen kaada sitä viemäriin. Mitä jos vaikka tarvitset sen vielä…? :smiling_imp:

Alkoholisti kyllä ymmärtää toisen tuntoja, se on helpottavaa. Ymmärtää jopa välillä hämmentävän hyvin: luulen, että tästä pohja-asiasta on kohdallani kyse. Pelästynyt olen kyllä siitä, mitä viina mulle tekee ja mulla teettää, mutta silti joku osa minua ei vieläkään tunnu uskovan. Tai siis uskon täysin, että olen alkoholisti enkä kuvittele kohtuukäyttöä (en edes halua kohtuukäyttöä - jos joisin, känniinhän siitä pitäisi tulla). Mutta joku (no, siis se alkoholismi) syöttää päähän juttua siitä, että jos vielä kerran, jos lopetan sitten sen jälkeen. Ongelma on vain siinä, että se sanoo joka kerran jälkeen saman uudelleen. En tiedä, mitä haluan vielä kokea, mikä olisi pohjani. Kaikki, mitä viina voi tuoda, on sellaista, mitä en halua kokea, se pelottaa liikaa. Mutta silti pyörittelen mielessäni päinvastaista. Sairaus jyllää, ei kai se muuta ole. Ja apua pitää hakea ja ottaa vastaan. Lueskelin tuossa yhtä retkahdusjuttua ja vähemmän yllättävästi retkahdusta edeltäviin vaiheisiin kuuluvat myös muista eristäytyminen ja avusta kieltäytyminen. Tuttuja tuntoja. Siitä paperista joskus lisää. Niin kävin minä kyllä ryhmässä perjantaina ja lauantaina, että en minä sitä ole lopettanut.

Joo, sama tyyppi. :slight_smile: Ja tuntuu sillä tänäänkin olevan mulle taas asiaa, harmi kyllä. Mutta teille ja muillekin toivotan mukavaa raitista päivää.

Muistatko Tiusku, kun pohdin “päästänkö irti vai pidänkö kiinni”. Sä vastasit mulle seuraavin sanoin:

Ei ole helppoa, ei. Auttaako yhtään, jos mietit, mitä seuraa kiinni pitämisestä, mitä irti päästämisestä? Mitä tapahtui viimeksi kun päästit irti?
Voimia sulle: jos vain jaksat odottaa tarttumatta syöttiin, tämäkin menee ohi. Ja seuraava syötti on jo vähän pienempi ja ulottuvillasi lyhyemmän aikaa.

Nyt vastaan sulle näillä sun omilla sanoillasi!

"
Eli nyt sanot sille tyypille "Pidä per**** jo se pääs kiinni!. Tänään en enää sua kuuntele!

Iso voimarutistus täältä ruudun takaa!

No niin, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. :laughing: Onpas tullut viisasteltua. :smiley: Ei siis kyllähän tuo on erinomaisen hyvä ohje, en minä sillä - sen noudattaminen on tietysti sitten aina oma lukunsa. Kiitos kun muistutit, Ilmatar! :wink:

Kiitos rutistuksesta, perille tuli ja lämmitti! Päivällä se tyyppi piti kyllä melkoista älämölöä, mutta nyt tuntuu vähän hiljentyneen. Jospa tämä taas tästä. Tänään en juo (ja nyt pystyn sen jo sanomaan melko hyvillä mielin, ilman pahempaa epäröintiä)! Mukavaa illan jatkoa. :slight_smile:

Vappuaatto. Olen synkistellyt ja kieriskellyt itsesäälissä, kun toiset “pitävät hauskaa ja minä en pääse mihinkään”. En minä edes oikein tiedä, mihin olisi pitänyt päästä (no ehkä kaupungille, edes katsomaan toisten vapunviettoa). Mutta töistä tultua tiskasin puolentoista viikon tiskit, pesin (tai kone pesi) pyykin, sitten ruoanlaittoon. Ja loppuilta meni munkkien teossa (mulla on ohje, jossa niitä kohotetaan kahteen otteeseen puoli tuntia, eli siinä saikin tuhrautumaan loppuillan). Munkit onnistuivat kyllä tänä vuonna loistavasti, vaikka itse sanonkin: niitä poutapilven keveitä rasvasokeripalleroita pisteltiin lapsen kanssa iltapalaksi vino pino, tyytyväisyydestä huoaten. Mutta silti mun perusvire oli marttyyrimainen möllötys, että täällä mä vaan kotitöitä vanhoissa verkkareissa koko illan, vaikka jotkut viettää nättinä juhlailtaa. Huomenna mennään kyllä vappulounaalle, se on meillä viime vuosina ollut tapana. Välillä lapsen isä on ollut mukana, tänä vuonna hän viettää vapun “uuden perheensä” kanssa, joten minä ja lapsukainen mennään kahdestaan, mikä sopii mulle.

