No ehkä minä en halua lenkille ilta kahdeksalta. Kun lenkkeilin, lähdin lenkille aamuviideltä, tulin kuudeksi kotiin, kävin suihkussa ja herätin lapset. Eikä tuo minusta ollut hankalaa tai vaikeaa. Eikä lenkin tietenkään tarvitse koko tuntia kestää. Mutta noin harjoittelin maratonia varten. Viikonloppuisin kävin pitkillä lenkeillä, jos lapsilla oli jotain ohjelmaa. Juoksin sittemmin puolimaratonin, ja tulin todistaneeksi itselleni että pystyn.
Olen ehkä outo yksilö, olen orientoitunut ensisijaisesti äidiksi, ja vasta tuon jälkeen tulee muu (ajoittain ohitan itseni, toisinaan pidän itseni puolta, koska minun hyvinvoinnistani on kiinni myös lasten hyvinvointi) Tai ehkä syy on siinä että tein lapset 25 ikävuoden jälkeen, vuosista jokainen on jo liian lyhyt ja lapset niin pian isoja. Nautin ja tiedän ettei kaukana ole aika, kun kaikki aika on yksin minun käytettävissäni, päätettävissäni, enkä minä sitä aikaa innolla odota, pikemminkin haikeana. Minusta nämä vuodet lasten kanssa ovat parhaita vuosia.
Ehkä minä olen luopunut paljosta jo valitessani haluavani kaksi lasta. Minulle tuon valinnan jälkeen on ollut itsestään selvää että olen äiti. Isästä ei äitiä voi tehdä, siksi isän juominen harvoin on lapselle yhtä traumaattista kuin äidin juominen. Minusta minä olen ensisijaisesti vastuussa lapsista, vaikka näillä on myös isä.
Tuo maaginen sana äiti, on ehkä syy etten koe luopuvani juurikaan mistään, minä vain siirrän asioita hiukan tuonnemmaksi. Kun lapset menevät muutaman vuoden kuluttua lukioon, (4-6v. kuluttua) nämä tuskin kyselevät perääni jos etsin uusia harrastuksia. Nyt harrastukseni ovat osin lasten kanssa harrastamista tai harrastuksia, jotka eivät ole sidottuja aikaan tai paikkaan.
Totta kai pakosti joutuu muuttamaan elämäänsä, äitiyden ja yksinhuoltajuuden myötä. Ei yksinhuoltaja voi elää kuin sinkku, eikä noin kuulukkaan olla. Kun on lapsia, niistä on vastuu, mutta olisi hyvä muistaa että tuo vastuu kestää vain oman aikansa, sen jälkeen on taas vapaus valita mitä tekee.
Toki minäkin olen välillä katkera exälleni hänen luistaessaan vastuusta, noissa kohden mietin ensin mitä voisi olla, jos olisi kaksi vastuullista aikuista. Päädyn lopputulokseen että kun ei ole, elämä on. Vedän keuhkot täyteen ilmaa, minun on vain tehtävä mitä minun on tehtävä. Ei elämä kasvua kipeämpää ole. Katkeruudella ei pääse eteenpäin, ja jos apua ei ole saapuvilla on jaksettava yksin.
Omat vanhempani eivät ole lapsiani hoitaneet, ennen eroa mies oli paljon “reissutöissä” tai harrastuksissaan, joten minä olin pääasiallinen huoltaja kaikki vuodet ennenkin eroa. Erotessa joskus nauroinkin, ettei minun elämäni vaikeammaksi muuttunut, nyt minulla on yksi lapsi vähemmän huollettavana, aikuisen kokoinen vaikea lapsi.
Yksi asia joka on rakentunut ajatuksiini tässä eläessä on, että vaikka löytäisin maailman ihanimman miehen, en enää halua lapsia. Eli voitaneenko sanoa, että elämä opettaa. Enää minä en halua tätä vastuuta, kun tämä tästä alkaa helpottamaan…