Varoitus, saatan käyttää kovia sanoja. Lue ja ota mitä haluat, jätä loput.
Mä en tiedä onko sulle joku pelastus se, että sä et ole vielä ihan omalla pohjallasi. Pelastus sillä tavalla, että saat siitä syyn juoda. Lähinnä sun on ehkä pakko juoda, koska sehän oikeastaan on matkaa kohti raittiutta. No, mä näen pohjan siten, että se tulee kun on menettänyt tarpeeksi. Mä tulin omalle pohjalleni (vaikka kyse ei ole juomisesta) sitten kun en kyennyt enää hoitamaan haluamallani tavalla lapsiani ja työtäni. Sitten kun mä en enää saanut kiinni oikeastaan mistään mun arvoista. Onneksi mun pohja löytyi kuitenkin jo siitä, ei tarvinut käydä läpi vaikkapa lasten huostaanottoa. Kaikille sekään ei ole se ole se pohja.
Mä näen eteenpäin potkimisena sen sanomisen, että et ehkä ole omaa pohjaasi löytänyt, mutta musta jotenkin tuntuu, että sä näet sen mahdolllisuutena. Ja pidät sitä totuutena. No, ehkä se on totta, mutta siinä tapauksessa on pakko kysyä, että mitä sun täytyy menettää vielä. Enemmän itsekunnioitustasi? Mahdollisesti ajokortti? Kokonaan ote itseesi? Konkreettisina asioina asunto ja lapsi? Vai oletko vielä sittenkään pohjalla, kun makaat rannalla örisevässä porukassa? Uhkakuvia joo, mutta kun miettii oikein tarkkaan, ovatko ne saavutettavissa juomisella…
Ja sitten se päivä kerrallaan… Sitä kannattaa oikeasti sisäistää. Kyllähän se varmasti tuntuu kamalalta ajatella, ettei koskaan enää. Mutta ypsilonin kirjoituksessa oli järkeä. Ei tarvitse suunnitella niin pitkälle.
Mä koin konkreettisesti sen hetki kerrallaan, kun olin retkun luona yötä (hänhän asuu nyt aa-kumminsa luona). Aamulla tuli vastustamaton tarve tutkia hänen puhelimensa. IHAN KÄSITTÄMÄTÖN PAKKOMIELLE! Mä vain kyttäsin tilaisuutta saada se nopeasti tutkittua ja niitä tilaisuuksia vieläpä tuli, kun retku paineli keittiössä vähän väliä. Voi hitto, mä olin sängyllä käpertyneenä kyljelleni sikiöasentoon ja elin ihan sekuntti kerrallaan. Tunsin fyysistä kipua, kun pakotin itseni olemaan siinä. Siinä maatessa mietin, että jotain tällaista ehkä tuntee retku, kun hänellä on retkahdus lähellä. Voi hemmetti! Mutta mä selvisin siitä, ihan vain sillä, että en alkanut suunnitella tulevaa tilaisuutta. Vain juuri sillä hetkellä en ottanut puhelinta.
Hyvää tätä päivää!