Olen taas miettinyt, miksi aina päädyn vatvomaan näitä juon-en juo -kuvioita, miksi en hae apua, vaikka tiedän, mistä sitä saa. Se johtuu yksinkertaisesti tämän sairauden luonteesta: tähän kuuluu välillä myös “hoitokielteisiä” vaiheita, haluttomuutta parantua (uskon minä). Siksi ei lopulta liene iso ihme, että vaikka kokeneemmat ihmiset sanovat mulle, miten kannattaisi toimia, en toimi sillä tavalla. Ehkä mulle ei toisaalta myöskään ole vielä tapahtunut niin hirveitä, että kammo ottamista kohtaan olisi tarpeeksi suuri. Miksi en näe raitista elämää erityisen houkuttelevana? Se on niin monta vuotta ollut itsestäänselvyys, tavallista arkea, ja juovan elämän kurjuutta en kai sitten ole kuitenkaan kahlannut tarpeeksi syvälle. Se, onko sinne kahlaamisessa sitten taas mitään järkeä, on toinen juttu.

Mua alkoi vielä tänään pänniä uudestaan Prossan viime viesti mulle, vaikka reagointi on hyödytöntä:

Voiko keskustelupalstalla sanoa tylympää asiaa kuin että “kuule älä kirjoita [noista tunnoistasi] tänne enää”? Millä perusteella Prossa arvioi, että “homma” ei oikein meinaa edistyä? Eiköhän toipuminen etene aika monilla vähän aaltoliikkeenä, jopa retkahdusten kautta? Onko halu juoda merkki siitä, että homma ei edisty? Mutta ehkä itsekin kuitenkin pelkään, että homma ei tosiaan edisty. Enkö silti saisi olla edes matkalla? Vai pitäisikö minun häipyä täältä raitistumaan muihin ympyröihin ja sitten kun olisin valmis, palata tänne suurena mestarina hehkuttamaan raittiuden ihanuutta ja jakelemaan viisaita neuvoja? Miksi? Siksikö, etten turhilla kirjoitteluillani täyttäisi palstaa ja loputtomilla jahkailuillani kyllästyttäisi palstatovereitani? Entä minä? Entä jos minä sittenkin saan itselleni jotain tästä kirjoittamisesta ja ajatustenvaihdosta? Jos asiat kuitenkin menevät eteenpäin välillä, vaikka toisina hetkinä poljenkin paikallani tai jopa pakitan?

Niin, itsestä kiinni. Voisin alkaa juoda vaikka nyt heti (rikosvälineet on kaapissa ja “tarvittava motivaatiokin”). Tai olla nyt selvin päin ja huomenna muistuttaa itseäni, että onpa kiva mennä vappulounaalle, kun ei ole paha olo vaan voi nauttia ruoasta hyvillä mielin. Vapaus valita.

Toivottavasti te vietätte vappua iloisemmalla mielellä kuin minä. Mutta purinpa nyt kuitenkin tuntojani tänne, kun ei ole muitakaan, kenelle nyt pulista.

Joskus sekin on hyvä sanoa.

Kerran eräs useita vuosia raittiina ollut alkoholisti sanoi, että jos alkoholisti meinaa retkahtaa, hänelle voi tehdä hyvääkin sanoa: “No juo jos juotattaa.”

Potkimista on niin monenlaista. Mutta vain Prossa osaa vastata siihen, mitä hän tarkoitti kirjoituksellaan. Mun mielestä tärkeämpää sun on pohtia, miksi se sinua niin kovin ärsytti? Mä olen huomannut, että jos mua kohtaan heitetään jokin kommentti, joka ei kolahta mihinkään, mulle on ihan sama onko se kommentti mun mielestä epäasiallinen vai ei. Sen voi ohittaa olan kohautuksella. Mutta annas olla, jos kommentin heittäjä epämiellyttävästi osuu johonkin mun kipupisteeseen. Mä murisen päivätolkulla kun saalistava tiikeri.

Siis Miksi Prossan kommentti jäi mieleesi kummittelemaan? Mihin se osui sinussa? Näitä miettimällä sä voit päästä yli siitä kommentista.

Kyllähän minä mäntti tajuan. Ihan tasan tarkkaan. Tajuamispuolella mulla on aika vähän vikaa, pää on mitattu melko monella mittarilla hyvin tajuamiskykyiseksi. Mutta tunnepuoli on romuna. Mua itseäni ärsyttää alkoholismini olemassaolo ja vatvominen. Mutta vielä paljon enemmän mua ärsyttää se huomion kalasteluni, jota heikkoina hetkinäni täällä harrastan (siis juuri se, mistä Prossa sanoi!). Tunnen olevani suorastaan riippuvainen siitä, että saan vastauksia viesteihini. Lukemiseni ja kirjoittamiseni on välillä pakonomaista. Sama (kuviteltu tai todellinen) huomion kalastelu on muuten alkanut ärsyttää myös joissakin muissa kirjoitajissa:“Voi voi kun mulla on kaaaaaaauheen huono olo, tukekaa mua raukkaa pliis.” Ja sitten: “Voi kun te ootte niiiiiiiiin ihania ihmisiä, kun te tuette mua ressukkaa!!!” [size=150]ÄLLÖTTÄVÄÄ![/size] Toisaalta, kyllähän tukea ihan oikeesti tarvitsee ja siitä on hyötyä, olen sen itsekin kokenut. Mutta tällä hetkellä se koko kuvio on jotenkin mulle nnniiiiinnnn oksettava: siis oma toimintani. Mulla on tällä hetkellä sellainen vaihe, että haluan vastata vihaisesti jokaiselle, joka täällä jostain ruikuttaa (ja näköjään niillekin, jotka ei ruikuta). Ja olen jotenkin lopen kyllästynyt tukemaan, ymmärtämään ja olemaan sovitteleva. Siksi ehkä samansävyinen vastaus, jonka itse sain, osui. En tiedä. Ihan sama. Mutta tiedän myös, ettei ole hedelmällistä tulla tänne kiukuttelemaan, joten voitte jättää tämän purkauksen huomiotta. [Ei, ette tietenkään voi: odotan kuitenkin taas kiihkeästi lohduttavia sanoja.]

Osuva kaari sulla. Olen kyllä huomannut, että olet kokenut, ajatteleva ja usein hämmästyttävän tarkkanäköinen. Tänään mun ei syystä tai toisesta ole tehnyt mieli juoda, mutta motivaatio nyt vain on jotenkin ihan hukassa. Ehkä pitää vaan odotella, että se palaa. [Huomaatteko, teen sitä koko ajan: “Oot nniiiinnn hyvä. Mä olen nniiiiinnnn tuen tarpeessa.” ÄLLÖTTÄVÄÄ! :imp:]

En juonut eilen. Enkä tänään. Ehkä tää on vain jotain lievää masennusta, mutta mä olen murjottanut koko vapun (lapsi parka, kun on mun kanssa joutunut viettämään vappunsa). Olen vihainen. No niin, siinä tunteelle nimi.

Tietenkään en jätä huomiotta. Aivan mahtava vastaus. Just tän takia mä viihdyn sun ketjua lukemassa. (Jos ei lasketa sitä, että olet ihana persoona.) Sä olet niin rehellinen.

Kyllähän munkin monet kirjoitukset on olleet sitä huomion kalastelua. Puhumattakaan siitä, kun aloin tänne kirjoittaa, kun odotin koko ajan, että joku olisi sitä mieltä, että mulla on ollut kamalaa. Ja tukisi ajatustani siitä, että retku on mun elämän romuttanut. Ajan saatossa kävikin toisin. Tukiverkostoni avulla mä olen huomannut, että jos mua olis vaan taputeltu, mä selvittäisin täällä vieläkin päivittäin mitä retku teki.

Mutta kyllä joskus on ihan oikein sanoa ruikuttavallekin, että rutistus ja tukea. Kyllä mulla on sellaisia oloja (onko ne nyt sitten itsesääliä vai mitä), että ei tarvi kun sen ystävällisen sanan tai pari. Aina ei tarvi potkia. Siksi onkin hyvä, että voi ottaa vastauksista sen, mitä itse tarvitsee juuri silloin. Ja loput voi jättää omaan arvoonsa. Vaikka mun vastauksista ei kukaan saisi mitään, mä hoidan itseäni vastaillessani. Se on niin kummallista. Ja mistä vastaajat voi tietää, tarvitsenko mä nyt ravistelua vai rutistusta. Varmuuden vuoksi voinkin lähettää sulle molempia, ota koppi siitä mitä tarvitset.

Hyvä, että sillä on nimi. Nykymaaailman yleisilmaisu, vituttaa, on käyttökelpoinen (käytän itse paljon), mutta ei se kerro itsellekään, mikä tunnetila on päällä. Tunnetiloille on hyvä antaa tunnistettavia merkityksiä. Silloin niistä tulee käsiteltäviä. Mistä sä olet vihainen? Ja mä olen sitä mieltä, että voi täällä tuuletella vähän sitä kiukkuakin välillä. Vihanpurku on tärkeä asia, koska meillä tunnevammaisilla se on ongelma. Se ei purkaudu tai purkautuu väärissä paikoissa tai väärällä tavalla.

Ei kun sinä olet ihana. Tää kiukkupussi alkoi vetistellä, kun luki viestisi. Olet ihan oikeasti loistotyyppi, Mallu, ja osaat pukea kokemuksesi ja viisautesi sanoiksi. (Ja tämä nyt sitten ei ole tota minä ressu - sinä ihmeellinen -peliä, vaan rehellinen mielipiteeni.)

Kyllähän ihminen ilman muuta tarvitsee myös tukea ja lämpöä, satunnaisen ravistelun lisäksi. Mä nappasin heitostasi nyt molempia, luulen, että tarvitsen kumpaakin.

Mä en tiedä. Tunnistan jotain Garbomaista “jättäkää minut rauhaan”. Koen, etten nyt pysty enkä halua vastata niihin sosiaalisiin ja muihin vaateisiin, joita mulle esitetään. Tulen vihaiseksi, kun ihmiset haluavat minulta asioita. Olen kai väsynytkin - en jaksa siivota jne. Mutta tiedän: tämä ei ollut vastaus siihen, miksi olen vihainen. Ehkä koen olevani jollain tavalla liian ahtaalla, ansassa, jossa ei mahdu edes kääntymään mielensä mukaan. Kuka tai mikä on minut siihen ansaan saanut? Ja onko se todellinen vai vain oman pääni tuotos (pääni kyllä kykenee mainiosti nikkaroimaan ansan jos toisenkin)? En taida osata vastata tämän paremmin. Tai ei tämä ehkä sittenkään ollut huono vastaus: jos kokee olevansa liian ahtaalla, millä tavalla tahansa, se voi herättää vihan ja jopa aggression. Nurkkaan ahdistettu pikkupeto… hämärässä välähtävät hampaat.

Hyvin naisellista. Niinhän me monesti tehdään. Kyllä mulla ainkain selittämättömään vihaisuuteen liittyy itku. Yleensä silloin se kiukku on jo menossa ohi.

Tuttua. Joka sana. Ja sitten se viha siitä, ei saa sitä mitä muut. Kuvittelee, että muilla on niin paljon enemmän, kun heillä on jotain mitä minulla ei ole. Jos vaikka joku voi ottaa puolisonsa kanssa terassilla auringossa yhdet ja minä en, mä kuvittelen jääneeni jostain paitsi. Ja retkulla oli joskus viha siitä, että hän ei ole normaali. Mä yritin kysellä, että mitä se normaali sitten lieneekään. Ei hän osannut vastata, mutta kuitenkin oli vihainen ettei ole normaali.

Tota sanoo monet päihdesairaat. Eli ilmeisesti viha on raittiudelle helposti tuhoisaa. Useissa päihdehoitopaikoissa harjoitellaan vihan purkamista. Koska viha kuitenkin on inhimillinen tunne ja ilman sitä tuskin kukaan voi koko elämää viettää. Ehkä sitä oppii hallitsemaan, minkälaisena se tulee, missä tilanteissa ja miten siitä pääsee eroon.

Niin tuttuja juttuja täällä taas :smiley:

Olit tiusku tuolla minun aloittamallani viestiketjulla onnitellut kun hehkuttelin elämän helppoudesta. En kuitenkaan tarkoittanut että vaikeuksia ei olisi ollut raittiuden suhteen. Elämä itsessään on helpottunut tosi paljon, kun ei ole niitä itseaiheutettuja, juomisesta johtuvia ongelmia ollenkaan. Ja tunnen itseni normaaliksi ihmiseksi kun ei tarvi hävetä itseään :smiley: Aika ajoin kuitenkin huomaan ajattelevani että josko minusta kuitenkin olisi vielä kohtuukäyttäjäksi ja toisaalta taas toivon ettei tarvisi koskaan juoda. Retkahtamista en kuitenkaan enää kauheasti pelkää, jos se tulee, niin tiedän miten pitäisi toimia. Eri asia on taas se, osaanko toimia kuten pitäisi. Toivottavasti ei tarvi testata sitä.

Jatkokuntoutukseni päättyi tiistaina ja hienoista hilpeyttä ryhmäläisissä herätti puheenvuoroni kun sanoin hoitavani tätä nykyä vitutusta luomukeinoin :slight_smile: Vaan tottahan se on että ilman kemiaa on helpompi käsitellä tunne kuin tunne.

Mitä tuohon samojen asioiden vatvomiseen tulee, niin näinhän se homma menee. Vaikka joittenkin asioiden pitäisi ollakin selvää pässinlihaa, niin välillä niitä joutuu käymään läpi uudestaan ja uudestaa. Se ei tuo raittius valitettavasti ole kuin uraputki jolla edetään. Samassa veneessä ollaan kaikki huolimatta siitä, onko raittiutta takana vuosia vai päiviä. Se vene keikahtelee joskus vähemmän ja joskus enemmän ja toisinaan se jopa hörppää vettä, mutta meillä kaikilla on sama tavoite; pitää vene pinnalla.

Näihin kielikuviin päätän raporttini ja toivotan kaikille kanssasisarille ja -veljille raitista viikonloppua!

Täällä taas, ihanan kesäisen viikonlopun lopulla. Mieliala on nyt sivuuttanut aallonpohjan (masennuksen merkit oli selvät, mutta synkimmän vaiheen kesto vain muutaman päivä - aivan eri luokkaa kuin juovana aikana). Pyöräiltiin paljon - totesin, että kunnonkohotuskuuri on tarpeen! Ja tänään kun syötiin jätskiä sataman kahvion terassilla, tuntui, että tästä ei kesäfiilis enää parane! Ellei lapsi olisi raahannut minua kotiin ruoan laittoon, olisin voinut jäädä siihen aurinkoon vanumaan tuntikausiksi (no, silloin olisin kyllä kastunut, koska illemmalla sitten jo satoi).

Tunnistin tuon kuvaamasi kehityskaaren: kannustus tuntuu niin hyvältä. Olen miettinyt tätä vihanpurkaustani tuota kirjoittamaasi vasten, Vaeltaja. Minä tulkitsen tuon esiin pulpahtaneen tunteeni niin, että törmäsin siihen, että nyt ei sitä samaa jahkaamista enää voi jatkaa, vaan on aika siirtyä eteenpäin. Tämän kiistämättömän tosiasian näkeminen nosti kiukun, koska olisihan niin mukava toisaalta olla se toisten lohduttelema tepastelija, josta muut pitää huolta. Mutta sillä tavalla asiani ei etene tiettyä vaihetta pidemmälle. Nyt minun on aika jättää (toivottavasti) se ripustautuva juon-en juo -taapertaja taka-alalle ja päästää aktiivisemmin asioihinsa tarttuva pinnertäjä useammin esiin ja etsimään uutta raitista sisältöä elämääni. Mulla oli tänä viikonloppuna kova halu heittää kotoa vanhaa tavaraa pois (no, sain vasta hävitettyä rikkinäisiä kenkiä ja vanhentuneet lääkkeet, mutta kuitenkin). Musta tässä on silti jotain symboliikkaa: tuli voimakas tunne, että on aika heittää vanhentunut, hyödytön, loppun kulutettu pois ja sitä kautta saada tilaa jollekin uudelle. Se uusi voisi olla (paitsi lisääntynyt kaappitila), erityisesti hyvä raitis, sisältörikas elämä - pois joutaa haikailu sen hyödyttömän kemiallisen maailman perään. (Korskeita sanoja… mutta voihan sitä tällaistakin oivallella, tuskin se hukkaan menee, vaikkei välittömästi täysillä toteutuisikaan.)

Tältä minustakin tuntui. Se viha kohdistui paitsi itsen ulkopuolelle myös itseen, ja silloin on helpompi tehdä itselleen ihan tietoisestikin pahaa. Nyt ei tällä hetkellä onneksi tunnu enää siltä.

Sippana, kiva kuulla sinusta. Ongelmia on raittiinakin - ja välillä yksi niistä huoli raittiuden jatkumisesta - mutta elämässä ilman alkoholia on takuuvarmasti aina (vähintään) yksi ongelma vähemmän. Pelkäänköhän mä retkahdusta? En tiedä. Ehkä jonkunlainen pelko on: huoli siitä, ettei saisi juomista uudelleen aisoihin, jos aloittaisi, ja mitähän tulisi mokattua. Mutta toisaalta. Kun suunta on selvä, voi mutkan matkassaankin ehkä sulattaa (sulanut mutka…? Vielä on matkaa kirjailijan uraan.). Joka tapauksessa kiitos kun sanoit ääneen, että asioiden vatvominenkin kuuluu asiaan! Siltä minustakin kuitenkin tuntuu. En siis kuitenkaan ole ihan hakoteillä ja outo, kun selviä asioita veivaan toisen ja kolmannenkin kerran. Valoisaa, raitista viikkoa sulle ja kaikille muille!

Tervehdys tästäkin keikkuvasta ruuhesta!
Tätä soutamista ja huopaamista tää on.
Tuntuu, että varsinkin itselleen täytyy kokoajan olla selittämässä ja perustelemassa
miksi juuri tänään soutaa eikä huopaa ja päinvastoin.
Tarvitsen siis ohjeita itselleni itseltäni. Nerokasta!
Mutta oman pään sisällähän tämä sairaus asuu, joten sinne kai ne ohjeetkin on annettava, ettei se sairaus ala taas ohjeistaa.

Kiva kuulla Tiusku, että mielialasi on taas parempaan päin.
Rohkenenko kysyä, että siinä kaappeja tyhjennellessäsi…kuinka kävi sen kirotun kaapin sisällölle?

Aloittelin muuten minäkin innokkaasti tuossa viime viikonloppuna pyöräilyn.
Painelin onnessani lähes päämäärättömästi paikasta toiseen, nauttien keväästä ja heräävästä luonnosta.
Valitettavvasti nyt tuntuu, että samalla kehitin itselleni kolmannen pakaran paikkaan, jonne ei päivä paista :wink:
Viisaat sanovat, että sillä se lähtee millä on tullutkin, joten lisää kilometrejä taas huomenna metsästämään.
Piru :smiling_imp: kun toi ilma meni noin hyiseksi, mutta jos kuitenkin pinnistelee niin päätyy työmaalle voittajana,
joskin voi olla että muistuttaa :mrgreen: tätä.

Aurinkoista ja reipasta ja ennenkaikkea raitista viikkoa kaikille!

Moi Ilmatar, joo, soutuhommiinhan tässä aina välillä joutuu (pyöräilyn lisäksi). Nyt on mulla menossa taas selkeämpi vaihe, hiljakseni soutelen pieneen myötätuuleen. Vastatuuli ja huopaustarpeet iskee sitten taas joskus myöhemmin. Nyt mulla on siinä mielessä selkeämpi olo, että tuon taannoisen kiukuttelun seurauksena tulin tulokseen, että entistä vakaammin kannan itse vastuun toimintapäätöksistäni. Tavoite on selvä elämä, mutta jos en jostain syystä mitenkään voi olla juomatta (siis korostan: mitenkään), sitten käyn sen mutkan ja palaan reitille sen jälkeen toivottavasti jotain oppineena ja päätöksessäni vahvistuneena. Tavoite ei siis ole lähteä juomaan eikä seuraavaa tilaisuutta ole näköpiirissä, mutta haluan sitä jahkaamista “juonko-enkö” vähemmälle. En taida osaa tätä oikein selittää, mutta itselleni selkeni taas jotain. [Tai ehkä vain päätin, että ensi kerralla sitten juon, ilman jahkailua? Äh. Sellainen ajatus tästä nimittäin välittyi itselleni nyt, kun tämän kirjoittamani luin. Ei se kyllä ollut tarkoitus, mutta paras olla itsensä kanssa tarkkana, miten itse itseään ohjeistaa.]

Kirottuun kaappiin ei siivousvimmani vielä ulottunut. Tuntuu, että olin jo unohtanut koko kaapin ja sen sisällön. Mutta kyllä se kannattaa siivota, koska tulee vielä sekin päivä, että kaapin sisältö alkaa huhuilla mua siihen malliin, että sitä ei voi unohtaa.

Näillä plinkissä oli minun salasanani jotenkin sössiintynyt viime konversiossa: piti hankkia uusi, että pääsin sisälle. Höh. Tästäkin huolimatta: hyvää viikon jatkoa.

Viime yönä taas puntaroin lasi kädessä, että juodako vai ei (unessa). Baarimikko teki mulle jonkun hailakan vihreän juoman, joka ei edes näyttänyt erityisen houkuttelevalta, mutta silti kovasti mietin, että maistaako. Että mitä mä hölmö menin nyt tällaisen tilaamaan, kun jos tämän juon, raittiushan menee myttyyn ja jos en juo, rahat menee hukkaan, kun en voi tätä ostostani täältä baarista kotiinkaan kantaa. (Ihme huolia.)

Oikeassa elämässä taisin tänään ajankuluksi ihastua. Ihastuminen tuntuu mukavalta. Mutta onhan tämä vähän outoa, kun jo tässä vaiheessa ajattelen, että en minä siitä kai elämänkumppania - en edes tiedä, onko se vapaa - olisi vain niin ihana rakastua. Tämä on taas tätä rakkauskännäilyä, siltä tuntuu: päätä sekaisin hulluilla haaveilla ja ihanilla väristyksillä “Tuolla se nyt on: katsookohan se kohta mua? Katsoo! Voisko olla…!?”. Mieleen on nyt tullut se aiemmin lukemani, että tunne-elämä ei juovana aikana pääse kehittymään normaalisti, kun niitä tunteita säädellään etanolilla: mitä jos onkin niin, että tästä syystä olen edelleen tällaisessa teini-ihastusvaiheessa, enkä siksi koskaan ole päässyt siihen vakiintuneeseen parisuhde-elämään asti. En ole ollut siihen tunne-elämältäni kypsä. Aika hyvä teoria minusta, mutta voi mössö, jos se pitää paikkansa mun kohdallani!

Mutta miten voi olla ihmisellä niin siniset silmät… ja juttelihan se mun kanssa tänään pidempään kuin olisi ollut oikeasti tarvis, eikö jutellutkin? (Tässä vaiheessa jo itsekin nauran itselleni. Onhan tämä tällainen aika noloa, ja vielä tässä iässä.)

Tänään yritän päästä ajoissa nukkumaan. Kivaa iltaa ja hyvää yötä kaikille!

Toissa yönä näin unta, että olin baarissa ja tilasin olutta. Tilasin kolme kertaa, eikä koskaan tuotu kaljaa mun eteen. Ihmettelin, että mikä mättää. Baarimikko kyllä pesi oikeaoppisesti tuoppia, mutta kaljaa en koskaan eteeni saanut.

Unessa oli kyllä jotenkin hyvä fiilis. Olen vedellyt pari viikkoa antabusta ja kaipa alitajunta apuna selvittelee pään sotkuja?

Voimaa raittiille elämälle. Lueskelin tämän ketjun joitain viestejä ja tutun kuuloisia pohdintoja.

No niin, yöaikaiset alkoholiseikkailuni jatkuivat viime yönä. Nyt olin jossain juhlissa ja jo siinä kunnossa, jossa vielä sinnikkäästi kuvittelee voivansa näytellä selvää, mutta josta jokainen selvempi näkee heti, että kännissähän tuo on. Halusin juoda punaviiniä kengästä (!), mutta jotta kenkä ei olisi värjäytynyt pilalle, vuorasin kengän humalaisen huolekkaasti muovipussilla (joka muuten alunperin oli kortsu, jonka rullasin auki…). Kaadoin viiniä kenkään, mutta systeemi vuosi ja viiniä suihkusi kengän reijistä. Mä yritin epätoivoisesti tällätä suutani niihin vuotokohtiin, ettei olis mennyt hukkaan, mutta lattiallehan siitä enin osa päätyi. Siihen tuli joku tuttu viereen katsomaan ja totesi sitten, että ollaan vähän mietitty, että onkohan sulla ongelmaa ton alkoholin kanssa, kun aina olet juhlissa tollaisessa kunnossa. Johon minä kännisen näsäviisaudella:“Mulla ei kuule ole mitään ongelmaa. Jos on viinaa, mä juon sen. Ei mitään ongelmaa.” Siitä sitten hoipparoin vessaan, kun oli pissihätä. Siellä oli yksi entinen työkaveri, mutta se ei edes tervehtinyt mua, koska näytti paheksuvan kuntoani. Minä ajattelin vaan että “no shaakutti, ei shitten tervehitä, josh ei sheura kelpaa” ja istuin pöntölle. Heräsin, kun piti oikeasti mennä vessaan.

Ei voi kuin ihmetellä, miten oma mieli tämänkin asian kanssa tekee töitä. (Tästä unesta voisi kyllä Freudillakin olla sanansa sanottavana… :wink: ) Pitää varmaan illalla toivotella itselleen, sinulle rinna ja muillekin raitista ensi yötä. Mutta sitä ennen: raitista tätä päivää!

Hitto sun kanssas. MÄ aloin miettiä ihan samaa, kun sanoit ton ääneen. Onhan mullakin tunne-elämän sairaus, vaikka en ole sitä viinalla turruttanut. Mä olen kykenemätön siihen arkeen, haluaisin pelkkää rakastumista vaan.

Mitäpä jos tehdään niin, että taannutaan ihan rehellisesti. Tapetoidaan makkarin seinät Dingolla, XL5:llä tai vaikka R. Gerellä (mikä nyt sitten onkin siihen omaan nuoruuteen sopiikaan) ja eletään ihan uudelleen tuo aika. Mulla nimittäin ei ole koskaan ollut sellaista aikaa, että jonkun julkisuuden henkilön nähdessäni olisi pulssi loikannut tuhanteen ja silmät muljahtaneet hurmiosta ympäri. En myöskään tunnusta, että kaukaorakastuminen olisi kirvoittanut suustani hallitematonta kiljuntaa. Ehkä mä olen aina huutanut niin paljon muuten.

Vai pitäisikö meidän ottaa joku tämän päivän ihanuus ja alkaa sitä fanittaa. Käydään keikoilla ja roikutaan ögat pullollaan lavan edessä kirkumassa. Ja jos Se ihana katsoo meihin päin, muistetaan pyörtyä. Ja rampataan sitten tietysti Sen ihanan perässä ympäri maailmaa, yövytään Sen kotipihalla ja lähetellään fanipostia, missä pyydetään kuvaa nimmarilla ja suunnitellaan tulevaa avioliittoa.

Joo, taisin innostua vähän liikaa…

Ja noi juomaunet on varmasti raskaita, mutta ihan takuuvarmasti toipumisen merkki. Punaviiniä kengästä… Hmm, ei taitaisi pudota mulle.